شرایط ثبت شرکت در کانادا

سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در کانادا، یکی از بهترین روش‌های ممکن برای مهاجرت صاحبان کسب و کار و کارآفرینان است. بهره‌مندی از وضعیت آزاد و رو به رشد اقتصاد این کشور، از مزیت‌های اصلی مهاجرت از راه ویزای سرمایه‌گذاری در کانادا به شمار می‌رود. متقاضی به این طریق می‌تواند همراه کل خانواده اقامت دائمی در این کشور کسب کند.

فهرست مطالب

ثبت شرکت در کانادا

مزایا ثبت شرکت در کانادا

کشور کانادا، با فراهم کردن شرایط مطلوب برای راه‌اندازی کسب و کار و سرمایه گذاری،  جایگاه بالایی از قطب اقتصادی جهان را از آن خود کرد. از جمله مزایایی که مهاجرت به کانادا از طریق ثبت شرکت به همراه دارد، عبارتند از:

  • شرایط و امکانات مناسب زندگی، شغلی و تحصیلی
  • کسب اقامت دائم (هم برای خود وهم برای همسر و فرزندان)
  • امکان تحصیلات رایگان و با کیفیت بالا، برای فرزندانی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند
  • ارائه رایگان خدمات بیمه
  • متقاضی به مدارک تحصیلی بالا برای ثبت شرکت در کانادا، نیاز ندارد. بلکه لازمه اساسی آن برخورداری از تجربه و سابقه کار مدیریتی و سرمایه کافی است.
  • مهارت‌های معمولی در زبان انگلیسی یا فرانسه برای سرمایه‌گذاری در کانادا، پاسخگو است. همچنین به مدارک و نمرات بالا نیاز ندارد.
  • سه سال از دوره اقامت پنج ساله، رأی واجد شرایط شهروندی شدن، کافی است. در این راستا، شما موظف به صرف نظر از تابعیت پیشین خود نخواهید بود. چرا که این دولت تابعیت مضاعف را به رسمیت می‌شناسد.
  • کانادا موقعیت مناسبی جهت دسترسی و تجارت در کل آمریکای شمالی را دارد.
  • ایالت‌های کانادا پر جنب و جوش، صمیمی و چند فرهنگی است.
  • این کشور از بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا برخوردار است.

 معایب ثبت شرکت در کانادا

راه‌اندازی کسب و کار در کانادا علاوه بر این مزایای بسیار، معایبی به همراه دارد. از این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای افرادی که بعد از مهاجرت قصد رفت و آمد بین دو کشور دارند، مسافت طولانی بین کشور ایران و کانادا دردسرساز است.
  • در مقایسه با کشورهای اروپایی دیگر، تعداد روش‌های سرمایه‌گذاری در این کشور کمتر است. روش خود حمایتی به عنوان محبوب‌ترین و رایج‌ترین راه سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی، در کشور کانادا قابل استفاده نیست.
  • دولت کانادا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، محدودیت و سختگیری بیشتری روی سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت در آن دارد.

انواع شرکت قابل ثبت در کانادا

متقاضی برای ثبت شرکت در کانادا، می‌تواند یکی از ۴ نوع شرکت را گزینش کند. تجارت انتخاب شده، نشان‌دهنده راه و روش ثبت شرکت شما خواهد بود. این ۴ نوع شرکت عبارتند از:

شرکت خصوصی

این شرکت‌ها که جزو ساده‌ترین روش مدیریت تجارت به شمار می‌روند. اداره شرکت‌های خصوصی به عهده یک نفر است. این نوع شرکت یک شخص حقیقی مالک کسب و کار است. ثبت شرکت در کانادا تحت این مدل بسیار ساده است و تنظیم گزارش‌های مالیاتی آن هم بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. البته باید اشاره کرد که بانک‌ها تمایل چندانی به اختصاص وام به این شرکت‌ها ندارند.

شرکت مشارکتی

به منظور راه‌اندازی یک شرکت از نوع مشارکتی، چند شریک سرمایه‌های مشخصی را وارد کار می‌کنند. حال این سرمایه می‌تواند نیروی کار، مهارت، پول و… باشد. گزارش مالیاتی این مدل شرکت بسیار ساده است. البته باید بدانید که در صورت بروز مشکلات مالی مانند ورشکستگی و… تمام اعضا به صورت یکسان مسئول خواهند بود. این نوع شرکت‌ها بیشتر برای مشاغل کوچک و خانوادگی ثبت می‌شوند. این شرکت‌ها در کانادا با سه روش به ثبت می‌رسند: 

۱. مشارکت عمومی

در این روش سرمایه‌گذاران به یک میزان در مسئولیت، سود و زیان نقش دارند.

۲. مشارکت محدود

در میان سرمایه‌گذاران تنها یک یا دو نفر مسئولیت‌های نامحدود دارند. باقی افراد صرفاً می‌توانند ایده و نظرات خود را به اشتراک گذارند.

۳. مشارکت با مسئولیت محدود یا همان LLP

از آنجایی که در این روش فرد با یکی از شریک‌ها قرارداد می‌بندد، تنها دارایی آن فرد تحت تأثیر شرایط قرار می‌گیرد و شرکا و هیات مدیره دخالتی در کارها نمی‌کنند. این نوع شرکت گران‌ترین نوع شرکت در کانادا است. حداقل تعداد شرکا برای تأسیس شرکت با مسئولیت محدود در کانادا یک نفر است. اما با چند سرمایه‌گذار هم می‌توان این نوع شرکت را به ثبت رساند. در این مدل، سرمایه‌گذاران مسئول پرداخت بدهی‌های احتمالی نیستند. گفتنی است که مدیر ایرانی می‌تواند صد در صد سرمایه شرکت را تأمین کند.

شرکت سهامی

در این نوع از شرکت‌ها هر یک از افراد سهام تجارت را خریداری می‌کنند. بنابراین هر فرد بسته به میزان سهامی که خریده از حق مالکیت شرکت برخوردار است.

شرکت تعاونی

شرکت‌های تعاونی از طریق اعضا مدیریت شده و مسئولیت محدود دارد. ثبت این نوع شرکت در کانادا معمولاً توسط بیزینس‌های گوناگون و با مشارکت دو نفر یا بیشتر انجام می‌گیرد. تعداد اعضا متنوع است و مسئولیت اعضا در این مدل محدود است. راه‌اندازی این مدل شرکت به نسبت ساده و ارزان است.

شرایط ثبت در کانادا

برای مهاجرت و اخذ ویزای این کشور به واسطه ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری در آن، می‌بایست از صلاحیت‌های مورد نیاز برخوردار باشید:

  • برخورداری از تجربه تجارتی مرتبط: برای ثبت شرکت در کانادا، شما حداقل به ۲ الی ۵ سال سابقه اداره و مدیریت یک کسب و کار واجد شرایط نیاز خواهید داشت.
  • ارزش خالص دارایی شما و همسرتان باید حداقل به ۲ میلیون دلار کانادا برسد
  • همه اعضای خانواده متقاضی، لازم است ارزیابی‌های امنیتی و پزشکی را بگذرانند
  • داشتن مدرک تحصیلی بالای دیپلم
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی ( متقاضی باید حداقل مدرک CBT با نمره ۴ داشته باشد)
  • اثبات تمکن مالی که بعد از ورود به کانادا، برای حمایت از خود و خانواده‌تان بودجه کافی دارد.
  • بعد از تایید درخواست از جانب مقامات مهاجرتی کانادا، حداقل سرمایه‌گذاری را باید طی ۳۰ روز فراهم شود.

حداقل سرمایه مورد نیاز

حداقل سرمایه مورد نیاز برای اقدام کردن به ثبت شرکت در کانادا، مبلغی حدود ۱.۶۰۰.۰۰۰ دلار کانادا اعلام شده است.

هزینه‌های ثبت شرکت در کانادا

برای ثبت شرکت در کانادا، نمی‌توان هزینه مشخصی در نظر گرفت. چرا که هر ایالت این کشور برای ثبت شرکت شرایط خاص خود را دارد. اما در حالت کلی راه‌اندازی کسب و کار در کانادا، به حداقل ۳ سال سابقه مدیریت و کار نیاز دارد. علاوه بر حداقل سرمایه مورد نیاز، حدود ۲۰ دلار به عنوان هزینه ثبت نام تجاری نیاز دارد. فرم ثبت نام مبلغی بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ دلار باید پرداخت شود.

متقاضی به عنوان وثیقه پس از دریافت مجوز و موافقت‌نامه باید حدود ۸۰۰ دلار به دولت کانادا پرداخت کند.  بعد از گذشت پنج سال، مبلغ وثیقه قابل برگشت خواهد بود.

مراحل ثبت شرکت در کانادا

شاید در همان نگاه اول، ثبت شرکت در کانادا مقداری سخت به نظر آید. اما با فراهم کردن شرایط به صورت درست و اصولی می‌توان به موفقیت دست یافت. در این بخش می‌خواهیم ثبت شرکت را در قالب ده گام برای شما شرح دهیم.

  1. برخورداری از ایده تجاری مناسب: برای اقامت و ثبت شرکت در هر جایی، ابتدا باید ایده تجاری منحصر به فرد و مناسب خود را داشته باشید. در این مسیر به استعداد و مهارت‌های خود تکیه کنید و برای تقویت آنها کوشا باشید.
  2. نوشتن برنامه تجاری ایده‌آل: دولت کانادا برای بیزینس پلن و نوشتن برنامه تجاری اهمیت زیادی قائل است.
  3. انتخاب نام مناسب برای شرکت : اسم تجاری یک شرکت، از لحاظ بازاریابی و قانونی باید بهترین باشد.
  4. تعیین نوع مالکیت شرکت
  5. انتخاب سرمایه‌گذار برای شرکت: در صورت تمایل می‌توانید از سرمایه‌گذارهای دولتی و خصوصی کانادا بهره بگیرید.
  6. دریافت گواهینامه تجارت: برخی از شرکت‌ها با توجه به نوع تجارت خود نیازمند تاییدیه و گواهینامه هستند.
  7. ثبت نام برای GTS/HST: ثبت نام برای مالیات فروش  (HST) و مالیات خدمات و کالاها (GTS) در صورتی که درآمد ناخالص طی یک سال کمتر از ۳۰ هزار دلار باشد، لازم و ضروری است.
  8. ثبت نام برای مالیات فروش استانی یا همان PST: برخی از استان‌ها امکان دارد قوانین مالیاتی متفاوتی نسبت به مقررات دولت فدرال داشته باشند.
  9. برای استخدام نیرو آماده باشید: به منظور استخدام کارمندان جدید تدابیر لازم برای برنامه بیمه، حقوق و… را بیاندیشید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت در کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق ثبت شرکت در کانادا به مدارک زیر نیاز دارد:

  • مدارک شناسایی شامل سند ازدواج در صورت تاهل و پاسپورت
  • سوابق و اسناد تحصیلی
  • اظهارات بانکی
  • طرح تجاری یا بیزینس پلن
  • مدارک شخصی متقاضی
  • رزومه کاری، سوابق مدیریتی و کاری

دانش زبان مورد نیاز برای ثبت شرکت در کانادا

اخذ مدرک زبان نخستین گام برای اقدام به ثبت شرکت است. بخش عمده از برنامه‌های اقامت کانادا که از طریق سرمایه‌گذاری دریافت می‌شوند، به نمره ۴ آیلتس جنرال نیاز دارند. برخی از برنامه‌های مهاجرتی هم نیازمند مدرک لیسانس زبان هستند.

شرایط تمدید شرکت در کانادا

مجوز کاری که از طریق ICT دریافت شده باشد به مدت ۲ سال اعتبار داشته و  راه‌های مختلفی برای تمدید آن وجود دارد. متقاضی جهت تمدید شرکت در کانادا، باید در اولین سال فعالیت خود، شرایط ذیل را فراهم کند:

  • مشارکت فعال داشتن در کسب و کار (منظور از مشارکت فعال، سودآور بودن شرکت نیست؛ بلکه فعالیت مستمر کسب و کار مهم است)
  • در کانادا یک دفتر فیزیکی وجود داشته باشد. کسب و کار خانگی یا مجازی مورد پذیرش نیست.
  • در شرکت مربوطه حداقل یک کارمند استخدام و مشغول به کار باشد

آیا می‌توان از طریق ثبت شرکت، اقامت کانادا را گرفت؟

ثبت شرکت در کانادا راهکاری برای اخذ اقامت دائم در این کشور است. افراد متقاضی پس از طی کردن ۲ الی ۵ سال از اقامت خود می‌توانند از طریق ثبت شرکت، اقامت دائم در کانادا را دریافت کنند. همچنین، باید حق مالیات و هزینه بیمه خود را پرداخت کنند. حال چنانچه برای ثبت شرکت، یک کسب و کار استارتاپی وجود داشته باشد، از همان ابتدا فرد متقاضی می‌تواند اقامت دائم خود را کسب کند.

شرایط دریافت اقامت کانادا برای خانواده

با تاسیس، ثبت و یا خرید یک بیزینس در کانادا می‌توان برای خود و همسر ویزای کار را دریافت کرد. ویزای کار برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال اعتبار دارد. در این راستا باید همه اعضای خانواده متقاضی، لازم است ارزیابی‌های امنیتی و پزشکی را بگذرانند. دریافت‌کنندگان مجوز کار استارتاپی که از اقامت موقت کانادا برخوردارند، می‌توانند خانواده را همراه خود به کانادا بیاورند.

آیا با ثبت شرکت می‌توان به شهروندی کانادا رسید؟

اقامت دائم معمولاً بین ۳ سال تا ۵ سال از فعالیت و حضور فرد در کانادا، صادر می‌شود. با وجود اقامت دائم در این کشور، برای سفر به کانادا دیگر به دریافت ویزا نیاز نخواهید داشت. در یک بازه پنج ساله، پس از گذشت ۱۰۹۵ روز از اخذ اقامت دائم و همچنین حضور فیزیکی داشتن، فرد می‌تواند اقدام به درخواست شهروندی کانادا کند.

برای دریافت شهروندی، متقاضی باید نشان دهد روی صحبت کردن به زبان‌های رسمی کشور تسلط کافی داشته باشد. این زبان می‌تواند فرانسوی، انگلیسی و یا هر دو  باشد. در صورت حضور دائم و خارج نشدن از کانادا، می‌توان بعد از سه سال اقامت دائم، برای شهروندی کشور درخواست داد.

 

پرسش و پاسخ

آیا ثبت شرکت در کانادا بدون مقیم شدن در این کشور امکانپذیر است؟

  • بله، شما می‌توانید به راحتی و بدون اقامت به ثبت شرکت در کانادا اقدام و کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید. چنانچه هنوز موفق به مهاجرت به این کشور نشده و یا در کانادا مستقر نیستید، می‌توانید با ثبت شرکت، کسب و کار مستقل خود را تأسیس کنید.

ثبت شرکت در کانادا حدوداً چقدر زمان به خود اختصاص می‌دهد؟

  • زمان ثبت شرکت در این کشور بسته به نوع شهر مورد نظر، بعد از تایید نام تجاری بین  ۲۰ تا ۳۰ روز متغیر است. 

آیا از طریق ثبت شرکت و راه اندازی یک کسب و کار می‌توان اقامت کانادا را دریافت کرد؟

با ارائه بیزینس پلن مناسب و استفاده از برنامه‌های کارآفرینی استانی این کشور، احتمال اخذ اقامت کانادا وجود دارد.

  • در کانادا چه کشورهایی را می‌توان به ثبت رساند؟
  • شرکت‌های سهامی یا corporation
  • شرکت مالکیت انحصاری یا sole proprietorships
  • شرکت‌های مشارکتی یا partnership

چه مقدار سرمایه برای ثبت شرکت در کانادا نیاز است؟

  • میزان سرمایه اولیه در پلن‌های مختلف سرمایه‌گذاری کانادا متفاوت هستند. سرمایه‌گذاری بریتیش کلمبیا با سرمایه ۱۰۰ هزار دلاری، یکی از کم‌ هزینه‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در این شرکت به شمار می‌رود.

آیا می‌توان به صورت آنلاین ثبت شرکت در کانادا را انجام داد؟

  • بله، تمامی مراحل ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب و کار در کانادا به صورت آنلاین و اینترنتی امکان‌پذیر است.

ثبت شرکت در کانادا به چه میزان تحصیلاتی نیاز دارد؟

  • دیپلم حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری است. مدرک تحصیلی بالا، معیار اصلی ثبت شرکت برای دولت کانادا نیست. بلکه برخورداری از تجربه کاری بالا است. واجدین شرایط ثبت شرکت در کانادا، باید  ۳ الی ۵ سال سابقه کاری و مدیریتی داشته باشند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *