جدیدترین لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه

  ترکیه آب و هوای مناسب، جاذبه‌های تاریخی و تفریحی فراوان و شرایط مساعدی برای زندگی دارد. نزدیکی جغرافیایی، شباهت‌های فرهنگی و دینی و شرایط مناسب کار و تحصیل بسیاری از ایرانیان را به مهاجرت جذب می‌کند. اگر به فکر کار در این کشور هستید، لازم است با مشاغل مورد نیاز ترکیه آشنا شوید.

فهرست مطالب

لیست مشاغل مورد نیاز ترکیه براساس رشته

 بسیاری ممکن است به علت راحت بودن رفت و آمد، هزینه‌های پایین زندگی و فرصت‌های شغلی موجود تصمیم به کار در این کشور بگیرند. ترکیه نیز کشوری مهاجرپذیر بوده و شرایط مناسبی برای دریافت اقامت و کسب و کار مهاجرین فراهم کرده است. فردی که قصد کار در خارج از کشور را دارد، قطعا وضعیت اقتصادی و بازار کار کشور مقصد را بررسی خواهد کرد.

مشاغل صنعتی و خدماتی بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی جمهوری ترکیه را تشکیل می‌دهند. اقلام صادراتی این کشور نقش مهمی در ارتقا وضعیت اقتصادی آن دارند و موقعیت‌های شغلی متعددی را ایجاد می‌کنند. با این حال، نرخ بیکاری در سال‌های اخیر بالا رفته و یافتن شغل مناسب را دشوار کرده است.

دولت سالانه لیستی از مشاغل مورد نیاز ترکیه را منتشر می‌سازد. بدین ترتیب، متقاضیان اطلاعات کاملی از موقعیت‌های موجود و شرایط هریک به دست می‌آورند. افراد بسته به رشته تحصیلی و تخصص خود می‌توانید برای پذیرش شغل مناسب اقدام کنند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین مشاغل مورد نیاز ترکیه در حوزه پزشکی و مهندسی آشنا می‌شویم.

مشاغل پزشکی و سلامت

بهداشت و سلامت جامعه یکی از حوزه‌های مورد توجه دولت ترکیه است. از این رو، خدمات ویژه‌ای را در زمینه پزشکی، پرستاری و دندانپزشکی به ساکنین این کشور ارائه می‌دهد. پزشکان و دندانپزشکان از جمله شاغلین پردرآمد ترکیه محسوب می‌شوند. این کشور از امکانات پزشکی و درمانی بالایی برخوردار است و بیماران بسیاری از کشورهای همسایه به آن سفر می‌کنند. به همین دلیل، کشور با کمبود نیرو در این حوزه مواجه بوده و پذیرای نیروی کار خارجی است. ترکیه همچنین دانشگاه‌های پزشکی معتبری دارد و امکان تحصیل در این زمینه را برای مهاجرین می‌کند.

جراحی

جراحی از جمله مشاغل مورد نیاز ترکیه به حساب می‌آید. این حرفه حساسیت زیادی داشته و به سطح دانش بالایی نیاز دارد. به همین دلیل است که جراحی یکی از پردرآمدترین مشاغل در ترکیه و سطح دنیا محسوب می‌شود. با توجه به فرصت‌های شغلی موجود، افراد بسیاری با داشتن مدرک تخصصی و تجربه کافی مایل به کار در ترکیه هستند. اگر در این زمینه تحصیل کرده‌اید، موقعیت شغلی خوبی در ترکیه خواهید داشت.

تخصص ارتودنسی

متخصص ارتودنسی از مشاغل مورد نیاز ترکیه در حرفه دندانپزشکی است. برای کار در این زمینه، فرد بعد از دریافت مدرک دندانپزشکی، دوره تخصصی گرایش ارتودنسی را طی می‌کند. در این صورت می‌تواند به درمان بیماری‌های دندان و فک بپردازد. ارتودنسی از جمله مشاغل پردرآمد این کشور نیز محسوب می‌شود. اگر مدرک تخصصی خود را در خارج از ترکیه گرفته‌اید، با انجام آزمون‌های لازم می‌توانید آن را معادل‌سازی کنید. در پایین به تعداد دیگری از مشاغل مورد نیاز ترکیه در حوزه پزشکی اشاره می‌کنیم.

  • مراقب سالمندان
  • پرستار
  • اورولوژیست
  • روانشناس
  • متخصص داخلی
  • متخصص قلب
  • جراح پلاستیک

مشاغل فنی و مهندسی

ترکیه کشوری صنعتی محسوب می‌شود و فعالیت گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. بنابراین، رشته‌های مهندسی از مشاغل مورد نیاز ترکیه محسوب می‌شوند. همچنین این مشاغل بازار کار پررونقی در این کشور دارند. شما ممکن است در خارج از ترکیه مدرک مهندسی خود را گرفته و یا در ترکیه در این رشته تحصیل کرده باشید. در این صورت پس از معادل‌سازی مدرک می‌توانید در شغل متناسب با تخصص خود مشغول به کار شوید.

مهندسی IT

با پیشرفت سریع تکنولوژی، زمینه‌های شغلی مختلف به نیرویی برای مدیریت بخش تکنولوژی خود نیاز دارند. بنابراین، مهندسی فناوری اطلاعات از مشاغل ضروری در ترکیه و حتی جهان محسوب می‌شود. مهندسی نرم افزار، مهندسی کامپیوتر و مهندسی سخت‌افزار از جمله مشاغل مورد نیاز ترکیه در این حوزه به شمار می‌آیند. مهندسین آی تی با داشتن اقامت ترکیه، می‌توانند به صورت آزاد فعالیت کرده و یا با شرکت‌های بزرگ همکاری کنند.

مهندسی الکترونیک

یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز ترکیه در مهندسی، رشته الکترونیک است. افرادی که مدرک مرتبط با این زمینه شغلی را دارند، می‌توانند در ترکیه مشغول به کار شوند. فرصت‌های شغلی متعددی برای این افراد وجود دارد. مهندسین الکترونیک اغلب با شرکت‌های تولیدکننده قطعات الکتریکی همکاری می‌کنند. ترکیه همچنین دانشگاه‌های معتبری برای تحصیل در رشته الکترونیک دارد. دیگر مشاغل مورد نیاز ترکیه در حوزه مهندسی عبارتند از:

  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی هسته‌ای
  • مهندسی عمران
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی برق

مشاغل پرتقاضای ترکیه در سال جدید

 نزدیکی آن به ایران نیز موجب شده که بسیاری قصد مهاجرت و کار در این کشور را داشته باشند. یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی که در مهاجرت در نظر گرفته می‎شود، بازار کار و مشاغل مورد نیاز ترکیه است. در شرایط کنونی اقتصاد ترکیه وضعیت مناسبی ندارد و یافتن شغل مناسب دشوار خواهد بود. با این حال، بسیاری این کشور را سکوی پرتابی برای داشتن زندگی بهتر می‌دانند. مهاجرین‌ می‌توانند موقتا در ترکیه زندگی کنند تا شرایط مهاجرت به کشورهایی چون کانادا، اتریش و استرالیا فراهم شود.

اگر تصمیم به کار در این کشور را دارید، لازم است اطلاعات کافی از مشاغل مورد نیاز ترکیه به دست آورید. در این لیست مشاغلی وجود دارند که مورد تقاضای بسیاری قرار می‌گیرند. مشاغل پرتقاضا احتمالا بازار کار بهتری دارند و انتخاب شغل از میان آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

شما به عنوان مهاجر در مشاغلی چون مهندسی، بازاریابی و فروش، ترجمه و پرستاری کودکان شانس بیشتری برای کاریابی دارید. 

آموزش زبان انگلیسی

گسترش آموزش زبان انگلیسی در سطح کشور یکی از برنامه‌های دولت ترکیه در سال‌های اخیر است. بنابراین، تدریس زبان انگلیسی از مشاغل پرتقاضای این کشور محسوب می‌شود. افرادی که دارای تسلط کافی و مدرک رسمی این زبان هستند، می‌توانند به ترکیه مهاجرت کرده و در مشاغل آموزشی فعالیت کنند. شما به عنوان معلم زبان می‌توانید در مدارس خصوصی و بین‌المللی و آموزشگاه‌های این کشور مشغول به کار شوید. سطح درآمد شما بسته به ساعات کاری، میزان تحصیلات و سابقه کار متفاوت خواهد بود.

ترجمه

یکی از مشاغل پرتقاضای ترکیه، شغل ترجمه است. این کشور از نقاط مختلف دنیا برای اشتغال در این موقعیت نیرو می‌پذیرد. شما با تسلط بر یک زبان خاص، می‌توانید در شرکت‌ها، مجلات و روزنامه‌ها و مراکز ترجمه بین‌المللی مشغول به کار شوید. 

مهندسی نرم افزار

برنامه‌نویسی و مهندسی نرم‌افزار از جمله مشاغل پرتقاضا در تمام دنیا به شمار می‌رود. این زمینه کاری یکی از مشاغل مورد نیاز ترکیه است و سطح درآمد بالایی نیز دارد. شما به عنوان یک برنامه‌نویس موقعیت‌های شغلی متعددی را پیشه‌رو خواهید داشت. اگر در این زمینه تحصیل کرده‌اید و مهارت بالایی دارید، می‌توانید به صورت آزاد یا در شرکت‌های دولتی و خصوصی کار خود را آغاز کنید.

پردرآمدترین مشاغل مورد نیاز ترکیه

 گسترش ارتباط با سایر کشورها نیز موجب توسعه اقتصادی آن شده است. بدین ترتیب موقعیت‌های شغلی متعددی در این کشور شکل گرفته‌اند. شرایط تحصیلی مساعد ترکیه نیز موجب شده سالانه دانشجویان بسیاری در این کشور تحصیل کرده و مشغول به کار شوند. اگر به هر دلیلی تصمیم به کار در ترکیه داشته باشید، آگاهی از میزان حقوق یکی از جدی‌ترین موضوعات است.

با این که میانگین حقوق دریافتی در ترکیه نسبتا بالا است، برخی مشاغل درآمد بیشتری دارند. این‌ها به عنوان موقعیت‌های شغلی پردرآمد شناخته می‌شوند که ممکن است مشاغل مورد نیاز کشور نیز باشند. با این حال، عواملی چون میزان تحصیلات، سابقه کاری، سن، جنسیت، موقعیت شغلی و ساعات کاری بر روی میزان حقوق دریافتی موثر هستند. در ادامه با برخی از پردرآمدترین مشاغل ترکیه آشنا می‌شویم.

پزشک و دندانپزشک

طبق آمار جدید، تخصص‌های گوناگون پزشکی بیشترین سطح درآمد را در ترکیه دارند. شاخه‌های مختلف پزشکی و دندانپزشکی از جمله مشاغل تخصصی هستند و از حساسیت بالایی برخوردارند. به همین دلیل از رشته‌های دانشگاهی دشوار محسوب می‌شوند و تقریبا در تمام نقاط دنیا درآمد خوبی دارند. ترکیه شرایط کاری ایده‌آلی را برای پزشکان و دندانپزشکان بین‌المللی فراهم کرده است. توجه داشته باشید که عواملی چون رشته پزشکی، سطح تحصیلات، سابقه کار و محل خدمت در میزان درآمد تأثیرگذار هستند. پزشک قانونی، متخصص اورژانس، متخصص پوست و متخصص تغذیه از مشاغل پزشکی پردرآمد در این کشور محسوب می‌شوند.

میانگین درآمد سالانه: ۲۲۱۰۰۰ لیر

قاضی

شغل قضاوت از مشاغل مورد نیاز ترکیه و البته پردرآمد آن به حساب می‌آید. این موقعیت شغلی نقش تعیین‌کننده‌ای در سطح جامعه دارد. فردی که به عنوان قاضی کار می‌کند، لازم است تسلط کافی بر قوانین کشوری داشته و متعهد باشد. نیاز به مسئولیت‌پذیری و سطح بالای دانش موجب افزایش سطح درآمد این موقعیت شغلی شده است. میزان تجربه کاری و مدرک تحصیلی نیز در مقدار حقوق قضات نقش دارند.

میانگین درآمد سالانه: ۲۷۲۰۰۰ لیر

وکیل

وکالت از جمله مشاغل پرتقاضا و درآمدزای ترکیه محسوب می‌شود. وکالت به مسئولیت‌پذیری و سطح بالای دانش نیاز دارد. وکلا علاوه بر درآمد بالا، از جایگاه اجتماعی مناسبی نیز برخوردارند. سطح تحصیلات و میزان سابقه کاری تعیین کننده میزان درآمد هستند. افرادی که مدرک تحصیلی بالاتر و سابقه کاری طولانی‌تری دارند درآمد بیشتری نیز کسب می‌کنند.

میانگین درآمد سالانه: ۱۹۲۰۰۰ لیر

شرایط عمومی استخدام در مشاغل مورد نیاز ترکیه

نرخ بیکاری در ترکیه بالا بوده و شرایط یافتن شغل دشوار است. با این حال، بسیاری از مهاجرین ایرانی به علت نزدیکی جغرافیایی و هزینه‌های پایین زندگی این کشور را برای کار انتخاب می‌کنند. برای جستجوی شغل مورد نظر از میان مشاغل مورد نیاز ترکیه، لازم است از مؤسسات و سایت‌های کاریابی کمک بگیرید. برای این کار، متقاضی می‌تواند به مدت ۹۰ روز بدون نیاز به ویزا در ترکیه حضور داشته و مستقیما به دنبال کار بگردد. امکان کاریابی و ارائه رزومه به صورت آنلاین نیز وجود دارد.

در صورت یافتن شغل مورد نظر از میان موقعیت‌های موجود و دریافت تأییدیه، قرار مصاحبه‌ای با کارفرما تنظیم می‌شود. در این مرحله تسلط به زبان ترکی اهمیت ویژه‌ای دارد. دریافت نامه پیشنهاد کاری (جاب آفر) نشانه تأیید شدن از سوی کارفرما است. زمانی که فرد در خاک ترکیه است و برای گرفتن پیشنهاد شغلی اقدام می‌کند، شانس موفقیت آن بیشتر خواهد بود. اگر قصد کار در ترکیه را دارید، دریافت ویزا و مجوز کار ضروری است. با داشتن جاب آفر می‌توانید برای دریافت این دو اقدام کنید. این اقدام باید ۱-۲ ماه پیش از مهاجرت به ترکیه انجام شود.

برای این که روند استخدام به خوبی طی شود، کارفرما نیز باید اقداماتی انجام دهد. همزمان با ارائه درخواست ویزا، کارفرما نیز مدارک لازم را به اداره کار ترکیه تحویل می‌دهد. در این صورت، متقاضی ابتدا اقامت یک ساله و پس از تمدید قرارداد کاری، اقامت دو ساله دریافت می‌کند.

شما با داشتن مدرک دیپلم نیز می‌توانید در ترکیه مشغول به کار شوید. شانس موفقیت در کاریابی و سطح تحصیلات متقاضی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. هرچه فرد مدرک تحصیلی بالاتری دارد، احتمال یافتن شغل متناسب با تخصص وی بیشتر خواهد بود. همچنین متقاضیانی با تحصیلات بیشتر، از شغل آینده خود درآمد بیشتری کسب خواهند کرد.

یکی از دیگر از مواردی که در کاریابی در ترکیه محطرح بوده، تسلط به زبان انگلیسی و ترکی است. در نظر داشته باشید که در مرحله دریافت جاب آفر و استخدام در یک شرکت ترکیه‌ای، تسلط به زبان ترکی اهمیت ویژه‌ای دارد. افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، شانس بیشتری برای کاریابی در زمینه‌هایی چون تدریس زبان، فعالیت در صنعت گردشگری و ترجمه دارند. برای استخدام در برخی از مشاغل مورد نیاز ترکیه نیز تسلط به زبان ترکی ضروری است. با این حال،  به مدرک زبان خاصی نیاز نخواهید داشت.

برخی از کارفرمایان ترکیه در انتخاب نیروی کار خارجی اهمیت ویژه‌ای برای مدرک تحصیلی فرد قائل هستند. برخی نیز سابقه کاری متقاضی را در اولویت قرار می‌دهند. بنابراین، داشتن سابقه کاری مرتبط با شغل مورد نظر می‌تواند احتمال پذیرش در آن موقعیت را بالا ببرد.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *