آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه در آلمان

آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که مقصد بسیاری از مهاجرین به حساب می‌آید. این کشور امکانات تحصیلی، شغلی و رفاهی فوق‌العاده‌ای را برای شهروندان و مهاجرین فراهم کرده است. به همین دلیل، افراد بسیاری به دنبال یافتن راه‌های مناسب برای مهاجرات، کار و تحصیل در آلمان هستند. این کشور نیز از ورود نیروی کار ماهر و خارجی به بازار کار استقبال می‌کند. شاید شما نام آوسبیلدونگ را به عنوان راهی برای رسیدن به آلمان شنیده باشید. آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در این زمینه به حساب می‌آید.

آوسبیلدونگ در واقع دوره‌های آموزشی پیشرفته در آلمان است که رشته‌های گسترده و متنوعی (بیش از ۳۰۰ رشته) را در برمی‌گیرد. در این کارآموزی‌ها، افراد طی مدت زمان مشخصی آموزش‌های تئوری و عملی را دریافت می‌کنند. با داشتن مدرک کارآموزی، شانس آن‌ها برای یافتن شغل مناسب و گرفتن اقامت دائم آلمان بیشتر می‌شود. اگر به رشته داروسازی و البته زندگی در آلمان علاقه‌مندید، ثبت نام در آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه گزینه مناسبی خواهد بود. آلمان نیز از جمله کشورهای فعال در عرصه داروسازی بوده و با کمبود نیرو در این موقعیت شغلی روبه‌رو است. از این رو، شرایط مناسبی را برای ورود افراد از نقاط مختلف جهان فراهم می‌کند. شما بدون نیاز به مدرک دانشگاهی و پرداخت هزینه، می‌توانید از مزایای دوره آموزشی بهره‌مند شوید.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه در آلمان

آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه از جمله دوره‌های آموزشی پرتقاضا و کاربردی به حساب می‌آید. در این دوره، کارآموزان ساعاتی را به آموزش عملی و همچنین آموزش تئوری اختصاص می‌دهند. بدین ترتیب، با داشتن مدرک معتبر امکان ورود به بازار کار و اشتغال در داروخانه‌ها و مراکز درمانی را خواهند داشت. این کارآموزی مهاجرت و کار در آلمان را بدون نیاز به مدرک دانشگاهی ممکن ساخته است. کارآموزان بعد از به پایان رساندن کارآموزی می‌توانند تحصیلات خود را به صورت دانشگاهی ادامه دهند.

امکان آموزش و کار به طور همزمان، دریافت حقوق طی آموزش، تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی و داشتن فرصت‌های شغلی متنوع بعد از اتمام دوره از دیگر مزایای آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه هستند. اگر قصد شرکت در این دوره آموزشی را دارید، لازم است با شرایط و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید.

طول دوره

به طور کلی، دوره‌های آوسبیلدونگ طی ۱-۴ سال برگزار می‌شود. کارآموزی تکنسین داروخانه یک دوره ۳ ساله است. در صورتی که عملکرد مناسبی در طول آموزش داشته باشید، این زمان ۶ ماه کاهش خواهد یافت.

حقوق و درآمد

همان‌طور که گفته شد، شما به عنوان یک کارآموز حقوق دریافت می‌کنید. این حقوق در واقع کمک هزینه زندگی محسوب می‌شود. همچنان که سال‌های آموزش طی می‌شود و سطح دانش و توانایی شما بالا می‌رود، میزان درآمد نیز افزایش می‌یابد. شما به عنوان کارآموز در سال اول ۱۰۱۸ یورو، سال دوم ۱۰۸۷ یورو و سال سوم ۱۱۳۹ یورو درآمد دارید. بعد از پایان دوره نیز میزان حقوق بسته به محل کار، شهر محل فعالیت و سابقه کاری متفاوت خواهد بود. حقوق ماهانه یک تکنسین داروخانه به طور متوسط ۲۵۲۴ یورو است.

سطح زبان مورد نیاز

از آنجایی که شما در داروخانه ارتباط مستقیم با بیماران دارید باید به زبان آلمانی مسلط باشید. آموزش و امتحانات نیز به همین زبان برگزار می‌شوند. بنابراین، برای آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه داشتن مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B1 ضروری است.

سطح تحصیلات مورد نیاز

در آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه، میزان تحصیلات نیز مطرح است. شما برای شرکت در این دوره به مدرک حداقل دیپلم نیاز دارید. با این حال، رشته تحصیلی شما در دوره متوسطه نقشی در پذیرش شما ندارد.

شرایط سنی

به طور کلی، آلمان برای موقعیت‌های شغلی متعدد به نیروی کار جوان و ماهر نیاز دارد. بنابراین، افرادی که در سنین ۱۸-۲۵ سال قرار دارند شانس بیشتری برای پذیرش خواهند داشت. این در حالی است که میانگین سنی متقاضیان آوسبیلدونگ در حال افزایش است.

شرح وظایف تکنسین داروخانه در آلمان

زمانی که به عنوان یک تکنسین مشغول به فعالیت می‌شوید، وظایفی را در محل کار خود بر عهده دارید. بعد از اتمام آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه، اغلب می‌توانید در داروخانه‌ها، لابراتوارها، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی مشغول به کار شوید. تحویل داروهای نسخه‌ای و وسایل پزشکی و بهداشتی، فروش دارو‌های بدون نسخه و ارائه توضیحات لازم به بیمار پیرامون استفاده صحیح از داروها از مهم‌ترین وظایف کارمند داروخانه هستند. این فرد بیمار را از عوارض و تداخلات احتمالی دارو مطلع می‌کند. همچنین تحت نظارت داروساز در ساخت پمادها و محلول‌های دارویی با دوز استاندارد مشارکت می‌کند.

بررسی وضعیت موجودی داروها، ثبت سفارشات لازم و ساماندهی قفسه‌ها نیز از وظایف تکنسین داروخانه در آلمان هستند. در صورتی که در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی کار می‌کنید لازم است برخی خدمات بهداشتی و درمانی را نیز ارائه دهید.

دروس آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه

چیزی که در مورد تمام رشته‌های آوسبیلدونگ مشترک است، ارائه دروس به صورت تئوری و عملی است. در واقع ترکیب آموزش با کار یکی از مزایای این دوره‌های آموزشی به حساب می‌آید. برخی رشته‌ها به صورت آموزش عملی ارائه شوند. در این روش بیشتر ساعات به دروس عملی اختصاص دارد و دروس تئوری بخش کمی را در برمی‌گیرند. در روش دوم که آموزش تئوریک نام دارد، افراد بیشتر برای یادگیری دروس تئوری وقت می‌گذارند و ساعات کمی به دروس عملی اختصاص دارد.  

آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه به صورت تئوریک ارائه می‌شود. کارآموزان در دو سال اول مباحثی را پیرامون شیمی دارویی، تولید و ترکیب مواد دارویی، گیاه‌شناسی، ریاضی و … مطالعه می‌کنند. در این دوره ساختار داروهای مختلف و تأثیر آن‌ها بر بدن، عوارض جانبی، بررسی کیفیت دارو، تجزیه و تحلیل مواد و شرایط نگه‌داری از داروها نیز آموزش داده می‌شود. بدین ترتیب، کارآموزان برای ارائه مشاوره و توضیحات کامل به بیماران آماده می‌شوند. در سال آخر، فرد به عنوان کارآموز در داروخانه یا لابراتوار تحت نظر یک داروساز باتجربه آموزش عملی را می‌گذراند. 

بازار کار تکنسین داروخانه بعد از پایان دوره

کارمند داروخانه از جمله شغل‌هایی است که در لیست مشاغل مورد نیاز آلمان قرار دارد. از این رو، آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه یکی از رشته‌های پردرآمد با موقعیت‌های شغلی متنوع در این کشور به حساب می‌آید. کارآموزان (آلمانی‌ها و مهاجرین) بعد از اتمام دوره و دریافت مدرک معتبر فنی در مدتی کوتاه می‌توانند وارد بازار کار کشور شوند. این افراد می‌توانند در داروخانه‌های سطح شهر، داروخانه‌های بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های داروسازی، مراکز بهداشتی و یا شرکت‌های فروش محصولات دارویی فعالیت کنند.

در بیشتر موارد بعد از اتمام دوره و دو سال کار در آلمان، امکان دریافت اقامت دائم برای تکنسین‌های مهاجر فراهم می‌شود.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ تکنسین داروخانه در آلمان

قدم اول برای شرکت در کارآموزی‌های آلمان، یافتن مؤسسه مناسب برای گذراندن رشته مورد نظر است. زمانی که موفق به عقد قرارداد با این مؤسسه شدید، می‌توانند سایر مدارک لازم برای ارائه به سفارت آلمان و دریافت ویزا را آماده کنید. این مدارک برای رشته‌های مختلف آوسبیلدونگ متفاوت خواهد بود. در پایین برخی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای کارآموزی تکنسین داروخانه را نام می‌بریم:

  • مدارک شناسایی ترجمه شده
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات
  • رزومه دقیق و کامل
  • گواهی تمکن مالی
  • انگیزه نامه قوی
  • مدرک زبان سطح B1 آلمانی
  • قرارداد آوسبیلدونگ با یک مؤسسه معتبر
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

بعد از ارائه مدارک، سفارت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورت تأیید شدن این مدارک، قرار مصاحبه‌ای با شما تنظیم می‌شود. موفقیت در این مرحله نیز نقش مهمی در پذیرش و دریافت ویزا خواهد داشت.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *