آوسبیلدونگ مکاترونیک در آلمان

مهندسی مکاترونیک حاصل در کنار هم قرار گرفتن ۶ رشته مهندسی اعم از مکانیک، الکترونیک، کنترل، مخابرات، پروژه، کامپیوتر و مولکولی است. دانش‌آموختگان این رشته تلاش می‌کنند تا با ایجاد سیستم‌های ساده‌تر و ارزان‌تر، در صنایع مختلف انعطاف بیشتری به وجود بیاورند. در حال حاضر هیچ شرکت فعالی در زمینه صنعت و تجارت قادر به ادامه فعالیت بدون مهندسی مکاترونیک نیست. به عنوان یک تکنسین مکاترونیک وظیفه اصلی شما اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه‌های مختلف است؛ بنابراین در هر مکانی که یک دستگاه پیشرفته وجود دارد، حضور شما الزامی است. اگر قصد دارید به عنوان یک تکنیسین در کشور آلمان کار کنید، آوسبیلدونگ مکاترونیک بهترین گزینه است.

از سال‌ها پیش دوره‌های کارآموزی با نام آوسبیلدونگ در سرزمین ژرمن‌ها برگزار می‌شود. در قالب دوره‌های آوسبیلدونگ می‌توانید در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف به مهارت و دانش کافی برای فعالیت کاری دست پیدا کنید. این دوره‌های کارآموزی تنها به آموزش ختم نمی‌شوند. پس از پایان دوره‌های آوسبیلدونگ می‌توانید در شرکت‌های برگزار‌کننده استخدام شوید. در اغلب موارد آوسبیلدونگ رایگان بوده و هزینه‌های آموزش توسط برگزار‌کننده پرداخت می‌شود. همچنین در قالب شرکت در دوره‌های کارآموزی می‌توانید حقوق دریافت کنید. این ویژگی‌ها آوسبیلدونگ را به فرصتی جذاب برای علاقه‌مندان به مهاجرت و کار در آلمان تبدیل کرده‌ است.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ مکاترونیک در آلمان

معرفی آوسبیلدونگ مکاترونیک

دوره آوسبیلدونگ مکاترونیک به مدت سه سال و نیم طول می‌کشد. با این حال می‌توانید درخواست کنید که این دوره یک سال کوتاه‌تر شود. پس از پایان سال دوم یک آزمون میان دوره از شما گرفته می‌شود. علاوه بر این، در زمان اتمام آوسبیلدونگ مکاترونیک لازم است در یک امتحان نهایی نیز شرکت کنید.

دوره کارآموزی مکاترونیک به دو صورت تئوری و عملی برگزار می‌شود. برای شرکت در کلاس‌های تئوری لازم است که به صورت هفتگی و در روز‌های ثابت در مرکز آموزش حضور داشته باشید. آموزش عملی در داخل شرکت‌ها ارائه می‌شود. در این بخش از آوسبیلدونگ مکاترونیک باید مواردی را که به صورت تئوری یاد گرفته‌اید، به صورت عملی پیاده کنید.

شرایط آوسبیلدونگ مکاترونیک

برای آن که بتوانید در دوره‌های کارآموزی مکاترونیک شرکت کنید، لازم است مدرک دیپلم را دریافت کرده باشید؛ بنابراین تنها زمانی فرصت حضور در آوسبیلدونگ مکاترونیک برای شما فراهم می‌شود که دوره متوسطه را به پایان رسانده باشید. دیگر عنصر تحصیلی تأثیرگذار روی درخواست شما، معدل دیپلم است. افرادی که معدل دیپلم بالاتری داشته باشند، از شانس بیشتری برای پذیرفته شدن در کارآموزی مکاترونیک برخوردار هستند.

تکنسین‌های مکاترونیک با انواع قطعات مکانیکی، الکترونیکی و الکتریکی کار می‌کنند. علاوه بر این مسئولیت نگهداری و تعمیر دستگاه‌های مختلف برعهده آنها است. به عنوان یک متخصص مکاترونیک در صورت بروز اشکال در عملکرد‌های دستگاه‌ها، لازم است که پس از عیب‌یابی، قطعات را جدا و تعمیر کنید. از دیگر وظایف یک تکنسین مکاترونیک می‌توان به برنامه‌نویسی و نصب کنترل‌ها و سیستم‌های پیچیده اشاره کرد.

درآمد آوسبیلدونگ مکاترونیک

آوسبیلدونگ مکاترونیک یک دوره کارآموزی با حقوق است که در ازای شرکت در آن دستمزد بالایی دریافت می‌کنید. در سال اول کارآموزی می‌توانید انتظار پرداخت حقوق ۱۰۵۰ یورو در ماه را داشته باشید. در سال دوم آموزش حقوق شما تا ۱۱۰۰ یورو افزایش پیدا می‌کند. این روند رو به رشد در سال سوم نیز ادامه داشته و تا ۱۲۰۰ یورو در ماه به شما پرداخت می‌شود. در سال آخر آموزش ماهیانه تا ۱۲۶۵ یورو دریافت خواهید کرد.

چنین درآمد‌هایی موجب شده‌اند که آوسبیلدونگ مکاترونیک یکی از پردرآمد‌ترین دوره‌های کارآموزی در آلمان باشد. لازم به ذکر است که ارقام اعلام شده مربوط به شرکت‌های فعال در زمینه فلزات و برق و بر اساس قرارداد‌های ثبت شده طبق توافق جمعی است. دیگر شرکت‌ها و قرارداد‌ها شرایط متفاوتی دارند.

پس از پایان آوسبیلدونگ مکاترونیک و شروع کار حرفه‌ای، حقوق اولیه‌ای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو در ماه داشته باشید. این امر به نوع قرارداد شما و فعالیت‌های شرکت بستگی دارد. اگر طبق توافق جمعی قرارداد امضا کنید معمولاً حقوق بالاتری دریافت خواهید کرد.

تکنسین‌های مکاترونیک حداکثر حقوق ۴۰۰۰ یورو در ماه را دریافت خواهند کرد. این مبلغ زمانی پرداخت می‌شود که تجربه و سابقه زیادی داشته و در شرکت‌های بزرگ کار کنید. اگر به حقوق بیشتری نیاز دارید، لازم است به فکر ادامه تحصیل باشید. این امر نه تنها حقوق شما را افزایش می‌دهد، بلکه چشم‌انداز شغلی جدیدی را برای شما ایجاد می‌کند.

سطح زبان و شرایط سنی آوسبیلدونگ مکاترونیک

در آوسبیلدونگ مکاترونیک تنها از زبان آلمانی برای آموزش استفاده می‌شود. به همین دلیل پیش از اقدام برای شرکت در این دوره لازم است در زبان آلمانی به مهارت کافی برسید. شرکت‌های برگزار‌کننده آوسبیلدونگ مکاترونیک از شما حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B1 را می‌خواهند. دریافت این مدرک بدان معنا است که آشنایی متوسط با زبان سرزمین ژرمن‌ها داشته و قادر به تکلم به این زبان هستید.

مکاترونیک شامل بخش‌های مختلف و متعددی است که هر یک از آن‌ها دارای واژگان و اصطلاحات خاص خود هستند. به همین دلیل بهتر است با در اختیار داشتن مدرک سطح B2 زبان آلمانی اقدام به حضور در آوسبیلدونگ مکاترونیک کنید. علاوه بر این از زبان انگلیسی به شکل گسترده‌ای در مکاترونیک استفاده می‌شود. بر این اساس لازم است که در کنار زبان آلمانی، آشنایی قابل قبولی با زبان انگلیسی داشته باشید.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، برای حضور در آوسبیلدونگ مکاترونیک لازم است مدرک دیپلم داشته باشید. این پیش‌نیاز موجب می‌شود که تنها افراد بالای ۱۸ سال قادر به شرکت در این دوره کارآموزی باشند. اغلب شرکت‌های برگزار‌کننده آوسبیلدونگ مکاترونیک اقدام به پذیرش افرادی می‌کنند که حداکثر ۳۰ سال سن دارند.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ مکاترونیک

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • مدرک تحصیلی دیپلم به بالا
  • مدرک معتبر زبان آلمانی سطح B1 به بالا
  • رزومه کاری
  • سوابق کاری
  • انگیزه‌نامه
  • ویزا
  • پذیرش از برگزار‌کننده آوسبیلدونگ مکاترونیک
  • بیمه سلامت

مهارت‌های آموزش داده شده در آوسبیلدونگ مکاترونیک

یک تکنسین مکاترونیک دانش تئوری را در قالب کلاس‌های آموزشی به دست آورده و سپس آموخته‌های خود را در آموزش عملی در شرکت به کار می‌برد. در هر سال از آوسبیلدونگ مکاترونیک مهارت‌های مختلفی به شما آموزش داده می‌شود. آموزش‌های سال اول روی سازماندهی یک شرکت، ارتباط با مشتری و یادگیری تکنیک‌های اولیه است. علاوه بر این، کارآموزان در طول این مدت با ماشین‌کاری و انواع اتصالات آشنا می‌شوید. ماشین‌کاری شامل شکل دادن به قطعات و تکمیل آن‌ها با استفاده از برش و حذف بخش‌های اضافه به شکل براده است. از بین اتصالات می‌توان به لحیم‌کاری و جوشکاری اشاره کرد.

در سال دوم تکنسین‌های مکاترونیک با نرم‌افزار و سخت‌افزار آشنا می‌شوند. بر این اساس برنامه‌نویسی به شما آموزش داده می‌شود. تحت هدایت مربی، این افراد دستگاه‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهند. به عنوان مثال بازوی یک روبات از سیستم بسته‌بندی صنایع غذایی را بررسی خواهید کرد.

در سال سوم و چهارم آوسبیلدونگ مکاترونیک مبانی نظارت روی عملکرد بدون مشکل فرآیند‌ها در تمامی شرکت‌های صنعتی و تجاری آموزش داده می‌شود. در این قالب تکنسین‌های مکاترونیک با تمامی روش‌های رایج آزمایش، تشخیص و اندازه‌گیری و بررسی آن‌ها در دستگاه‌های مختلف آشنا می‌شوند.

در بخش آموزش عملی سال‌های اول و دوم آوسبیلدونگ مکاترونیک باید قطعات مختلف را بررسی کنید. به این واسطه لازم است نقص‌های احتمالی را با تجزیه و تحلیل مشخص و مراحل تعمیر را آغاز کنید. برای مثال لازم است مشکلات یک سنسور را برطرف کنید. در دو سال پایانی کارآموزی مکاترونیک باید برنامه‌نویسی کرده و سیستم‌های پیچیده‌تری را تعمیر کنید. در این دوره می‌توانید به صورت مستقل برای مشتریان مختلف کار کرده، سفارشات را در محل انجام دهید و مشتریان را با نرم‌افزار‌ها و سیستم‌های تازه نصب شده آشنا کنید.

بازار کار شغل مکاترونیک در آلمان بعد از پایان دوره

آوسبیلدونگ مکاترونیک آینده درخشانی را برای شما به وجود خواهد آورد. صنعت و تجارت بدون دستگاه‌های مختلف غیرقابل تصور است. به صورت روزانه تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های مختلف در صنایع به کار گرفته می‌شوند؛ بنابراین همواره برای شما شغل وجود داشته و می‌توانید به راحتی استخدام شوید. دستمزد پرداخت شده برای تکنسین‌های مکاترونیک رقم قابل‌توجهی است. با فعالیت در این زمینه می‌توانید حقوق بالایی دریافت کنید.

پس از پایان دوره کارآموزی مکاترونیک فرصت‌های زیادی برای آموزش‌های بیشتر وجود دارد. با پشت سر گذاشتن آموزش‌های تکمیلی می‌توانید مسیر شغلی متفاوتی را در پیش بگیرید. برای مثال می‌توانید به سر‌کار‌گر تبدیل شده و نسل بعدی تکنسین‌های مکاترونیک را تربیت کنید. در این شرایط بین ۳۶۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در ماه حقوق دریافت می‌کنید. علاوه بر این امکان تحصیل در رشته مهندسی مکانیک وجود دارد. در این شرایط با استفاده مدرک دانشگاهی خود از نگهداری دستگاه‌ها دور شده و بیشتر به طراحی آن‌ها می‌پردازید. شرکت در دوره مربوط به مهندسی برق یکی از راه‌هایی است که می‌توانید در پیش بگیرید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

4 دیدگاه برای “آوسبیلدونگ مکاترونیک در آلمان

  1. احمد گفته:

    سلام من ۳۲ سالمه و مدرک b1 دارم و معدل کل دیپلمم هم ۱۴.۶۴ هست آیا میتونم توی آوسبیلدونگ مکاترونیک پذیرش بشوم ؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      برای ثبت نام آوسبیلدونگ باید مدرک زبان B2 داشته باشید. برای دریافت مشاوره بیشتر لطفا تماس بگیرید.

  2. عبدالله سالار گفته:

    سلام عرض ادب. آیا امکان گذراندن دوره های زبان آلمانی در آلمان وجود دارد تا پس از طی دوره زبان در سطح B ، اقدام به ادامه تحصیل در آوسبیلدونگ بببنمایند؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      شانس ویزا برای دوره زبان پایین هست به همین دلیل توصیه نمی شود. بهتر است مستقیم برای آوسبیلدونگ اقدام شود. موسسه اِلوویزا امکان ثبت نام آوسبیلدونگ را برای شما دارد. برای مشاوره و راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *