اگر امکان مهاجرت به آمریکا، کانادا یا یکی از کشورهای بزرگ اروپا را ندارید، ترکیه بهترین گزینه برای زندگی و کار در خارج از ایران است. ترک ها از مسافران ایرانی ویزا درخواست نمی کنند. هزینه ها در این کشور با درآمد ایرانی ها سازگارتر است و نزدیکی مسافت هم باعث می شود بتوانید راحت به ایران رفت و آمد کنید. خواندن این مطلب می تواند درهای جدیدی را درباره شرایط کار در ترکیه به روی شما باز کند.
فهرست مطالب
لازمه اساسی مهاجرت به یک کشور خارجی
تجزیه و تحلیل اقتصاد کشور، از لازمههای اساسی مهاجرت به یک کشور خارجی است. به عنوان مثال کشور لهستان، از جمله کشورهای اتحادیه اروپا بوده و در شرق اروپا واقع شده است. علاوه بر این جزو اعضای ناتو و کشورهای معاهده سنگین است. جمعیت لهستان در سال ۲۰۱۷ حدود سی و هشت میلیون و پانصد و شصت هزار نفر برآورد شده و پایتخت آن ورشو است. زلوتی (معادل با یک چهارم یورو) واحد پولی آن است. شما در جایگاه یک سرمایهگذار خارجی طیف گستردهای از گزینههای پیش روی خود دارید. ثبت شرکت در لهستان، نخستین گام مطمئن جهت اخذ اقامت و شروع فعالیت اقتصادی است.
مزایا و معایب ثبت شرکت در لهستان
مزایا
- ثبت شرکت در لهستان به حضور فیزیکی دائمی شما نیاز ندارد
- برخوردار شدن از اقامت خانوادگی (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) در لهستان
- شما به عنوان یک کارآفرین در لهستان میتوانید در کشورهای دیگر اروپایی و عضو شنگن تردد و اقامت داشته باشید
- به واسطه ثبت شرکت در لهستان میتوان پاسپورت و اقامت دائمی کشور را دریافت کرد (پاسپورت لهستان در رتبه جهانی ۹ قرار دارد)
- مادامی که شما و اعضای خانوادهتان در این کشور اقامت داشته باشید، از مزایای شهروندی لهستان و تمامی حق و حقوق اقامت در اروپا بهرهمند خواهید شد
- با ثبت شرکت، علاوه بر لهستان میتوانید در سایر کشورهای اروپایی برای خود یک حساب بانکی افتتاح کنید
- راهاندازی کسبوکار در لهستان به مدرکهای مختلف زبان همچون آیلتس نیاز ندارد
- اعضای خانواده شما میتوانند در کل کشورهای اروپایی کار و تحصیل داشته باشند.
- برخورداری از زندگی با کیفیت بالا و امکانات پیشرفته
- موقعیت عالی و مناسب برای سرمایهگذاری در اروپا
- سرمایهگذاری در لهستان ایمن و پایدار است
- کیفیت زیر ساختهای تجاری همواره رو به رشد بوده است
- در بسیاری از بخشهای زندگی، فرصت رشد و پیشرفت دارید
- با ثبت شرکت در این کشور اروپایی میتوانید کارکنان سختکوش و واجد شرایط استخدام کنید
- از طریق ثبت کشور در لهستان به راحتی میتوان با سایر کشورهای اروپایی ارتباط کاری برقرار کرد
- کشور لهستان از اقتصاد قدرتمندی برخوردار است
معایب
- دردسرهای شروع کسب و کار: شروع پروسه کاری مشاغل، عمدهترین مشکل ثبت شرکت در لهستان است. این اقدام یک فرآیند طولانی دارد و ممکن است اتمام آن حدود یک ماه زمان ببرد.
- چالش پرداخت مالیات و دریافت برق: دریافت برق یکی از چندین مراحل تأسیس و راهاندازی کسب و کار بوده و یک روند طولانی به همراه دارد و تقریباً ۱۸۶ روز زمان میبرد.
- دریافت مجوز کار: همه ما در جایگاه یک سرمایهگذار خارجی دوست داریم نیروی کاری کشور مبدأ را در کسب و کار خود به کار ببریم. با توجه به قانون مؤسسات بازار کار و قانون استخدام، تنها زمانی این اقدام ممکن خواهد بود که متقاضی اجازه این کار را از فرمانداری منطقه گرفته باشد. با دریافت ویزا و اجازه کار، شهروندان خارج از اتحادیه اروپا و کارگران خارجی میتوانند فعالیت خود در شرکت را آغاز کنند.
- ناتوانی در عقد قراردادهای کاری: قوانین موشکافانهای در میان قراردادهای کاری وجود دارد که ممکن است مشکلات و موانع بسیاری سد راه سرمایهگذاران خارجی بگذارد. این قراردادها به طور کتبی تهیه شده و شامل اطلاعات مرتبط با شرایط پرداخت حقوق و استخدام، نوع قرارداد و نوع کار هستند.
- عدم سازگاری فرهنگی محلی: احترام به آداب و رسوم، حس ملیگرایی و سنتهای یک کشور خارجی همچون لهستان، به توسعه و گسترش ارتباط کاری شرکت با مناطق محلی کمک میکند.
انواع شرکت قابل ثبت در لهستان
ساختار شرکتی با مسئولیت محدود
ثبت شرکت در لهستان با ساختار مسئولیت محدود، این روزها در میان سرمایهگذاران خارجی محبوبیت بالایی پیدا کرده است. در این شرکتها چندین سهامدار با هم مشارکت کرده و هر یک بسته به میزان سرمایهگذاری خود، مسئولیتهای گوناگونی برعهده دارند. شرکت با مسئولیت مشارکت محدود از درآمد خود باید مالیات بر ارزش افزوده به دولت بپردازد. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت با مشارکت محدود، ۵۰۰۰ زلوتی است. در بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر جهان، این نوع شرکتها وجود دارد.
ساختار شرکتی با مشارکت مدنی
دریافت جواز کسب و شروع کسب و کار محدود، با عنوان دو نهاد حقوقی یا حقیقی قابل ثبت است. در لهستان ثبت شرکت به عنوان مشارکت مدنی با سرمایهگذاری محدود انجامپذیر است. شراکتنامه شرکا باید در دادگاه ملی لهستان به ثبت برسد. از آنجایی که کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول در شرکتها با مشارکت مدنی میان شرکا تقسیم میشود، نمیتوان برای آنها حداقل سرمایه مورد نیاز مشخص کرد.
شرکتهای سهامی
ثبت شرکت در لهستان در قالب یک شرکت سهامی، بیشتر برای راهاندازی کسبوکارهای بزرگ همچون تأسیس فروشگاه زنجیرهای، شرکتهای صنعتی و کارخانهها مورد استفاده قرار میگیرد. به منظور ثبت شرکت سهامی در این کشور، شما ملزم به دریافت مجوز از وزارت دادگستری هستید. ثبت شرکتهای سهامی در لهستان حدقل به ۱۰۰ هزار زلوتی نیاز دارد. مشابه با شرکتهای مشارکت محدود، هر فرد در این شرکت به اندازهای که سرمایهگذاری کرده مسئول است. وجود حداقل یک هیئت ناظر و یک هیئت مدیره در شرکتهای مدنی الزامی است.
شرایط ثبت در لهستان
- ارائه بیزینس پلن یا طرح تجاری ایدهآل
- فرمهای مرتبط با ثبت شرکت، باید در دادگاه ملی به ثبت رسیده باشند
- متقاضی باید بعد از دریافت کد مالیاتی، یک حساب بانکی افتتاح و سرمایه اولیه خود را به عنوان سپرده به آن انتقال دهد.
- اثبات توانایی مالی جهت زندگی و ایجاد کسب و کار در لهستان تا زمانی که شرکت به سوددهی برسد
حداقل سرمایه مورد نیاز
حداقل سرمایه لازم جهت ثبت شرکت در لهستان، ۵۰۰۰ زلوتی (واحد پول لهستان) است.
هزینههای ثبت شرکت
هزینههای برآورد شده برای ثبت شرکت متفاوت است. سرمایهگذاری با روشهای مختلفی صورت میگیرد. بسته به روش انتخابی سرمایهگذاری و نوع شرکت ثبت شده در لهستان، هزینههای مختلفی لازم است.
- هزینه خرید یک برند معتبر و با کیفیت فرانچایز، بین ۲۰۰۰۰ دلار الی ۶۰۰۰۰۰ دلار متغیر خواهد بود
- هزینه خرید ملک و اوراق قرضه در کشور لهستان
بلوک سهام حداقل با مبلغی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار قابل خریداری است. علاوه بر این سرمایهگذاری در خرید ملک، به مبلغی بین ۳۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰۰۰ دلار نیاز دارد. البته برای خرید ملک لازم است هزینههای جانبی شامل هزینه و مالیات دفاتر اسناد رسمی، حق کمیسیون و… را در نظر گرفت.
مراحل ثبت شرکت در لهستان
به منظور ثبت شرکت در لهستان مراحل زیر را به ترتیب باید طی کرد:
- اثبات توانایی مالی خود جهت ثبت یک شرکت انحصاری در کشور خارجی
- یافتن یک دفتر حسابداری
- تصمیمگیری درباره این که چه نوع مالیات بر درآمدی تطابق و هماهنگی بیشتری با تجارت شما دارد.
- تصمیمگیری در رابطه با این که آیا سهمیههای PIT را میخواهید به صورت ماهانه و یا هر سه ماه یک بار پرداخت کنید.
- انتخاب شکلی از حسابداری
- انتخاب نام تجاری برای شرکت
- تعیین زمان شروع فعالیت کاری در شرکت ثبت شده
- آمادهسازی آدرس موقعیتی که تجارت خود را در آن انجام میدهید
- انتخاب کدهای PKD: این کد مخفف Polska Klasyfikacja Działalności یعنی طبقهبندی فعالیتهای شرکتهای لهستانی است. کدی که فعالیتهای شرکت را تشریح میکند. هر کارآفرین در زمان تأسیس شرکت باید کدهای PKD را انتخاب کند تا مقامات بدانند شرکت چه نوع فعالیتی را انجام خواهد داد. هیچ محدودیتی در مورد میزان کدهای PKD که ممکن است در اساسنامه یک شرکت لهستانی انتخاب شود وجود ندارد. با این حال، محدودیتهای مربوط به مقدار کدهای PKD که ممکن است انتخاب شوند. در زمان ثبت شرکت در ثبت دادگاه ملی ارائه می شود. حداکثر تعداد کدهای PKD که ممکن است انتخاب شوند ۱۰ عدد است.
- تصمیمگیری درباره این که میخواهید از حساب فعلی خود و یا یک حساب بانکی جدید، استفاده کنید
- ثبتنام برای مالیات بر ارزش افزوده
- تکمیل فرم CEIDG: این فرم یک ثبت ملی مرکزی از شرکتها و بازرگانانی است که اشخاص حقیقی مثل افراد خوداشتغال و شرکتهای مشارکت مدنی هستند. در رجیستری میتوانید اطلاعات زیر را بررسی کنید. به عنوان مثال وضعیت واقعی فعالیت تجاری، آدرس دفتر ثبت شده، مالک شرکت، مشخصات فعالیت تجاری و غیره در دسترس قرار دارند.
- ثبتنام در ZUS (مؤسسه بیمه اجتماعی)
- بهروزرسانی دادههای سرمایهگذار در PESEL، حساب بانکی و CEIDG: از ژوئن ۲۰۲۱، شماره شناسایی لهستانی PESEL، تنها شماره شناسایی صحیح برای اهداف مالیاتی افراد معرفی شد. شماره شناسایی مالیاتی لهستانی NIP فقط توسط مالیات دهندگان و شرکتهای ثبت شده در مالیات بر ارزش افزوده استفاده میشود.
مدارک لازم برای ثبت شرکت در لهستان
زمان ثبت شرکت در لهستان بین ۳ تا ۵ هفته متغیر است و به مدارکی که در بخش پایین اشاره شده نیاز دارد:
- ثبت مالیات بر ارزش افزوده
- ثبت نام مالیات CIT
- به ثبت رساندن شرکت در دادگاه ملی، WM و WK
- به ثبت رساندن شرکت در دفاتر بیمه اجتماعی (ZUS)
- تهیه اساسنامه
- به ثبت رساندن شرکت در سازمانهای مختلف شامل سازمان ملی کار (PIP)، سازمان بازرسی بهداشت ملی (PIS) و شماره شناسایی ملی یا همان NIP.( شماره شناسایی مالیاتی لهستانی NIP فقط توسط مالیات دهندگان و شرکت های ثبت شده در مالیات بر ارزش افزوده استفاده می شود.)
- ثبت نام دفتر نمایندگی در لهستان صرفاً توسط وزیر اقتصاد صورت میگیرد
دانش زبان مورد نیاز برای ثبت شرکت در لهستان
راهاندازی و تأسیس کسبوکار در لهستان به مدارک مختلف زبان همچون آیلتس نیاز ندارد.
آیا میتوان از طریق ثبت شرکت، اقامت لهستان را گرفت؟
با ثبت شرکت در لهستان اقامت یک ساله کشور در اختیار متقاضی قرار میگیرد. این اقامت باید تا ۵ سال متوالی تمدید شود. بعد از گذشت این ۵ سال، چنانچه متقاضی از تمام شرایط ذیل برخوردار باشد، اقامت دائم لهستان از آن خود خواهد کرد:
- در طول این ۵ سال، حداقل دو سال در لهستان یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا اقامت داشته باشد
- به دولت لهستان نشان دهد که توانایی تأمین معاش و نیازهای مالی خود و خانوادهاش را دارد
- شرکت ثبت شده باید بدهی مالیاتی نداشته باشد
- متقاضی باید نشان دهد که شرکت او در راستای بهبود اشتغالزایی و اقتصاد کشور فعالیت میکند
مدارک لازم جهت درخواست مجوز اقامت لهستان
اسناد زیر برای درخواست مجوز اقامت الزامی هستند:
- نسخههای درخواست مجوز
- چند قطعه عکس جدید و بهروز سه در چهار
- اسنادی که نیاز متقاضی به اقامت طولانی مدت در این کشور را تایید کند
- تایید کردن ثبتنام برای اقامت موقت
- اسنادی که اثبات کند متقاضی با خزانهداری دولت، تعهدات مالیاتی را انجام داده است
شرایط دریافت اقامت لهستان برای خانواده
اگر برنامهریزی حرکت شما به لهستان همراه با اعضای خانواده است، اجازه اقامت باید برای همسر و تک تک فرزندان شما اعمال شود. به این منظور لازم است مدارکی از محل اقامت خود ارائه دهید. همچنین اثبات کنید که در طول اقامت خود در لهستان، از پس تأمین مخارج و نیازهای یک خانواده برمیآیید.
آیا با ثبت شرکت میتوان به شهروندی لهستان رسید؟
بعد از ثبت شرکت در این کشور، متقاضی به همراه خانوادهاش اجازه اقامت موقت و قابل تمدید ۵ ساله را کسب میکند. اخذ اقامت دائم، به فعالیت و سوددهی شرکت شما بستگی دارد. به طور کلی دریافت اقامت دائم لهستان تحت شرایط زیر، امکانپذیر خواهد بود:
- تأیید بیزینس پلن ارائه شده
- اثبات تمکن مالی جهت مدیریت زندگی
- حداقل مبلغ سی هزار یورو باید در حساب متقاضی موجود باشد
مناطق ویژه لهستان چه اهدافی را دنبال میکنند؟
- تسریع توسعه و بهبود مناطق کشور
- بهرهبرداری و توسعه فناوریهای نوین در اقتصاد ملی لهستان
- افزایش رقابت خدمات و کالاها
- ایجاد مشاغل جدید
- توسعه منابع طبیعی
- افزایش صادرات
- توسعه زیرساختها و صنعت
- گسترش زمینههای تخصصی برای فعالیتهای تجاری
در پایان
خانواده بزرگ و بینالمللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روشهای مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.