شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان

ترکیه در سال های اخیر تبدیل به مقصدی دلپذیر برای ایرانی ها شده است. چه آنهایی که قصد کار در خارج از ایران را دارند و چه آنهایی که برنامه سرمایه گذاری و خرید ملک و گرفتن اقامت را چیده اند، ولی نمی خواهند از ایران زیاد دور شوند و یا امکان مهاجرت به کشورهای بزرگ تر را ندارند و یا حتی احساس می کنند به دلیل نزدیکی فرهنگی و زبانی، می توانند در ترکیه بهتر جا بیفتند، راه سفر به این کشور را در پیش می گیرند. اما یک روش دیگر هم برای زندگی در این کشور همسایه وجود دارد و آن، تحصیل در ترکیه است که اتفاقا هزینه هایش در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین تر از آب در می آید و گرفتن ویزایش نیز راحت تر است.

تحصیل در ترکیه

چرا تحصیل در ترکیه؟

  1. ترکیه جزء «فرآیند بولونیا» است. اما فرآیند بولونیا چیست؟ کشورهای اروپایی دست به یکسان سازی سیستم آموزش عالی خود زده اند و بنابراین هر کشوری که عضو فرآیند بولونیا باشد، سیستم دانشگاهی مشابهی با بقیه دارد. به این ترتیب، نظام آموزش عالی در ترکیه مشابه بقیه کشورهای اروپایی است و مدرک دانشگاه های ترکیه در بقیه اروپا اعتبار دارد و مورد تایید است.
  2. نزدیک ایران است و پروازهای زیادی بین ۲ کشور برقرار است، یعنی با تحصیل در ترکیه خیلی راحت و سریع می توانید بین ایران و ترکیه رفت و آمد کنید.
  3. می توانید از طبیعت و شهرهای زیبای آن لذت ببرید. از قونیه تا استانبول، انواع فرصت ها برای گشت و گذار در اختیارتان خواهد بود.
  4. ترکیه ۲۰۷ دانشگاه دارد، یعنی در هر شهری یک دانشگاه ساخته شده. کلی هم رستوران و کافه در شهرها هست و عملا زندگی در شهرهای بزرگ این کشور، ۲۴ ساعته جریان دارد.
  5. هزینه های زندگی در ترکیه در مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر پایین تر است.  

بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

  1. علوم کامپیوتر و IT
  2. رشته های مختلف مهندسی و معماری
  3. مدیریت کسب و کار
  4. MBA

هزینه تحصیل در ترکیه

شهریه ای که دانشگاه از شما دریافت می کند، بسته به رشته، زبان تدریس، مقطع تحصیلی و خود دانشگاه متفاوت است. به طور میانگین، تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی ترکیه بین ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار آمریکا در سال هزینه دارد. این هزینه برای تحصیل در مقطع ارشد بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ دلار است. البته رقم دقیق را باید در سایت خود دانشگاه ببینید.

شهریه دانشگاه های خصوصی بالاتر است و بین ۵ تا ۲۰ هزار دلار در سال تغییر می کند. البته خیلی از دانشگاه های خصوصی ترکیه کمک هزینه های تحصیلی دارند و برای نمونه، شهریه دانشگاه اروپایی لفکا که در قبرس شمالی واقع شده، ۵۶۰۰ دلار است اما به تمام دانشجوهای خارجی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند، ۵۰ درصد تخفیف می دهد. البته مشابه این فرصت برای دانشجوهای ارشد وجود ندارد.

  • در بسیاری از موارد، هزینه تحصیل در ترکیه به زبان ترکی تقریبا نصف شهریه ای است که برای تحصیل در رشته های انگلیسی زبان گرفته می شود. 

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در ترکیه

رتبه در دنیا
بر اساس QS سال ۲۰۲۲

دانشگاه کوچ

۱

۵۱۱

دانشگاه سابانجی

۲

۵۴۱

دانشگاه فنی خاورمیانه

۳

۵۵۱

دانشگاه بیلکنت

۴

۵۹۱

دانشگاه بغازیچی
و
دانشگاه فنی استانبول

۵

۷۰۱

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در ترکیه

مقطع کارشناسی

شرایط پذیرش:

برای ورود به دانشگاه های دولتی باید آزمون SAT یا YOS را داده باشید. معمولا دانشگاه ها هر دو آزمون را قبول دارند اما بهتر است سایت دانشگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید کدام آزمون برای شما در اولویت قرار دارد. بهترین دانشگاه های خصوصی هم از شما نمره این آزمون را می خواهند.

  • دانشگاه فنی استانبول حداقل نمره ۱۲۵۰ آزمون SAT و دانشگاه کوچ حداقل نمره ۱۲۱۰ در آزمون SAT را برای ثبت نام از شما می خواهد.

مدرک زبان مورد نیاز:

معمولا نمره تافل ۸۰ برای تحصیل در ترکیه کافی است اما برای اطلاع از عدد دقیق مربوط به هر رشته، باید سایت دانشگاه را نگاه کنید.

شرایط سنی:

باید دست کم ۱۷ سال سن داشته باشید.

طول دوره:

معمولا ۴ ساله است. 

  • طول دوره تحصیل برای معماری، دندانپزشکی و دامپزشکی ۵ ساله و پزشکی ۶ ساله است.

شرط معدل:

در بسیاری از مواقع، معدل ۱۰ دیپلم کافی است. در هر حال، برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های معتبر ترکیه، داشتن معدل بالا و گرفتن نمره خوب در آزمون SAT یا YOS مهم است.

مقطع کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

در اغلب موارد، باید امتحان  ALESرا بگذرانید. مسوول برگزاری این امتحان، مرکز ارزیابی و انتخاب دانشجوها یا به اختصار «OSYM» است. حداقل نمره برای این آزمون ۵۵ است. ممکن است دانشگاه آزمون هایی مثل GRE یا GMAT را هم به عنوان جانشین ALES بپذیرد. باید برای اطلاع دقیق از شرایط، سایت دانشگاه را بررسی کنید.   

مدرک زبان مورد نیاز:

اغلب دانشگاه ها نمره ۸۰ تافل یا ۵/۶ آیلتس را می پذیرند. با این حال، ممکن است این عدد برای دانشگاه یا رشته ای که در نظر دارید، کمی تفاوت کند. برای کسب اطلاعات دقیق تر، باید سایت دانشگاه را نگاه کنید.

شرایط سنی:

شرط سنی خاصی ندارد.

طول دوره:

معمولا ۲ ساله است.

شرط معدل:

با معدل بالاتر، هم امکان گرفتن پذیرش از دانشگاه بهتری را دارید و هم احتمال گرفتن بورسیه بیشتر می شود.

مقطع دکترا یا PHD

شرایط پذیرش:

در اغلب موارد، باید امتحان  ALESرا بگذرانید. مسوول برگزاری این امتحان، مرکز ارزیابی و انتخاب دانشجوها یا به اختصار «OSYM» است. حداقل نمره برای این آزمون ۵۵ است. ممکن است دانشگاه آزمون هایی مثل GRE یا GMAT را هم به عنوان جانشین ALES بپذیرد. باید برای اطلاع دقیق از شرایط، سایت دانشگاه را بررسی کنید.   

طول دوره:

۳ تا ۴ سال به درازا می کشد. 

مدرک زبان مورد نیاز:

اغلب دانشگاه ها نمره ۸۰ تافل یا ۷ آیلتس را می پذیرند. با این حال، ممکن است این عدد برای دانشگاه یا رشته ای که در نظر دارید، کمی تفاوت کند. برای کسب اطلاعات دقیق تر، باید سایت دانشگاه را نگاه کنید.

شرط معدل:

با معدل بالاتر، هم امکان گرفتن پذیرش از دانشگاه بهتری را دارید و هم احتمال گرفتن بورسیه بیشتر می شود.

امکان تحصیل رایگان در ترکیه وجود دارد؟

دانشگاه های ترکیه شهریه دریافت می کنند که بر اساس دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه، زبان تدریس (انگلیسی یا ترکی) و مقطع تحصیلی، میزان شهریه تفاوت می کند. با این حال، کمک هزینه های تحصیلی متعددی هم هست که هزینه زندگی و تحصیل در ترکیه را پایین می آورد.  

انواع بورسیه تحصیلی در ترکیه به همراه شرایط دریافت

اغلب کمک هزینه های تحصیلی در ترکیه توسط دولت این کشور تامین می شوند و معمولا شرط معدل و شرط سن دارند.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در ترکیه

دانشگاه ها کیفیت شما را بر اساس آزمون های SAT یا YOS برای ورود به دوره کارشناسی و آزمون ALES برای ورود به مقاطع بالاتر می سنجند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی ترکیه

مدارک مهم برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه، نامه پذیرش از دانشگاه، مدرک تمکن مالی و مدارک تحصیلی قبلی است.

  • پس از دریافت ویزای تحصیلی و ورود به ترکیه، باید درخواست مجوز اقامت بدهید تا بتوانید بیش از ۹۰ روز در این کشور بمانید.

برای دریافت آگاهی بیشتر در این زمینه به مقاله شرایط دریافت ویزای تحصیلی ترکیه مراجعه کنید.

خوابگاه دانشجویی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه خوابگاه دارند و هزینه اقامت در آن ها بر اساس این که چند نفر در هر اتاق می مانند، فرق می کند. هم چنین در اطراف دانشگاه نیز خوابگاه های خصوصی وجود دارد که ممکن است امکانات بهتری داشته باشند اما هزینه بیشتری دریافت کنند. هزینه خوابگاه های دولتی موقع تحصیل در ترکیه بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ لیر در ماه است.

بهترین شهرهای دانشجویی در ترکیه

در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی دنیا بر اساس رده بندی QS، شهر استانبول در رتبه هفتادم و شهر آنکارا در رده نود و هشتم قرار دارند. 

  1. استانبول

معروف ترین و پرجمعیت ترین شهر ترکیه است. مناطق دیدنی و تاریخی فوق العاده ای در این شهر واقع شده و بیش از ۵۰ دانشگاه دارد. 

  1. آنکارا

آنکارا پایتخت ترکیه است و در مقایسه با استانبول، برای زندگی دانشجویی شهر ارزان تری است. دانشگاه های آنکارا معروف ترین دانشگاه های ترکیه هستند و زندگی در این شهر در قیاس با استانبول بی سر و صداتر است.

  1. ازمیر

سومین شهر بزرگ ترکیه است و در بخش غربی این کشور واقع شده. اگرچه مثل بقیه شهرهای معروف ترکیه، برای گردشگرها جذاب نیست اما زندگی در آن می تواند برای دانشجوها پر از سرگرمی باشد.

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

با ۴۵۰ تا ۶۵۰ دلار در ماه می توان زندگی دانشجویی در ترکیه را گذراند. 

شرایط کار دانشجویی در ترکیه

دانشجوها در ترکیه باید مجوز کار دریافت کنند تا مجاز به کار کردن باشند. البته دانشجوهای مقطع کارشناسی باید سال اول تحصیل در ترکیه را تمام کرده باشند تا بتوانند مجوز کار بگیرند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

۱۰ روز پس از پایان تحصیل در ترکیه و فارغ التحصیلی، ویزا و مجوز اقامت شما باطل می شود و حق ماندن در ترکیه را نخواهید داشت؛ برای همین باید درخواست مجوز اقامت موقت بدهید تا بتوانید در ترکیه بمانید. مجوز اقامت موقت حداکثر یک ساله است و تنها یک بار اعطا می شود. در این مدت می توانید دنبال کار بگردید.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در ترکیه

کسانی که ۸ سال در ترکیه اقامت داشته باشند، می توانند مجوز اقامت طولانی مدت این کشور را بگیرند. نیمی از زمان تحصیل در ترکیه برای گرفتن مجوز اقامت محسوب می شود. در صورت دریافت این نوع از مجوز، همان مزایایی که شهروندان ترکیه دارند را به دست خواهید آورد. همچنین اگر بیش از یکسال (به طور پیوسته) خارج از ترکیه زندگی کنید، این مجوز از شما گرفته خواهد شد مگر این که دلیل شما برای اقامت در خارج از ترکیه، تحصیل، مشکلات سلامت و خدمت اجباری در کشورتان باشد. 

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *