دوره آوسبیلدونگ مربی مهد کودک در آلمان

آلمان به عنوان یک کشور پیشرفته و مرفه، همه ساله مهاجرین بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. امکانات تحصیلی، شغلی و رفاهی بالا، این کشور را به مکانی ایده‌آل برای زندگی تبدیل کرده است. آلمان برای حفظ چرخه اقتصادی خود، همواره به نیروی کار متخصص نیاز دارد. همه این موارد موجب شده که دولت شرایط جدیدی را برای پذیرش نیروی کار مهاجر فراهم کند. دوره‌های آوسبیلدونگ از جمله راهکارهای دولت برای تربیت و تأمین نیروی کار ماهر است. آوسبیلدونگ مربی مهد کودک یکی از رشته‌های موجود در این دوره‌ها محسوب می‌شود.

آوسبیلدونگ یک دوره آموزشی است که در آن، فرد دانش و مهارت‌های لازم برای یک حرفه را به طور همزمان دریافت می‌کند. بدین ترتیب، در آن زمینه خاص تخصص یافته و شانس بیشتری برای ورود بازار کار خواهد داشت. شما بدون نیاز به مدرک دانشگاهی می‌توانید برای شرکت در رشته‌های مختلف آوسبیلدونگ اقدام کنید. مربی مهد کودک مسئولیت مراقبت از کودکان و همراهی آن‌ها در بازی و کارهای فردی را به عهده دارد. اگر توانایی وقت گذراندن با کودکان را دارید، از این کار لذت می‌برید و ایده‌های خلاقانه در این زمینه دارید، برای آوسبیلدونگ مربی مهد کودک اقدام کنید.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ مربی مهد کودک در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ مربی مهد کودک

اگر قصد مهاجرت به آلمان و داشتن آینده شغلی مطمئن را دارید، بهتر است با شرایط دوره‌های آوسبیلدونگ آشنا شوید. این دوره‌ها شباهت زیادی به آموزش فنی و حرفه‌ای در ایران دارند. هدف از کارآموزی‌های آلمان، رشد و پرورش توانایی افراد در عرصه‌های مختلف کسب و کار است. شما پس از انتخاب رشته مورد نظر، آموزش‌های تئوری و عملی لازم را دریافت می‌کنید. با داشتن مدرک معتبر کارآموزی، می‌توانید در موقعیت شغلی مناسب مشغول به کار شوید.

مربی مهد کودک از جمله مشاغلی است که آلمان در آن کمبود نیرو دارد. با شرکت در کارآموزی مربی مهد، فرصت‌های شغلی بسیاری پیش‌روی شما خواهد بود. در این دوره، بخشی از ساعات آموزش به یادگیری عملی و بخشی به یادگیری تئوری اختصاص دارد. یافتن شغل مناسب و گرفتن مجوز کار اندکی پس از پایان دوره از مزایای آوسبیلدونگ مربی مهد کودک هستند. در اینجا قصد داریم با برخی از شرایط مورد نیاز برای ثبت نام در این دوره آموزشی آشنا شویم.

طول دوره

رشته مربی مهد کودک در یک دوره سه ساله برگزار می‌شود. متقاضیان با تلاش بیشتر و کسب نمرات بالاتر، می‌توانند طول آموزش را به دو سال و نیم کاهش دهند.

حقوق و درآمد

دریافت یا عدم دریافت حقوق و میزان آن بسته به رشته انتخابی، محل و نوع آموزش متفاوت خواهد بود. در صورتی که رشته مورد نظر جزو دوره‌های عملی باشد، کارآموز حقوق دریافت می‌کند. درآمد حین آموزش فرد را در تأمین هزینه‌های زندگی در آلمان یاری می‌دهد. دریافت حقوق حین آموزش از مهم‌ترین مزایای آوسبیلدونگ مربی مهد کودک به حساب می‌آید. شما در در سال اول کارآموزی مربی مهد ماهانه ۱۱۰۰ یورو، سال دوم ۱۱۵۰ یورو و سال سوم ۱۲۵۰ یورو دریافت می‌کنید. بعد از اتمام دوره، درآمد شما به طور میانگین ۱۳۲۰ یورو در ماه خواهد بود.

سطح زبان مورد نیاز

از آنجایی که تمامی رشته‌های آوسبیلدونگ به زبان آلمانی ارائه شده و امتحانات نیز به همین زبان برگزار می‎شوند، تسلط به آلمانی یکی از شروط ثبت نام است. برای ورود به آوسبیلدونگ مربی مهد کودک، لازم است مدرک زبان سطح B1 را داشته باشید.

سطح تحصیلات مورد نیاز

یکی از شرایط دوره کارآموزی مربی مهد کودک، داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم است. شما می‌توانید مدرک تحصیلی را در کشور خود بگیرید و سپس برای آوسبیلدونگ آلمان اقدام کنید.

شرایط سنی

به طور کلی، دولت آلمان محدودیت سنی و ملیتی برای شرکت در آوسبیلدونگ در نظر نگرفته است. با این که بیشتر افراد شرکت‌کننده بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال هستند، اما میانگین سنی در حال افزایش است. با این حال، آلمان در موقعیت‌های شغلی مختلف عموما به نیروی کار جوان و ماهر نیاز دارد.

شرح وظایف یک مربی مهد کودک در آلمان

زمانی که آوسبیلدونگ مربی مهد کودک را گذراندید و تخصص کافی را کسب کردید، می‌توانید کار خود را شروع کنید. شما به عنوان یک مربی وظایفی را بر عهده دارید. مربی مهد کودک نیازهای عاطفی و فردی کودکان را شناسایی کرده و مورد توجه قرار می‌دهد. به آن‌ها در داشتن نظم، رعایت بهداشت و قوانین کلاس کمک می‌کند. کمک در پوشیدن لباس، خوابیدن، خوردن و رفتن به دستشویی نیز ار وظایف معلم مهد هستند. در پایین به برخی دیگر از وظایف این موقعیت شغلی اشاره می‌کنیم.

  • کمک به رشد ذهنی و جسمی کودک، تقویت حافظه و انجام تمرینات ورزشی
  • کمک به رعایت بهداشت شخصی و تعویض پوشک
  • توجه به رفتار اجتماعی و قدرت یادگیری کودکان
  • ثبت گزارش فعالیت‌های آموزشی و مراحل رشد
  • مشورت با والدین و راهنمایی دستیاران و کارآموزان

دروس آوسبیلدونگ مربی مهد کودک

رشته‌های مختلف کارآموزی ممکن است شیوه‌های آموزشی متفاوتی داشته باشند. این دوره‌ها به دو صورت عملی و تئوری ارائه می‌شوند.

  • در آموزش عملی، دروس عملی و تئوری به طور همزمان ارائه می‌شوند اما بیشتر ساعات آموزش به بخش اول اختصاص دارد. کارآموزان ۲ تا ۳ روز در هفته در مدارس، دانشگاه‌ها و یا مؤسسات آموزشی دروس تئوری را آموزش می‌بینند. برای بخش عملی نیز در یک شرکت مشغول به فعالیت می‌شوند. در این شیوه آموزشی متقاضیان حقوق دریافت می‌کنند.
  • در آموزش تئوریک دروس به صورت تئوری آموزش داده می‎شوند. با این تفاوت که بخش تئوری ساعات بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. رشته‌هایی چون پرستاری، بانکداری، طراحی لباس و … در این دسته از کارآموزی آوسبیلدونگ قرار می‌گیرند.

آوسبیلدونگ مهد کودک به صورت عملی آموزش داده می‌شود. در این دوره، کارآموز به عنوان دستیار به همراه معلم در محل کار حاضر می‌شود. در آنجا با کمک معلم وظایف مشخص شده را به صورت عملی تجربه می‌کند. همچنین نقش و مسئولیت خود را بررسی و تمرین می‌کند.

بازار کار مربی مهد کودک بعد از پایان دوره

دوره‌های فنی و حرفه‌ای آلمان همچون آوسبیلدونگ مربی مهد کودک نیروی کار مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند. همچنین فرصت‎های شغلی فوق‌العاده‌ای را در اختیار جوانان قرار می‌دهند. بعد از دریافت مدرک معتبر آوسبیلدونگ، با داشتن مهارت‌های لازم می‌توانید در موقعیت شغلی مورد نظر کار خود را شروع کنید. امروزه شمار مادران آلمانی که شاغل هستند روزبه‌روز افزایش می‌یابد. از این رو، نیاز به مربی مهد و پرستار کودک نیز بیشتر می‌شود.

بعد از اتمام دوره آوسبیلدونگ مربی مهد کودک، شما به عنوان مربی مهد می‌توانید در مهد کودک‌ها، بهزیستی‌ها و مراکز مراقبت از کودکان مشغول به کار شوید. اداره آموزش و پرورش، مراکز مشاوره خانواده و مشاوره اعتیاد نیز ممکن است به نیرویی چون شما نیاز داشته باشند. هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز به مربی‌هایی جهت نگهداری از کودکان نیاز خواهند داشت. 

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ مربی مهد کودک

در کنار داشتن شرایط لازم برای شرکت در آوسبیلدونگ، آماده کردن برخی مدارک نیز ضروری است. اگر در خارج از اتحادیه اروپا زندگی می‌کنید، می‌توانید رزومه ترجمه شده خود را برای مؤسسه فنی و حرفه‌ای در آلمان ارسال کنید. در صورت دریافت تأییدیه، با کارفرما مصاحبه می‌کنید. بعد از طی این مرحله و دریافت پذیرش، زمان اقدام برای ویزا فرا می‌رسد. مدارک لازم برای دریافت ویزا شامل موارد ذیل هستند:

  • رزومه و مدارک شناسایی
  • گواهی سابقه کاری
  • بیمه درمانی تا قبل از شروع دوره
  • گواهی تمکن مالی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • ۲ قطعه عکس بیومتریک
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • قرارداد آموزشی با کارفرما

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *