شرایط و هزینه های زندگی در انگلستان

انگلیس کشوری وسیع با تاریخچه طولانی و فرهنگ غنی است. این کشور بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی به حساب می‌آید. طبیعت زیبا و بکر و جاذبه‌های تاریخی و توریستی آن همه ساله منجر به جذب توریست‌‌هایی از سراسر دنیا می‌شود. شما نیز ممکن است به این کشور سفر کرده و یا در فکر زندگی در انگلیس باشید. 

فهرست مطالب

شرایط و هزینه های زندگی در انگلستانشرایط و هزینه های زندگی در انگلستان

معرفی کوتاه کشور انگلستان

مساحت انگلیس معادل ۱۳۰,۲۷۸ کیلومتر مربع و جمعیت آن برابر با ۶۸,۶۰۸،۰۶۹ نفر است. این کشور شامل چندین جزیره کوچک و بزرگ می‌شود. بیشتر مردم انگلیس به دین مسیحی معتقد بوده و درصد کمی مسلمان، یهودی، هندوئی و بودایی هستند. انگلیسی زبان رایج این کشور است که در مناطق مختلف، مردم به گویش‌های متفاوت از این زبان سخن می‌گویند. همچنین، لندن به عنوان پایتخت انگلستان شناخته می‌شود.

آب و هوا موضوع مهم دیگری است که برای زندگی در انگلیس به آن توجه می‌شود. این کشور در طول سال با تغییرات شدید آب و هوا مواجه است. به طور کلی، انگلیس در بیشتر روزهای سال ابری و بارانی است و زمستان‌های سرد و  پر برفی دارد؛ بیشتر روزهای مناطق جنوبی آفتابی هستند، آب و هوای مناطق شمالی و غربی به شدت ابری و کوهستانی است و نواحی شرقی خشک‌تر هستند. در ادامه قصد داریم با برخی از شهرهای مهم انگلیس آشنا شویم.

  • لندن: مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر انگلستان است. یکی از قطب‌های اقتصادی و تحصیلی انگلیس به حساب می‌آید. قطعا شما نیز با حضور در این شهر متوجه تنوع فرهنگی و ملیتی آن خواهید شد. لندن بناهای تاریخی فراوانی را در خود جای داده است و فعالیت ویژه‌ای در زمینه هنر، ادبیات، تئاتر و موسیقی دارد.
  • منچستر: دومین شهر بزرگ انگلیس است که مراکز تفریحی فوق‌العاده‌ای را در خود جای داده است. مردم این شهر علاقه خاصی به ورزش فوتبال دارند و در زمینه موسیقی نیز فعال هستند.
  • بیرمنگام: بعد از لندن پرجمعیت‌ترین شهر انگلستان است. این شهر با داشتن نیروی کار متخصص و ماهر، یکی از صنعتی‌ترین شهرهای انگلیس به شمار می‌آید و در مشاغل خدماتی فعالیت وسیعی دارد. تعداد زیادی از مسلمانان انگلیس در بیرمنگام ساکن هستند.

شرایط زندگی در انگلیس

اگر در فکر مهاجرت به کشور دیگری باشید، احتمالا به زندگی در انگلیس نیز فکر کرده‌اید. انگلیس کشوری مدرن، پیشرفته و مرفه است. آمار نشان می‌دهد که این کشور همچنان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی است؛ پیشتازی در زمینه علم و فرهنگ، اقتصاد باثبات و امنیت بالا همه از مواردی هستند که شرایط زندگی در انگلیس را هموارتر می‌سازند. با این حال، بهتر است پیش از اقدام برای اقامت، به طور کامل از شرایط این کشور آگاه باشید. در ادامه برخی از این شرایط را بررسی می‌کنیم.

کیفیت و امید به زندگی

اگر بخواهیم کیفیت زندگی در یک کشور را بسنجیم، یکی از مهم‌ترین موارد رضایت کلی ساکنین آن از شرایط خود و میزان تجربیات مثبت‌شان است. انگلستان با فراهم کردن امکانات تحصیلی و رفاهی بالا و فرصت‌های شغلی متعدد، میزان کیفیت و امید به زندگی و رضایت از آن را در مردم این کشور بالا برده است. مهاجرین خارجی نیز به همین ترتیب از امکانات سطح بالای اقامت در انگلیس برخوردار هستند. در اینجا به برخی از شاخص‌های کیفیت زندگی در انگلیس که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) تعریف شده‌اند، اشاره می‌کنیم:

شاخص‌های کیفیت زندگیمیانگین انگلیسمیانگین OECD
میزان اشتغال (۱۵-۶۴ سال)۷۵ درصد۶۸ درصد
تحصیلات عالیه (۲۵-۶۴ سال)۸۱ درصد۷۸ درصد
ساعات کاری طولانی۱۲ درصد۱۱ درصد
امید به زندگی۸۱ سال۸۰ سال
رضایت از کیفیت آب۸۴ درصد۸۱ درصد
رضایت عمومی از زندگی (۰-۱۰)۸/۶۵/۶

فرهنگ مهاجرپذیری

کشور انگلیس از سال‌های دور پذیرای مهاجرین از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی بوده است. به همین دلیل، تنوع فرهنگی فوق‌العاده‌ای در شهرهای مختلف آن شکل گرفته است. در انگلیس، احترام به تفاوت فرهنگی، ملیتی، نژادی و جنسی به عنوان یک قانون شناخته می‌شود. همچنین، با توجه به اقتصاد قدرتمند انگلیس، این کشور از نیروهای کار متخصص و ماهر حمایت می‌کند. بنابراین، می‌توان گفت این کشور کاملا مهاجرپذیر است و زندگی در انگلیس حس مثبتی در افرادی با ملیت‌های دیگر ایجاد می‌کند.

بازار کار و نرخ بیکاری

بسیاری از مهاجرین با هدف داشتن شغل و درآمد بهتر تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و وضعیت اقتصادی کشور مقصد برای آن‌ها مهم است. انگلیس، اقتصاد مطرح و تاثیرگذاری در بریتانیا و البته سراسر دنیا دارد. رشد اقتصادی مداوم و چشمگیر این کشور، آن را به مکانی مناسب و امن برای کار و زندگی تبدیل کرده است.

سینما، موسیقی، ادبیات و البته زبان انگلیسی مهم‌ترین صنایع و صادرات انگلیس شناخته می‌شوند. این کشور در زمینه تولید منسوجات، زغال سنگ، محصولات فولادی و سفالی و مواد غذایی و شیمیایی فعالیت گسترده‌ای دارد. همچنین، انگلیس یکی از قدرتمندترین طراحان و تولید کنندگان هواپیما، کشتی و سایر وسایل نقلیه به حساب می‌آید.

اقتصاد انگلیس
نرخ بیکاری۷/۳ درصد
نرخ اشتغال۶۰/۷۵ درصد
نرخ تورم۹ درصد
واحد پولپوند

مشاغل مختلف و درآمد آن‌ها

اگر به دنبال تجربه زندگی در انگلیس هستید، بهتر است بدانید که دامنه مشاغل در این کشور بسیار وسیع است. شما با داشتن مدرک تحصیلی یا تخصص در یک زمینه، می‌توانید به بازار کار انگلستان راه پیدا کنید. میزان حقوق دریافتی به عواملی چون شهر محل کار، نوع شغل، سن، میزان تحصیلات، جنسیت و سابقه کاری بستگی دارد اما به طور کلی، میزان دستمزدها در این کشور بالا است.

گفتنی است، خلبانان، مدیران، پزشکان و وکلا جزو افراد پردرآمد انگلیس به حساب می‌آیند. 

مزایا و معایب زندگی در انگلیس

شما نیز همانند بسیاری از مهاجرین، برای بهبود وضعیت زندگی، شغل و یا تحصیل خود به مهاجرت می‌اندیشید. انگلستان یکی از مقاصد مهاجرتی پرطرفدار خصوصا در میان ایرانیان است. با این حال، در کنار شرایط اقتصادی، رفاهی و تحصیلی فوق‌العاده‌، ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد که توجه به آن‌ها پیش از مهاجرت ضروری است. آگاهی از نکات مثبت و منفی زندگی در انگلیس، شما را به تصمیمی درست و مطمئن می‌رساند.

مزایا

آموزش: انگلیس مدارس و دانشگاه‌های ممتاز و عالی رتبه‌ای را در خود جای داده که در سراسر جهان شناخته شده هستند. کیفیت بالای سیستم آموزشی و امکانات تحصیلی فوق‌العاده این کشور موجب شده تا بسیاری از سراسر جهان داوطلب زندگی در انگلیس و تحصیل در این کشور باشند.

کسب و کار: اقتصاد قوی و باثبات انگلیس آن را به کشوری امن برای سرمایه‌گذاری، تجارت و کارآفرینی تبدیل کرده است. این قطب اقتصادی همواره از نیروی کار متخصص و باتجربه (شهروند انگلیسی یا مهاجر) استقبال کرده و عرصه را برای کسب و کارهای نوپا فراهم می‌کند.

حمایت: اولویت دولت انگلیس تامین رفاه همه مردم و حمایت از حقوق نیروی کار است. این دولت برنامه‌های دقیقی را برای حمایت از تمام اقشار جامعه شامل افراد معلول یا از کار افتاده، مهاجرین، کارمندان و… طراحی می‌کند. همچنین قوانین سفت و سختی را برای کسب و کار و کارفرمایان وضع کرده است.

معایب

هزینه زندگی: همان‌طور که میانگین درآمد در انگلیس بالا است، هزینه‌های زندگی نیز گران است. این مسئله زندگی در انگلیس را برای مهاجرین دشوار می‌سازد. انتخاب شهرهای کوچک و مناطق متوسط برای زندگی، به مدیریت مخارج در این کشور کمک می‌کند.

آب و هوا: آب و هوای همیشه ابری و بارانی انگلیس مشکل دیگری است که مهاجرین ممکن است با آن روبه‌رو شوند. با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور، تعداد روزهای آفتابی در سال بسیار کم بوده و حتی در بهار و تابستان نیز امکان بارش وجود دارد.

بازار کار: شرکت‌ها و کارفرمایان اهمیت زیادی به میزان تخصص و مهارت نیروی کار می‌دهند و همین بازار کار انگلیس را بسیار رقابتی کرده است. با وجود پایین بودن نرخ بیکاری در این کشور، شما برای یافتن شغل مورد نظر باید با رقبای خود وارد رقابت شوید.

کار و زندگی: شاید عدم توازن میان ساعات کاری و وقتی که برای سایر امور زندگی صرف می‌شود، از مهم‌ترین معایب زندگی در انگلیس باشد. در این کشور تعداد روزهای تعطیل در سال بسیار محدود بوده و بیشتر شاغلین بیش از ساعت کاری مقرر، مشغول به کار هستند.

هزینه‌های زندگی در انگلیس

یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های فردی که قصد مهاجرت دارد، هزینه‌های زندگی در کشور مقصد است. بنابراین، بهتر است قبل از انتخاب کشور مورد نظر، آگاهی‌های لازم را پیرامون هزینه‌های مختلف در آن کشور به دست آورد. انگلستان کشوری مدرن و پیشرفته است که همه ساله افراد بسیاری از نقاط مختلف دنیا داوطلب کار، تحصیل یا زندگی در این کشور هستند. اگر بخواهیم میزان مخارج زندگی در انگلیس را ارزیابی کنید، باید بگوییم که این کشور جزو کشورهای گران به حساب می‌آید. البته این مخارج بسته به محل و سبک زندگی متفاوت خواهند بود. 

هزینه مسکن

اگر تصمیم به زندگی در انگلیس دارید، بهتر است بدانید که درصد زیادی از درآمد شما به اجاره خانه اختصاص دارد. بسته به مدت زمان اقامت خود، می‌توانید به فکر اجاره یا خرید خانه باشید. در هر صورت، شهر و محل اقامت در هزینه مورد نیاز برای تهیه منزل موثر هستند. 

نوع ملک

هزینه (ماهیانه/ پوند)

اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

۸۷۱

اجاره آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر

۶۵۴

اجاره آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر

۱,۶۲۰

اجاره آپارتمان ۳ خوابه در خارج از شهر

۱,۱۷۳

خرید آپارتمان در مرکز شهر (هر متر مربع)

۴,۰۸۹

خرید آپارتمان در خارج از شهر

۳,۱۰۳

هزینه خورد و خوراک

هزینه مواد غذایی از هزینه‌های سنگین زندگی در انگلیس است. با خرید مواد اولیه و پخت غذا در منزل، می‌توانید این هزینه را تا حد زیادی کاهش دهید. 

وعده غذایی در رستوران

هزینه (پوند)

وعده غذایی برای یک نفر (رستوران ارزان)

۱۴

وعده غذایی برای دو نفر (رستوران متوسط)

۵۰

مک دونالد

۶

آب (۳۳۰ میلی لیتر)

۱/۰۲

اقلام خوراکی

هزینه (پوند)

شیر (یک لیتر)

۰/۹۵

نان سفید (یک قرص)

۰/۹۹

برنج (یک کیلوگرم)

۱/۳۵

تخم مرغ (۱۲ عدد)

۱/۹۹

هزینه حمل و نقل

انگلستان کشور پهناوری است و تردد در آن مسلما به وسیله نقلیه نیاز دارد. به همین دلیل، هزینه حمل و نقل نیز برای زندگی در انگلیس مهم است. این کشور سیستم حمل و نقل عمومی گسترده و پیشرفته‌ای دارد و پرداخت هزینه آن اغلب از طریق بلیت است. 

نوع حمل و نقل

هزینه (پوند)

بلیت یک طرفه

۲/۵

بلیت ماهیانه

۶۵/۲۲

تاکسی یک کیلومتری

۱/۲۴

تاکسی یک ساعت انتظار

۱۷/۴۰

بنزین (یک لیتر)

۱/۵۴

هزینه خدمات درمانی

خدمات درمانی و نحوه پوشش هزینه آن‌ها از مهم‌ترین مواردی است که برای زندگی در انگلیس به آن توجه می‌شود. خدمات درمانی ملی انگلیس (NHS) هزینه‌های پزشکی افرادی با ملیت انگلیسی و آن‌هایی که اقامت دائم گرفته‌اند را تامین می‌کند. هزینه این سیستم از طریق مالیات‌های پرداختی تامین می‌شود و درصد زیادی از مخارج بهداشتی و درمانی را پوشش می‌دهد. 

هزینه تحصیل

انگلیس سیستم آموزشی باکیفیت و برتری در سطح جهان دارد و دانشگاه‌های مطرحی را در خود جای داده است. از این رو، بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل خود این کشور را انتخاب کرده و اقدام به مهاجرت تحصیلی می‌کنند. علاوه بر هزینه‌های زندگی، دانشجویان خارجی باید هزینه تحصیل در انگلیس را نیز در نظر بگیرند. این هزینه بسته به ملیت فرد، دانشگاه مورد نظر، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود.

شرایط دانشجو

هزینه (سالیانه/ پوند)

ساکن انگلیس و کشورهای اروپایی

۹,۲۵۰

ساکن خارج از انگلیس و کشورهای اروپایی

۱۰۰۰۰-۳۸۰۰۰

هزینه پوشاک

قیمت پوشاک بسته به برند و فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید، متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید با خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و قیمت مناسب، مخارج خود را مدیریت کنید. 

نوع پوشش

هزینه (پوند)

شلوار جین (یک عدد برند لیوایز یا مشابه آن)

۶۱/۶۰

لباس تابستانی (یک عدد از فروشگاه زنجیره‌ای برند زارا، اچ ند ام،…)

۷۵/۲۹

کفش پیاده روی نایک (یک جفت)

۸۴/۶۳

کفش مردانه چرم (یک جفت)

۶۶/۶۳

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای انگلیس برای زندگی

شرایط ایده‌آل کار، تحصیل و زندگی در انگلیس موجب شده که همه ساله افراد بسیاری تصمیم به مهاجرت به این کشور بگیرند. ممکن است برخی افراد به دنبال امکانات رفاهی و اجتماعی بالا و موقعیت‌های شغلی متنوع باشند؛ در این صورت، شهرهای بزرگ و البته پرهزینه‌تر را برای زندگی انتخاب می‌کنند. برخی نیز امکانات تحصیلی مناسب و زندگی آرام و کم هزینه‌تر برایشان اولویت دارد و شهرهای کوچک‌تر را برای زندگی در انگلیس برمی‌گزینند.

لندن گران‌ترین شهر انگلیس بوده و بعد از آن، منچستر، بیرمنگام و بریستول به عنوان شهرهای گران شناخته می‌شوند.

دورهام، سنت ادواردز، لستر و لیدز نیز از جمله ارزان‌ترین شهرهای انگلیس هستند. 

بهترین شهرهای انگلیس برای زندگی ایرانیان

انگلیس کشوری با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است، اقتصاد فعال و روبه رشد دارد و دانشگاه‌های ممتازی را در خود جای داده است. بنابراین، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری، تحصیلی و کاری در دنیا به حساب می‌آید. شهرهای مختلف این کشور ویژگی‌های منحصر به خود را دارند و فردی که قصد زندگی در انگلیس را دارد، بسته به هدف و شرایط خود شهر مناسب را برای اقامت انتخاب می‌کند. 

بهترین شهرهای انگلیس برای کار

لندن: پایتخت انگلستان شهری صنعتی، تاریخی و تفریحی است. این شهر بالاترین امکانات، متنوع‌ترین فرصت‌های شغلی و بیشترین میزان درآمد را در انگلیس دارد و البته هزینه‌های زندگی در آن نیز بالا است. فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تجارت، سرگرمی، بهداشت و حمل و نقل دارد و یکی از مهم‌ترین مراکز مالی، فرهنگی و سیاسی در جهان به حساب می‌‌آید. 

منچستر: بسیاری این شهر را برای زندگی در انگلیس انتخاب می‌کنند. منچستر شهری تفریحی، پرانرژی و پر رفت و آمد است و یکی از مراکز گردشگری در انگلیس محسوب می‌شود. این شهر صنعتی همه ساله رشد اقتصادی قابل توجهی دارد و بستر را برای سرما‌یه‌گذاری و فعالیت کسب و کارهای نوپا فراهم کرده است. هزینه‌های پایین زندگی در مقایسه با لندن، عامل دیگری است که مهاجرین را به منچستر جذب می‌کند.

بیرمنگام: یکی از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی انگلیس است که پیشرفت چشمگیری در زمینه تکنولوژی، صنعت و علم داشته است. به همین دلیل، موقعیت‌های شغلی فوق‌العاده‌ای را در اختیار شهروندان و مهاجران قرار می‌دهد. علاوه بر رونق اقتصادی بالا، بسیاری نیز به علت هزینه‌های پایین زندگی و تفریحات سرگرم کننده در بیرمنگام اقامت می‌کنند.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط کار در انگلستان ویژه ایرانیان مراجعه کنید. 

بهترین شهرهای انگلیس برای تحصیل

لیورپول: اگر به عنوان یک دانشجو زندگی در انگلیس را برگزیده‌اید، باید لیورپول را بشناسید. یک شهر دانشجویی برجسته در انگلیس که دانشگاه‌های عالی رتبه‌ای را در خود جای داده است. علاوه بر این، هزینه‌های زندگی در این شهر چندان بالا نیست و موقعیت‌های شغلی بسیاری برای دانشجویان وجود دارد. آن‌ها همچنین می‌توانند دسترسی آسانی به سایر شهرهای انگلیس داشته باشند. 

ناتینگهام: وجود دو دانشگاه معتبر این شهر را به یکی از مقاصد تحصیلی در انگلیس تبدیل کرده است. هزینه تحصیل در ناتینگهام نسبت به شهرهای دیگر کمتر است. این شهر سیستم حمل و نقل گسترده‌ای دارد و دانشجویان می‌توانند در خوابگاه‌ها و آپارتمان‌های مناسب قیمت زندگی کنند. بنابراین، ناتینگهام یکی از مقرون به صرفه‌ترین شهرهای انگلستان برای تحصیل به حساب می‌آید. 

نیوکاسل: این شهر نیز دارای سه دانشگاه ممتاز و محبوب میان دانشجویان بین‌المللی بوده و پذیرای این دانشجویان از سراسر جهان است. علاوه بر این، نیوکاسل نسبت به دو شهر قبل، شهر ارزان‌تری است؛ دانشجویان با مبلغ کمتری می‌توانند خانه اجاره کرده و در سطح شهر تردد کنند.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط تحصیل در انگلستان ویژه ایرانیان مراجعه کنید. 

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *