کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

چیزی در حدود ۴۰ کشور در قاره‌های مختلف اجازه‌ی سفر بدون ویزا را برای افراد مقیم ایران صادر کرده‌اند. معمولا کشورهایی که اجازه سفر بدون ویزا را برای ایرانیان فراهم کرده‌اند، دارای روابط دیپلماتیک، تجاری و اقتصادی مناسبی با ایران هستند و با تکیه بر همین روابط مناسب و تفاهمات صورت گرفته، اجاز‌ه سفر بدون ویزا برای مردم ساکن ایران داده می‌شود. در سال‌های اخیر بنابر کاهش اعتبار پاسپورت ایرانی در دنیا، فرایند صدور ویزا برای متقاضیان با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. برهمین‌اساس راه جایگزینی که توسط برخی از افراد انتخاب می‌شود، سفر به کشورهایی است که نیاز به ارائه ویزا ندارند. از مهم‌ترین مزایای این انتخاب، درگیری‌های کمتر با سفارت کشورهای مختلف است که باعث سهولت در سفر متقاضیان خواهد شد. کارشناسان رسمی الو ویزا در این مقاله لیست کامل کشورهای بدون ویزا را معرفی کرده‌اند. برای اطلاع کامل در این باره پیشنهاد می‌شود این مقاله را تا پایان مطالعه فرمایید.

فهرست مطالب

بررسی پاسپورت و کشورهای بدون ویزا

اعتبار پاسپورت در کشورهای مختلف، امری ثابت نیست و بنا بر شرایط مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌تواند دستخوش تغییرات بزرگی شود. روابط کشورها در امر مراودات مهاجرتی عموما وابسته به همین موضوع است؛ به‌طوری که باارزش‌ترین پاسپورت‌ها به کشورهایی تعلق پیدا می‌کند که امکان سفر مردمانشان به دیگر کشورها، بدون دریافت ویزا فراهم باشد. هرچه امکان سفر بدون ویزا برای مردم سرزمینی کاهش پیدا کند، ارزش پاسپورت آن کشور تنزل پیدا می‌کند. مراجع مختلفی برای اطلاع از جایگاه پاسپورتی کشورهای مختلف تعریف شده است که یکی از مهم‌ترین این منابع، وب‌سایت henleyglobal است.

در این پایگاه اطلاع‌رسانی فهرست کشورهای جهان و جایگاه پاسپورت آنها قرار داده شده است و این فهرست به طور منظم و سالانه مورد بازبینی قرار می‌گیرند. همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره شده برخی کشورها در قاره‌های مختلف بر اساس تفاهم‌نامه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رفت‌وآمد مسافران را بدون ویزا فراهم می‌کنند. این تصمیم امری عادی نیست و به مذاکرات بسیار گسترده‌ای در سطح دولت‌ها و حکومت‌ها وابسته است.

مدارک موردنیاز برای سفر به کشورهای بدون ویزا

اگرچه ویزا در سفر و مهاجرت یکی از مهم‌ترین مواردی است که لازم است به‌دقت تهیه شود و همراه فرد متقاضی قرار داشته باشد، اما در مورد کشورهایی که الزامی به ارائه‌ی ویزا از فرد متقاضیِ مهاجرت تعیین نکرده‌اند، نیازی به تهیه‌ی این مدرک نیست. اما لازم است مدارک دیگر به‌درستی تکمیل گردند و در پرونده‌ی سفر متقاضی قرار داده شوند. در ادامه مهم‌ترین مدارک موردنیاز را ارائه داده‌ایم. لازم به ذکر است کشورهای مختلف گاها موارد دیگری را نیز از متقاضیان درخواست می‌کنند. برای اطلاع از مدارک موردنیاز می‌توانید با کارشناسان رسمی الو ویزا در ارتباط باشید.

لیست مدارک کشورهای بدون ویزا

  • عکس پاسپورتی (زمینه سفید، ابعاد ۳.۵*۴.۵، تمام رخ و سرشانه به بالا) ۳ عدد
  • اصل پاسپورت (حداقل ۷ ماه اعتبار داشته باشد)
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • برگه‌ی تأییدکننده‌ی رزرو هتل یا اقامتگاه
  • پرداخت هزینه‌های پردازش ویزا
  • کارت بیمه (برای برخی از کشورها)

مزایای سفر به کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

اولین و مهم‌ترین مزیتی که باید در نظر گرفته شود، مراجعه‌نکردن به کنسولگری و سفارت کشور موردنظر است. در این مدل سفر، دیگر نیازی به تعیین وقت سفارت، مراجعه و شرکت در جلسه‌ی مصاحبه نیست. پروسه‌ی طولانی سفارت در این روش برای متقاضیان حذف شده و درصد زیادی از دغدغه‌ی متقاضیان مرتفع می‌شود. صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های متقاضی منفعت دیگری است که برای داوطلبان این شکل از مسافرت وجود خواهد داشت. انتظار در فواصل زمانی سفارت، امری معمول و گاها ناخوشایند است که در این روش حذف شده است. مزیت دیگری که سفر به کشورهای بدون ویزا در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد انعطاف‌پذیری بالا در شرایط است که این ویژگی در شرایط التزام به تهیه‌ی ویزا وجود ندارد. در این روش مراحل خرید بلیت هواپیما و دیگر مراحل اداری لازم نیست به دید افیسر سفارت برسد. براین‌اساس متقاضی در هر زمانی که شرایط مساعدی داشته باشد می‌تواند نسبت به سفر اقدام کند. استفاده از آفرهای سفر، بلیط‌های چارتری و لحظه آخری نیز که باعث کم‌تر شدن هزینه‌ی سفر خواهند بود، در این روش امکان‌پذیر است. از مزایای دیگر این مدل امکان سفر صرفا با ویزای گردشگری و یا پاسپورت است که در روش‌های دیگر ممکن نیست.

آشنایی با کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

کشورهایی که امکان سفر بدون ویزا را برای مردم ایران فراهم کرده‌اند، صرفا در آسیا قرار ندارند و از هر قاره‌ای چند کشور این امکان را برای مردم ایران فراهم کرده‌اند. باهم نگاهی به لیست این کشورها خواهیم انداخت.

کشورهای بدون ویزا در قاره آسیا

کشورهای ارمنستان، عراق، قزاقستان، عمان، قطر و مالزی از جمله کشورهای آسیایی هستند که قابلیت سفر بدون ویزا را برای ایرانیان در نظر گرفته‌اند. کشور ارمنستان یکی از کشورهایی است که بین آسیا و اروپا قرار گرفته است و بر اساس توافق‌هایی که با مقامات ایران به هم رسانیده، امکان مسافرت بدون ویزا را برای ایرانیان در نظر گرفته است. مراودات قومیتی و فرهنگی ایران و ارمنستان سال‌های سال است که پابرجا است و هرسال مورد استقبال بیشتر متقاضیان قرار می‌گیرد.

کشورهای آفریقایی بدون ویزا

جمهوری ماداگاسکار از جمله کشورهایی است که در قاره افریقا اقدام به پذیرش مسافر بدون ویزا از ایران کرده است. کشور ماداگاسکار که جزیره‌ای در میان اقیانوس هند است از نظر مساحت دومین کشور جزیره‌ای جهان پس از اندونزی است.

کشورهای اروپایی بدون ویزا

در بین کشورهای اروپایی، هفت‌کشور: کرواسی، گرجستان، ترکیه، بلغارستان، ارمنستان، صربستان و روسیه از جمله سرزمین‌هایی هستند که افراد مقیم ایران می‌توانند بدون داشتن ویزا به آنها سفر کنند.

کشور روسیه در منطقه‌ی شرقی اروپا یکی از قدرتمندترین کشورهای آسیایی است که با داشتن سابقه‌ی بسیار طولانی در مراوده با ایران، همواره یکی از گزینه‌های سفر خارجه برای مردم ایران به‌حساب آمده است خبر خوش اینکه برای بازدید از روسیه فعلا نیازی به ویزا نیست و به‌راحتی با یک پاسپورت می‌شود از این کشور بازدید کرد.

ترکیه گزینه‌ی دیگر برای سفر بدون ویزا برای ایرانیان است. این کشور که مانند ارمنستان در محدوده‌ی بین اروپا و آسیا قرار گرفته است با داشتن مشابهت‌های دینی و فرهنگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر است. هزینه‌ی سفر به این کشور معمولا مقرون‌به‌صرفه است و امکان بازدید از آن برای بسیاری از ایرانیان فراهم است.

کشور کرواسی یکی دیگر از مقاصد سفر بدون ویزا برای ایرانیان است. پایتخت کرواسی، زاگرب یکی از زیباترین پایتخت‌های اروپا است که مناظر طبیعی و دیدنی بسیاری دارد. فرهنگ مردم کرواسی برگرفته از اقوام کروات است که برای ایرانیان بسیار جالب‌توجه خواهد بود. برای سفر به کرواسی اگرچه نیازی به ویزا نیست، اما لازم است متقاضی، افسر مهاجرت را نسبت به‌قصد بازگشت خود به ایران مطمئن کند.

یکی دیگر از گزینه‌های سفر بدون ویزا به اروپا بلغارستان است. پایتخت این کشور شهر صوفیه است که از قدیم‌الایام موردتوجه ایرانیان بوده است. کشور بلغارستان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گل رز در جهان است و جشنواره‌های مربوط به گل رز در این کشور شهرت جهانی دارد.

کشورهای حوزه اقیانوسیه بدون ویزا

در قاره‌ی اقیانوسیه کشورهای جزایر کوک، ایلت فدرال میکرونزی و نیووی از جمله مقاصدی هستند که امکان ورود ایرانیان بدون ویزا را فراهم کرده‌اند.

کشورهای قاره امریکا بدون ویزا

کشورهای هائیتی، جمهوری سورینام، دومینیکا و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که در قاره آمریکا پذیرای ایرانیانِ بدون ویزا هستند. مراودات ونزوئلا با ایران در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری افزایش‌یافته و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی از هر دو کشور در کشور مقابل انجام می‌شود. براین‌اساس رفت‌وآمد ایرانیان به این کشور بدون ویزا امکان‌پذیر شده است.

ویزای فرودگاهی چیست | لیست کشورها

در کنار کشورهای بدون ویزا، گزینه‌ی دیگری نیز برای متقاضیان وجود دارد که می‌توان بدون مراجعه به سفارت و طی‌کردن پروسه‌ی کنسولگری، به کشورهای دیگر مسافرت کرد. ویزای فرودگاهی شکلی از ویزا است که بدون مراجعه به سفارت به افراد اهدا می‌شود. پروسه‌ی دریافت ویزای آسان یا فرودگاهی به این صورت است که پس از سفر با پاسپورت به کشور مدنظر، در فرودگاه مقصد مراحل کسب ویزا به‌سرعت طی می‌شود (چک‌کردن پاسپورت، بلیت برگشت و رزرو هتل) و فرد متقاضی به‌راحتی ویزای مدنظر خود را دریافت می‌کند.

ویزای فرودگاهی قاره افریقا

کشورهای صادرکننده ویزای فرودگاهی در افریقا و شرایط ارائه این ویزا به ایرانیان در ادامه ذکر می‌شود.

لیست کشورهامدت‌زمان صدور ویزا
بوروندی۳۰ روز
اتحاد قمر۴۵ روز
جمهوری دموکراتیک کنگو۹۰ روز
گینه۹۰ روز
گینه بیسائو۹۰ روز
لسوتو۱۴ روز
ماداگاسکار۹۰ روز
مالاوی۹۰ روز
موزامبیک۳۰ روز
رواندا۳۰ روز
سیشل۹۰ روز
سیرالئون۳۰ روز
سومالی۳۰ روز
کنیا۹۰ روز
زیمبابوه۳۰ روز

ویزای فرودگاهی (آسان) قاره امریکا و اقیانوسیه

برخی از کشورهای امریکایی نیز ویزای فرودگاهی را برای مسافران ایرانی در نظر گرفته‌اند.

لیست کشورهامدت‌زمان صدور ویزا
بولیوی ۳ ماه
سورینام
توگو۷ روز
پالائو۱ ماه
ساموآ۲ ماه
تووالو۱ ماه

ویزای فرودگاهی کشورهای آسیایی

لیست کشورهامدت‌زمان صدور ویزا
کامبوج۱ ماه
لبنان۱ ماه
مالدیو۱ ماه
عمان۲ هفته
قطر۱ ماه
جزیره تیمور لسته۱ ماه

کدام کشورها ملزم به ارائه ویزا به ایران نیستند

طبق توافقات حاصل شده برخی از کشورها نیز برای مسافرت به ایران ملزم به تهیه‌ی ویزا نیستند. در ادامه لیست این کشورها قرار داده می‌شود.

کشورهای حوزه خلیج‌فارس بدون نیاز به ویزا برای سفر به ایرانعربستان
قطر
امارات
بحرین
کویت
لبنان
کشورهای حوزه قفقاز بدون نیاز به ویزا برای سفر به ایرانتاجیکستان
ازبکستان
قزاقستان
روسیه
کشورهای افریقایی بدون نیاز به ویزا برای سفر به ایرانتونس
تانزانیا
موریتانی
زیمبابوه
موریس
سیشل
کشورهای شرق آسیا بدون نیاز به ویزا برای سفر به ایرانژاپن
اندونزی
مالزی
سنگاپور
ویتنام
کامبوج
برونئی
کشورها امریکایی بدون نیاز به ویزا برای سفر به ایرانبرزیل
مکزیک
پرو
ونزوئلا
کوبا
کشورهای شرق اروپا بدون نیاز به ویزا برای سفر به ایرانکرواسی
صربستان
بوسنی و هرزگوین
بلاروس

تفاوت ویزا و پاسپورت

در پایان شاید بد نباشد اشاره‌ای گذرا به تعاریف پاسپورت و ویزا داشته باشیم. این دو مدرک که به‌نوعی مکمل همدیگر در امر مهاجرت و سفر به‌حساب می‌آیند در اصل تعاریفی کاملا متفاوت دارند و هرکدام بخش مشخصی از فرایند مهاجرت را برای متقاضیان هموار می‌کنند.

پاسپورت به طور خلاصه مدرکی است که تابعیت افراد در کشورهای مختلف را تأیید می‌کند؛ ولی ویزا به‌عنوان سندی محکم اجازه‌ی ورود افراد را به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های پاسپورت با ویزا، در ثابت و متغیر بودن انواع آنها است. پاسپورت‌ها در همه جای جهان از نقطه‌نظر متقاضی ثابت‌اند و بر همین اساس قابلیت رتبه‌بندی و اعتبار پیدا کرده‌اند. ویزا اما بر اساس هدفی که فرد متقاضی دنبال می‌کند، انواع مختلفی دارد و به طرق مختلف به افراد اهدا می‌شود.

در رنک بندی کشورها بر اساس اعتبار پاسپورت دو کشور ژاپن و سنگاپور بالاترین اعتبار پاسپورت را کسب کرده‌اند. پاسپورت‌ها از زاویه دید صادرکننده می‌توانند در فرم‌های پاسپورت عادی، پاسپورت خدمت و پاسپورت سیاسی طبقه‌بندی شوند. اما ویزا بر اساس موقعیت افراد و انتخاب ایشان در انواع مختلف توریستی، ملیت، فرودگاهی، کاری، خانوادگی، پناهندگی، تجاری و تحصیلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان مورد بررسی قرار داده شد. مطمئنا دریافت ویزا می‌تواند آینده‌ی افراد را به‌صورت مادام‌العمر تحت‌الشعاع قرار دهد. انواع ویزای کاری، تحصیل و آوسبیلدونگ می‌توانند در اختیار افرادی قرار گیرند که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند. اما سختی و زمان‌بر بودن پروسه‌ی درخواست ویزا نظر برخی از افراد را دگرگون می‌کند. در این شرایط امکان سفر قانونی بدون دریافت ویزا بهترین گزینه‌ای است که می‌توان در اختیار افراد قرارداد. از سوی دیگر تخصیص ویزا در برخی شرایط خاص و برای برخی از کشورها با چالش‌هایی روبه‌رو است که در این شرایط نیز اقدام برای سفر بدون ویزا جایگزین مناسبی برای متقاضیان می‌تواند باشد. کارشناسان اِلوویزا آماده‌اند تا با بررسی شرایط متقاضیان بهترین برنامه سفر و مهاجرت را به‌صورت شخصی‌سازی‌شده در اختیار این عزیزان قرار دهند. برای ارتباط با مشاور مخصوص خود از اینجا اقدام کنید.

در پایان

 خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *