شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه

ترکیه کشوری خوش آب و هوا و پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است. اگر به زندگی در ترکیه فکر می‌کنید، بهتر است با خصوصیات و شرایط این کشور بیشتر آشنا شوید. ترکیه جزء اوراسیا است؛ بخش بزرگ آن در قاره آسیا و و بخش کوچک در قاره اروپا قرار گرفته است. این موقعیت موجب شده که واردات و صادرات کالا در بسیاری از کشورها از جمله ایران از طریق بندرهای این کشور انجام شود. بنابراین این سرزمین اهمیت اقتصادی ویژه‌ای دارد و علاوه بر مراودات اقتصادی، برای تحصیل و کار نیز مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است.

فهرست مطالب

شرایط و هزینه های زندگی در ترکیه

معرفی کوتاه کشور ترکیه

موقعیت جغرافیایی، جاذبه‌های توریستی و مردم خون گرم و مهربان موجب شده که همه ساله ترکیه میزبان توریست‌های بسیاری از سراسر جهان باشد. شما نیز ممکن است بارها شهرهای مختلف این کشور را برای سفر انتخاب کرده یا قصد مهاجرت به آن‌ها را داشته باشید.

مساحت ترکیه معادل ۷۶۹,۶۰۴ کیلومتر مربع و جمعیت آن برابر با ۸۵,۲۱۷,۰۰۰ نفر است. مردم ترکیه بیشتر به زبان ترکی استامبولی صبحت می‌کنند؛ زبان برخی نیز کردی، ارمنی یا عربی است. دین اسلام مذهب رایج و لیر ترکیه واحد پول رایج این کشور هستند. آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه شناخته می‌شود.

زمانی که شما تصمیم به اقامت در ترکیه می‌گیرید، قطعا آب و هوای آن را بررسی می‌کنید. ترکیه یک کشور کوهستانی است که نواحی مختلف آن آب و هوای متفاوتی دارند. نواحی جنوبی و غربی آب و هوای مدیترانه‌ای، نواحی شرقی و شمال شرقی کوهستانی و سرد و قسمت‌های مرکزی بیشتر خشک قاره‌ای هستند. بسیاری از شهرهای این کشور بناهای تاریخی فراوانی را در خود جای داده‌اند، در زمینه تجارت و صنعت فعالیت دارند و مکانی مناسب برای سفر، زندگی و سرمایه‌گذاری هستند.

  • استانبول: بزرگترین شهر ترکیه است که بخش اروپایی و آسیایی دارد. شهری مهم در زمینه اقتصاد، تجارت، آموزش و توریسم به حساب می‌آید و پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است.
  • آنکارا: پایتخت سیاسی و دومین شهر بزرگ ترکیه است. سیستم آموزشی معتبر آن موجب جذب دانشجویان بین‌المللی شده است. در عرصه اقتصاد و سیاست اهمیت ویژه‌ای دارد و شهری جذاب برای گردشگران به حساب می‌آید.

شرایط زندگی در ترکیه

ترکیه در همسایگی ایران است و از لحاظ فرهنگی و آب و هوایی شباهت زیادی به ایران دارد. ایرانیان به راحتی و با هزینه کم می‌توانند به این کشور رفت و آمد کنند. ترکیه جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد، امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک یا سرمایه‌گذاری را به مهاجرین می‌دهد و تابعیت دوگانه را به رسمیت می‌شناسد. همه این موارد موجب می‌شود که بسیاری از مهاجرین از جمله ایرانیان به مهاجرت و زندگی در ترکیه بیاندیشند.

کیفیت و امید به زندگی

امروزه، ترکیه کشوری پیشرفته و مرفه شناخته می‌شود. وجود مکان‌های توریستی زیبا، امکانات تحصیلی و رفاهی فوق‌العاده، موقعیت‌های شغلی مناسب و هزینه‌های پایین شرایط زندگی در ترکیه را مطلوب ساخته است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) شاخص‌هایی را به منظور ارزیابی کیفیت زندگی در کشورهای مختلف تعریف کرده است که میزان برخی از آن‌ها در ترکیه بالاتر و برخی پایین‌تر از میانگین جهانی است.

شاخص کیفیت زندگی

میانگین ترکیه

میانگین OECD

میزان اشتغال (۱۵-۶۴)

۵۱ درصد

۶۷ درصد

ساعت کار طولانی

۳۴ درصد

۱۳ درصد

تحصیلات عالیه (۲۵-۶۴)

۳۹ درصد

۷۴ درصد

امید به زندگی

۷۸ سال

۸۰ سال

آلودگی هوا

۲۰ میکروگرم بر متر مکعب

۱۳/۹ میکروگرم بر متر مکعب

رضایت از کیفیت آب

۶۲ درصد

۸۱ درصد

رضایت عمومی از زندگی (۰-۱۰)

۵/۵

۶/۵

فرهنگ مهاجرپذیری

نزدیکی جغرافیایی ایران و ترکیه موجب شده که این دو کشور شباهت‌های فرهنگی بسیاری با یکدیگر داشته داشند. همچنین قرار گرفتن این کشور در اوراسیا، موجب رفت و آمد مهاجرین بسیار از کشورهای مختلف و شکل‌گیری تنوع فرهنگی در ترکیه شده است. بنابراین اگر تصمیم به زندگی در ترکیه دارید، احتمالا چندان احساس تنهایی نخواهید کرد.

بازار کار و نرخ بیکاری

کشور ترکیه اقتصاد روبه رشدی دارد و طبق تعریف صندوق بین‌المللی پول، به عنوان کشور پیشرفته شناخته می‌شود. این کشور تغییراتی را در بخش‌های مختلف سیستم اقتصادی خود همچون کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و ارتباطات ایجاد کرده است. بدین ترتیب، شرایط اقتصادی آن همچنان روبه بهبود است. در زیر به برخی از ارقام ارزیابی اقتصاد ترکیه اشاره می‌کنیم:

اقتصاد ترکیه

نرخ بیکاری

۱۱/۲۰ درصد

نرخ اشتغال

۴۶/۷۰ درصد

نرح تورم

۶۹/۹۷ درصد

واحد پول

لیر

متوسط حقوق سالیانه

۴۰۸۰۰ لیر

مشاغل مختلف و میانگین درآمد آن‌ها

از دیگر مواردی که برای زندگی در ترکیه مطرح است، مشاغل موجود و میزان درآمد آن‌ها است. به طور کلی، میزان درآمد در این کشور به عوامل مختلفی چون سطح تحصیلات، سابقه کاری و جنسیت بستگی دارد. همچنین درآمد کار در شهرهای بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر در مقایسه با شهرهای کوچک‌تر بیشتر است. به طور میانگین، حقوق سالیانه ۴۰۸۰۰ لیر، حداقل حقوق ۳۳۱۹۲ لیر و حداکثر آن ۳۰۴۸۰۰ لیر است. پزشکان، وکلا و مهندسین بیشترین میزان درآمد را دارند.

مزایا و معایب زندگی در ترکیه

تصمیم به مهاجرت یکی از سخت‌ترین تصمیم‌های زندگی است. شما با گرفتن این تصمیم، در کنار انتخاب موقعیت‌های جدید و مثبت برای زندگی خود، تفاوت‌ها و چالش‌هایی را نیز می‌پذیرید. اقامت در ترکیه نیز همانند سایر کشورها، نکات مثبت و منفی دارد. برای تجربه زندگی در ترکیه، بهتر است با این نکات آشنا شوید.

مزایا

هزینه زندگی: زندگی در ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی و حتی برخی از کشورهای مدیترانه‌ای، هزینه بسیار کمتری دارد. از این رو مقصد خوبی برای مهاجرین از سراسر دنیا است.

غذاهای ترکی: در ترکیه مردم به وفور از میوه و سبریجات، غذاهای دریایی، زیتون و حبوبات استفاده می‌کنند. این غذاها علاوه بر لذیذ بودن، خوشمزه و سالم نیز هستند.

برخورد مردم: خون گرم و مهربان بودن مردم ترکیه موجب می‌شود که شما به عنوان مهاجر حس بهتری از اقامت در ترکیه داشته باشید و ارتباطات دوستانه زیادی برقرار کنید.

معایب

اشتغال: با این که ترکیه اقتصاد پویایی دارد، در برخی شهرها موقعیت‌های شغلی محدود بوده و نرخ بیکاری بالا است. همچنین بسیاری با ساعت کاری طولانی و حقوق کم مشغول به کار هستند.

زبان: زبان غالب این کشور ترکی استانبولی است و افراد کمی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. بنابراین برای زندگی در ترکیه بهتر است این زبان را یاد بگیرید.

رانندگی: رانندگان ترکیه توجه چندانی به قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند، با سرعت زیاد رانندگی می‌کنند و حین آن اغلب با تلفن صحبت کرده و یا سیگار می‌کشند. بنابراین حین تردد در خیابان‌های این کشور، باید بسیار محتاط باشید.

هزینه های زندگی در ترکیه

هزینه‌های زندگی در ترکیه

شما نیز ممکن است همانند مهاجرین دیگر به منظور بهبود شرایط زندگی خود تصمیم به مهاجرت و زندگی در ترکیه گرفته باشید. قطعا یکی از کارهایی که قبل از زندگی ترکیه انجام می‌دهید، بررسی هزینه زندگی در این کشور است. به طور کلی، هزینه‌های زندگی در هر کشوری ارتباط مستقیم با سبک زندگی، محل زندگی، تعداد افراد خانواده،… دارد. کشور ترکیه در مقایسه با کشورهای خاورمیانه سطح رفاه مناسبی را برای شهروندان فراهم می‌کند و هزینه‌های زندگی نیز تقریبا پایین است.

هزینه مسکن

هزینه اجاره یا خرید مسکن یکی از عمده‌ترین هزینه‌های زندگی در ترکیه است و درصد زیادی از درآمد را به خود اختصاص می‌دهد. مواردی چون متراژ، محل و تعداد اتاق‌ها بر روی قیمت مسکن تاثیرگذار هستند.

نوع ملکهزینه (ماهیانه/ لیر)
اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر۳,۸۷۳
اجاره آپارتمان یک خوابه در خارج از شهر۲,۴۳۸
اجاره آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر۷,۱۱۰
اجاره آپارتمان ۳ خوابه در خارج از شهر۴,۳۷۲
خرید آپارتمان در مرکز شهر (هر متر مربع)۱۶,۰۳۸
خرید آپارتمان در خارج از شهر۹,۷۴۲

هزینه خورد و خوراک

هزینه مواد غذایی در این کشور به سبک زندگی شما و محل خرید بستگی دارد. تهیه مواد غذایی و پختن غذا در خانه در مقایسه با غذا خوردن در رستوران هزینه کمتری دارد. خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مقرون به صرفه‌تر از سوپر مارکت‌ها است.

وعده غذایی در رستورانهزینه (لیر)
وعده غذایی برای یک نفر (رستوران ارزان)۵۵
وعده غذایی برای دو نفر (رستوران متوسط)۲۵۵
مک دونالد۶۰
آب (۳۳۰ میلی لیتر)۳/۵۷
اقلام خوراکیهزینه (لیر)
شیر (یک لیتر)۱۳/۱۶
نان سفید (یک قرص)۶/۹۴
برنج (یک کیلوگرم)۱۹/۹۱
تخم مرغ (۱۲ عدد)۲۳/۶۷

هزینه خدمات درمانی

افرادی که قصد زندگی در ترکیه را دارند باید بدانند که تمام شهروندان این کشور می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت عمومی قرار گیرند که خدمات آن توسط سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت ترکیه ارائه می‌شود. ۲۰ درصد از هزینه‌های این بیمه توسط خود فرد و مابقی از طریق مالیات‌های پرداختی تامین می‌شود. افرادی که می‌خواهند تحت پوشش بیمه خصوصی قرار گیرند، باید هزینه بیشتری بپردازند.

هزینه حمل و نقل

اگر شرایط زندگی در ترکیه را بررسی کرده باشید، احتمالا می‌دانید که قیمت سوخت خصوصا بنزین در این کشور بسیار بالا است. از این رو، اغلب مردم از اتومبیل‌های گازوئیلی و وسایل نقلیه عمومی چون اتوبوس و مترو به جای تاکسی استفاده می‌کنند. هزینه حمل و نقل در شهرهای بزرگ گران‌تر است.

نوع حمل و نقلهزینه (لیر)
بلیت یک طرفه۷
بلیت ماهیانه۴۳۰
تاکسی یک کیلومتری۷
تاکسی یک ساعت انتظار۵۲/۶۰
بنزین (یک لیتر)۲۲/۶۹

هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در ترکیه بسته به این که مدرسه و دانشگاه دولتی یا خصوصی را انتخاب کرده‌اید، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و شهر محل تحصیل متفاوت خواهد بود. هزینه در موسسات آموزشی خصوصی بیشتر از دولتی است اما به طور کلی، هزینه تحصیل در ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی پایین است. همچنین دروس در مدارس و دانشگاه‌‌های خصوصی به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند که هزینه تحصیل را افزایش می‌دهد. دانشجویان خارجی عموما باید مبلغ بیشتری را برای زندگی در ترکیه و تحصیل در این کشور بپردازند.

شرایط تحصیلهزینه (سالیانه/ دلار آمریکا)
دانشگاه خصوصی۵-۲۰ هزار
دانشگاه دولتی۲۴۰-۱۵۰۰
دانشگاه انگلیسی۴۵۰-۱۵۰۰
دانشگاه ترکی۲۴۰-۷۵۰

هزینه  پوشاک

با توجه به تنوعی که در مدل، جنس و برند لباس‌های تولید شده در ترکیه وجود دارد، شما انتخاب‌های زیادی برای خرید کفش و لباس با نوع و قیمت مورد نظر دارید. بنابراین در دوران زندگی در ترکیه نگران هزینه پوشاک نباشید.

نوع پوششهزینه (لیر)
شلوار جین (یک عدد برند لیوایز یا مشابه آن)۵۵۲
لباس تابستانی (یک عدد از فروشگاه زنجیره‌ای برند زارا، اچ ند ام،…)۴۴۲/۶
کفش پیاده روی نایک (یک جفت)۱,۰۴۴
کفش مردانه چرم (یک جفت)۷۰۹

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای ترکیه برای زندگی

در چند دهه اخیر، ترکیه پیشرفت قابل توجهی در تکنولوژی، اقتصاد و فرهنگ داشته است. به همین دلیل زندگی در ترکیه انتخاب بسیاری از ایرانیان بوده است. داشتن امکانات رفاهی بیشتر طبعا هزینه‌های زندگی را نیز در ترکیه افزایش می‌دهد. با این حال، برخی از شهرها گران‌تر و برخی ارزان‌تر هستند.

استانبول بزرگ‌ترین، پرجمعیت‌ترین و البته گران‌ترین شهر ترکیه است. موقعیت‌های شغلی فراوان و متنوعی که در این شهر وجود دارد این امکان را به ساکنین آن می‌دهد که در عین بهره‌مندی از امکانات رفاهی، هزینه زندگی خود را نیز تامین کنند. آنکارا و آنتالیا نیز جزء شهرهای گران این کشور به حساب می‌آیند.

برخی مایل هستند زندگی در ترکیه را با هزینه کمتر تجربه کنند. بورسا، قونیه، مرسین و اسکی شهیر از ارزان‌ترین شهرهای این کشور هستند.

بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی ایرانیان

کشور ترکیه در همسایگی ایران قرار گرفته و از جمله کشورهایی است که ایرانیان بدون نیاز به ویزا می‌توانند به آن سفر کنند. این نزدیکی جغرافیایی موجب شباهت‌های فرهنگی میان این دو کشور شده و زندگی را برای مهاجرینی که در ترکیه ساکن ‌می‌شوند، آسان‌تر می‌سازد. قرار گرفتن بخشی از این کشور در قاره اروپا موجب ارتباط بیشتر آن کشورهای اروپایی و پیشرفت چشمگیر در زمینه اقتصاد و تکنولوژی شده است. شما نیز ممکن است برای یافتن شغل بهتر و یا ادامه تحصیل تصمیم به زندگی در ترکیه بگیرید.

بهترین شهرهای ترکیه برای کار

استانبول: قطب اقتصادی، فرهنگی و تاریخی در ترکیه است. وضعیت اقتصادی مطلوب و موقعیت‌های شغلی متعدد این شهر را به یکی از شهرهای فوق‌العاده برای اشتغال مهاجرین و زندگی در ترکیه تبدیل کرده است.

آنکارا: شرکت‌ها، کارخانه‌ها، وزارتخانه‌ها و ادارات بسیاری را در خود جای داده و مکان مناسبی برای تجارت، سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های کاری است. فعالیت در زمینه صنعت، بانکداری، حمل و نقل و گردشگری موجب رشد اقتصادی چشمگیر در آنکارا شده است.

ازمیر: در واقع یک بندر است که بخش زیادی از صادرات و واردات ترکیه از طریق آن انجام می‌شود. آب و هوای مناسب‌تر و هزینه‌های کمتر زندگی در ازمیر، بسیاری از مهاجرین را به زندگی و کار در این شهر جذب کرده است. اگر به فکر زندگی در ترکیه با هزینه کمتر هستید، ازمیز گزینه مناسبی خواهد بود.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط کار در ترکیه ویژه ایرانیان مراجعه کنید.

بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

استانبول: مهم‌ترین و محبوب‌ترین قطب تحصیلی در ترکیه است. وجود تعداد زیادی از دانشگاه‌های عالی رتبه، امکانات تحصیلی بی‌نظیر و برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی این شهر را مورد توجه دانشجویان خارجی قرار داده است. دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانجی و دانشگاه فنی استانبول از برجسته‌ترین دانشگاه‌های این شهر هستند.

آنکارا: جمعیت جوان و تحصیل کرده زیادی در آنکارا زندگی می‌کنند. این شهر بعد از استانبول، مهم‌ترین مقصد دانشجویی در ترکیه است. وجود دانشگاه‌های معتبر و فوق‌العاده‌ای چون بیلکنت، آنکارا و قاضی موجب شده که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این شهر اقدام کنند.

ازمیر: سومین شهر بزرگ ترکیه است که بعد از استانبول و آنکارا، بیشترین تعداد دانشگاه را دارد. هزینه تحصیل و زندگی در ازمیر اندکی پایین‌تر است و شرایط را برای برخی از دانشجویان خارجی آسان‌تر می‌کند. دانشگاه دوکوز ایلول، یاسار و اقتصاد ازمیر از دانشگاه‌های عالی رتبه این شهر هستند.

📌 برای دریافت آگاهی کامل در این زمینه به مقاله شرایط تحصیل در ترکیه ویژه ایرانیان مراجعه کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *