شرایط و هزینه‌های زندگی در لهستان

لهستان یکی از کشورهای ارزان قیمت اروپایی است. این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی اقتصاد قدرتمندی ندارد. با این حال در سال‌های اخیر توانسته رشد چشم گیری داشته باشد. این کشور در حال حاضر با کشورهایی نظیر فرانسه به لحاظ اقتصادی رقابت می‌کند. در زمینه درمان و خدمات پزشکی، کشور لهستان خدمات خوبی را به مردمان این کشور و همچنین مهاجران ارائه می‌دهد. همچنین این کشور برای مهاجرین بیمه در نظر گرفته است. تقریبا همه افرادی که در لهستان زندگی می‌کنند تحت پوشش بیمه هستند. ما در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که شما نیاز دارید درباره لهستان بدانید در اختیارتان قرار دهیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

معرفی مختصر کشور لهستان

کشور لهستان یکی از کشورهای اروپایی است که در قلب این قاره واقع شده است. پایتخت این کشور شهر ورشو است و یکی از شهرهای مهم لهستان به حساب می‌آید. شهرهای کراکف، گدانسک، شچچین و پوزنان جز شهرهای مهم و استراتژیک کشور لهستان به حساب می‌آیند. واحد رسمی پول لهستان، زلوتی است. با این حال در این کشور از یورو نیز استفاده می‌شود. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده کشور لهستان ۳۷.۹۵ میلیون نفر جمعیت دارد. لهستانی‌ها مردمان خونگرم و با فرهنگی هستند. اکثریت مردم لهستان مسیحی هستند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها کاتالوک رومن می‌باشند. برای لهستانی‌ها دین بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل است که کشور لهستان جز مذهبی‌ترین کشورهای اروپایی به حساب می‌آید.

به لحاظ جغرافیایی، اکراین، روسیه، آلمان، جمهوری چک و اسلواکی از همسایگان کشور لهستان هستند. علاوه بر این کشور لهستان دارای بنادر مهمی نیز می‌باشد. به همین دلیل است که صنعت کشتی‌سازی در این کشور برجسته است. این کشور همچنین منابع طبیعی زیادی را در خود جای داده است. از جمله مهم‌ترین منابع طبیعی این کشور می‌توان به زغال سنگ، سولفور، گاز طبیعی، مس، سرب، نقره و نمک اشاره کرد. موقعیت جغرافیایی کشور لهستان به گونه‌ای است که آب و هوای آن در بیشتر اوقات معتدل است. در این کشور، هوا در فصل تابستان گرم و دلچسب و در فصل زمستان خنک است. در برخی از فصول بارش‌های سنگین در نقاط مختلف لهستان اتفاق می‌افتد. در ادامه درباره شرایط زندگی در لهستان توضیح می‌دهیم.

شرایط زندگی در کشور لهستان

افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور را دارند، باید درباره شرایط زندگی در آن کشور بدانند. لهستان یک کشور اروپایی است که در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی هزینه زندگی در آن به طور نسبتا پایین‌تر است. شاهد به همین دلیل است که بسیاری به دنبال مهاجرت به این کشور زیبا هستند. کشور لهستان به لحاظ حدمات بهداشتی و درمانی بالاترین استانداردهای را ارائه می‌دهد. زبان رسمی این کشور زبان لهستانی است که جز زبان‌های سخت دنیا به حساب می‌آید. در ادامه به طور جزئی درباره شرایط زندگی در لهستان توضیح می‌دهیم.

کیفیت و نرخ امید به زندگی در لهستان

کیفیت زندگی در لهستان در سطح قابل قبولی قرار دارد. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، نرخ امید به زندگی در کشور لهستان ۷۷.۵ سال است. این نرخ برای خانم‌ها ۸۱.۵ و برای آقایان ۷۳.۵ است.

فرهنگ مهاجرپذیری در لهستان

مردم لهستان از فرهنگ سطح بالایی برخوردار هستند. لهستان یک کشور کهن اروپایی است که هویت آن ریشه در تاریخ آن دارد. مردم لهستان مردم خونگرمی هستند. لهستانی‌ها با مهاجران رفتار خوبی دارند. کشور لهستان مانند سایر کشورهای اروپایی نرخ رشد جمعیت کمی دارد. به همین دلیل هرساله مهاجرین زیادی را از سایر کشورها در حرفه و مشاغل مختلف جذب می‌کند.

بازار کار و نرخ بیکاری در لهستان

به طور کلی، وضعیت اقتصادی کشور لهستان خوب است. این کشور در سال‌های گذشته رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده است. افرادی با کمی پشتکار و تلاش می‌توانند در کشور لهستان شغل مناسبی را برای خود پیدا کنند. بر اساس آخرین آمارهای صورت گرفته نرخ بیکاری در این کشور ۵.۵ درصد است.

میانگین درامد مشاغل مختلف در لهستان

برای افراد که قصد دارند در یک کشور زندگی یا کار کنند، اطلاع از میزان درآمد در آن کشور بسیار حائز اهمیت است. بر اساس آخرین آمارهای صورت گرفته در این زمینه، در کشور لهستان پایین‌ترین میزان حقوق در هر ماه ۳۰۱۰ زلوتی است. این مبلغ معادل با ۷۳۵ دلار است. میانگین درآمد در این کشور ۷۵۶۰ زلوتی است. مانند سایر کشور درآمد افراد بستگی به حرفه، مدرک دانشگاهی، سابقه کار و شهری دارد که در آن مشغول به کار هستند.

مزایا و معایب زندگی در لهستان

زندگی در لهستان دارای مزایا و معایب خاص خود است. در این بخش درباره مزایا و معایب زندگی در کشور لهستان اطلاعاتی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار می‌دهیم.

مزایا

از مزایای زندگی در کشور لهستان این است که اگر موفق شوید ویزای این کشور را بگیرید، در واقع ویزای شینگن را گرفته‌اید و می‌توانید به کشور عضو اتحادیه اروپا سفر کنید. همچنین در کشور لهستان دانشگاه‌های خوب و معتبری قرار دارد. هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. علاوه بر این امکان تحصیل در لهستان به زبان انگلیسی فراهم است. دانشجویان می‌توانند در کنار درس و تحصیل، کار نیم وقت نیز داشته باشند. از دیگر مزیت‌های زندگی در کشور لهستان این است که اگر فرد به مدت ۵ سال در این کشور کار کند، امکان گرفتن ویزای دائم برای او فراهم است. از دیگر مزیت‌های زندگی در کشور لهستان هزینه‌های پایین زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی است. علاوه بر این امنیت در کشور لهستان بالا است.

معایب

زندگی در هر کشوری در کنار مزایایی که دارد دارای معایبی نیز هست. در رابطه با کشور لهستان نیز همین طور است. یکی از معایبی که زندگی در کشور لهستان دارد بروکراسی اداری است. به عبارت دیگر کارهای اداری در این کشور بسیار زمانبر است. از دیگر معایب زندگی در لهستان این است که در فصل سرما یعنی زمستان شدت سرما در برخی از شهرهای آن بسیار زیاد است و این برای افرادی که به آب و هوای معتدل عادت دارند بسیار دشوار می‌باشد. از دیگر معایب زندگی در لهستان، دشواری یادگیری زبان آن‌ها است. زبان لهستانی یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا است. نکته منفی دیگر مربوط به مالیات است. در لهستان بابت بسیاری از خدمات و حتی درآمد افراد دولت مالیاتی را تعیین کرده و دریافت می‌نماید.

هزینه‌های زندگی در لهستان

هزینه‌های زندگی برای افرادی که قصد مهاجرت به یک کشور را دارند مهم است. کشور لهستان یکی از کشورهای ارزان قیمت اروپایی برای زندگی به حساب می‌آید. هزینه‌های زندگی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. در ادامه به صورت جزئی درباره هزینه‌های زندگی در این کشور توضیح می‌دهیم.

هزینه خوراک

غذاهای لهستان بسیار متفاوت از غذاهای سایر کشورهای اروپایی هستند. بر اساس آخرین برآوردها، میانگین هزینه غذا متوسط به صورت روزانه ۵۲ زلوتی است. برای مثال هزینه یک غذای دو نفره در یک رستوران معمولی ۴۲ زلوتی، هزینه یک کیلو برنج ۳.۹۱ زلوتی و هزینه یک کیلو سیب زمینی ۳.۰۳ زیلوتی است.

هزینه مسکن

همواره در هر کشوری بخش از درآمد افراد صرف هزینه مسکن می‌شود. در رابطه با لهستان نیز این قانون صدق می‌کند. هزینه یک آپارتمان کوچک در یکی از شهرهای بزرگ لهستان، ۲۴۶۸ زلوتی، آپارتمان متوسط ۳۲۷۸ زلوتی و آپارتمان بزرگ ۴۲۴۲ زلوتی است. این هزینه ممکن است در هر شهر کمی اختلاف داشته باشد.

هزینه پوشاک

پوشاک نیز بخشی از أرامد افراد را به خود اختصاص می‌دهد. برای مثال هزینه یک شلوار جین در این کشور با توجه به برند و مدل آن بین ۱۲۰ تا ۴۰۰ زلوتی قیمت دارد. هزینه یک لباس تابستانه در این کشور ۸۰ زلوتی، یک جفت کفش متوسط برند نایک ۲۰۰ تا ۳۵۰ زلوتی و کفش چرم مردانه حدود ۳۰۰ زلوتی است.

هزینه حمل و نقل

طبیعتا هزینه وسایل حمل و نقل عمومی از وسایل حمل و نقل شخصی و استفاده از تاکسی مقرون به صرفه‌تر است. بر اساس برآوردها به طور میانگین روزانه هر نفر ۱۹ زلوتی برای حمل و نقل عمومی در این کشور هزینه می‌کند. برای حمل و نقل برون شهری این هزینه حدود ۸۲ زلوتی است.

هزینه خدمات

در این کشور خدمات بهداشتی و درمانی به دو دسته تقسیم می‌شود. مردم معمولا برای اینکه بتوانند از خدمات بخش دولتی استفاده کنند باید ساعت‌ها صف بایستند. خدمات بخش خصوصی هزینه بر است و فقط افرادی که درآمد خوبی دارند می‌توانند از پس این هزینه‌ها بربیایند. مجموع قبوض مصرفی برای یک آپارتمان متوسط در لهستان حدود ۴۷۶ زلوتی است.

تحصیل فرزندان

شهریه مدارس در کشور لهستان برای شهروندان این کشور رایگان است. در مدارس ابتدایی تدریس به دو زبان لهستانی و انگلیسی صورت می‌گیرد. در رابطه با دانشگاه میزان پرداختی افراد با توجه به مقطع، رشته و دانشگاه مورد نظرشان متغیر است. برای مثال هزینه دوره کارشناسی در هر سال حدود ۲ هزار یورو است. این هزینه برای مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌های پزشکی ممکن است به ۳ هزار یورو در سال نیز برسد.

ارزانترین و گرانترین شهرهای لهستان برای زندگی

در هر کشوری هزینه زندگی در یک سری شهرها ارزانتر و در یک سری گرانتر است. در اینجا درباره ارزانترین و گرانترین شهرهای لهستان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

گرانترین شهر لهستان به ویژه در زمینه خرید و اجاره مسکن، پایتخت آن یعنی شهر ورشو است.

از جمله ارزانترین شهرهای لهستان می‌توان به بیاویستوک، اسلوپیک، تورون و بیدگوشچ اشاره کرد. هزینه زندگی در این شهرهای لهستان به ویژه در حوزه مسکن پایین‌تر از سایر شهرهای آن است.

بهترین شهرهای لهستان برای زندگی ایرانیان

شماری از ایرانیان به کشور لهستان مهاجرت کرده و در این کشور زندگی می‌کنند. بر اساس آمارهای صورت کرده تقریبا ۶۵۰ ایرانی در این کشور ساکن هستند. بیشتر ایرانیان ساکن لهستان در پایتخت این کشور یعنی ورشو ساکن هستند.

بهترین شهرهای لهستان برای تحصیل

برای بسیاری از دانشجویان، دانشگاه و شهر در کشور مقصد بسیار حائز اهمیت است. از جمله بهترین شهرهای لهستان برای تحصیل می‌تواند به شهر ورشو، کراکوف و پوزنان اشاره کرد. دانشگاه‌های خوبی در این شهرها واقع شده اند. همچنین دانشجویان بین المللی زیادی در این شهرها زندگی می‌کنندو درس می‌خوانند.

بهترین شهرهای لهستان برای کار

طبیعتا شهرهای بزرگ لهستان گزینه‌های مناسبی برای کار به حساب می‌آیند. از جمله بهترین شهرهای لهستان برای کار می‌توان به شهر ورشو پایتخت این کشور، شهر لودز، شهر گدانسک و شهر وروتسواف اشاره کرد. شانس پیدا کردن کار در این شهر بیشتر از سایر شهرهای لهستان است.

از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم که مطالب ما برایتان مفید بوده باشد.

سوالات متداول

۱. نرخ امید به زندگی در کشور لهستان چقدر است؟

نرخ امید به زندگی در کشور لهستان ۷۷.۵ سال است. این نرخ برای خانم‌ها ۸۱.۵ و برای آقایان ۷۳.۵ است.

۲. گرانترین شهرهای لهستان کدام‌ها هستند؟

گرانترین شهر لهستان به ویژه در زمینه خرید و اجاره مسکن، پایتخت آن یعنی شهر ورشو است.

۳. زندگی در لهستان چه مزیت‌هایی دارد؟

هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. علاوه بر این امکان تحصیل در کشور لهستان به زبان انگلیسی فراهم است. دانشجویان می‌توانند در کنار درس و تحصیل، کار نیم وقت نیز داشته باشند. از دیگر مزیت‌های زندگی در کشور لهستان این است که اگر فرد به مدت ۵ سال در این کشور کار کند، امکان گرفتن ویزای دائم برای او فراهم است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *