شرایط تحصیل در اسپانیا برای ایرانیان

عمر آموزش عالی در اسپانیا به قرن ها پیش برمی گردد. برای نمونه، دانشگاه سالامانکا در سال ۱۲۱۸ میلادی تاسیس شده و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا است اما در عین حال، اسپانیا چند دانشگاه نوظهور مهم هم دارد، مثل «پمپئو فابرا» در بارسلونا که در فهرست «تایمز» از برترین دانشگاه های جدیدالتاسیس دنیا که زیر ۵۰ سال قدمت دارند، در رتبه دوازدهم قرار گرفت. به این ها، آب و هوای فوق العاده، روحیه خونگرم و پذیرای مردم اسپانیا، نقاط دیدنی زیاد و غذاهای خوشمزه را اضافه کنید تا معلوم شود، تحصیل در اسپانیا چقدر لذتبخش است.

فهرست مطالب

تحصیل در اسپانیا

چرا تحصیل در اسپانیا؟

  1. هزینه زندگی در شهرهای بزرگ اسپانیا در مقایسه با بقیه کشورهای بزرگ اروپا کمتر است. 
  2. آب و هوای اسپانیا گرم است، سواحل زیبایی دارد و شهرهایش پر از جاهای دیدنی هستند. می توانید سوار قطارهای سریع السیر شوید و در مادرید، بارسلونا، سویا، بیلبائو، گرانادا، والنسیا و خیلی شهرهای دیگر گشت و گذار کنید. حتی مراکش هم نزدیک است و می توانید همزمان با تحصیل در اسپانیا، با یک سفر دریایی کوتاه، این کشور زیبا را هم ببینید.
  3. زادگاه هنرمندان بزرگ است و می توانید تجربه دست اولی از هنر و معماری قرون وسطا و عصر رنسانس داشته باشید. پیکاسو، گویا و دالی ۳ نقاش بسیار معروف این کشور هستند.
  4. پر از فستیوال های متعدد است، از فستیوال های موسیقی تا بزرگ ترین جنگ با گوجه فرنگی در دنیا.
  5. می توانید به انگلیسی درس بخوانید اما فرصت یادگیری زبان اسپانیایی را هم خواهید داشت که دومین زبان مهم دنیا بعد از انگلیسی است.

بهترین رشته ها برای تحصیل در اسپانیا 

بازار کار اسپانیا در این رشته ها نیازمند نیروی کار ماهر است و با درس خواندن در آن ها می توانید کار خوبی به دست بیاورید:

  1. فناوری؛ به ویژه دیتا ساینتیست و برنامه نویس کامپیوتر پرطرفدار هستند.
  2. مهندسی؛ مهندس کامپیوتر و مهندس صنایع خیلی مورد نیاز هستند.
  3. کادر درمان؛ اسپانیایی ها به پزشک احتیاج زیادی دارند.

از دیگر رشته هایی که در اسپانیا پرطرفدار هستند یا می توانید با تحصیل در آن ها فرصت های شغلی مناسبی به دست بیاورید، این ها هستند:

  • حقوق
  • توسعه دهنده کسب و کار
  • هنر
  • علوم؛ یکی از رشته های میکروبیولوژی، شیمی، فیزیک و ریاضی
  • بازاریابی (مارکتینگ)
  •  امنیت سایبری

هزینه تحصیل در اسپانیا

دانشجوهای غیراروپایی ممکن است با ۳ وضعیت روبرو شوند:

  1. بعضی از دانشگاه ها از دانشجوهای غیراروپایی مثل ایرانی ها، همان اندازه ای شهریه دریافت می کنند که از دانشجوهای اروپایی می گیرند.
  2. بعضی از دانشگاه ها سالانه هزار تا ۱۵۰۰ یورو بیشتر از دانشجوهای غیراروپایی شهریه می گیرند.
  3. بعضی از دانشگاه ها از غیر اروپایی ها ۲ تا ۳ برابر بیشتر از بقیه شهریه می گیرند.
  • هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد و شهریه از یک رشته و دانشگاه به یک رشته و دانشگاه دیگر متغیر است. بنابراین موقع ثبت نام باید اطلاعات درج شده در سایت دانشگاه را به دقت بررسی کنید.  
  • دانشگاه های دولتی اسپانیا دو نوع مدرک می دهند: مدرک رسمی و مدرک مختص خود آن دانشگاه. دولت برای مدرک رسمی، محدوده شهریه تعریف کرده که بین ۱۵۰ تا ۳۵۰۰ یورو برای کارشناسی و ۳۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو برای ارشد است.
  • رشته های حقوق، مهندسی و فیزیک از ارزان ترین رشته ها در اسپانیا هستند.

هزینه تحصیل در بعضی از دانشگاه های خوب اسپانیا

این رقم می تواند بر اساس دانشگاه، رشته، مقطع تحصیلی و ملیت تفاوت کند:

  1. دانشگاه بین المللی کاتالونیا: بین ۹۷۵ تا ۲۷۵۰۰ یورو در سال
  2. دانشگاه پمپئو فابرا: بین ۱۶۶۰ تا ۱۱۵۷۵ یورو در سال
  3. دانشگاه ناوارا: بین ۸۲۰۰ تا ۳۴۳۰۰ یورو در سال
  4. دانشگاه والنسیا: به طور میانگین ۲۳۵۰ یورو در سال  
  • دانشگاه های گرانادا، والنسیا و سانتیاگو د کومپوستلا از ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا هستند.
  • دانشگاه های خصوصی اسپانیا شهریه بیشتری دریافت می کنند و معمولا شهریه آن ها بین ۶ تا ۲۰ هزار یورو در سال است.

معرفی مراکز آموزشی در اسپانیا

دانشگاه ها در اسپانیا انواع مختلفی دارند:

مدرسه های دانشگاهی

که دوره های کوتاه مدت در آن ها تدریس می شود. در مقطع کارشناسی هم آموزش دارند.

کالج های دانشگاهی

۳ سال اول دوره «licenciado» را آموزش می دهند. licenciado معادل مدرک ارشد است که به تدریج از سیستم آموزشی اسپانیا کنار گذاشته می شود. دوره آن معمولا بین ۴ تا ۶ سال است و ۳ سال اول آن در کالج آموزش داده می شود. 

البته سیستم کالج ها به تدریج در حال نزدیک شدن به سیستم دانشگاهی است.

دانشگاه ها

تمام رشته های آکادمیک در مقطع های مختلف در آن ها آموزش داده می شود.

مدارس فنی عالی

برای رشته های مهندسی و معماری می باشد که دوره های فنی طولانی مدت در آن ها تدریس می شود.

مدرسه های بازرگانی:

در رشته های مربوط به کسب و کار و بازرگانی مدرک می دهند.

بهترین دانشگاه های اسپانیا برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در اسپانیا

رتبه در جهان (QS)

دانشگاه بارسلونا

۱

۱۶۸

دانشگاه خودگردان (مستقل) مادرید

۲

۲۰۷

دانشگاه خودگردان بارسلونا

۳

۲۰۹

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید

۴

۲۲۳

دانشگاه پومپئو فابرا

۵

۲۴۸

دانشگاه ناوارا

۶

۲۶۶

 

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در اسپانیا

مقطع کارشناسی

شرایط پذیرش: در اغلب موارد برای این که دانشگاه های اسپانیا دیپلم شما را به رسمیت بشناسند، باید به سفارت اسپانیا در تهران بروید و تاییدیه «Volante de Acreditación» را بگیرید و در اپلای برای دانشگاه از آن استفاده کنید. 

شرایط سنی: از نظر قانونی سقف سنی خاصی ندارد.

طول دوره: معمولا ۳ و گاهی ۴ ساله است.

شرط معدل: احتمالا معدل بالاتر از ۱۴ کفایت می کند اما برای اطلاعات دقیق تر باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید. هم چنین درخواست ها بر اساس توانایی های متقاضیان، از جمله معدل و قابلیت های ورزشی شان دسته بندی می شود، برای همین اگر نمره های بهتری داشته باشید، شانس بیشتری برای پذیرش خواهید داشت.

 

  • شرایط تحصیل در کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش: داشتن مدرک کارشناسی مرتبط کافی است.

شرایط سنی: از نظر قانونی سقف سنی خاصی ندارد.

طول دوره: یک تا ۲ ساله است.

شرط معدل: احتمالا معدل بالاتر از ۱۴ خوب تلقی می شود اما برای اطلاعات دقیق تر باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید. هم چنین درخواست ها بر اساس توانایی های متقاضیان دسته بندی می شود، برای همین اگر نمره های بهتری داشته باشید، شانس بیشتری برای پذیرش خواهید داشت.

 

  • شرایط تحصیل در دکترا

 

شرایط پذیرش: باید مدرک ارشد مرتبط داشته باشید.

شرایط سنی: از نظر قانونی سقف سنی خاصی ندارد.

طول دوره: معمولا ۳ ساله است.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در اسپانیا

مدرک زبان مورد نیاز (انگلیسی):

در اسپانیا علاوه بر اسپانیایی، بعضی از رشته ها به انگلیسی هم تدریس می شوند. نمره زبان مورد نیاز می تواند بر اساس دانشگاه و رشته متغیر باشد و برای اطلاع از آخرین تغییرات باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید، اما به طور متوسط می توان به این ها اشاره کرد:

  1. دانشگاه بارسلونا: نمره آیلتس ۶ یا تافل ۸۰
  2. دانشگاه خودگردان بارسلونا: نمره آیلتس ۵/۶
  3. دانشگاه خودگردان مادرید: نمره آیلتس ۷
  4. دانشگاه ناوارا: نمره آیلتس ۵/۶
  5. دانشگاه پمپئو فابرا: نمره آیلتس ۶
  6. دانشگاه کارلوس سوم مادرید: نمره آیلتس ۵

مدرک زبان مورد نیاز (اسپانیایی):

انستیتو سروانتس به نمایندگی از وزارت آموزش اسپانیا، آزمون زبان «دله» (DELE) را برگزار می کند که برای تحصیل در اسپانیا به زبان اسپانیایی، باید در این آزمون شرکت کنید و نمره آن را برای دانشگاه بفرستید و دانشگاه تصمیم می گیرد که مهارت شما در اسپانیایی برای ثبت نام کافی است یا نه. معمولا سطح متوسط یا نمره B2 در آزمون دله کافی است.

امکان تحصیل رایگان در اسپانیا وجود دارد؟

دانشگاه های اسپانیا شهریه می گیرند. هم چنین ممکن است بعضی از دانشگاه ها از شما مدرک تمکن مالی بخواهند تا ثابت کنید توانایی پرداخت هزینه های زندگی را دارید. 

بورسیه تحصیلی در اسپانیا

هم دانشگاه ها و هم دولت اسپانیا، انواع کمک هزینه های تحصیلی را در برنامه شان دارند که ممکن است بخشی از شهریه، تمام شهریه و حتی مخارج زندگی و هزینه حضور در کنفرانس های بین المللی را پوشش دهد. دانشجوها می توانند همزمان برای چند کمک هزینه تحصیلی ثبت نام کنند.

شرایط دریافت

بعضی از دانشگاه ها در اسپانیا امتحان ورودی دارند که اگر در آزمون ورودی نمره خوبی بگیرید، کارتان برای گرفتن کمک هزینه تحصیلی راحت تر می شود. بعضی از این کمک ها فقط مخصوص یک رشته خاص و بعضی ها برای رشته های متعدد است. در مجموع، بورسیه ها بیشتر به دانشجوهایی تعلق می گیرد که نمرات خوبی داشته باشند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا

از مهم ترین مدارک برای دریافت ویزا و تحصیل در اسپانیا می توان به این ها اشاره کرد:

  1. نامه پذیرش از دانشگاه
  2. بیمه سلامت که تا سقف ۳۰ هزار یورو شما را پوشش دهد.
  3. مدرک تمکن مالی (یا نامه بورسیه)؛ باید توانایی پرداخت حدود ۹۰۰ یورو هزینه ماهانه زندگی در اسپانیا را داشته باشید. این رقم ممکن است هر چند سال تغییر کند.

خوابگاه دانشجویی در اسپانیا

معمولا دانشگاه های اسپانیا در محوطه دانشگاه خوابگاه ندارند اما به دانشجوها برای پیدا کردن خوابگاه کمک می کنند. برای اطلاع از امکاناتی که دانشگاه در این زمینه ارائه می دهد، باید با دانشکده ای که از آن پذیرش گرفته اید، تماس بگیرید. هم چنین سایت های متعددی هستند که اطلاعات و شرایط خوابگاه های دانشجویی را به شما نشان می دهند. البته می توانید از امکان پانسیون شدن و زندگی کنار یک خانواده اسپانیایی هم استفاده کنید.

بهترین شهرهای دانشجویی در اسپانیا

احتمالا اولین گزینه هایی که برای تحصیل در اسپانیا به فکرتان می رسد، بارسلونا و مادرید است. اما این کشور شهرهای فوق العاده دیگری هم دارد که شاید برای دانشجوها بهتر از بارسلونا و مادرید باشند:

۱. والنسیا

والنسیا در ساحل مدیترانه واقع شده و ترکیبی از یک شهر بزرگ و یک منطقه ساحلی آرام است. حدود ۵۰ هزار دانشجو در سومین شهر بزرگ اسپانیا تحصیل می کنند. آب و هوای معتدل و فستیوال های مختلف از آن یک شهر خوب ساخته است.

  • خوابگاه های دانشجویی آن بین ۳۲۰ تا ۳۲۰۰ یورو در ماه قیمت دارند. اگر یک آپارتمان بگیرید و با دانشجوهای دیگر شریک شوید، ممکن است خرج تان ۳۰۰ یورو در ماه شود.

۲. سالامانکا

شهری بسیار زیبا با حدود یک ساعت فاصله تا پرتغال، زادگاه قدیمی ترین دانشگاه اسپانیا و سومین دانشگاه قدیمی اروپا است. بیش از ۲۵ هزار دانشجو سالامانکا را برای تحصیل و زندگی انتخاب کرده اند.

  • تعداد زیادی خوابگاه دانشجویی دارد و اگر دوست دارید شراکتی آپارتمان اجاره کنید، می توانید با ۲۰۰ یورو در ماه به هدف تان برسید.

۳. اوویه دو

دانشگاه اوویه دو رشته های بسیار زیادی دارد و خود شهر هم لقب تمیزترین شهر اسپانیا را گرفته. از نظر امنیت هم دومین شهر امن این کشور است تا محلی فوق العاده برای تحصیل در اسپانیا باشد. به ساحل و کوه هم نزدیک است.

  • در آنجا خوابگاه دانشجویی از ۳۶۰ و آپارتمان های اشتراکی از ۱۵۰ یورو در ماه پیدا می شوند.

۴. سویا

از محبوب ترین شهرهای دانشجویی در اسپانیا با دانشگاه هایی معتبر و سبک زندگی فوق العاده است.

  • هزینه خوابگاه دانشجویی از ۲۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه است و می توانید یک اتاق در آپارتمان را با هزینه ای حدود ۳۰۰ یورو در ماه بگیرید.

هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا

معمولا چیزی بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ یورو هزینه زندگی ماهانه می شود. البته اگر تصمیم به زندگی در مادرید یا بارسلونا بگیرید، این رقم افزایش پیدا می کند. در مقابل، در شهرهایی مثل والنسیا، سویا یا کادیس، متوسط هزینه زندگی ماهانه بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو در ماه است.

شرایط کار دانشجویی در اسپانیا

با ویزای دانشجویی می توان تا ۲۰ ساعت در هفته کار کرد.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

حتی اگر دوره تحصیل تان یک ساله هم باشد، بعد از پایان آن می توانید درخواست ویزای جستجوی کار بدهید و یک سال در اسپانیا بمانید تا کار پیدا کنید. البته شغل مورد نظر باید نیاز به تخصص داشته باشد و کارگر ساده پذیرفته نیست. هم چنین باید در حساب تان ۷ هزار یورو داشته باشید.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در اسپانیا

بعد از ۵ سال اقامت متوالی در اسپانیا می توانید درخواست اقامت دایم این کشور را بدهید.

  • نیمی از دوره تحصیل در اسپانیا برای گرفتن اقامت دایم محاسبه می شود؛ یعنی اگر ۴ سال در این کشور درس خوانده باشید، معادل ۲ سال زندگی در نظر گرفته می شود.  

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *