شرایط مهاجرت داروساز به آلمان

آلمان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد. پایین بودن نرخ بیکاری و رشد کم جمعیت موجب شده که کشور همواره با کمبود نیروی کار در زمینه‌های مختلف روبرو باشد. از این رو، دولت شرایط مساعدی را برای مهاجرت و اشتغال نیروی کار خارجی فراهم کرده است. مهاجرت به آلمان از طریق کار یکی از مهم‌ترین روش‌های مهاجرتی این کشور به حساب می‌آید. در میان مشاغل مختلف مورد نیاز، داروسازی از جمله رشته‌ها و شغل‌های پرتقاضای سرزمین ژرمن‌ها است. آلمان کشوری پیشرفته در حوزه دارو بوده و شرکت‌های بزرگ دارویی و بیوتکنولوژی پزشکی را در خود جای داده است. به همین دلیل میزان مهاجرت داروسازان به آلمان سالانه افزایش می‌یابد. اگر به عنوان یک داروساز قصد زندگی و کار در آلمان را دارید، بهتر است با بازار کار و شرایط مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

فهرست مطالب

بازار کار داروسازان در آلمان

آلمان اقتصاد قدرتمند و فعالی دارد و همه ساله پذیرای نیروی کار متخصص از کشورهای مختلف دنیا است. شرایط ایده‌آل کاری افراد بسیاری را به دریافت ویزا و ورود به بازار کار این کشور جذب می‌کند. شما نیز اگر تخصص خاصی دارید و از مشاغل مورد نیاز آلمان مطلع هستید، می‌توانید در فرصت‌های شغلی متنوع آن مشغول به فعالیت شوید.

داروسازی از جمله مشاغل تخصصی و پردرآمد در سراسر جهان به حساب می‌آید. آلمان نیز از جمله کشورهای پیشرفته در زمینه تولید دارو است.  به طوری که این کشور بزرگ‌ترین بازار دارویی در اروپا و چهارمین بازار بزرگ در دنیا را دارد. بنابراین، آلمان با کمبود نیروی داروساز مواجه بوده و پذیرای متخصصین از نقاط مختلف جهان خواهد بود. در صورتی که در این زمینه تحصیل کرده‌اید، می‌توانید برای دریافت ویزای مهاجرت داروسازان به آلمان اقدام کنید. بعد از مهاجرت، دایره انتخابی وسیعی از میان فرصت‌های شغلی موجود خواهید داشت.

شرایط مهاجرت داروسازان به آلمان

آلمان فعالیت گسترده‌ای در زمینه داروسازی دارد و همواره برای توسعه آن تلاش می‌کند. از این رو، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مهاجرت داروسازان به خارج از کشور به حساب می‌آید. همه ساله داروسازان بسیاری با هدف بهره‌مندی از زندگی مطلوب در آلمان، داشتن موقعیت شغلی مناسب و کسب درآمد بالا، به این کشور مهاجرت می‌کنند. بدین منظور لازم است از سوی کارفرمای آلمانی پیشنهاد کاری دریافت کرده و به فکر معادل‌سازی مدرک خود باشند.

داروسازی از جمله مشاغل پرطرفدار آلمان محسوب می‌شود. افراد در مدت زمان کوتاه می‌توانند شغل مناسب خود را پیدا کنند. این کشور شرایط را برای ورود داروسازان مهاجر به بازار کار آسان‌تر کرده است. داروسازی همچنین از رشته‌های محبوب دانشگاهی در آلمان به شمار می‌رود. بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان علاقه‌مند یادگیری از اساتید برجسته، بهره‌مندی از آزمایشگاه‌های مجهز و پرداخت هزینه کم تحصیلی هستند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت داروسازان به آلمان آشنا می‌شویم.

سطح تحصیلات

شما با داشتن مدرک تحصیلی مقاطع بالای دانشگاهی فرصت‌های شغلی پردرآمدتری در اختیار خواهید داشت. با این اوصاف، حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای مهاجرت داروسازان به آلمان کارشناسی است.

سطح زبان

ارائه مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B1 برای دریافت ویزای کاری آلمان ضروری است. بعد از مهاجرت داروسازان به آلمان، لازم است با شرکت در دوره‌های زبان، سطح خود را به C1 برسانند.

سابقه کاری

اگر قصد مهاجرت به آلمان و کار در شغل داروسازی را دارید، لازم است حداقل دو سال سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشید. گواهی سابقه کار باید همراه سایر مدارک به سفارت آلمان تحویل داده شود.

شرایط سنی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مهاجرت داروسازان به آلمان مطرح می‌شود، سن متقاضی است. با این که محدودیت سنی برای دریافت این نوع ویزا وجود ندارد، اما شانس افرادی که بین سنین ۲۵ تا ۴۰ سال قرار دارند بیشتر است. اما این بدین معنی نیست که افراد بالای ۴۰ سال موفق به مهاجرت کاری به آلمان نخواهند شد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار داروسازی آلمان

یکی از مزایای مهاجرت به آلمان، امکان کار برای نیرو‌های خارج از اتحادیه اروپا است. این افراد برای ورود به کشور و کار در زمینه شغلی مورد نظر، به ویزای کاری نیاز دارند. اگر به عنوان یک داروساز قصد مهاجرت به آلمان را دارید، بهتر است همه جوانب این کار را بررسی کنید. در صورت داشتن شرایط لازم، با تکمیل کردن مدارک مورد نیاز‌، می‌توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید. زمانی که به کمک ویزای کاری موفق به مهاجرت به آلمان می‌شوید، امکان دریافت اقامت دائم نیز برای شما وجود دارد. در پایین به مدارک ضروری و مورد نیاز این مسیر اشاره می‌کنیم:

  • پاسپورت دارای حداقل ۶ ماه اعتبار
  • ۲ قطعه عکس استاندارد
  • مدارک شناسایی ترجمه شده
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B1
  • گواهی تمکن مالی
  • فرم درخواست ویزا تکمیل شده

نحوه معادل‌سازی مدرک داروسازی

یکی از اقدامات ضروری در مهاجرت داروسازان به آلمان، معادل‌سازی مدرک تحصیلی است. معادل‌سازی به معنی تطابق واحدهای درسی گذرانده شده در دانشگاه یک کشور با واحدهای درسی همان رشته در کشوری دیگر است. اگر شما مدرک داروسازی را از کشوری خارج از اتحادیه اروپا گرفته باشید، تنها در صورت معادل‌سازی می‌توانید مجوز کار در آلمان را بگیرید. زمانی که انطباق کافی میان واحدهای درسی گذرانده شده با واحدهای درسی آلمان وجود نداشته باشد، لازم است در دوره‌های آموزشی یا اصطلاحا کارورزی شرکت کنید. بعد از اتمام دوره و قبولی در آزمون نهایی، می‌توانید به دنبال موقعیت شغلی مورد نظر خود باشید.

دریافت مدرک معتبر زبان آلمانی نیز برای دریافت مجوز و اشتغال به کار ضروری است. شما با شرکت در دوره‌های زبان آلمانی، باید سطح خود را به C1 برسانید. سپس با شرکت در آزمون‌های معتبری چون Telc، Goethe و OSD مدرک خود را دریافت خواهید کرد.

حقوق و درآمد داروسازان در آلمان

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مهاجرت داروسازان به آلمان مطرح می‌شود، میزان درآمد است. به طور کلی، آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی حقوق بالایی را به نیروی کار ماهر پرداخت می‌کند. به همین دلیل بسیاری از افراد تحصیل کرده و دارای تخصص مایل به مهاجرت و کار در این کشور هستند. داروسازی به طور خاص یکی از مشاغل پردرآمد و پرتقاضای آلمان به حساب می‌آید. این کشور دارای شرکت‌های بزرگ دارویی و داروسازی بوده و موقعیت‌های شغلی متعددی را در این زمینه فراهم کرده است.

داروسازان قشر پردرآمد آلمان محسوب می‌شوند. با این حال، سطح درآمد آن‌ها ارتباط مستقیمی با میزان تجربه و سابقه کاری دارد. محل کار، شهر محل سکونت، ساعات کاری، جنسیت و میزان مهارت نیز عوامل تعیین کننده حقوق داروسازان در آلمان هستند.

درآمد ماهانه داروسازان در آلمان بین ۲۱۱۰-۷۳۱۰ یورو بوده و میانگین آن ۴۶۰۰ یورو است.

بهترین گرایش‌‎های داروسازی برای استخدام در آلمان

موضوع دیگری که در مهاجرت داروسازان به آلمان مورد توجه بوده، گرایش‌های مختلف این رشته است. داروسازی رشته‌ای با گرایش‌های متعدد در مقاطع تحصیلی مختلف است. در پایین به برخی از پرتقاضاترین گرایش‌های داروسازی در آلمان اشاره می‌کنیم:

  • شیمی دارویی
  • میکروبیولوژی
  • فارماکولوژی
  • کنترل دارو
  • بیوتکنولوژی دارویی
  • داروسازی بالینی
  • سم شناسی

شرایط استخدام و کاریابی داروسازان در آلمان

بازار کار قوی آلمان مهاجرین بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود می‌خواند. داروسازان نیز درصد زیادی از جمعیت مهاجر کشور را تشکیل می‌دهند. برای مهاجرت داروسازان به آلمان، یافتن شغل مناسب و گرفتن ویزای کاری ضروری است. شما به عنوان یک داروساز می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین شغل مورد نظر را جستجو کنید. در هر صورت، لازم است از مؤسسات کاریابی آلمان کمک بگیرید. این مؤسسات فعالیت حضوری و غیرحضوری دارند و به عنوان واسطه‌ای میان کارجو و کارفرما عمل می‌کنند. داروسازان به دو طریق می‌توانند برای دریافت ویزا اقدام کنند:

  • جاب آفر: در این روش برای مهاجرت داروسازان به آلمان، متقاضی ابتدا از کشور خود برای جستجوی کار اقدام می‌کند. اگر موفق به یافتن شغل مورد نظر شود، لازم است رزومه ارسال کرده و تأییدیه کارفرما را بگیرد. با دریافت تأییدیه، متقاضی در واقع موفق به دریافت دعوت‎نامه شغلی شده است. حال با در دست داشتن این دعوت‌نامه، فرد می‌تواند از طریق سفارت آلمان برای گرفتن ویزای کاری اقدام کند.
  • جاب سیکر: گرفتن ویزای جستجوی کار روش دیگری برای مهاجرت داروسازان به آلمان است. در این روش، فرد با گرفتن این ویزا، اجازه دارد به مدت ۶ ماه در آلمان بوده و به دنبال کار مورد نظر باشد. اگر متقاضی در این مدت با کارفرمای آلمانی قرارداد کاری ببندد، موفق به دریافت ویزای کاری و مجوز اقامت طولانی‌تر خواهد شد.

صرف نظر از این که کاریابی به چه طریقی انجام گرفته است، داشتن مجوز اقامت و کار در این کشور ضروری است. با داشتن این مجوز، مادامی که شما در آلمان اقامت دارید می‌توانید مشغول به کار باشید. برای آغاز فعالیت شغلی، کارفرما باید اثبات کند که موفق به جذب نیروی کار از آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا نشده است.

وظایف یک داروساز در آلمان

علم داروسازی رابطی میان پزشکی و شیمی است. این رشته تولید، اثرگذاری، دفع و عوارض مصرف داروهای مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین، شغل داروسازی یکی از مهم‌ترین مشاغل مرتبط با بهداشت و درمان به حساب می‌آید. در مهاجرت داروسازان به آلمان، وظایف آن‌ها در بازار کار کشور نیز مطرح است. داروسازان علم کافی از دسته‌های مختلف دارویی، عملکرد و عوارض داروها و نحوه پاسخ‌دهی بدن به داروهای مختلف به دست می‌آورند. این افراد می‌توانند خدماتی را در زمینه ترکیب و توزیع دارو، خدمات بالینی و تحت کنترل داشتن اثرگذاری و تداخلات داروهای مختلف ارائه دهند. داروسازها ممکن است در داروخانه، بیمارستان، شرکت دارویی و مراکز پژوهش دارویی مشغول به کار شوند.

  • داروسازانی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند، توزیع داروهای تجویز شده توسط پزشکان را کنترل می‌کنند. همچنین بر موجودی داروها نظارت دارند. داروسازان با ارائه مشاوره دارویی به بیماران، آن‌ها را در مصرف صحیح و دقیق داروها یاری می‌کنند.
  • برخی از داروسازان حوزه تحقیق و پژوهش را برای فعالیت کاری انتخاب می‌کنند. در این صورت در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها مشغول به کار می‎شوند. وظایف آن‌ها بررسی اثرگذاری داروهای مختلف و تلاش برای توسعه، کشف و تولید آن‌ها است.
  • نظارت بر ایمنی و اثربخشی مناسب داروها از دیگر وظایف داروسازها در آلمان محسوب می‌شود. آن‌ها این کار را با هدف حفظ امنیت تولید داروها و تضمین سلامت افراد جامعه انجام می‌دهند.

بهترین شهرها برای مهاجرت داروسازان به آلمان

آلمان از جمله کشورهای اروپایی پذیرای داروسازان مهاجر است. وجود شرکت‌های دارویی بزرگ و کمبود نیرو در این زمینه آن را مورد توجه این دسته از مهاجرین قرار می‌دهد. حال اگر بخواهند بهترین شهر آلمان را برای کار انتخاب کنند، باید ویژگی‌های مختلفی را در نظر بگیرند. به طور کلی، شهرهای بزرگ همچون فرانکفورت، برلین، مونیخ و هامبورگ فعالیت اقتصادی گسترده و موقعیت‌های شغلی متعددی دارند.

  • برلین پایتخت آلمان است. این شهر کمپانی‌های بزرگ و بین‌المللی را در خود جای داده است. شرایط مساعد زندگی و وجود فرصت‌های شغلی عالی، آن را به مقصد مناسبی برای مهاجرت داروسازان به آلمان تبدیل می‌کند.
  • فرانکفورت از جمله شهرهای بزرگ آلمان بوده و اقتصاد قوی آن در سطح جهان شناخته شده است. فرانکفورت سیستم آموزشی قوی و عرصه وسیعی برای سرمایه‌گذاری دارد. بسیاری از داروسازان مهاجر، به دلیل فعالیت‌های صنعتی گسترده این شهر را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *