شرایط تحصیل در هلند برای ایرانیان

هلند کشوری امن با شهرهای زیبا و دانشگاه هایی که در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند، مقصدی رویایی برای هر کسی است که دوست دارد تحصیلات عالیه داشته باشد. به ویژه اگر بدانیم که تعداد رشته هایی که در دانشگاه ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند، بسیار زیاد است. در حقیقت، چنین مقصد رویایی جز سرزمین لاله ها، خانه نقاشان بزرگ، بستر رودهای زیبا و طبیعت دوست داشتنی، کجا می تواند باشد؟ تحصیل در هلند همیشه جزء اولین گزینه های هر کسی است که می خواهد برای درس خواندن به خارج مهاجرت کند.   

فهرست مطالب

تحصیل در هلند

چرا تحصیل در هلند؟

هلند در بین کشورهای اروپایی، در ارائه دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی پیشگام بوده است. معنایش این است که هلند اولین کشور اروپایی بود که با ذهن و آغوش باز، از ورود خارجی ها به سیستم تحصیلی و پس از آن، بازار کار خود استقبال کرد. امروزه بیشتر مردم هلند، زبان انگلیسی را می فهمند و بنابراین اگر هلندی بلد نباشید، باز هم می توانید منظور خودتان را به خوبی برسانید. از دیگر مزایای تحصیل در هلند این ها است:

  • دانشگاه های هلند رایگان نیست اما با توجه به این که دولت به دانشگاه ها یارانه می دهد، شهریه ها مثل آمریکا و انگلیس بالا نیست.
  • دانشجوهایی از حدود ۱۵۰ کشور در هلند درس می خوانند. بنابراین در این کشور غریبه نخواهید بود و با فرهنگ های متفاوتی هم آشنا خواهید شد.
  • دانشگاه های هلند به خاطر روش های تدریس نوآورانه و یگانه شان مشهور هستند. در کلاس ها، گروه های کوچک تشکیل می شود و تاکید بر تقویت کار تیمی بین اعضای این گروه ها است.
  • مهم نیست کجای هلند زندگی می کنید، به راحتی به خیلی از نقاط دیگر اروپا دسترسی دارید و می توانید با هزینه ای معقول به کشورهای دیگر مثل آلمان، بلژیک، لهستان و لوکزامبورگ سفر کنید.  
  • هلند کشور بسیار امنی است، مردم آن خونگرم هستند و به آزادی های فردی احترام می گذارند.

بهترین رشته ها برای تحصیل در هلند (به همراه شهریه)

  • شهریه تحصیل در هلند بنا به دانشگاه و رشته انتخابی، تفاوت می کند؛ ضمن این که ایرانی ها و در مجموع، کسانی که از اتحادیه اروپا نیستند، باید پول بیشتری نسبت به دانشجوهای اهل اتحادیه اروپا بپردازند. به طور میانگین، شهریه تحصیل در دانشگاه های هلند برای افرادی که از اتحادیه اروپا نیستند، به این میزان است:
  1. کارشناسی: ۶ هزار تا ۱۵ هزار یورو در سال
  2. کارشناسی ارشد: ۸ هزار تا ۲۰ هزار یورو در سال

البته بعضی از دانشگاه ها بسیار اقتصادی تر و ارزان تر از بقیه هستند، مثل دانشگاه رادبود، دانشگاه توئنته، دانشگاه اوترخت و دانشگاه هان (HAN) که یک موسسه علوم کاربردی است.

  • دانشگاه های هلند در رشته های فنی، از بهترین های دنیا هستند و مهندسی از رشته های پرطرفدار در این کشور است. بنابراین اگر می خواهید کار خوبی پیدا کنید، سراغ رشته های مهندسی به ویژه مهندسی مکانیک بروید.
  • برای تحصیل در هلند، اگر سراغ کشاورزی و علوم محیطی (رشته ای که به محیط زیست می پردازد) بروید، احتمالا کار خوبی به دست خواهید آورد.
  • اما دندانپزشکی بهترین و پر زرق و برق ترین رشته تحصیلی در این کشور است. بعد از فارغ التحصیلی هم کار خوب و درآمد بالا انتظارتان را خواهد کشید.
  • فارغ التحصیلان رشته های تاریخ هنر و مطالعات فرهنگی کمتر از بقیه شانس پیدا کردن یک کار خوب با درآمد قابل قبول را دارند. 

انواع دانشگاه ها در هلند

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در هلند بسیار متنوع هستند، اما به طور کلی ۴ نوع آموزش عالی در این کشور وجود دارد:

  1. دانشگاه های پژوهشی (WO) که تمرکز آن بر آموزش های آکادمیک است و در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا مدرک می دهد.
  2. دانشگاه های علوم کاربردی (HBO) که تمرکز آن بیشتر بر آموزش عملی کارها است. این دانشگاه ها در گذشته فقط مقطع کارشناسی داشتند اما اکنون بعضی از آن ها مدرک کارشناسی ارشد هم می دهند. این دانشگاه ها در رده بندی های بین المللی برترین دانشگاه های دنیا برشمرده نمی شوند.
  3. موسسات آموزش بین المللی که هدف آن افزایش مهارت های افراد است، اساتید آن معمولا سابقه کاری زیادی دارند و دوره های آن اغلب کوتاه مدت یا در مقطع ارشد و به ندرت در مقطع دکترا است. معمولا این موسسات بخشی از دانشگاه های پژوهشی هستند.
  4. کالج ها که دوره تحصیل در آن ها ۳ ساله است؛ دانشجوها در آن اطلاعات عمومی و کلی در مورد موضوعات مختلف یاد می گیرند و بیشتر به درد آدم هایی می خورد که هنوز تصمیم نگرفته اند، در مقاطع بالاتر چه رشته ای را دنبال کنند. معمولا رشته های این موسسات در حوزه های هنر و علوم است و پس از فارغ التحصیلی، دانشجوها می توانند یک رشته خاص را انتخاب کنند و در مقطع ارشد درس بخوانند.

معرفی مراکز آموزشی و دانشگاه های برتر هلند

اگر برای تحصیل در هلند دنبال مراکز دانشگاهی درجه یک می گردید، این ها را به شما پیشنهاد می کنیم:

نام دانشگاه

رتبه در هلند

رتبه جهانی

دانشگاه و پژوهشگاه واخنینگن

۱

۵۳

دانشگاه آمستردام

۲

۶۵

دانشگاه اوترخت

۳

۶۹

دانشگاه لیدن

۴

۷۱

دانشگاه اراسموس روتردام

۵

۷۲

تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف هلند

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در هلند

  • اگر قصد دارید درخواست پذیرش به یک دانشگاه بدهید، باید یادتان باشد که زمان ثبت درخواست ها برای تحصیل در سال آینده، از هفته اول اکتبر شروع می شود و زمان پایان آن معمولا بنا به دانشگاه فرق می کند اما برای ترم تحصیلی که از پاییز ۲۰۲۲ شروع می شود، آخرین مهلت ثبت نام، اول آوریل ۲۰۲۲ بوده است. بهتر است تاریخ دقیق را در سایت خود دانشگاه ها بررسی کنید؛ به ویژه که بعضی از دانشگاه ها به دلیل تعداد زیاد دانشجوهای متقاضی، روند پذیرش مفصل تری دارند و زمان پر کردن فرم و اپلای کردن تا ۱۵ ژانویه است و بعد از آن، باید بقیه مراحل پذیرش را طی کنید.
  • برای تحصیل در بیشتر رشته ها، باید اول در سایت Studielink ثبت نام کنید، اگرچه برای تحصیل در بعضی از دانشگاه ها، نیاز به ثبت نام در این سایت نیست. برای کسب اطلاعات دقیق تر، باید به سایت دانشگاه مراجعه کنید. به هر حال، در اغلب موارد باید ابتدا به این سایت مراجعه کنید و در آن حساب کاربری بسازید:

www.studielink.nl

اگر در ساخت حساب کاربری و آپلود کردن مدارک تان در این سایت به مشکل خوردید، می توانید با مطالعه راهنمای سایت در آدرس زیر، مشکل خود را برطرف کنید:

info.studielink.nl

اما علاوه بر این مرحله، باید چه شرایط دیگری داشت تا در دانشگاه های هلند مشغول به تحصیل شد؟

کارشناسی

طول دوره تحصیل:

در دانشگاه های پژوهشی ۳ تا ۴ سال و در دانشگاه های علوم کاربردی ۴ ساله است.

مدرک زبان مورد نیاز:

به طور میانگین، به نمره ۵/۶ آیلتس نیاز دارید و نباید در هیچکدام از مهارت های چهارگانه کمتر از ۶ شوید. ممکن است در بعضی از رشته ها از شما نمره آیلتس ۶ و حتی گاهی نمره ۷ را بخواهند. در مورد تافل، نمره مورد نظر ۹۰ تا ۹۲ است و باید در مهارت های چهارگانه دست کم نمره ۲۲ را بگیرید؛ اگرچه ممکن است برای بعضی از رشته ها برای این که به شما اجازه تحصیل در هلند را بدهند، تافل ۱۰۰ را طلب کنند.

شرایط سنی:

باید بیش از ۱۷ سال سن داشته باشید.

شرط معدل:

بسته به دانشگاه و رشته تفاوت دارد. بعضی از رشته ها با معدل ۱۳ یا ۱۴ کنار می آیند اما بعضی از رشته ها، معدل دیپلم بالای ۱۶ می خواهند. در هر حال، رقابت فشرده است و هر چه شرایط بهتری داشته باشید، احتمال پذیرش شما بالاتر می رود.

هزینه تحصیل:

بنا بر رشته و دانشگاه فرق می کند اما ممکن است بین ۶ تا ۱۵ هزار یورو باشد.

کارشناسی ارشد

طول دوره تحصیل:

در دانشگاه های پژوهشی و هم چنین علوم کاربردی، یک تا ۲ سال طول می کشد.

مدرک زبان مورد نیاز:

بعضی از رشته ها نمره آیلتس ۶ و بعضی ۵/۶ را نیاز دارند.

شرایط سنی:

خیلی ها بعد از پایان دوره کارشناسی، کار می کنند تا پول لازم برای تحصیل در مقطع ارشد را جمع کنند. فقط کافی است که دلیل خوبی داشته باشید که فاصله افتادن بین دو مقطع تحصیلی را توجیه کند.

شرط معدل:

معدل ۱۵ کارشناسی، معدل مناسبی برای ثبت نام در مقطع ارشد و ادامه تحصیل در هلند است.

هزینه تحصیل:

معمولا بین ۸ تا ۲۰ هزار یورو است اما ممکن است بعضی رشته ها بیش از این، شهریه لازم داشته باشد.

دکترا

طول دوره تحصیل:

در دانشگاه های پژوهشی ۴ ساله است.

مدرک زبان مورد نیاز:

به نمره ۵/۶ آیلتس نیاز خواهید داشت تا بتوانید در بسیاری از رشته ها در مقطع دکترا درس بخوانید.

شرایط سنی:

هیچ محدودیت سنی برای درخواست ثبت نام در مقطع دکترا (PhD) وجود ندارد.

شرط معدل:

معدل ۱۴ به بالا در مقطع ارشد، معدل قابل قبولی محسوب می شود.

هزینه تحصیل:

تحصیل در مقطع دکترا، شهریه دارد اما چون دانشجوی دکترا عملا کارمند دانشگاه محسوب می شود، معمولا دانشگاه ها از دانشجویان PhD پولی نمی گیرند.

امکان تحصیل رایگان در هلند وجود دارد؟

دانشگاه ها در هلند شهریه دریافت می کنند اما چون دولت به آن ها یارانه می دهد، در مقایسه با کشورهایی مثل انگلیس یا آمریکا ارزان تر هستند اما رایگان نیستند.

بورسیه تحصیلی در هلند

به دانشجوهایی که از کشورهای اهل اتحادیه اروپا نباشند، معمولا وام ها و کمک های مالی متعدد دولتی تعلق نمی گیرد، اما نگران نباشید. حجم کمک هزینه های تحصیلی (Scholarship) زیاد است و حتی می توانید از موسسات خصوصی وام بگیرید. معمولا بازپرداخت وام بعد از پایان تحصیل و با نرخ سود ۸ تا ۱۳ درصد است. برای گرفتن وام از موسسات خصوصی، حتما با مشاور دانشکده مشورت کنید تا دچار اشتباه نشوید.

انواع بورسیه ها به همراه شرایط دریافت

رقابت برای گرفتن کمک هزینه تحصیلی در هلند زیاد است، اما تعداد موسساتی که این کمک ها را اعطا می کنند، بسبار زیاد است و شانس خوبی دارید تا بتوانید از آن ها کمک بگیرید. حتی بعضی از این طرح ها ویژه دانشجویان خاورمیانه ای است. کافی است از دانشگاه تان در این مورد کمک بگیرید یا آنلاین در موردش جستجو کنید.

از جمله برنامه های معروف برای کمک مالی، «اراسموس»، «منا» (MENA) و The Holland Scholarship است. در هر حال، صدها برنامه کمک هزینه تحصیلی در هلند منتظر شما است.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی هلند

برای تحصیل در هلند به ویزای طولانی مدت و مجوز اقامت نیاز دارید ولی وقتی شما از یک دانشگاه هلندی پذیرش بگیرید، معمولا دانشگاه مراحل اداری را از طرف شما طی می کند و تنها کاری که باید انجام دهید، این است که به سفارت هلند بروید، هزینه های لازم را بپردازید و ویزا و مجوزتان را تحویل بگیرید.

  • شرط تمکن مالی: باید هزینه های زندگی برای یک سال در هلند را داشته باشید. با توجه به این که رقم مخارج ماهیانه (برای آمستردام) ۹۳۵ یورو در نظر گرفته می شود، لازم است که ۱۱ هزار و ۲۲۰ یورو داشته باشید.

خوابگاه دانشجویی در هلند

بعضی از دانشگاه ها حتی درون خود دانشگاه امکانات اسکان دانشجوها را دارند اما این در مورد همه شان صدق نمی کند. به طور کلی، بهترین گزینه، پیدا کردن خوابگاه دانشجویی چه داخل و چه بیرون دانشگاه است تا به این ترتیب، هزینه تحصیل در هلند کاهش پیدا کند.

بعد از این که از دانشگاه پذیرش گرفتید، می توانید از آن ها برای پیدا کردن محل مناسب برای اقامت کمک بگیرید. هزینه یک اتاق در خوابگاه های دانشجویی می تواند بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه باشد. پول امکاناتی نظیر آب و برق و گاز نیز بین ۱۰۰ تا ۲۳۰ یورو در ماه و اینترنت هم بین ۳۰ تا ۵۰ یورو در ماه می شود. در مجموع، هزینه های شما بنا بر شهری که در آن زندگی می کنید نیز متغیر خواهد بود.

بهترین شهرهای دانشجویی در هلند

  1. لیدن Leiden

شهری کوچک بین آمستردام و لاهه که تنها یک ربع با لاهه و نیم ساعت با آمستردام فاصله دارد. از میان شهر رودی جاری است که در بعضی جاها دقیقا فضایی شبیه آمستردام را می سازد. دانشجوها در شهر لیدن رابطه بسیار خوب و متحدانه ای با هم دارند؛ ضمن این که قدیمی ترین دانشگاه هلند در آن واقع شده که سال تاسیسش به ۱۵۷۵ میلادی برمی گردد. رامبراند در لیدن به دنیا آمده است.

  1. خرونینگن Groningen

این شهر شمالی پر از دانشجو است، شهری زیبا با دومین دانشگاه قدیمی هلند که سال ۱۶۱۴ میلادی تاسیس شده است. در حقیقت، بخش عمده جمعیت خرونینگن را دانشجوها تشکیل می دهند؛ اما نکته جالب این که اولین دانشجوی زن، اولین استاد زن و اولین فضانورد هلند، همه در این دانشگاه بوده اند.

  1. آمستردام Amsterdam

آمستردام، پایتخت، یکی از بهترین شهرها برای تحصیل در هلند است که در بین ۱۰۰ شهر برتر دنیا برای تحصیل قرار دارد، موزه ها و کانال های زیبایی دارد و شهری تماشایی است. البته این نکته را در نظر بگیرید که آمستردام گرانتر از بقیه شهرهای هلند است و برای گشت و گذار در آن، لازم نیست حتما در این شهر درس بخوانید.

  • روتردام، آیندهوون، دلفت و لاهه دیگر شهرهای خوب برای تحصیل در هلند هستند.

هزینه زندگی دانشجویی در هلند

علاوه بر هزینه های اقامت، ماهانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ یورو خرج مواد خوراکی، ۳۵ تا ۷۰ یورو خرج حمل و نقل و ۳۰ تا ۶۵ یورو هزینه کتاب و لوازم التحریر می شود. در مجموع بنا بر شهری که در آن زندگی می کنید، ممکن است مجموع مخارج شما فرق کند. مثلا زندگی در انسخده (Enschede) بین ۶۵۰ تا ۹۲۰ یورو و آمستردام بین هزار تا ۱۵۰۰ یورو در ماه هزینه به دنبال دارد.

شرایط کار دانشجویی در هلند

ایرانی ها برای کار پاره وقت دانشجویی باید به دفاتر اداره مهاجرت در هلند مراجعه کنند و مجوز بگیرند. در این صورت می توانند تا ۱۶ ساعت در هفته کار کنند.

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار

بعد از پایان تحصیل و در صورتی که اعتبار ویزای تان تمام شده باشد، می توانید درخواست تمدید یک ساله آن را بدهید تا دنبال کار بگردید. پس از پیدا کردن کار هم دیگر مشکلی برای ماندن در هلند نخواهید داشت.

شرایط دریافت اقامت دایم بعد از تحصیل در هلند

برای اقامت دایم در هلند باید

  1. ۵ سال اقامت پیوسته و قانونی در این کشور داشته باشید و
  2. در زمان ثبت درخواست، مجوز اقامت دایم یا موقت داشته باشید.

اما سال هایی که در دانشگاه درس خوانده اید، جزء این ۵ سال حساب می شود یا نه؟ زمان تحصیل شما تقسیم بر ۲ خواهد شد؛ یعنی اگر ۴ سال در هلند تحصیل کرده باشید، برای دریافت مجوز اقامت دایم، این مدت معادل ۲ سال حساب خواهد شد و باید ۳ سال دیگر در این کشور بمانید تا بتوانید اقامت دائم بگیرید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *