شرایط مهاجرت هنرمندان به آلمان

به مجموعه‌ای از آثار که انسان‌ها با خلق آن‌ها در جهت تأثیرگذاری روی افکار و احساسات افراد دیگر، با هدف انتقال یک باور قدم بر‌می‌دارند، هنر می‌گویند. هنر به دسته‌ها و انواع مختلف و متعددی تقسیم می‌شود. از مهم‌ترین اشکال هنر می‌توان به هنر‌های تجسمی (مثل نقاشی و عکاسی)، هنر‌های نمایشی (مثل تئاتر) و هنر‌های صناعی (مثل موسیقی و ادبیات) اشاره کرد. کشور آلمان سالانه هنر‌مندان بسیاری را از سراسر جهان جذب می‌کند. این افراد با هدف استخدام، شرکت در رویداد‌های پر‌تعداد، الهام گرفتن از هنر جاری در این کشور یا ادامه تحصیل به سرزمین ژرمن‌ها مهاجرت می‌کنند. در این مطلب قصد داریم شرایط مهاجرت هنرمندان به آلمان را شرح دهیم. با الوویزا همراه باشید.

فهرست مطالب

بازار کار و نرخ اشتغال هنرمندان در آلمان

همان‌طور که اشاره شد، هنر به شاخه‌های بسیاری تقسیم می‌شود. هر یک از این شاخه‌ها در جوامع امروزی مورد توجه قرار گرفته و زمینه‌های شغلی متعددی برای آن‌ها ایجاد کرده است. کشور آلمان با وجود تمرکز روی صنعت، بازار کار مناسبی برای هنرمندان دارد. برای مثال صنعت سینما در این کشور از رونق خوبی برخوردار است. به همین دلیل می‌توانید به عنوان بازیگر یا دیگر مشاغل مرتبط با فیلم‌ها در آلمان فعالیت کنید.

انواع و اقسام رشته‌های هنری و محبوبیت بالای آن‌ها در بین مردم، موجب می‌شود که نرخ بیکاری هنرمندان پایین باشد. به این واسطه افراد فعال در زمینه‌هایی مثل عکاسی، نقاشی، موسیقی، طراحی لباس و… همواره می‌توانند شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و شروع به فعالیت کنند.

شرایط مهاجرت هنرمندان به آلمان

برای آن که بتوانید به عنوان یک هنرمند به آلمان مهاجرت کرده و فعالیت‌های خود را ادامه دهید، راه‌های مختلفی وجود دارد. اولین روش، فعالیت به عنوان هنرمند فریلنسر و دریافت ویزای مختص به آن است. فریلنسر به فردی اطلاق می‌شود که بدون قرارداد طولانی مدت، پروژه یا وظیفه‌ای خاص را برعهده گرفته و آن را به انجام می‌رساند. ویزای فریلنسر اعتبار سه ماهه داشته و این امکان را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد که به آلمان مهاجرت کنند. در صورت اثبات سودآوری و کسب درآمد کافی، می‌توانید ویزای فریلنسر خود را تا سه سال تمدید کنید. پس از سه سال سکونت در آلمان می‌توانید برای دریافت اقامت اقدام کنید.

دومین روش برای مهاجرت هنرمندان به سرزمین ژرمن‌ها، استفاده از ویزای کاری است. این ویزا تنها در شرایطی برای شما صادر می‌شود که از یک شرکت یا مؤسسه آلمانی جاب آفر دریافت کرده باشید. جاب آفر درخواست رسمی یک کارفرمای آلمانی برای مهاجرت و استخدام شما است. به همین دلیل لازم است که پیش از اقدام برای دریافت ویزای کار، با یک کارفرما به توافق رسیده و قرارداد امضا کنید. مدارک تحصیلی، سوابق کاری و رزومه نقش مهمی در این زمینه داشته و هر چه مهارت و تجربه بالاتری داشته باشید، شانس شما افزایش پیدا می‌کند. در مطلب شرایط دریافت ویزای کار آلمان اطلاعات مورد نیاز در مورد انواع ویزای کار آلمان آورده شده است. مؤسسات کاریابی یکی از راه‌هایی است که به کمک آن می‌توانید شغل مورد نظر خود را در آلمان پیدا کنید. برای آشنایی با آن‌ها می‌توانید از مطلب لیست مؤسسات کاریابی در آلمان کمک بگیرید.

علاوه بر ویزای کار، در قالب ویزای جستجوی کار (جاب سیکر) نیز می‌توانید به آلمان مهاجرت کنید. این ویزا موجب می‌شود که بتوانید مدت محدودی را در آلمان سکونت داشته و شغل مورد نظر خود را جستجو کنید. برای آشنایی با این نوع از ویزا می‌توانید مطلب شرایط دریافت ویزای جستجوی کار آلمان را مطالعه کنید.

کشور آلمان مجموعه‌ای گسترده از دوره‌های کارآموزی را برگزار می‌کنند. این دوره‌ها که با نام آوسبیلدونگ شناخته می‌شوند، رشته‌های هنری را نیز پوشش می‌دهد. در قالب این دوره‌ها می‌توانید انواع هنرها را یاد گرفته و استخدام شوید. در مطلب دوره های آوسبیلدونگ در آلمان تمامی اطلاعات لازم را ارائه کرده‌ایم. به منظور آگاهی از رشته‌های آوسبیلدونگ می‌توانید مطلب لیست کامل بهترین رشته های آوسبیلدونگ آلمان را مطالعه کنید.

آشنایی با زبان آلمانی یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیاز‌هایی است که قبل از اقدام برای مهاجرت و کار در آلمان باید آن را در اختیار داشته باشید. به عنوان یک هنرمند لازم است که ارتباط نزدیکی با مشتریان یا کارفرما‌ها داشته باشید. همچنین در صورت فعالیت به صورت فریلنسر، لازم است که بتوانید با تمامی اقشار جامعه ارتباط برقرار کنید. این موارد موجب می‌شوند که تنها در صورت کسب حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B2 قادر به فعالیت به عنوان هنرمند در آلمان باشید. اگر در زبان آلمانی مهارت کافی نداشته باشید، نه تنها در طول پروسه دریافت ویزا و مهاجرت با مشکل رو‌به‌رو شده، بلکه مجبور به همکاری با طیف محدودی از مشتریان و کارفرما‌ها خواهید شد.

دولت آلمان هیچ محدودیت سنی برای فعالیت هنرمندان اعمال نکرده است. در واقع سن هنرمند در بسیاری از رشته‌ها تأثیرگذار نبوده و اثر هنری است که اهمیت دارد. به همین دلیل اگر در رشته‌هایی مثل نقاشی یا موسیقی از مهارت کافی برخوردار هستید، در هر سن و سالی می‌توانید به آلمان مهاجرت کرده و فعالیت‌های هنری خود را ادامه دهید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار هنرمندان آلمان

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • ویزای فریلنسر، کار یا جاب سیکر
  • جاب آفر یا پذیرش از برگزارکننده دوره آوسبیلدونگ
  • رزومه به همراه سابقه کاری (حداقل سه سال)
  • مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B2
  • بیمه
  • گواهی سلامت و عدم سوءسابقه
  • تمکن مالی
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی محل اقامت

حقوق و درآمد هنرمندان در آلمان

میزان حقوق و درآمد در آلمان به رشته هنری شما بستگی دارد. برای مثال، هنگام فعالیت به عنوان یک موزیسین می‌توانید به صورت متوسط ۶۱ هزار یورو در سال دریافت کنید. این در حالی است که حقوق متوسط سالیانه یک نقاش حدود ۳۹ هزار یورو است. علاوه بر رشته هنری، مواردی مثل سطح مهارت، کارفرما، محل فعالیت و نوع قرارداد بر درآمد شما تأثیرگذار هستند.

بهترین گرایش‌های هنرمندان برای استخدام در آلمان

همان‌طور که اشاره شد، هنر بسیار گسترده و متنوع است. این ویژگی موجب می‌شود تعداد زیادی از گرایش‌ها به وجود بیاید. به همین دلیل می‌توانید در انواع و اقسام سمت‌ها در طیف وسیعی از شرکت‌ها استخدام شده و شروع به فعالیت کنید. تعدادی از بهترین گرایش‌های هنری برای استخدام در سرزمین ژرمن‌ها به شرح زیر است:

  • ساخت انیمیشن
  • طراحی داخلی
  • طراحی مد و لباس
  • گرافیست
  • تدوین
  • آهنگ‌سازی
  • طراحی بازی‌های ویدیویی

مهارت‌های الزامی برای هنرمندان

در هر یک از رشته‌های هنری، لازم است از مهارت‌های مختلفی برخوردار باشید. به همین دلیل لازم است که همگام با رشته خود، همواره روی افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های خود تمرکز کنید. زمانی که به عنوان یک عکاس فعالیت می‌کنید، شناخت انواع دوربین‌ها و لنز‌ها، آگاهی از اصول و قواعد ثبت انواع تصاویر و آشنایی با کامپیوتر جزو مهارت‌های الزامی هستند. از طرفی، آهنگ‌سازان ضمن مهارت در نواختن انواع ساز‌ها، لازم است با بخش‌های مهم یک آهنگ از جمله میکس و مسترینگ آشنا باشند.

وظایف هنرمندان در آلمان

در تمام رشته‌های هنری، وظایف مختلف و متعددی را برعهده خواهید داشت. برای مثال، زمانی که به عنوان طراح و گرافیست در شرکت‌های تبلیغاتی استخدام می‌شوید، لازم است که با استفاده از مهارت و خلاقیت‌های خود و بر اساس خواسته مشتری، تبلیغ‌های جدیدی را طراحی کنید.

در مثالی دیگر می‌توانیم به طراح شخصیت در صنعت ویدیو گیم اشاره کنیم. با استخدام در این سمت، وظیفه خلق کاراکتر‌های بازی‌های مختلف برعهده شما قرار می‌گیرد. در این زمینه شغلی، لازم است که در تعامل با نویسنده، کارگردان و دیگر افراد حاضر در تیم تولید، شخصیت‌هایی را طراحی کنید که در بازی به کار گرفته شوند.

بهترین شهرها برای شغل هنرمندان در آلمان

در تمامی شهر‌ها و مناطق کشور آلمان، شرکت‌ها یا مراکزی وجود دارد که روی هنر تمرکز دارند. به این واسطه در هر بخشی از سرزمین ژرمن‌ها انواع گالری‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی و… را پیدا خواهید کرد که به دنبال جذب هنرمندان تازه هستند. با این وجود هر یک از شهرها دارای شرایط خاصی از نظر حقوق و تعداد فرصت‌های شغلی برای هنرمندان هستند. از بین بهترین شهر‌ها برای شغل هنرمندان در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برلین
  • هامبورگ
  • مونیخ
  • فرانکفورت
  • کلن
  • دوسلدورف
  • دارمشتات

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *