شرایط مهاجرت مهندس عمران به کانادا

مهندسان عمران جزو آن دسته از نیرو‌های متخصص به شمار می‌روند که کشور‌های در حال توسعه و توسعه‌یافته نیاز مبرم خود را به آنها در زمینه‌های مختلف نشان داده‌اند. کشور کانادا هم از این قاعده مستثنی نیست و به دلیل گسترش تعدادی از استان‌ها و شهر‌های خود از لحاظ توسعه زیرساخت‌های شهری و ساخت و ساز‌‌ها، به مهندسان عمران مهاجر و باتجربه نیاز دارند. از لحاظ جایگاه شغلی نیز این مهندسان را می توان در رده‌های بالا به حساب آورد که سالانه درآمدهای زیادی دریافت می‌کنند. علاوه ‌بر نیازی که کشورکانادا به این نیرو‌های متخصص دارد، این مهندسان نیز با بهره‌مندی از امکانات رفاهی و خدماتی که در این کشور دریافت می‌کنند، می‌توانند مهاجرت را به یک فرآیند مفید و موثر برای هر دو طرف تبدیل کنند.

فهرست مطالب

مهاجرت مهندسان عمران به کانادا

با توجه به تحقیقات انجام شده و هم‌چنین کمبود نیروی متخصص در کانادا، پیش‌بینی می‌شود این کشور تا ۹ سال آینده با این کمبود همچنان مواجه باشد. از طرفی کانادا همواره برای ارتقا ساخت و ساز شهر‌‌های خود به دنبال نیروی کار متخصص و حرفه‌ای است که بتواند کانادا را به یک کشور نوساز و پیشرفته در صنعت ساختمان تبدیل کند. به همین دلیل اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) در سال جاری درخواست‌های زیادی در این باره داشته و ازمهندسان باتجربه و ماهر و خانواده‌هایشان در سراسر دنیا دعوت به عمل آورده است. بنابراین مهندسان عمرانی که شرایط لازم را دارند می‌توانند با دریافت ویزای کار به صورت موقت در کانادا ساکن و مشغل به کار در این زمینه شوند. 

نیاز کشور کانادا در این حوزه به قدری است که خیلی سریع به درخواست‌ها و تقاضاهای مهندسین این حوزه پاسخ داده می‌شود تا هم خودشان سریع تر به عمران آبادانی کشور خود برسند و هم درخواست ویزای مهندسان عمران مهاجر سریعتر پذیرفته شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که مهندسان عمران علاوه بر این که درخواست ویزای کاری کانادا را با وکلا و متخصصان مهاجرتی پیش می‌برند باید از سوی آن کشور هم درخواست کار معتبر داشته باشند.

بعد از اینکه مهندسان عمران ویزای کار خود را دریافت کردند و همراه خانواده به طور موقت ساکن شدند می‌توانند کار‌های مربوط به اقامت دائم خود را نیز انجام دهند.

کارفرمایانی که در کانادا از نیروی مهندس عمران مهاجر برای مشاغل خود بهره می‌برند اقدام به دادن بسته‌های پاداش هم می‌کنند که گاهی تا ۱۰۰ هزار دلار کانادا هم می‌رسد.

شرایط لازم برای مهاجرت مهندسان عمران به کانادا

مهاجرت مهندسان عمران به کانادا مانند هر شغل و کشور دیگری شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. بنابراین افراد بالقوه ای که متقاضی دریافت ویزا و اقامت کانادا هستند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  1. داشتن مدرک مهندسی عمران یا یک مهندسی در رشته مرتبط با عمران
  2. داشتن حداقل ۲ سال سابقه کار در زمینه عمران
  3. داشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی و فرانسوی که یکی از زبان های رسمی کشور کانادا است.
  4. شما باید گواهی عدم اعتیاد داشته باشید.
  5. در ۵ سال گذشته نباید مرتکب جرمی شده باشید و باید گواهی عدم سو پیشینه نیز داشته باشید.

به این ترتیب می‌توانید گام های اولیه اقدام برای اخذ ویزای کاری در رشته مهندسی عمران برای کشور کانادا را بردارید.

مهندسان عمران واجد شرایط برای دریافت ویزای کاری کانادا

تجربه کاری در کنار مهارت و تخصص جزو الزامات است. بنابراین در صورتی که می‌خواهید شانس خود را برای پذیرش و دریافت ویزای کاری کانادا بیشتر کنید، می‌توانید تجربه خود را در حوزه های مختلف کاری خود بیشتر نمایید و به این ترتیب برای اقامت و مهاجرت به کانادا اقدام کنید. در ادامه انواع اقداماتی که به شما در گرفتن ویزای کاری کانادا در رشته مهندسی عمران کمک می کند را فهرست‌وار توضیح داده‌ایم :

  1. همیشه سعی کنید با مشتریان و سایر اعضای تیم مهندسی خود در مورد انجام پروژه های عمرانی مشورت کنید تا با انجام اولویت ها، کارهای عمرانی بیشتری با نظارت شما انجام شود.
  2. با برنامه ریزی و طراحی پروژه های عمرانی بزرگ مانند ساختمان ها، جاده ها، پل ها، سدها، سیستم های مدیریت آب و پسماند و سازه های فولادی می توانید مهارت و تجربه خود را در این ححوزه ها بالا ببرید و از آن‌ها به عنوان رزومه کاری خود استفاده کنید.
  3. برای توسعه ساخت و ساز پیشنهاد های سازنده ارائه کنید. به عنوان مثال مصالح ساختمانی مصرفی را از جهت کیفیت ارزیابی کنید یا انواعی از بهترین مصالح را معرفی نمایید.
  4. در زمینه  تفسیر، بررسی و تایید کار نقشه برداری و طراحی عمران حتما فعالیت داشته باشید که جزو رزومه شما به شمار آید.
  5. انجام خدمات میدانی برای کارهای عمرانی نیز هم به مهارت و تجربه شما کمک می کند و هم باعث امتیاز مثبت برای پذیرش شما می‌شود.
  6. اطمینان حاصل کنید که نقشه های ساختمانی دستورالعمل ها و مشخصات آیین نامه های ساختمانی و سایر مقررات را رعایت می‌کنند.
  7. نظارت کافی و دقیق بر برنامه های کار ساخت و ساز در هر پروژه ای داشته باشید تا کار‌ها منظم و بی عیب و نقص پیش رود.
  8. انجام مطالعات امکان سنجی، تحلیل های اقتصادی، مطالعات ترافیک شهری و منطقه ای، مطالعات اثرات زیست محیطی یا سایر تحقیقات نیز به دانش و آگاهی شما و کسب تجربه نیز کمک شایانی می‌کند.
  9. نظارت بر کیفیت هوا، آب و خاک و ایجاد روش هایی برای پاکسازی مکان های آلوده نیز یکی دیگر از مهارت ها ی به درد بخور برای اخذ ویزای کاری کانادا به شمار می‌رود.
  10. انجام تجزیه و تحلیل فنی داده های نقشه برداری و میدانی برای توسعه اطلاعات توپوگرافی، خاک، هیدرولوژیکی یا سایر اطلاعات و تهیه گزارش در این زمینه نیز می تواند به تخصص و مهارت فوق‌العاده شما در این حوزه اشاره کند.
  11. به عنوان ناظر پروژه به بررسی زمین و کار ساخت و ساز بپردازید.
  12. تهیه اسناد قرارداد و بررسی و ارزیابی مناقصه برای پروژه های ساختمانی هم رزومه مناسبی برای گرفتن اقامت کاری را برای یک مهندس عمران فراهم خواهد کرد.
  13. نظارت بر تکنسین ها و سایر مهندسان و هم‌چنین بررسی و تایید طرح ها و محاسبات و برآورد هزینه ها نیز تا حد اعلا به تخصص و مهارت شما در حوزه مهندسی عمران خواهد افزود.

این‌ها مواردی هستند که در صورتیکه حداقل ۵ مورد از موارد گفته شده را در سوابق و رزومه خود داشته باشید می توانید شانس خود را برای پذیرش ویزای کانادا بالا ببرید.

درآمد مهندسان عمران در کانادا

از آن‌جایی که تقاضا برای مهندسان عمران در کانادا زیاد است و هم‌چنین ضرورت و نیاز این کشور برای توسعه حوزه ساختمان سازی بالا است, پس درآمدهایی هم که این مهندسان در سال دریافت می کنند مبالغ قابل توجهی است. از بین ۵۷۵ مورد مهندس عمران که به طور تصادفی بر حسب تجربه و مهارت مورد تحقیق قرار گرفتند نتایج متفاوتی از جهت حقوق و درآمد دریافتی آن‌ها به دست آمد.

به طورمیانگی یک مهندس عمران در کانادا در سال چیزی حدود ۸۳ هزار دلار درآمد دارد که به این معنی است که هر مهندس ساعتی حدود ۴۴ دلار دریافت می‌کند. متوسط غرامت نقدی که به آن‌ها پرداخت می‌شود هم حدود ۴ هزار دلار است. به این ترتیب مهندسان عمران جزو اقشار نسبتا پردرآمد از جهت دریافت درآمد های بالا در کانادا به شمار می‌روند.

عناوین شغلی مهندسان عمران در کانادا

مهندسان عمران بعد از اینکه اقامت کاری موقت خود را برای کانادا دریافت کردند، می‌توانند در حوزه‌های مرتبط با رشته خود فعالیت کنند. برای مثال آنها می‌توانند به عنوان مهندس سازه، مهندس عمران، مهندس محیط زیست، مهندس شهرداری، مهندس سازه، مهندس پروژه، مهندس نقشه برداری، مهندس ژئودتیک، مهندس فاضلاب، مهندس ساختمان، مهندس ژئوماتیک، مهندس بزرگراه، مهندس هیدرولیک و مهندس حمل و نقل در کانادا مشغول به کار شوند. اینکه مهندسان عمران در کدام یک از این جایگاه‌ها قرار می‌گیرند بسته به مهارت و تجربه و هم چنین علاقه آن‌ها متفاوت خواهد بود.

شرایط لازم برای استخدام مهندسان عمران

برای اینکه یک مهندس عمران مورد توجه یک کارفرما قرار بگیرد و پیشنهاد دعوت به کار داشته باشید باید دارای شرایط و ویژگی هایی باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  1. باید مدرک کارشناسی مهندسی عمران یا یک مهندسی در رشته مرتبط داشته باشید. داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی عمران یا مهندسی در رشته مرتبط نیز محض احتیاط لازم است.
  2. داشتن مجوز از انجمن استانی یا سرزمینی مهندسان حرفه‌ای برای تایید طرح‌ها و گزارش‌های مهندسی به عنوان مهندس حرفه‌ای (P.Eng.) ضروری است.
  3. ممکن است بعضی از کارفرمایان مدرک شورای ساختمان سبز کانادا که تحت عنوان گواهی طراحی انرژی و محیط زیست (LEED) صادر می‌کند را برای پذیرش شما نیاز داشته باشند.
  4. مهندسین عمران برای اینکه واجد گرفتن پروانه باشند باید سه یا چهار سال تحت نظارت مهندسان مجرب کارآموزی داشته باشند و یک آزمون عملی حرفه‌ای بگذرانند.

کارآموزی مهندسین عمران در کانادا

اگر در ابتدای کار هستید و می‌خواهید دوره‌های کارآموزی خود را سپری کنید می‌توانید با گشتن در سایت‌های مختلف از جمله ca.indeed.com  و  glassdoor.ca شانس پیدا کردن فرصت‌های کارآموزی را برای خود بیشتر کنید. به طور کلی گذراندن دوره‌های کارآموزی به شما این امکان را می‌دهد که تجربه بیشتری در زمینه شغلی خود پیدا کنید و در نهایت اقدام به گرفتن پروانه خود نمایید.

هنگام گذراندن دوره‌های کارآموزی مهندسان عمران شما نزد متخصصان این حوزه تعلیم میبینید و باعث توسعه دانش و تخصص خود می‌شوید. به این ترتیب می توانید در مسیر آینده شغلی خود با آگاهی و مهارت بالا قدم بردارید. هم چنین آموزش دیدن نزد متخصصان حرفه ای در این زمینه، شانس شما را برای دریافت مجوز‌های مورد نیاز بیشتر می‌کند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که دوره های کارآموزی علاوه بر اینکه باعث تقویت مهارت و تخصصتان می‌شود، شما را برای شرکت در آزمون نظام مهندسی و گرفتن مجوز کار آماده می‌کند. هم‌چنین با ارتباطات گسترده ای که در کارآموزی به دست می‌آورید می‌توانید برای آینده شغلی خود نیز برنامه‌ریزی کنید.

امنیت شغلی مهندسان عمران در کانادا

امنیت شغلی یکی از موضوعات مهمی است که در مشاغل مختلف در کانادا به چشم می‌خورد. از آنجایی که کشور کانادا برای جایگاه های شغلی مختلف اهمیت ویژه ای قائل است، بحث امنیت شغلی کارکنان این شغل ها را هم بسیار ضروری تلقی می‌کند. مهندسان عمران نیز که جزو مشاغل مهم در کانادا به شمار می‌روند از امنیت شغلی در محیط کارشان برخوردار هستند و این موضوع باعث آسایش خیال آنها شده است. به این صورت که یک فرد می تواند در یک شرکت به عنوان مهندس عمران مشغول به فعالیت شود بدون اینکه احساس استرس و اضطراب داشته باشد و تا مدت ها در آن جایگاه بدون ترس از دست دادن شغل خود به روند فعالیتش ادامه دهد.

داشتن امنیت شغلی یکی از نکان مهم در دنیای مشاغل به شمار می‌رود. اینکه هر لحظه حس از دست دادن شغل خود را داشته باشید، از لحاظ ذهنی شما را به هم می‌ریزد و نمی گذارد تمرکز کافی برای کار بهتر و بازدهی بالا‌تر در محیط کاریتان از خود ارائه دهید. حال فکرکنید فردی که استرس از دست دادن جایگاه شغلی خود را ندارد و هر لحظه به فکر عوض کردن محیط کاریش نیست تا چه حد می‌تواند تمام تمرکز و توان خود را در آن پوزیشن شغلی به نمایش بگذارد.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد شرایط مهاجرت مهندسان عمران به کانادا صحبت کردیم. از آنجایی که کشور کانادا تقاضای زیادی در حوزه های مختلف مهندسی دارد، متخصصان عمران نیز از جمله رشته‌های پرتقاضا این کشور به شمار می‌روند. مانند هر موقعیت شغلی که قصد مهاجرت و دریافت ویزای کانادا را دارد، مهندسی عمران هم راه ها و مسیرهای مختلفی برای رفتن دارند . هم‌چنین باید بدانید که این مسیر راهی سخت و پیچیده است و کمک گرفتن از وکیل و موسسات مهاجرتی در اقدام برای دریافت ویزای کاری کانادا می‌تواند شما را در این راه همراهی کند. 

داشتن مهارت و تخصص از یک سو و دارا بودن مدارک و اسنادی که اداره مهاجرتی کانادا نیاز دارد از سوی دیگر برای گرفتن ویزا ضروری و مهم است. در این مقاله در مورد تمام این راه‌ها و شرایطی که متخصصان عمران باید انجام دهند و هم‌چنین هزینه‌هایی که باید بپردازند صحبت کردیم. بنابراین اگر می خواهید در قالب مهندسی عمران برای اقامت کانادا اقدام کنید خواندن این مقاله به شما کمک زیادی خواهد کرد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *