مهاجرت مکانیک خودرو به آلمان

زندگی مدرن با خودرو در هم آمیخته شده است. به جرأت می‌توان گفت که ادامه حیات بدون ماشین تقریباً غیر‌ممکن است. این وسیله نقلیه چرخ‌دار که نیروی محرکه خود را از موتور می‌گیرد، نقش بسزایی در حمل و نقل و ترابری دارد. حجم بالای استفاده از خودرو و تأثیر آن روی بسیاری از جنبه‌های زندگی، موجب شده است که صنعت ماشین‌سازی رشد و سود‌آوری قابل‌توجهی داشته باشد. بسیاری از کشور‌های دنیا از جمله آلمان در زمینه خودروسازی پیشرفته بوده و منابع زیادی را به آن اختصاص می‌دهند. چنین رویکردی سرزمین ژرمن‌ها را به بهشتی برای علاقه‌مندان به ماشین و مکانیک خودرو تبدیل کرده است. در این مطلب قصد داریم شرایط مهاجرت مکانیک خودرو به آلمان را شرح دهیم. با الوویزا همراه باشید.

فهرست مطالب

بازار کار و نرخ اشتغال مکانیک خودرو در آلمان

همان‌طور که اشاره شد، امروزه خودرو به یکی از الزامات حیات بشری تبدیل شده است. به همین دلیل بازار کار پر‌رونق و پردرآمدی حول صنعت خودرو‌سازی شکل گرفته است. این امر موجب شده که مکانیک خودرو در بسیاری مناطق مورد‌ نیاز بوده و نرخ بیکاری آن پایین باشد.

یکی از مهم‌ترین صنایع کشور آلمان، ماشین‌سازی است. سرزمین ژرمن‌ها به دلیل میزبانی از بسیاری از بزرگ‌ترین خود‌رو‌ساز‌های جهان، به قطب این صنعت تبدیل شده است. با مهاجرت به آلمان فرصت فعالیت در حجم گسترده‌ای از شرکت‌های بزرگ و کوچک اعم از فولکس واگن، بی‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز را به دست خواهید آورد. علاوه بر این قادر هستید که در زمینه تعمیرات، طراحی و سایر مشاغل مرتبط با صنعت خودروسازی فعالیت کنید.

شرایط مهاجرت مکانیک خودرو به آلمان

آن دسته از مکانیک‌های خودرو که علاقه‌مند به مهاجرت به آلمان هستند، می‌توانند از روش‌های مختلف به هدف خود برسند. اصلی‌ترین و اولین روش برای ادامه فعالیت در سرزمین ژرمن‌ها، استفاده از ویزای کاری است. این نوع از ویزای آلمان را تنها در شرایطی دریافت خواهید کرد که یک شرکت یا کارفرمای مستقر در این کشور برای شما جاب آفر ارسال کند. جاب آفر به معنای درخواست رسمی کارفرمای آلمانی برای مهاجرت شما به سرزمین ژرمن‌ها و استخدام است. به همین دلیل پیش از آن که پروسه دریافت ویزا را آغاز کنید، لازم است که با یک شرکت مستقر در آلمان به توافق رسیده و قرارداد امضا کرده باشید. برای این منظور باید با شرکت متقاضی استخدام مکانیک خودرو مصاحبه کرده و مدارکی مثل رزومه و مدرک تحصیلی خود را ارائه کنید. هر چه مدرک تحصیلی بالاتر و رزومه کامل‌تری داشته باشید، شانس شما برای استخدام افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس تنها افرادی که حداقل مدرک کارشناسی داشته و سه سال به عنوان مکانیک خودرو فعالیت کرده باشند، می‌توانند برای مهاجرت به آلمان اقدام کنند.

دریافت ویزای کار آلمان شرایط، پیش‌نیاز‌ها و مدارک موردنیاز خاص خود را دارد که پیش از این در قالب مطلب شرایط دریافت ویزای کار آلمان آن‌ها را توضیح داده‌ایم. با مطالعه این مطلب می‌توانید تمامی اطلاعات مورد نیاز را به دست بیاورید. برای پیدا کردن شغل مناسب در آلمان می‌توانید از روش‌های مختلفی مثل شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. با این حال بهره‌گیری از مؤسسات کاریابی را می‌توان کارآمد‌ترین روش معرفی کرد. برای آشنایی شما مخاطبین با این دسته از مؤسسات، اقدام به انتشار مطلب لیست مؤسسات کاریابی در آلمان کرده‌ایم.

لازم به ذکر است که تمامی شرکت‌ها به صورت از راه دور روند استخدام را انجام نمی‌دهند. در برخی موارد لازم است که به صورت حضوری به شرکت مراجعه کرده و پروسه استخدام را پشت سر بگذارید. همچنین تعدادی از کارفرما آگهی استخدام خود را در فضای اینترنت منتشر نمی‌کنند. در شرایطی که نتوانید کار مورد نظر خود را از راه دور پیدا کرده و استخدام شوید، این امکان وجود دارد که به واسطه ویزای جستجوی کار (جاب سیکر) به آلمان مهاجرت کنید. این نوع ویزا موجب می‌شود که بتوانید مدت محدودی را در این کشور سکونت داشته و شغل مناسب خود را پیدا و استخدام شوید. برای دریافت ویزای جاب سیکر لازم است پیش‌نیاز‌های مختلف را داشته و مدارک متعددی را آماده کنید. برای آشنایی با این نوع از ویزا می‌توانید مطلب شرایط دریافت ویزای جستجوی کار آلمان را مطالعه کنید.

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت مکانیک خودرو به آلمان، استفاده از دوره‌های کارآموزی این رشته است. این دوره‌ها که با نام آوسبیلدونگ شناخته می‌شوند، تنها به مکانیک خودرو محدود نبوده و بسیاری از رشته‌ها و تخصص‌ها را پوشش می‌دهند. در قالب دوره‌های آوسبیلدونگ، شرکت‌ها و کارفرما‌های مختلف نیروی متخصص مورد نیاز خود را آموزش داده و سپس به کار می‌گیرند. در بسیاری از موارد شرکت در دوره‌های کارآموزی رایگان بوده و در قبال حضور در آن‌ها به شما حقوق پرداخت می‌شود. قبلا به واسطه مطلب دوره های آوسبیلدونگ در آلمان این دوره‌های کارآموزی را به صورت تمام و کمال معرفی کرده‌ایم. همان‌طور که گفته شد، رشته‌های موجود در دوره‌های آوسبیلدونگ بسیار متنوع و گسترده است. با مطالعه مطلب لیست بهترین رشته های آوسبیلدونگ آلمان می‌توانید اطلاعات کاملی دریافت کنید.

زبان مورد نیاز و شرایط سنی مهاجرت مکانیک خودرو به آلمان

آلمانی، زبان رسمی سرزمین ژرمن‌ها بوده و بسیاری از ساکنین آن تنها به این زبان مسلط هستند. به همین دلیل بدون مدرک زبان آلمانی و در شرایطی که تنها به زبان فارسی یا انگلیسی قادر به تکلم هستید، امکان مهاجرت برای شما وجود ندارد. شغل مکانیک خودرو شما را مجبور خواهد کرد که همواره با همکاران، مدیران و ارباب رجوع ارتباط نزدیک داشته باشید. همچنین لازم است که از اصطلاحات و عبارت‌های تخصصی خود آگاهی کامل داشته باشید. این موارد باعث می‌شوند که مدرک زبان آلمانی اهمیتی دو چندان داشته و به یک الزام تبدیل شود. به دلیل واژگان تخصصی و لزوم برقراری ارتباط مؤثر با افراد مختلف، برخورداری از حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B2 اجباری است. در صورتی که قادر به تکلم و استفاده از زبان آلمانی نباشید، نه تنها در مسیر شغلی و ارتباط اجتماعی خود به مشکل برخورد خواهید کرد، بلکه با موانع مختلفی در پروسه استخدام و دریافت ویزا رو‌برو می‌شوید.

دولت آلمان به هیچ عنوان محدودیت سنی برای استخدام و فعالیت به عنوان مکانیک خودرو اعمال نکرده است. به این واسطه هیچ مانع قانونی در برابر مهاجرت شما به سرزمین ژرمن‌ها وجود ندارد و می‌توانید با هر سن و سالی برای این امر اقدام کنید. با این حال شرکت‌های فعال در صنعت خودرو‌سازی شرایط خاص خود را دارند و بر اساس موارد مختلفی اقدام به جذب یا رد متقاضی می‌کنند. در هنگام فعالیت به عنوان مکانیک خودرو، مدرک تحصیلی، سطح مهارت و سابقه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل افرادی که کمتر از ۲۶ سال سن دارند، به دلیل عدم برخورداری از مدرک تحصیلی دانشگاهی و تجربه کافی، چندان مورد توجه شرکت‌ها و کارفرما‌ها قرار نمی‌گیرند. همچنین افرادی با سن بالای ۴۰ سال چندان کارآمد نبوده و قادر به انجام فعالیت‌های محدودی هستند. چنین شرایطی موجب می‌شود که اکثر شرکت‌ها و کارفرما علاقه‌ای به استخدام چنین افرادی نداشته و در عوض به سراغ نیرو‌های جوان‌تر بروند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار مکانیک خودرو آلمان

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • ویزای کار یا جاب سیکر
  • جاب آفر یا پذیرش از برگزارکننده دوره آوسبیلدونگ
  • رزومه به همراه سابقه کاری (حداقل سه سال)
  • مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B2
  • بیمه سلامت
  • گواهی عدم سوءسابقه
  • سند تمکن مالی
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی محل اقامت

حقوق و درآمد مکانیک خودرو در آلمان

عوامل و شرایط مختلفی روی حقوق و درآمد شما به عنوان یک مکانیک خودرو در آلمان تأثیرگذار هستند. با فعالیت در این زمینه شغلی می‌توانید به طور متوسط ۴۱ هزار یورو در سال دریافت کنید. این بدان معنا است که در هر ساعت به طور متوسط مبلغ ۲۰ یورو به شما پرداخت خواهد شد. به جز حقوق، هر سال مکانیک‌های خودرو به طور متوسط پاداش ۱۳۸۴ یورویی دریافت خواهند کرد.

حقوق و درآمد شما رابطه مستقیمی با سطح مهارت‌ها و سابقه کاری دارد. به عنوان یک مکانیک خودروی مبتدی با یک تا سه سال سابقه، سالیانه متوسط حقوق ۳۰ هزار یورو دریافت خواهید کرد. با ادامه فعالیت و بالا بردن سطح سابقه می‌توانید درآمد خود را به شکل قابل‌توجهی بالا ببرید. بر این اساس افرادی که بیش از هشت سال سابقه کار داشته باشند، می‌توانند حدود ۵۰ هزار یورو در سال دستمزد دریافت کنند.

بهترین گرایش‌های مکانیک خودرو برای استخدام در آلمان

هر خودرو شامل بخش‌های مختلفی است که به موجب آن رشته مکانیک خودرو به گرایش‌های متعددی تبدیل می‌شود. برای مثال می‌توانید به عنوان یک مکانیک خودرو وارد حوزه‌هایی همچون تعمیر قطعات انواع ماشین‌ها شوید. علاوه بر این می‌توانید یک بخش خاص از خودرو را به صورت تخصصی دنبال کنید. از بین این بخش‌ها می‌توان به ترمز، سیستم تهویه، برق، کاربراتور و رادیاتور اشاره کرد. علاوه بر این، از آن جایی که نوع خودرو در قطعات و بخش‌های آن مؤثر است، می‌توانید تنها طیف خاصی از خودرو‌ها را دنبال کنید. برای نمونه اتوبوس‌ها تفاوت‌های بسیاری با خودروهای سواری دارند و با کسب مهارت در تعمیر این دسته از خودرو‌ها، می‌توانید در شرکت‌های سازنده و تعمیرات فعالیت داشته باشید.

مهارت‌های الزامی برای مکانیک خودرو

فعالیت به عنوان یک مکانیک خودرو نیازمند در اختیار داشتن مهارت‌ها و توانایی‌های مختلفی است. دقت و ریز‌بینی جزو الزامات بوده و باید بتوانید قطعات و بخش‌های مختلف را بررسی و عیب‌یابی کنید. در این شرایط دانش فنی اهمیت بسیاری داشته و در مسیر کاری شما تأثیرگذار است. یک مکانیک خودرو باید همواره در حال یاد‌گیری و حرکت با علم روز باشد. هر روزه پیشرفت‌هایی مختلف در صنعت خودروسازی رخ می‌دهد. در نتیجه اگر آماده افزایش دانش خود نباشید، خیلی زود در شغل خود به مشکل برخورد خواهید کرد. به جز مهارت‌های فنی، توانایی برقراری ارتباط با مشتریان، همکاران و کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است. در زیر به تعدادی از مهارت‌های الزامی برای مکانیک خودرو اشاره می‌کنیم:

  • مهارت و دانش کافی نسبت به انواع خودرو‌ها
  • شناخت قطعات و بخش‌های مختلف هر خودرو
  • آشنایی با مباحثی مثل استاتیک و آیرودینامیک
  • دقت و مهارت در عیب‌یابی، رفع عیب و بررسی خودرو
  • حرکت با علم روز و کسب مهارت‌های جدید
  • صبر و شکیبایی و توانایی برقراری ارتباط با کارفرما و مشتریان

وظایف مکانیک خودرو در آلمان

مکانیک خودرو در کنار وظایف عمومی، دارای وظایف مختلفی است که به حوزه تخصصی او ارتباط دارند. در شرایط کلی یک مکانیک خودرو باید بتواند هر ماشین را بررسی و در کوتاه‌ترین زمان عیب را پیدا کند. پس از این مرحله لازم است که روند رفع عیب شروع شده و در صورت لزوم قطعه عوض شود. در پایان مکانیک خودرو باید اقدام به تست خودرو کرده و از رفع مشکل اطمینان حاصل کند. این فرد نه تنها باید مهارت‌های لازم برای انجام پروسه عیب‌یابی و رفع آن را در اختیار داشته باشد، بلکه لازم است که بتواند با استفاده از انواع ابزارها از عملکرد صحیح خودرو مطمئن شود. همچنین در مواقعی لازم است که به مشتریان آموزش‌های خاصی ارائه شود.

بهترین شهرها برای شغل مکانیک خودرو در آلمان

مکانیک خودرو یکی از مشاغلی است که در هر شهر و منطقه‌ای نیاز آن وجود دارد. به همین دلیل محل سکونت یک عامل محدود‌کننده نبوده و می‌توانید به هر یک از بخش‌های کشور آلمان مهاجرت کنید. همچنین، شما می‌توانید فعالیت خود را در این کشور ادامه دهید. با ورود به شهرهای بزرگ امکان استخدام در شرکت‌های مطرح وجود دارد. در مقابل، مناطق کوچک و کم‌جمعیت دارای فضایی آرام با فرصت‌های شغلی بیشتر هستند. با این وجود که امکان فعالیت به عنوان یک مکانیک خودرو در تمامی بخش‌های سرزمین ژرمن‌ها وجود دارد، اما هر منطقه از این کشور دارای حقوق و دستمزد متفاوت با دیگری است. هیچ شکی وجود ندارد که شرکت‌های مستقر در شهرهایی همچون برلین توانایی پرداخت حقوق بالاتری نسبت به سایر کارفرما‌ها را دارند. از بین بهترین شهر‌ها برای شغل مکانیک خودرو در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برلین
  • برمن
  • دورتموند
  • درسدن
  • دوسلدورف
  • اسن
  • فرانکفورت
  • هامبورگ
  • هانوفر
  • کلن

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *