لیست کامل دانشگاه های برتر نروژ

وجود ذخایر نفت و گاز موجب پیشرفت چشمگیر اقتصاد نروژ شده است. این کشور از لحاظ کسب درآمد در جهان رتبه چهارم را داشته و کشوری پردرآمد به حساب می‌آید. بنابراین، بازار کار پررونق و نرخ بیکاری پایین می‌توانند از مزایای مهاجرت و زندگی در نروژ باشند. سیستم آموزشی قوی نیز از جمله مواردی است که دانشجویان مهاجر را به تحصیل در این کشور جذب می‌کند. دانشجویان در کنار استفاده از امکانات رفاهی، از امکانات تحصیلی فوق‌العاده نروژ نیز بهره‌مند می‌شوند. افرادی که تحصیل در دانشگاه‌های نروژ را انتخاب می‌کنند، هزینه چندانی پرداخت نخواهند کرد. همچنین می‌توانند در رشته‌های متنوع مشغول به تحصیل شده و وارد بازار کار شوند. در این مقاله، هر آنچه که درباره دانشگاه های نروژ لازم است بدانید را مطالعه خواهید کرد.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های نروژ؟

نروژ کشوری مهاجرپذیر در قاره اروپا به حساب می‌آید. یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت به این کشور، مهاجرت تحصیلی است. فرصت‌های آموزشی متنوع موجب شده که شمار زیادی از دانشجویان متقاضی تحصیل در مؤسسات نروژ باشند. آن‌ها از دوره‌های آموزشی با متدهای جدید و استانداردهای بالا بهره‌‌مند می‌شوند. همچنین در کنار تحصیل، با جمعیت بین‌المللی متنوعی در ارتباط بوده و یادگیری‌های بیشتری به دست می‌آورند. هزینه زندگی در نروژ در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته اندکی بالا است. با این حال، امکان کار حین تحصیل و دریافت بورسیه شرایط را هموارتر می‌کند.

اگر قصد تحصیل در نروژ را دارید، بهتر است بدانید که امکان درس خواندن به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. رشته‌های بسیاری در مقاطع مختلف به این زبان ارائه می‌شوند. این که مردم کشور نیز به انگلیسی تسلط دارند، از مشکلات شما برای کار در این کشور کم می‌کند. امکان تحصیل رایگان، استفاده از خدمات درمانی، تفریحی و حمل و نقل از دیگر مزایای تحصیل در دانشگاه‌های نروژ هستند. نکته قابل توجه این است که وجود ذخایر نفت و گاز، عرصه فوق‌العاده‌ای را برای علاقه‌مندان به رشته‌های مرتبط فراهم کرده است. نروژ از جمله کشورهای اروپایی پیشتاز در زمینه ارائه رشته‌های نفت و گاز محسوب می‌شود. حال که با مزایای تحصیل در این کشور آشنا شدید، لازم است اطلاعات بیشتری در مورد دانشگاه‌ها و شرایط پذیرش آن‌ها به دست آورید.

 لیست کامل دانشگاه‌های نروژ

کیفیت بالای سیستم آموزشی نروژ در تمام دنیا به اثبات رسیده است. دور از انتظار نیست که متقاضیان بسیاری به دنبال کسب دانش در دانشگاه‌های ممتاز این کشور باشند. شما با انتخاب نروژ به عنوان مقصد تحصیلی، می‌توانید در مقاطع مختلف از ابتدایی تا دکترا تحصیل کنید. دوره‌های تحصیلی تحت نظارت وزارت آموزش و تحقیقات کشور ارائه می‌شوند. در دانشگاه‌های نروژ، مقطع کارشناسی دوره سه ساله، کارشناسی ارشد دو ساله و دوره دکترا سه ساله است. مراکز آموزشی کشور ممکن است دولتی یا خصوصی باشند. این مراکز شامل ۷ دانشگاه دولتی، ۲۲ کالج دانشگاه دولتی، ۲ کالج ملی هنر، ۹ مؤسسه تخصصی و تعدادی مؤسسه آموزشی خصوصی هستند. در اینجا لیستی از تمامی مؤسسات آموزشی نروژ آورده شده است.

نام دانشگاه

نام انگلیسی

کالج دانشگاه آلسوند

Aalesund University College

کالج دانشگاه آکرشوس

Akershus University College

کالج دانشگاه برگن

Bergen University College

کالج دانشگاه بودو

Bodø University College,

کالج دانشگاه بوسکرود

Buskerud University College

کالج دانشگاه دیاکونه جمت

Diakonhjemmet University College

کالج دانشگاه فین مارک

Finnmark University College

کالج دانشگاه  Gjøvik

Gjøvik University College

کالج دانشگاه هارستاد

Harstad University College

کالج دانشگاه هدمارک

Hedmark University College

کالج دانشگاه لیلهامر

Lillehammer University College

کالج دانشگاه مولد

Molde University College

کالج دانشگاه نارویک

Narvik University College

دانشگاه نورد

Nord University

دانشگاه علوم زیستی نروژ

Norwegian University of Life Sciences

دانشگاه علم و صنعت نروژ

Norwegian University of Science and Technology

کالج دانشگاه اسلو

Oslo University College

کالج دانشگاه استفولد

Ostfold University College

استورد/ کالج دانشگاه هاگسون

Stord/Haugesund University College

کالج دانشگاه  Telemark

Telemark University College

مرکز دانشگاه در سوالبارد

The University Centre in Svalbard

مرکز دانشگاه تحصیلات تکمیلی

University Graduate Center

دانشگاه آگدر

University of Agder

دانشگاه برگن

University of Bergen

دانشگاه اسلو

University of Oslo

دانشگاه استاوانگر

University of Stavanger

دانشگاه ترومسو

University of Tromsø

کالج دانشگاه وستفولد

Vestfold University College

کالج دانشگاه ولدا

Volda University College

کالج دانشگاه سوگن اوگ فیوردان

Sogn og Fjordane University College

۱۰ دانشگاه برتر نروژ

برای شما اهمیت دارد که به منظور تحصیل در خارج از کشور بهترین دانشگاه را در رشته مورد نظر انتخاب کنید. دانشگاه‌های نروژ نیز همانند مراکز آموزشی سایر کشورها سالانه توسط نهادهای مربوطه در لیست رده‌بندی جهانی قرار می‌گیرند. نام تعداد زیادی از دانشگاه‌های نروژ همواره در میان برترین دانشگاه‌های دنیا به چشم می‌خورد. دانشجویان با تحصیل در این مؤسسات از آموزش معتبر برخوردار شده و مدرک بین‌المللی می‌گیرند. بیشتر دانشگاه‌های ممتاز کشور دولتی بوده و هزینه تحصیل در آن‌ها توسط دولت تأمین می‌شود. با توجه به موارد ذکر شده در بالا، همه ساله شماری از دانشجویان بین‌المللی تصمیم به درس خواندن در نروژ می‌گیرند. در ادامه قصد داریم با ۱۰ دانشگاه برجسته نروژ در مقاطع مختلف آشنا شویم.

دانشگاه اسلو

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده ترین دانشگاه‌های نروژ، دانشگاه اسلو است. این مرکز آموزشی از ۸ دانشکده تشکیل شده است: دانشکده علوم تربیتی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، حقوق، ریاضیات، پزشکی و دندانپزشکی. رشته‌های بسیاری از جمله پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. دانشگاه اسلو دولتی بوده و مدرک آن مورد تأیید وزارت علوم ایران است.

رتبه جهانی (طبق QS): ۱۰۱

دانشگاه برگن

دانشگاه برگن دانشگاه تحقیقاتی محسوب می‌شود و شامل ۷ دانشکده است: ریاضیات، علوم طبیعی، پزشکی، دندانپزشکی، هنرهای زیبا و … . سالانه شمار زیادی از دانشجویان خارجی در مقاطع مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل می‌شوند. دندانپزشکی از جمله رشته‌هایی است که امکان تحصیل رایگان در آن وجود دارد.

رتبه جهانی: ۲۰۷

دانشگاه علم و صنعت نروژ

این دانشگاه از دیگر دانشگاه‌های نروژ بوده و در شهر تروندهایم واقع شده است. رشته‌های مرتبط با نفت و گاز مهم‌ترین رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌ علم و صنعت هستند. شما می‌توانید در رشته‌هایی چون مهندسی، فناوری، علوم طبیعی، هنرهای زیبا، روانشناسی، معماری و علوم اجتماعی نیز درس بخوانید. این دانشگاه با مراکز آموزشی بسیاری در سطح جهان همکاری دارد.

رتبه جهانی: ۳۵۱

دانشگاه قطب شمال نروژ

دانشگاه قطب شمال از دیگر دانشگاه‌های نروژ است و به عنوان یک مرکز تحقیقاتی شناخته می‌شود. تحقیقات این مرکز در حوزه‌هایی چون آب و هوا، نور شفق و علوم شیلات قطب شمال انجام می‌گیرد. شما می‌توانید رشته‌های مربوط به پزشکی و علوم بهداشت، علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق و تربیت بدنی را به زبان انگلیسی مطالعه کنید.

رتبه جهانی: ۴۰۱

دانشگاه علوم زندگی نروژ

این دانشگاه از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های نروژ محسوب می‌شود. تمرکز ویژه آن بر روی رشته‌های مرتبط با بهداشت و سلامت انسان و حیوان است. دانشگاه علوم زندگی ۷ دانشکده دارد: علوم زیستی، علوم محیطی، منظر و جامعه، شیمی، اقتصاد، دامپزشکی و علوم و فناوری. ارائه تعدادی از رشته‌ها به زبان انگلیسی موجب شده که این دانشگاه مورد استقبال دانشجویان بین‌المللی قرار گیرد.

رتبه جهانی: ۵۰۱

دیگر دانشگاه‌های نروژ که به عنوان دانشگاه‌های برتر در سطح جهان شناخته می‌شوند، شامل موارد ذیل هستند:

  • دانشگاه استاوانگر
  • دانشگاه آگر
  • دانشگاه جنوب شرقی نروژ
  • دانشکده تجارت نروژ
  • دانشکده اقتصاد نروژ

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های نروژ

شرایط اپلای در نروژ بسته به دانشگاه منتخب، رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر متفاوت خواهد بود. با این حال، برخی مراحل میان برنامه‌های تحصیلی مختلف یکسان است.

  • در اولین مرحله، لازم است دانشگاه‌های مورد نظر را از لیست موجود انتخاب کنید. نروژ لیست دانشگاه‌هایی که پذیرای دانشجویان بین‌المللی هستند را در یک وبسایت منتشر می‌کند. شما بسته به معیارهای خود و شرایط دانشگاه‌ چند گزینه را انتخاب می‌کنید.
  • شما می‌توانید فرم درخواست را از وبسایت مخصوص هر دانشگاه دریافت کنید. فرم پر شده به همراه مدارک لازم ارسال می‌شود. فهرست این مدارک و شرایط لازم برای گرفتن پذیرش نیز در وبسایت مربوطه وجود دارد.
  • حال باید برای انجام بررسی‌های لازم و اعلام نتایج توسط دانشگاه‌ منتظر بمانید. این پروسه اغلب به ۲ ماه زمان نیاز دارد.
  • در صورتی که مدارک شما مورد تأیید یکی از دانشگاه‌ها قرار بگیرد، نامه رسمی پذیرش برای شما ارسال خواهد شد.

شما برای ورود به دانشگاه‌های نروژ و تحصیل در آن‌ها به ویزای تحصیلی نیاز دارید. زمانی که نامه پذیرش را در دست دارید، می‌توانید از طریق سفارت نروژ در کشور خود برای ویزا اقدام کنید. این کار با تحویل فرم درخواست ویزا و برخی مدارک ضروری به سفارت انجام می‌شود.

در اینجا با برخی از اساسی‌ترین شرایط لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی نروژ آشنا می‌شویم.

سطح زبان مورد نیاز

شما امکان تحصیل به زبان انگلیسی یا نروژی را در دانشگاه‌های نروژ دارید. بسته به زبان ارائه رشته مورد نظر، لازم است مدرک آن زبان را ارائه دهید. برای تحصیل به زبان انگلیسی می‌توانید مدرک آیلتس یا تافل را ارائه کنید. برای مدرک نروژی نیز در آزمون‌هایی که در دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شوند، شرکت می‌کنید. نوع آزمون و نمره مورد نیاز بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود.

شرط سنی

مؤسسات آموزشی کشور نروژ محدودیت سنی برای ورود متقاضیان مشخص نکرده‌اند. دانشجویان بین‌المللی برای دریافت ویزا با شرط سنی و گپ تحصیلی روبه‌رو می‌شوند. گپ تحصیلی معقول و سن پایین‌تر شانس شما برای پذیرش را بالا می‌برد.

مقطع تحصیلی

شرط سنی

کارشناسی

۱۸-۲۵ سال

کارشناسی ارشد

کمتر از ۳۲ سال

دکترا

کمتر از ۴۰ سال

تمکن مالی

اگر قصد تحصیل در نروژ را دارید، باید توانایی خود برای تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل را اثبات کنید. چرا که مخارج زندگی در این کشور نسبتا بالا است. شما با ارائه گواهی تمکن مالی نشان می‌دهید که حساب بانکی‌تان حداقل مبلغ ۱۰ هزار یورو موجودی دارد. عدم تمکن مالی کافی شانس شما برای دریافت ویزا را پایین می‌آورد.

مدارک مورد نیاز

به منظور تحصیل در دانشگاه‌های نروژ، مدارک طی دو مرحله دریافت پذیرش و ویزا ارائه می‌شوند. مدارک شناسایی ترجمه شده، مدرک ترجمه شده مقطع تحصیلی قبلی، مدرک زبان، انگیزه نامه، توصیه نامه و رزومه از جمله مدارک مورد نیاز جهت دریافت پذیرش هستند. شما برای گرفتن ویزا نیز باید مستنداتی ارائه کنید. این مستندات عبارتند از:

  • مدارک شناسایی
  • مدارک تحصیلی
  • پاسپورت
  • گواهی تمکن مالی
  • اثبات اجاره یا رزرو محل اقامت در نروژ
  • اثبات بازگشت به کشور خود بعد از اتمام تحصیل
  • بیمه نامه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • فرم درخواست پر شده
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

ارزان‌ترین دانشگاه‌های نروژ

قطعا شما نیز برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور هزینه آن‌ را در نظر می‌گیرید. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های نروژ به دولتی یا خصوصی بودن آن‌ها بستگی دارد. با انتخاب دانشگاه دولتی، هزینه تحصیل شما بسیار کمتر و تقریبا رایگان می‌شود. در این دانشگاه‌ها دانشجویان در مقاطع مختلف تنها هزینه عضویت در اتحادیه دانشجویی و دریافت کارت را پرداخت می‌کنند. این هزینه هر ترم معادل ۳۰-۶۰ یورو است. مزیت تحصیل رایگان شامل حال دانشجویان بین‌المللی نیز می‌شود. متقاضیان دانشگاه‌های خصوصی بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی خود، باید سالانه ۷-۱۹ هزار یورو شهریه پرداخت کنند. دانشگاه‌هایی که در پایین نام برده شده‌اند، به عنوان ارزان‌ترن دانشگاه‌های کشور شناخته می‌شوند.

  • دانشگاه اسلو
  • دانشگاه آگر
  • دانشگاه علم و صنعت نروژ
  • دانشگاه استاوانگر
  • دانشگاه علوم و فناوری نروژ
  • دانشگاه هنر نروژ
  • دانشگاه نسنا
  • دانشگاه اقتصاد نروژ

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران

یکی از دغدغه‌های دانشجویان ایرانی این است که مدرک دریافتی از نروژ در کشور خودشان مورد قبول باشد. لازم است بدانید که وزارت علوم ایران سالانه لیستی از دانشگاه‌های بین‌المللی مورد تأیید منتشر می‌کند. بنابراین، پیش از اپلای برای دانشگاه‌های نروژ می‌توانید این لیست را بررسی کنید. بیشتر دانشگاه‌های مورد تأیید سطح علمی بالایی دارند و از دانشگاه‌های برتر این کشور محسوب می‌شوند. وزارت علوم ایران با در نظر گرفتن مشخصه‌های آموزشی، رفاهی، پژوهشی، مالی و … مراکز آموزشی نروژ را تأیید یا رد می‌کند. طبق این مشخصه‌ها، دانشگاه‌های تأیید شده در سه رده ممتاز، خوب و متوسط قرار دارند.

ممتاز

دانشگاه علوم زندگی نروژ

دانشگاه علوم و فناوری نروژ

دانشگاه قطب شمال نروژ

دانشگاه برگن

دانشگاه اسلو

 خوب

مدرسه عالی بازرگانی نروژ BI

مدرسه عالی بازرگانی نروژ NHH

آکادمی موسیقی نروژ

آکادمی ملی هنر اسلو

دانشکده معماری و طراحی اسلو

متوسط

دانشگاه علوم کاربردی داخلی نروژ

 

کالج دانشگاه لیلهامر

کالج دانشگاهی مولد

دانشگاه نورد

مدرسه علوم ورزشی نروژ

کالج علوم کاربردی دانشگاه اسلو و آکرشوس

کالج دانشگاه استفولد

مدرسه فیلم نروژ

دانشگاه آگر

دانشگاه جنوب شرقی نروژ

دانشگاه استاوانگر

کالج دانشگاه ولدا

دانشگاه علوم کاربردی نروژ غربی

بهترین دانشگاه‌های نروژ برای تحصیل ایرانیان

همانند هر دانشجوی بین‌المللی دیگری، شما نیز هدف اصلی‌تان از مهاجرت تحصیلی درس خواندن در یک دانشگاه معتبر است. نروژ سیستم آموزشی قوی دارد و از برترین مقاصد تحصیلی در جهان به حساب می‌آید. شما بسته به رشته مورد نظرتان می‌توانید بهترین دانشگاه را انتخاب کنید. اقتصاد پیشرفته این کشور نیز موجب شده فارغ‌التحصیلان از رشته‌های مختلف در زمانی کوتاه وارد بازار کار شوند. در ادامه با بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل ایرانیان آشنا می‌شویم.

  • دانشگاه اسلو
  • دانشگاه برگن
  • دانشگاه علوم و فناوری نروژ
  • دانشگاه قطب شمال نروژ
  • دانشگاه علوم زندگی نروژ
  • دانشکده اقتصاد نروژ
  • دانشگاه استاوانگر
  • کالج دانشگاه وستفولد

بهترین دانشگاه‌های نروژ براساس رشته تحصیلی

نروژ مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها و کالج دانشگاه‌های عالی رتبه را در خود جای داده است. بیشتر این مراکز آموزشی ارائه‌دهنده رشته‌های متنوع در همه مقاطع هستند. در نهایت نیز مدرک معتبر بین‌المللی را در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهند. با این حال شاید برای شما جالب باشد با بهترین دانشگاه‌های کشور در رشته‌های تحصیلی مختلف آشنا شوید.

بهترین دانشگاه‌های نروژ در رشته‌های مختلف

پزشکی

فنی و مهندسی

حقوق

مدیریت

دانشگاه اسلو

دانشگاه علم و صنعت

دانشکده حقوق اسلو

دانشکده بازرگانی BI نروژ

دانشگاه برگن

دانشگاه قطب شمال

دانشکده حقوق برگن

دانشکده اقتصاد نروژ NHH

دانشگاه ترومسو

دانشگاه استاوانگر

دانشکده حقوق ترومسو

دانشگاه علم و صنعت نروژ

دانشگاه علوم ورزشی

دانشگاه

  
 

علوم کاربردی نروژ غربی

  
 

دانشگاه جنوب شرقی

  
 

دانشگاه متروپولیتن اسلو

  

سؤالات متداول

۱. آیا نروژ مقصد تحصیلی خوبی به حساب می‌آید؟

  • بله، وجود دانشگاه‌های ممتاز، امکانات رفاهی و سطح درآمد بالا از مواردی هستند که نروژ را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی تبدیل کرده‌اند.

۲. معایب درس خواندن در دانشگاه‌های نروژ چه هستند؟

  • شاید سرد بودن هوا و هزینه زندگی بالا را بتوان از معایب تحصیل در این کشور دانست.

۳. آیا پذیرش در نروژ با آزمون ورودی انجام می‌شود؟

  • بله، برگزاری آزمون شرط اساسی ورود به بسیاری از دانشگاه‌های این کشور است.

۴. وضعیت کار حین تحصل در نروژ چگونه است؟

  • دانشجویان می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته مشغول کار دانشجویی باشند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *