شرایط تحصیل در نروژ برای ایرانیان

کشورهای منطقه نوردیک در شمال اروپا معمولا از بالاترین میزان امنیت و رفاه در دنیا برخوردار هستند و به همین دلیل، با وجود آب و هوای سرد، همیشه در فهرست خوشبخت ترین ملت ها که توسط سازمان ملل منتشر می شود، همیشه در بالاترین رده ها می ایستند. نروژ هم از این قاعده مستثنی نیست، ضمن این که اگر برنامه تحصیل در نروژ را می چینید، خوب است بدانید که مردم این کشور از نظر تسلط به زبان انگلیسی در میان کشورهای غیر انگلیسی زبان، در رتبه پنجم دنیا قرار دارند. 

فهرست مطالب

تحصیل در نروژ

چرا تحصیل در نروژ؟

تحصیل در نروژ بیش از هر چیزی، دلپذیر است. هر جا که باشید، مردم منطقه شما را به گرمی در میان خود می پذیرند، مناظر طبیعی بکر می تواند روح تان را جلا دهد و خب، دانشگاه های آن رایگان است. در کنار این، ممکن است فضای غیررسمی که بر دانشگاه ها حاکم است، شما را غافلگیر کند. اساتید کاملا در دسترس هستند، آموزش معمولا در گروه های کوچک دانشجویی انجام می شود و دانشگاه تلاش می کند دانشجوها ذهن نقادی پیدا کنند. 

بهترین رشته ها برای تحصیل در نروژ (به همراه شهریه)

نروژ کشوری مدرن و پیشرفته است که به ویژه در صنایع نفت و گاز و پرورش ماهی و آبزیان پیشرو است. علاوه بر این، در سال های اخیر، به مرکز بزرگی برای تاسیس و رشد استارت آپ ها تبدیل شده. بنابراین رشته های مربوط به این صنایع می توانند آینده خوبی در نروژ داشته باشند. از بهترین رشته های تحصیل در نروژ می توان به این ها اشاره کرد:

  1. کشاورزی
  2. علوم طبیعی
  3. رشته های حوزه انرژی 
  4. رسانه های دیجیتال، انیمیشن و هنرهای بصری
  5. مدیریت و بازاریابی
  6. IT
  7. معماری
  8. مطالعات دریایی
  • تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ رایگان است. 
  • نروژ دانشگاه های خصوصی هم دارد که برای کارشناسی بین ۷ تا ۹ هزار یورو در سال و برای ارشد بین ۹ تا ۱۹ هزار یورو در سال شهریه دریافت می کنند.

معرفی مراکز آموزشی برتر نروژ

بهترین کالج های نروژ برای تحصیل

نروژ مثل بقیه کشورهای اسکاندیناوی «کالج دانشگاهی» دارد که به طور سنتی تمرکز کمتری روی کارهای آکادمیک و تمرکز بیشتری روی آموزش های فنی و حرفه ای دارند، مثل پرورش پرستار یا معلم. با این حال، در سال های اخیر تفاوت بین دانشگاه و کالج های دانشگاهی کمتر شده و بیشتر به هم شباهت پیدا کرده اند.

بهترین دانشگاه های نروژ برای تحصیل

نام دانشگاه

رتبه در نروژ

نام دانشگاه

دانشگاه اسلو 

۱

۹۰

دانشگاه برگن

۲

۱۶۶

دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ (NTNU)

۳

۲۸۱

دانشگاه قطبی نروژ (UiT) یا «دانشگاه ترومسو»

۴

۴۴۰

 

تحصیل در مقاطع مختلف نروژ

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در نروژ

مدرک زبان مورد نیاز: نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل در نروژ بسته به دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی، متفاوت است. در بعضی موارد می توانید حتی با آیلتس ۵ هم پذیرش بگیرید اما دانشگاه های معتبری مثل دانشگاه اسلو از شما نمره ۵/۶ را می خواهند. در مقابل، دانشگاه NMBU برای مقطع کارشناسی نمره آیلتس ۶ و برای ارشد و دکترا ۷ را لازم دارد. بهترین راه برای مطلع شدن از نمره دقیق آیلتس یا تافل این است که دانشگاه و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد نمره زبان لازم برای آن را در سایت دانشگاه ببینید یا از دانشگاه بپرسید.

  • خیلی از دانشگاه ها در دوره کارشناسی، کلاس ها را فقط به زبان نروژی برگزار می کنند.

کارشناسی

شرایط سنی:

از نظر قانونی محدودیت سنی خاصی وجود ندارد.

طول دوره:

معمولا در یک دوره ۳ ساله برگزار می شود و بنابراین می توانید به سرعت وارد بازار کار شوید.

شرط معدل:

برای تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی، کافی است یک سال در دانشگاه تحصیل کرده باشید. در این صورت، از نظر کیفیت تحصیلی واجد شرایط پذیرش خواهید بود.

هزینه تحصیل: تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ برای همه رایگان است.

کارشناسی ارشد

شرایط پذیرش:

داشتن مدرک دیپلم ۴ ساله (یا دیپلم ۳ ساله به علاوه پیش دانشگاهی) به علاوه مدرک کارشناسی لازم است. 

شرایط سنی:

از نظر قانونی محدودیت سنی خاصی وجود ندارد ولی طبیعی است که با بالا رفتن سن، احتمال گرفتن کمک هزینه های تحصیلی کاهش می یابد.

طول دوره:

معمولا ۲ ساله است.

شرط معدل:

ممکن است هر دانشگاه معدل خاصی طلب کند اما به طور متوسط، معدل ۱۴ کارشناسی کفایت می کند. البته در نظر داشته باشید که همیشه رقابت وجود دارد و هر کسی کیفیت بهتری داشته باشد، پذیرفته خواهد شد.

هزینه تحصیل:

تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ برای همه رایگان است.

دکتری

شرایط پذیرش:

باید مدرک ارشد مرتبط و هزینه زندگی برای ۳ سال را داشته باشید (معمولا دانشجوهای دکترا شاغل محسوب می شوند و می توانند هزینه ها را از طریق کار برای دانشگاه تامین کنند) و دست کم یک نفر را به عنوان استاد راهنمای خود معرفی کنید.

شرایط سنی:

از نظر قانونی محدودیت سنی خاصی وجود ندارد.

طول دوره:

معمولا در مدت ۳ سال به پایان می رسد.

شرط معدل:

با توجه به این که درخواست ها کم نیستند، هر چه معدل بالاتری داشته باشید، شانس بهتری خواهید داشت.

هزینه تحصیل:

تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ برای همه رایگان است. دانشجوهای مقطع دکتر یا PhD در نروژ حقوق دریافت می کنند.

امکان تحصیل رایگان در نروژ وجود دارد؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ رایگان است.

بورسیه تحصیلی در نروژ

  • انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

تحصیل در دانشگاه های دولتی نروژ رایگان است اما ده ها نوع کمک مالی هم برای افراد با شرایط مختلف وجود دارد که فهرست آن ها و توضیحات کامل درباره این که چه کسانی و چگونه می توانند این کمک ها را دریافت کنند، در سایت های مختلف وجود دارد.

می توانید نمونه ای از این کمک هزینه های مالی را در سایت زیر ببینید:

https://www.scholarshipportal.com

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در نروژ

معمولا معدل ۱۴ به بالا در نروژ معدل خوبی حساب می شود. برای ارزیابی دقیق تر باید به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید و شرایط پذیرش در آن را ببینید. معمولا فهرست کشورها در این سایت ها هست و جلوی هر کشور نوشته شده که مدرک و معدل شما در ایران معادل چه نمره ای در آن کشور است. 

هم چنین برای ارزیابی دقیق تر می توانید به سایت https://www.nokut.no/en/ مراجعه کنید که مرکز سنجش و ارزیابی مدارک سایر کشورها برای تحصیل در نروژ است. هم چنین برای دریافت اطلاعات بیش تر می توانید لینک زیر را ببینید:

https://www.nokut.no

شرایط دریافت ویزای تحصیلی نروژ

  • اول از همه باید نامه پذیرش از دانشگاه را داشته باشید.
  • فرم درخواست مجوز اقامت دانشجویی را پر کنید و به سفارت بدهید و هزینه آن را که حدود ۵۵۰ یورو است، بپردازید.
  • باید هزینه زندگی در نروژ که ۱۳ هزار و ۳۰۰ یورو در سال است را داشته باشید و در یک بانک نروژی بگذارید. این پول ممکن است از جیب خودتان یا از وام دانشجویی و یا از کمک هزینه تحصیلی تامین شده باشد. البته رقم دقیق آن ممکن است هر چند سال یک بار تغییر کند و باید در این باره با دانشگاه مشورت کنید.
  • دولت نروژ از شما انتظار دارد کل هزینه زندگی در این کشور در دوره تحصیل را یک جا داشته باشید و در بانک بگذارید. چون باز کردن حساب بانکی برای کسانی که خارج از نروژ هستند، دشوار است، دانشگاه در این زمینه هم کمک تان می کند. 
  • محل اقامت شما مشخص باشد.

خوابگاه دانشجویی در نروژ

خوابگاه بیش از یک سوم هزینه های زندگی یک دانشجو در نروژ را می بلعد و ممکن است ماهانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ یورو (به طور میانگین ۴۰۰ یورو) هزینه آن شود. بهترین راه برای گرفتن خوابگاه مطمئن و ارزان این است که از دانشگاه کمک بخواهید، چون در نروژ -در صورتی که دانشجو تمایل داشته باشد- اغلب دانشگاهها به طور تضمینی برایشان محل اقامت پیدا می کنند و شما را در دهکده دانشجویی اسکان می دهند که از چندین ساختمان تشکیل شده و به هر دانشجو یک اتاق با امکاناتی نظیر تلویزیون و اینترنت داده می شود.

  • هر دانشگاه یک مرکز برای پیگیری وضعیت اسکان دانشجوها دارد، اما باید در سریعترین زمان ممکن برای گرفتن محل اقامت اپلای کنید.

بهترین شهرهای دانشجویی در نروژ

  1. اسلو

بهترین شهر برای تحصیل در نروژ، پایتخت این کشور یعنی اسلو است. در تحقیقی که سال ۲۰۱۸ درباره بهترین شهرهای دانشجویی دنیا انجام شد، اسلو در رده پنجاه و نهم قرار گرفت. هر چیزی که به عنوان دانشجو در یک کشور خارجی می خواهید، احتمالا در اسلو پیدا می شود و اول از همه، یک دانشگاه باکیفیت و درجه یک است. در مرحله بعدی، استانداردهای بسیار بالای زندگی در این شهر است که اهمیت دارد.

اسلو سیستم حمل و نقل خوب، کافه های جذاب و ساختمان های تاریخی فراوانی دارد. بیرون شهر هم امکانات تفریحی مثل سفر با قایق یا اسکیت روی یخ پیدا می شود. همه این ها به کنار، اسلو یکی از گرانترین شهرهای دنیا است.  

  1. برگن

این شهر مرکز چند دانشگاه بزرگ است. دانشگاه برگن یکی از ۳ دانشگاه برتر نروژ و کالج دانشگاهی برگن، برترین مدرسه بازرگانی در نروژ است. در مجموع، شهر زیبایی است که سالانه هزاران گردشگر را جذب خود می کند. استانداردهای زندگی در آن نیز مثل اسلو بالا است.

برگن به دلیل این که توسط کوه ها احاطه شده، به شهر ۷ کوه معروف است. به همین دلیل، زمستان ها امکان اسکی و تابستان ها فرصت گشت و گذار در طبیعت کوهستانی آن را به دست می آورید. جالب این که برگن یک شهر ساحلی محسوب می شود و به دریا راه دارد. این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

  1. ترومسو

ترومسو شهری عجیب است. در حقیقت یک جزیره است که درونش چند کوه سر برافراشته. هزینه زندگی در آن نسبت به ۲ شهر قبلی، کمی ارزان تر است. اگر برای تحصیل در نروژ ترومسو را انتخاب کردید، در این شهر شاهد دو پدیده طبیعی شگفت انگیز خواهید بود: یکی شفق قطبی و دیگری خورشید نیمه شب. خورشید نیمه شب پدیده ای است که در تابستان اتفاق می افتد و طی آن، خورشید هرگز غروب نمی کند و در نیمه های شب نیز در آسمان دیده می شود. 

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

تحصیل در دانشگاه های نروژ رایگان است اما هزینه های زندگی در این کشور در مقایسه با متوسط اروپایی بالا است. این هزینه ها شامل مواردی مثل اسکان، مواد غذایی و خرید کتاب می شود و احتمالا باید انتظار پرداخت چیزی بین ۸۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو در ماه را داشته باشید. بدیهی است که زندگی در شهرهای بزرگ تر، گران تر و اقامت در شهرهای کوچک، کم هزینه تر است. برای نمونه، مخارج زندگی در چند شهر نروژ به طور متوسط به این ترتیب است:

  • اسلو: ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در ماه
  • برگن: ۱۱۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو در ماه
  • ترومسو: ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ یورو در ماه

تنها هزینه ای که باید در دانشگاه پرداخته شود، حق عضویت در اتحادیه دانشجویی است که بین ۳۰ تا ۶۰ یورو برای هر ترم است.

شرایط کار دانشجویی در نروژ

می توانید ۲۰ ساعت در هفته کار کنید؛ اما این منوط به داشتن نامه از دانشگاه و کارفرما است. تنها در صورتی که دانشگاه اعلام کند کار کردن به درس خواندن شما لطمه نمی زند، مجوز کار دریافت خواهید کرد. حواس تان باشد که اگر بیش از ۲۰ ساعت در هفته کار کنید، ممکن است از نروژ اخراج شوید.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

تا یک سال بعد از پایان تحصیل در دانشگاه یا کالج دانشگاهی می توانید در نروژ بمانید، اما باید دقت کنید که قبل از انقضای ویزای تحصیلی، درخواست مجوز اقامت برای کاریابی را بدهید. 

  • برای گرفتن مجوز اقامت کاریابی، باید ثابت کنید که توانایی پرداخت هزینه های ماهانه را دارید که حدود ۲۳۰۰ یورو در ماه است.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در نروژ

  • زمان گرفتن اقامت دایم برای افراد مختلف تفاوت دارد. شهروندان اروپایی و پناهنده ها باید ۵ سال در نروژ زندگی کنند اما شهروندان کشورهای غیراروپایی با ۳ سال زندگی هم می توانند اقامت دایم بگیرند.
  • بعد از پایان تحصیل، باید کار پیدا کنید. پس از ۳ سال کار، باید دوره زبان و فرهنگ نروژی را بگذرانید و سپس می توانید مجوز اقامت دایم بگیرید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *