شرایط تحصیل در فرانسه برای ایرانیان

فرانسه مهد فرهنگ و هنر است، کشوری زیبا با آثار تاریخی فراوان و جاذبه های گردشگری متعدد. زندگی در چنین جایی می تواند برای هر کسی رویایی باشد، و برای رسیدن به یک زنگی خوب در چنین سرزمینی، چه راهی ساده تر از تحصیل در فرانسه؟ اگر در یک دانشگاه خوب فرانسوی درس بخوانید، می توانید کار خوبی هم پیدا کنید و از یک طرف درآمد قابل اعتنایی به دست بیاورید و از طرف دیگر، بعد از مدت کوتاهی اقامت دایم این کشور را بگیرید. زندگی در جایی که همه آرزو دارند برای تعطیلات به آن بروند، وسوسه انگیز است؛ نه؟

فهرست مطالب

تحصیل در فرانسه

چرا تحصیل در فرانسه؟

تحصیل در فرانسه می تواند یک تجربه نفس گیر باشد. مثلا زندگی در پاریس برای یک دانشجو، یک زندگی ساده نخواهد بود بلکه هر روز آن یک ماجراجویی تازه است که می تواند با کشف مکان ها و آدم های جدید همراه باشد. علاوه بر این، پاریس – و خیلی دیگر از شهرهای فرانسه- پر از موزه و سینما هستند و انواع فستیوال ها و ایونت ها در آنجا برگزار می شود که هم فرصت دیدن آن ها را خواهید داشت و هم به عنوان دانشجو می توانید از تخفیف در خرید بلیت برخوردار شوید. 

همه این ها به کنار، از همه جای دنیا در فرانسه دانشجو پیدا می شود، بنابراین خیلی زود می توانید یک نفر را پیدا کنید که با هم زبان تمرین کنید و جا افتادن در این کشور جدید را برای خودتان راحت تر کنید.

  • احتمالا فکر می کنید برای درس خواندن در دانشگاه های فرانسه، باید به این زبان مسلط باشید اما نکته جالب این است که فرانسوی ها برای جذب دانشجوها از سراسر دنیا، رشته های زیادی را به زبان انگلیسی در دانشگاه هایشان تدریس می کنند.

بهترین رشته ها برای تحصیل در فرانسه (به همراه شهریه)

اگر می خواهید در فرانسه درس بخوانید و سپس همانجا کار مناسبی پیدا کنید، این رشته ها را در نظر داشته باشید:

  1. هوش مصنوعی و علم داده (دیتا ساینس)
  2. بیوتکنولوژی (زیست فناوری)
  3. مدیریت
  4. اقتصاد و بانکداری
  5. مهندسی
  6. علوم کامپیوتر و IT
  • دانشجوهایی که اهل اتحادیه اروپا نیستند، از پاییز ۲۰۱۹ ناچار به پرداخت هزینه های تحصیلی بیشتری شده اند. به این ترتیب، دانشجوهای ایرانی که از پاییز ۲۰۲۲ برای تحصیل وارد دانشگاه های دولتی فرانسه می شوند، ناچار به پرداخت این ارقام خواهند بود:
  1. در مقطع کارشناسی حدود ۲۷۷۰ یورو در سال
  2. در مقطع ارشد حدود ۳۷۷۰ یورو در سال
  3. در مقطع دکترا حدود ۳۸۰ یورو در سال (دانشجوهای دکترا که اهل اتحادیه اروپا نباشند، شامل قانون جدید افزایش شهریه نمی شوند.)
  • دانشگاه های خصوصی فرانسه گران تر هستند و شهریه آن ها به طور متوسط بین ۳ تا ۱۰ هزار یورو در سال متغیر است. برای اطلاع از ارقام دقیق باید به سایت دانشگاه ها مراجعه کنید.

معرفی مراکز آموزشی برتر فرانسه

سیستم آموزش عالی فرانسه از انواع موسسات تشکیل شده که مهم ترین آنها مدارس عالی (Grandes Ecoles) و دانشگاه ها هستند. هر کسی با دیپلم می تواند وارد دانشگاه شود اما برای ورود به اغلب مدارس عالی باید یک دوره ۲ ساله مقدماتی را تحت عنوان CPGE گذراند و سپس در کنکور شرکت کرد. مدارس عالی از نظر سایز از دانشگاه ها کوچک تر هستند، معمولا روی یک شاخه تحصیلی خاص (مثلا مهندسی) تمرکز دارند و فارغ التحصیلان آن ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این نکته را در نظر بگیرید که برای ورود به دانشگاه ها و به ویژه مدارس عالی دولتی در فرانسه، رقابت بسیار فشرده ای وجود دارد.

بهترین دانشگاه های فرانسه برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در فرانسه

رتبه در جهان

دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (PSL)

۱

۴۴

دانشگاه سوربون

۲

۷۲

دانشگاه پاریس-ساکلی

۳

۸۶

مدرسه عالی ENS لیون

۴

۱۳۰

مدرسه عالی پونتس (ENPC)

۵

۲۴۵

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در فرانسه

  • برای تحصیل در موسسات آموزش عالی فرانسه در مقاطع کارشناسی و ارشد، باید یک حساب کاربری در سایت زیر بسازید و تمام کارها را تا مرحله درخواست ویزا از طریق این سایت انجام دهید:

https://pastel.diplomatie.gouv.fr

از طریق این سایت می توانید برای ثبت نام در دانشگاه اپلای کنید و با آن در تماس باشید. البته این خدمات شامل پرداخت هزینه می شود. 

  • برای این که شانس پذیرش تان زیاد شود، دست کم برای ۳ دانشگاه درخواست پر کنید.
  • مدرک زبان مورد نیاز: با توجه به این که اغلب رشته ها -حتی در مقطع دکترا- به زبان فرانسوی هستند، معمولا دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های دولتی، مدرک B2 «دلف» را می خواهند تا مطمئن شوند برای تحصیل به زبان فرانسه مشکلی نخواهید داشت. با این حال، بهتر است به سایت دانشگاه مراجعه کنید و با دقت شرایط ثبت نام در رشته موردنظرتان را بررسی کنید، چون برای بعضی از رشته ها به مدرک زبان بالاتری نیاز است.

مقطع کارشناسی

شرایط پذیرش:

ممکن است شرایط بنا به دانشگاه و رشته متفاوت باشد. حتی بعضی از دانشگاه ها از شما نمره آزمون «جی آر ئی» (GRE) یا آزمون های مشابه را بخواهند. 

شرایط سنی:

تحصیل در فرانسه هیچ نوع محدودیت سنی ندارد.

طول دوره:

معمولا ۳ ساله است.

شرط معدل:

معمولا معدل ۱۵ به بالا برای دانشگاه ها مورد قبول است. با این حال، ممکن است هر دانشگاه حداقل معدل مورد نظر خودش را داشته باشد؛ اگرچه اگر معدل شما کمتر از آن چه دانشگاه طلب می کند، باشد، باز هم پرونده تان به صورت موردی بررسی خواهد شد.

هزینه تحصیل:

حدود ۲۷۷۰ یورو در سال است.

مقطع کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک کارشناسی برای ورود به مقطع ارشد کفایت می کند.

شرایط سنی:

تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد هیچ نوع محدودیت سنی ندارد.

طول دوره:

معمولا در ۲ سال به پایان می رسد.

شرط معدل:

شرط معدلی وجود ندارد، اما همه چیز بستگی به رشته و دانشگاه دارد. اگر قصد داشته باشید به رشته ای که رقابت برای ورود به آن زیاد است، بروید، احتمالا معدل بالاتر شانس بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد. 

هزینه تحصیل:

حدود ۳۷۷۰ یورو در سال است.

مقطع دکتری

شرایط پذیرش:

باید مدرک ارشد داشته باشید (البته در بعضی موارد خاص با مدرک کارشناسی هم می شود برای دکترا درخواست داد)، موضوع مورد نظرتان را انتخاب کرده و برای آن، استاد راهنما پیدا کرده باشید تا در نهایت بتوانید از دانشگاه پذیرش بگیرید.

شرایط سنی:

تحصیل در فرانسه هیچ نوع محدودیت سنی ندارد.

طول دوره:

بسته به رشته می تواند بین ۳ تا ۶ سال باشد.

شرط معدل:

مهم تر از معدل، توانایی شما برای قانع کردن استاد راهنما است که توان به سرانجام رساندن موضوع تحقیق را دارید.

هزینه تحصیل:

حدود ۳۸۰ یورو در سال است.

امکان تحصیل رایگان در فرانسه وجود دارد؟

دانشگاه های فرانسه از دانشجویانی که اهل اتحادیه اروپا نباشند، شهریه دریافت می کنند؛ اما می توان با استفاده از کمک هزینه های مالی آن را جبران کرد.  

بورسیه تحصیلی در فرانسه

  • انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

اگر برای تحصیل در فرانسه برنامه ریزی می کنید، خوب است بدانید در این کشور بورسیه های متعدد و متنوعی برای دانشجویان خارجی وجود دارد که خیلی از آن ها را دولت فرانسه اعطا می کند و در بعضی موارد، کل هزینه های تحصیل را پوشش می دهد. برای آشنایی با بعضی از این طرح های حمایتی می توانید لینک زیر را ببینید:

https://www.campusfrance.org/en

بعضی از این بورسیه ها فقط به دانشجویان ارشد یا دکترا و بعضی دیگر به طیف گسترده تری از دانشجوها اختصاص پیدا می کند.

دانشجوها پس از گرفتن پذیرش از دانشگاه، باید بورسیه هایی که با شرایط شان همخوانی دارد (شامل سن، مقطع تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و…) را پیدا کنند و فرم درخواست آن را تا پیش از تمام شدن موعدش پر کنند. سپس دولت، دانشگاه و یا بنیاد اهدا کننده کمک مالی، درباره این که بورسیه به چه کسانی داده می شود، تصمیم خواهد گرفت.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در فرانسه

همه چیز به دانشگاهی که می خواهید از آن پذیرش بگیرید، بستگی دارد. اگر دانشگاه نمرات، مدارک و سوابق شما را قبول کند، مشکلی نخواهید داشت. فقط دانشگاه است که قدرت پذیرش یا رد کردن یک درخواست را دارد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی فرانسه

برای تحصیل در فرانسه ۴ نوع ویزای دانشجویی وجود دارد:

  1. شنگن (کوتاه مدت): برای کمتر از ۳ ماه تحصیل
  2. برای دادن کنکور: اگر می خواهید به فرانسه بروید تا آزمون ورودی یکی از دانشگاهها را بدهید، می توانید درخواست این ویزا را بدهید. اگر در امتحان قبول شدید، آن وقت می توانید ویزای تان را برای یک سال تمدید کنید.
  3. ویزای بلند مدت موقت: برای تحصیل تا سقف ۶ ماه به کار می آید.
  4. ویزای اقامت بلندمدت: برای تحصیل بیش از ۶ ماه به ویزای VLT-TS نیاز دارید. این ویزا نقش مجوز اقامت را دارد و تا پایان دوره تحصیل شما معتبر است. 

شما به احتمال فراوان به ویزای اقامت بلندمدت نیاز خواهید داشت. برای طی مراحل اداری، باید به سایت www.campusfrance.org مراجعه کنید که قبلا نیز به آن پرداخته شد. هم چنین باید این مدارک را داشته باشید:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • تمکن مالی: باید دست کم به اندازه ۶۱۵ یورو در ماه پول داشته باشید تا خرج زندگی تان در فرانسه را تامین کنید. اگر بورسیه شده اید، می توانید مدارک آن را نشان دهید.
  • اجاره نامه محل اقامت در فرانسه
  • نمره آزمون زبان

خوابگاه دانشجویی در فرانسه

اسکان دانشجویان در فرانسه با سازمانی دولتی به نام CROUS است. ساختمان های CROUS گزینه اول خیلی از دانشجوها است، چون اجاره ماهانه اش پایین است (حدود ۴۵۰ یورو در پاریس و به طور میانگین، ۳۵۰ یورو در دیگر جاهای فرانسه)، نزدیک به دانشگاه ها است و فرصت تعامل با دیگر دانشجوها را پدید می آورد. تنها مشکل CROUS این است که سخت می توان در آن اتاق گرفت، چون تقاضا برای اتاق ها بسیار بالا است.  

بهترین شهرهای دانشجویی در فرانسه

وقتی اسم فرانسه به میان می آید، همه به یاد پاریس می افتند، اما جدا از این که زندگی در پایتخت گران تر از بقیه جاها است، شاید بد نباشد از فرصت تحصیل در فرانسه استفاده کنید و بقیه جاهای این کشور را هم کشف کنید:

  1. گرنوبل

فکر کنید برای قدم زدن از خانه بیرون می روید و در نزدیک ترین حالت ممکن به آلپ راه می روید. اگر طبیعت وسوسه تان نمی کند، این را در نظر داشته باشید که گرنوبل در فهرست مجله فوربز درباره نوآورترین شهرهای دنیا، پنجم بود؛ ضمن این که دسترسی به آلمان و سوییس از آن راحت است.

  1. نیس

اگر نمی توانید بدون آفتاب، ساحل و تفریح زندگی کنید، سراغ نیس بروید. سالانه به طور متوسط ۴ میلیون گردشگر به نیس سفر می کنند و این به خودی خود نشان می دهد چه شهر جذابی برای زندگی و تحصیل در فرانسه است.

  1. لیون

سومین شهر بزرگ فرانسه که به پایتخت غذای این کشور هم معروف است. علاوه بر این، یکی از مراکز مهم تجاری فرانسه هم هست. فقط مشکل این جا است که نسبت به بسیاری از شهرها، کمی گران است. 

  1. بوردو

بوردو به سرعت بین دانشجوها محبوب می شود و دلیلش استقبال گرم شهر از آن ها است. هم چنین سیستم حمل و نقل باکیفیت و در دسترسی دارد که جا به جایی را برای دانشجوها راحت می کند. بوردو در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده. 

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

  1. پاریس: بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو در ماه
  2. نیس: بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو در ماه
  3. لیون، نانت، بوردو یا تولوز: بین ۸۰۰ تا هزار یورو در ماه
  4. در بقیه فرانسه می توانید با مبالغ کمتر زندگی را بگذرانید اما بعید است مخارج ماهانه تان از ۶۵۰ یورو کمتر شود.

شرایط کار دانشجویی در فرانسه

دانشجوهای خارجی می توانند تا ۶۰ درصد سقف ساعت کاری، کار کنند که معادل ۹۶۴ ساعت در سال است.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

بعد از پایان تحصیل در فرانسه می توانید درخواست مجوز اقامت موقت (APS) بدهید تا یک سال در این کشور بمانید و دنبال کار بگردید. با APS می توانید همزمانی که دنبال کار می گردید، کار پاره وقت هم داشته باشید.  

  • اگر دوره های آموزشی ۶ ماهه یا کمتر را می گذرانید، پس از پایان تحصیل حق ماندن در فرانسه را نخواهید داشت.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در فرانسه

اگر ۵ سال در فرانسه بمانید، اقامت می گیرید اما شرایط برای کسانی که در این کشور درس می خوانند، ساده تر است. اگر دست کم ۲ سال در فرانسه تحصیل کنید، ۵ سال زمانی که باید در این کشور زندگی کرده باشید، به ۲ سال کاهش پیدا می کند.

  • مجوز اقامت دایم فرانسه باید هر ۱۰ سال یک بار تمدید شود.
  • زمان لازم برای گرفتن شهروندی فرانسوی هم ۵ ساله است و باید ۵ سال پیوسته در این کشور زندگی کرده باشید تا شهروند فرانسه شوید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *