شرایط مهاجرت نویسندگان به آلمان

با وجود این که آلمان به عنوان کشوری اقتصادی و بسیار صنعتی شناخته می‌شود، فرهنگ و هنر نیز جایگاه ویژه‌ای در میان مردم آن دارد. این کشور بستر مناسبی را برای رشد عرصه‌های گوناگون هنری و فرهنگی فراهم کرده است. آلمانی‌ها علاقه زیادی به موسیقی، فیلم‌سازی، نقاشی، نویسندگی و سایر رشته‌های مرتبط نشان می‌دهند. همین موضوع موجب افزایش مهاجرت نویسندگان به آلمان شده است. بنابراین، اگر نویسنده هستید و به مهاجرت به آلمان می‌اندیشید، بهتر است اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه مهم‌ترین شرایط لازم برای مهاجرت نویسندگان به آلمان، بازار کار و میزان درآمد، مدارک مورد نیاز و شرایط کاریابی در این موقعیت شغلی را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

بازار کار نویسندگی در آلمان

هنر و فعالیت‌های هنری طیف وسیعی از رشته‌ها را در برمی‌گیرد. دامنه هنر روزبه‌روز در حال افزایش است و آلمان از جمله کشورهایی است که برای توسعه آن تلاش می‌کند. بنابراین، رشته‌های هنری بسیاری به بازار کار این کشور راه یافته‌ و شمار مهاجرت نویسندگان به آلمان نیز در حال افزایش است. با این حال، بازار کار شغلی چون نویسندگی با بازار کار مشاغل دیگر متفاوت بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان مهارت فرد در رشته تخصصی خود از جمله این عوامل است. به طور کلی، پایین بودن نرخ بیکاری شرایط را برای مهاجرت نویسندگان به آلمان مساعد ساخته و شانس داشتن شغل مناسب را بالا می‌برد.

شاید کسب درآمد از طریق مشاغل هنری اندکی دشوار باشد اما در کشوری که برای هنر ارزش قائل است وضعیت متفاوت خواهد بود. آلمان بازار کار مطلوب و فرصت‌های شغلی متنوعی را برای نویسندگان فراهم می‌کند. شما به عنوان یک نویسنده می‌توانید به صورت شخصی فعالیت کنید و یا در رسانه، روابط عمومی و مؤسسات تبلیغاتی مشغول به کار شوید.

شرایط مهاجرت نویسندگان به آلمان

با این که بسیاری آلمان را به عنوان کشوری فعال در عرصه صنعت می‌شناسند، فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز در این کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. به همین دلیل، از ورود هنرمندان به این کشور استقبال می‌شود. شما بسته به توانایی‌ها و زمینه فعالیت خود می‌توانید برای مهاجرت به آلمان اقدام کنید. مواردی که بدین منظور اهمیت دارد، انتخاب شیوه مهاجرتی مناسب، داشتن شرایط لازم و دریافت ویزا هستند.

 ویزای هنرمندان در واقع نوعی ویزای کاری به حساب می‌آید که برای متقاضیان خاص چون ورزشکاران و هنرمندان صادر می‌شود. شرکت در فراخوان‌های هنری نیز یکی از راه‌های مهاجرت نویسندگان به آلمان است. در این فراخوان‌ها، سالانه هنرمندان بسیاری از سراسر جهان به شهر برلین آلمان دعوت می‌شوند. ضمن فضایی که در این گردهمایی برای تبادل فرهنگی فراهم می‎شود، هنرمندانی چون نویسندگان اجازه اقامت ۳-۸ ماهه در آلمان را دارند. با شرکت در فراخوان هنری، شرایط برای دریافت ویزا و مهاجرت نویسندگان به آلمان هموارتر خواهد شد. 

اگر قصد مهاجرت به آلمان به عنوان یک نویسنده را دارید، در ادامه می‌توانید با برخی از مهم‌ترین شرایط لازم آشنا شوید.

سطح تحصیلات

داشتن مدرک دانشگاهی یا مدرک مؤسسه آموزشی معتبر یکی از لازمه‌های مهاجرت نویسندگان به آلمان است. این کشور همچنین دوره‌های آموزشی تحت عنوان آوسبیلدونگ را برگزار می‌کند. در این دوره‌ها رشته‌های هنری مختلفی ارائه می‌شوند که مدرک‌شان برای ورود به بازار کار آلمان معتبر است.

سطح زبان

یکی از مهارت‌های ضروری برای مهاجرت نویسندگان به آلمان تسلط به زبان آلمانی است. شما برای مصاحبه و ارائه درخواست ویزا به این زبان نیاز دارید. همچنین برای ورود به بازار کار، گفتگو با مردم و همکاران باید به زبان آلمانی مسلط باشید. در این نوع مهاجرت، داشتن مدرک سطح حداقل B1 آلمانی ضروری است.

سابقه کاری

زمانی که شما برای گرفتن ویزای هنرمندان آلمان اقدام می‌کنید، یکی از ضروری‌ترین مدارکی که باید ارائه کنید نمونه کار است. بنابراین، داشتن سابقه کاری در مهاجرت نویسندگان به آلمان اهمیت دارد.

شرایط سنی

افرادی که به عنوان نویسنده متقاضی مهاجرت به آلمان هستند، شرایط سنی را نیز در نظر می‌گیرند. با این که محدودیت سنی برای این اقدام وجود ندارد، افراد بین ۲۶-۴۰ سال شانس بیشتری برای پذیرش و دریافت ویزا خواهند داشت. اگر سن شما بالای ۴۰ سال است، بهتر است سایر شرایط مورد نیاز مهاجرت نویسندگان به آلمان را به طور کامل داشته باشید.

مدارک مورد نیاز ویزای هنرمندان در آلمان

در مهاجرت نویسندگان به آلمان علاوه بر شرایط، لازم است با مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا نیز آشنا شوید. آگاهی از مدارک مورد نیاز و نحوه جمع‌آوری و ارائه آن‌ها نقش مهمی در پیگیری درخواست شما دارد. باید بدانید که یکی از ضروری‌ترین این مدارک، نمونه کار یا پورتفولیو است. شما برای راه یافتن به آلمان لازم است مهارت و توانایی هنری خود را ثابت کنید. این کار با ارائه نمونه کار و رزومه قوی امکان‌پذیر است. در رزومه خود باید اطلاعات مربوط به تحصیلات آکادمیک و آموزش‌های مرتبط کوتاه مدتی که گذرانده‌اید را جای دهید. در پایین به برخی دیگر از مدارک ضروری برای دریافت ویزای هنرمندان اشاره می‌کنیم:

  • پاسپورت با اعتبار کافی
  • ۲ قطعه عکس استاندارد
  • مدارک دانشگاهی و حرفه‌ای هنری
  • گواهی تمکن مالی
  • مدارک دوره‌های هنری گذرانده شده
  • فرم درخواست ویزا پر شده
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • بیمه نامه مسافرتی

حقوق و درآمد نویسنده در آلمان

فردی که تصمیم به اشتغال در خارج از کشور دارد، سطح درآمد شغل مورد نظر را بررسی خواهد کرد. چیزی که در مورد تمام مشاغل هنری مشترک بوده، پیچیدگی کسب درآمد است. چرا که ممکن است یک هنرمند زمان زیادی را برای خلق یک اثر صرف کند اما در نهایت استقبال مورد نظر حاصل نشود. او تنها در صورتی موفق به کسب درآمد بالا خواهد شد که سلیقه جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند را بشناسد. سطح مهارت و توانایی، میزان خلاقیت، بستر کاری، حجم کاری در یک ماه و سابقه و کیفیت کار از دیگر عوامل موثر بر میزان حقوق نویسندگان هستند.

به طور کلی، نویسندگانی که با یک شرکت همکاری می‌کنند ماهیانه حدود ۲۵۰۰-۵۰۰۰ یورو درآمد خواهند داشت. میزان حقوق در افرادی که به صورت مستقل و پروژه‌ای کار می‌کنند، متفاوت است. حقوق این افراد اغلب به صورت ساعتی محاسبه شده و می‌تواند ساعتی ۲۰-۲۰۰ یورو باشد. در نهایت می‌توان گفت درآمد نویسندگان در آلمان در حدی است که می‌توانند زندگی ایده‌آل و راحت داشته باشند.

بهترین گرایش‌ها برای مهاجرت نویسندگان به آلمان

برای مهاجرت نویسندگان به آلمان، این که در چه گرایشی تخصص دارند نیز اهمیت دارد. امروزه واژه نویسندگی، نگارش طیف وسیعی از متون را در برمی‌گیرد. در ادامه با برخی از گرایش‌های پرطرفدار نویسندگی در آلمان آشنا می‌شویم:

  • کپی رایترها: این نویسندگان وظیفه نوشتن مطالب تبلیغاتی و معرفی محصول را به عهده دارند. این افراد با مؤسسات تبلیغاتی و شرکت‌های ارائه دهنده کالاهای مختلف همکاری می‌کنند. کاتالوگ محصولات، توضیحات مربوط به هر محصول در وبسایت و متن روی بسته‌بندی نمونه‌ای از کارهای کپی رایترها هستند.
  • نویسندگان فنی: دستگاه‌، ابزار، تجهیزات الکترونیکی و حتی نرم افزارها در بسته‌بندی خود یک دفترچه راهنما دارند. متون این دفترچه‌ها توسط نویسندگان فنی تهیه می‌شود. آن‌ها اطلاعات جامع و البته ساده‌ای را پیرامون نحوه استفاده و نگهداری از ابزار و تجهیزات مختلف جمع‌آوری می‌کنند.
  • نویسندگان آنلاین: نویسندگان آنلاین یا همان تولید کنندگان محتوا با استفاده از مهارت خود و تکنولوژی اینترنت مطلبی را آماده و منتشر می‌کنند. این گرایش یکی از جدید‌ترین و کارآمدترین گرایش‌های نویسندگی در سراسر جهان است. در این روش برای تولید محتوا، محدودیت‌های نشر کاغذی برطرف شده و کار نیز سرعت می‌گیرد. کسب و کارهای مختلف به کمک نویسندگان آنلاین می‌توانند وبسایت‌هایی راه‌اندازی کرده و مطالب مرتبط را منتشر کنند.

وظایف یک نویسنده در آلمان

در مهاجرت نویسندگان به آلمان، وظایف آن‌ها در این کشور نیز مطرح است. نویسنده در واقع فردی است که قصد دارد پیام‌هایی را از طریق نوشته‌های خود انتقال دهد. بنابراین، لازم است احساس، درک و اندیشه خوبی داشته باشد. نویسندگان اغلب در مؤسسات تبلیغاتی، شرکت‌های چند رسانه‌ای و انتشارات‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند. آن‌ها ممکن است مقاله‌نویسی، رمان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و یا سخنرانی‌نویسی کنند. نویسندگان همچنین محتوای تبلیغاتی تولید می‌کنند و کتاب کودک و بزرگسال، داستان و شعر می‌نویسند. آن‌ها وظیفه تهیه مطالبی برای رسانه‌های مختلف همچون رادیو، تلویزیون، مجلات و شبکه‌های اجتماعی را بر عهده دارند. اگر بخواهیم لیستی از وظایف نویسنده در آلمان تهیه کنیم، به موارد پایین می‌رسیم:

  • انتخاب موضوع مناسب برای نوشته (براساس نیاز و سلیقه جامعه)
  • جستجو در کتاب‌ها، اینترنت و مصاحبه‌های حضوری برای جمع‌آوری اطلاعات
  • در نظر گرفتن قوانین نویسندگی حین نوشتن مطلب مورد نظر
  • تهیه پیش‌نویس از مطلب
  • بررسی مکرر متن و انجام تغییرات لازم
  • شرکت در جلسات نقد و بررسی اثر هنری

نویسنده وظایف خود را با مهارت‌های خاصی انجام می‌دهد. او استعداد کافی در جمع‌آوری اطلاعات و نوشتن دارد، می‌تواند زمان زیادی را برای این کار صرف کند و پشتکار و اراده‌اش قوی است. شما به عنوان یک نویسنده در کار خود نظم دارید، زمان را مدیریت می‌کنید و البته دقیق و نکته‌بین هستید.

شرایط استخدام و کاریابی نویسندگان در آلمان

همانند سایر افرادی که در خارج از اتحادیه اروپا هستند و قصد مهاجرت به آلمان را دارند، نویسندگان نیز باید برای دریافت ویزا اقدام کنند. یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت نویسندگان به آلمان، گرفتن ویزای فریلنسری یا خوداشتغالی است. این ویزا در واقع نوعی ویزای کاری به حساب می‌‌آید که به متقاضیان خاص همچون هنرمندان اعطا می‌شود. مهم‌ترین شرایط مورد نیاز برای دریافت این ویزا، داشتن رزومه و نمونه کار قوی و قابل ارائه است. در ویزای فریلنسری، متقاضی باید اثبات کند می‌تواند در بازار کار آلمان کسب درآمد کند، هزینه‌های خود را تأمین کند و البته تأثیر مثبتی بر رونق اقتصادی و فرهنگی کشور داشته باشد. مدت اعتبار ویزای خوداشتغالی ۳ ماه است و به فرد اجازه مهاجرت و اقامت می‌دهد. در این مدت، نویسنده می‌تواند برای راه‌اندازی کسب و کار خلاقانه و هنرمندانه تلاش کند.

اگر به کمک ویزای خوداشتغالی وارد آلمان شده باشید، باید به صورت قانونی به عنوان یک فریلنسر فعالیت کنید. در این مدت تنها مجاز به زندگی در شهر برلین هستید. یکی از مزایای ویزای هنرمندی آلمان، قابلیت تمدید آن به مدت سه سال است. بعد از گذشت سه سال، در صورتی که درآمد ثابتی داشته باشید می‌توانید به عنوان یک هنرمند برای اقامت دائم اقدام کنید.

عدم سوء پیشینه، داشتن مدرک زبان بالاتر از سطح B1 و اثبات تمکن مالی به دولت از جمله شرایط لازم برای دریافت اقامت دائم آلمان هستند.

فراخوان‌های هنری نیز ممکن است یکی از روش‌های مهاجرت و کاریابی در آلمان محسوب شوند. برخی نویسندگان موفق به دریافت کارت شرکت در این گردهمایی‌های سالیانه می‌شوند. در این صورت، به کمک ویزای هنرمندی مخصوص می‌توانند برای مدتی کوتاه در آلمان اقامت داشته و شرایط را برای راه‌اندازی کسب و کار بررسی کنند.

در مهاجرت نویسندگان به آلمان، برخی نیز اقدام از طریق جاب آفر را انتخاب می‌کنند. برای هنرمندان دریافت پیشنهاد کاری و گرفتن ویزا از این طریق اندکی دشوار است. این روش عموما به افرادی پیشنهاد می‌شود که مهارت بالایی در حرفه خود دارند. در این صورت، شانس بیشتری برای دریافت جاب آفر و پذیرش در آلمان خواهند داشت.

بهترین شهرها برای مهاجرت نویسندگان به آلمان

متقاضیانی که از طریق ویزای فریلنسری به آلمان مهاجرت می‌کنند، تنها اجازه اقامت در شهر برلین را دارند. برلین علاوه بر پایتخت اقتصادی و سیاسی، پایتخت هنری این کشور نیز محسوب می‌شود. این شهر موزه‌ها، بناهای تاریخی و هنری و نمایشگاه‌های بزرگی را در خود جای داده است. بنابراین، نویسندگان در برلین بستر مناسبی برای ارتقاء توانایی‌های خود دارند.

هامبورگ و کلن نیز از جمله‌ شهرهای فرهنگی و هنری آلمان به حساب می‌آیند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *