شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان

به لطف شرایط متعادل زندگی در آلمان، بخش قابل توجهی از جمعیت این کشور تا سنین بالا از سلامت خوبی برخوردار هستند. با این حال با افزایش امید به زندگی و افزایش متوسط سن جامعه، تقاضا برای شغل پرستاری و همچنین مراقبت‌های اولیه پزشکی در حال افزایش است. سرزمین ژرمن‌ها یک سیستم مراقبت بهداشتی پایدار دارد. با این وجود، متخصصان پرستاری همچنان مورد تقاضا بوده و فرصت‌های شغلی آن‌ها بیش از هر زمان دیگری است. بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و سایر مراکز درمانی و مراقبتی همیشه به منظور پاسخگویی به تقاضای روز‌افزون در حرفه‌های پرستاری، اقدام به جذب نیروی تازه با سطوح مختلف صلاحیت و مهارت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده تقاضای مراکز مختلف برای استخدام پرستار افزایش پیدا کند. آیا می‌خواهید بخشی از سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی آلمان شوید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، با الوویزا و شرح شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان همراه باشید.

فهرست مطالب

مهاجرت پرستاران به آلمان

بازار کار و نرخ اشتغال پرستاران در آلمان

همان‌طور که اشاره شد بهداشت و سلامت یکی از حوزه‌های مورد توجه دولت آلمان است. به همین دلیل همواره نیاز بالایی به پرستار در این کشور وجود دارد. به جز مؤسسه‌های آموزشی، بسیاری از مراکز درمانی نیروی مورد نیاز خود را از بین متخصصین دیگر کشورها جذب می‌کنند. به دلیل بازار کار پر رونق پرستاری در آلمان، دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند به راحتی استخدام شوند. بر اساس گزارش آژانس استخدام کشور آلمان، نرخ بیکاری پرستاران کمتر از ۲ درصد بوده و همچنان در حال کاهش است.

شرایط مهاجرت پرستاران به آلمان

مهاجرت پرستاران به آلمان به روش‌های مختلفی قابل انجام است. اولین روش برای فارغ‌التحصیلان این رشته، مهاجرت از طریق ویزای کاری است. این ویزا زمانی برای شما صادر می‌شود که یک کارفرمای آلمانی به صورت رسمی از شما دعوت به همکاری به عمل آورده و برای شما جاب آفر (پیشنهاد کاری) ارسال کرده باشد. در این شرایط می‌توانید در قالب ویزای کاری به سرزمین ژرمن‌ها مهاجرت کرده و در این کشور مشغول به فعالیت شوید. برای آن که بتوانید کارفرمای آلمانی را به استخدام خود متقاعد کنید، لازم است مدارک تحصیلی بالایی داشته و از حداقل سه سال سابقه کاری برخوردار باشید. در صورتی که قصد دارید با ویزای کار آلمان آشنا شوید، می‌توانید از مطلب شرایط دریافت ویزای کار آلمان کمک بگیرید. پیش از اقدام برای دریافت ویزای کار آلمان، لازم است که شغل خود را در این کشور پیدا کرده باشید. برای تحقق این امر راه‌های متنوعی از جمله استفاده از مؤسسات کاریابی وجود دارد. به واسطه مطلب لیست مؤسسات کاریابی در آلمان می‌توانید این مؤسسات را بشناسید.

دومین راهکار برای مهاجرت پرستاران به آلمان، استفاده از ویزای جاب سیکر است. با دریافت این ویزا می‌توانید برای مدت محدودی در سرزمین ژرمن‌ها حضور داشته و با مراجعه به مراکز مختلف، شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. این نوع از ویزای کشور آلمان دارای شرایط خاص خود است که در مطلب شرایط دریافت ویزای جستجوی کار آلمان به طور کامل آن‌ها را شرح داده‌ایم.

سومین روشی که از طریق آن می‌توانید به عنوان پرستار به آلمان مهاجرت کنید، دوره کارآموزی پرستاری است. این دوره که با نام آوسبیلدونگ نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی است. در قالب دوره کارآموزی مذکور می‌توانید تمامی جنبه‌های پرستاری را یاد گرفته و ضمن آموزش رایگان، حقوق ماهیانه دریافت کنید. در صورتی که قصد دارید از طریق آوسبیلدونگ پرستاری به آلمان مهاجرت کنید، می‌توانید مطلب شرایط آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان را مطالعه کنید.

مدرک زبان آلمانی جزو اصلی‌ترین پیش‌نیاز‌ها برای مهاجرت پرستاران به آلمان است. آشنایی با این زبان در تمامی مراحل استخدام، دریافت ویزا و فعالیت به عنوان پرستار الزامی است. بسیاری از مردم سرزمین ژرمن‌ها به خصوص قشر مسن، تنها قادر به تکلم به زبان آلمانی هستند. در نتیجه در صورت عدم مهارت در زبان آلمانی با مشکلات مختلفی رو‌برو خواهید شد. برای آن که بتوانید به عنوان پرستار به آلمان مهاجرت کنید، لازم است حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B2 را در اختیار داشته باشید.

از طرف دولت و مراکز درمانی محدودیت سنی برای فعالیت پرستاران اعمال نشده است. به همین دلیل حتی در سنین بالاتر از ۴۰ سال نیز می‌توانید به آلمان مهاجرت کرده و به عنوان پرستار فعالیت کنید. تنها کافی است که مدارک لازم را در اختیار داشته و از پیش‌نیاز‌هایی مثل مدرک زبان آلمانی برخوردار باشید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار پرستاران آلمان

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • ویزای کار یا جاب سیکر
  • جاب آفر یا پذیرش از برگزارکننده دوره آوسبیلدونگ
  • رزومه به همراه سابقه کاری (حداقل سه سال)
  • مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B2
  • بیمه
  • گواهی سلامت و عدم سوءسابقه
  • تمکن مالی
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی محل اقامت

نحوه معادل‌سازی مدارک

در صورتی که قصد دارید از مدرک پرستاری خود در آلمان استفاده کنید، لازم است که اقدام به معادل‌سازی آن کنید. پیش از هر اقدامی، باید بررسی کنید که آیا دانشگاه شما در سرزمین ژرمن‌ها مورد تأیید است یا خیر. در صورت تأیید دانشگاه می‌توانید به سراغ مراحل بعدی بروید. در ابتدای امر باید تسلط خود به زبان این کشور را با ارائه مدرک معتبر اثبات کنید. پس از این مرحله، از شما خواسته می‌شود که مدرک تحصیلی خود را به آلمانی ترجمه و ارسال کنید.

در نهایت دولت آلمان از شما می‌خواهد که آزمون معادل‌سازی مدرک تحصیلی را پشت سر بگذارید. تنها به شرطی مراحل معادل‌سازی با موفقیت به پایان می‌رسد که نمره کافی را به دست بیاورید. در غیر این صورت مدرک شما تأیید نخواهد شد. در این شرایط ممکن است از شما خواسته شود در دوره‌های تکمیلی و آموزشی شرکت کنید. در قالب این دوره‌ها مهارت‌های لازم به شما آموزش داده می‌شود. 

حقوق و درآمد پرستاران در آلمان

به طور متوسط، پرستاران فعال در کشور آلمان حقوق ناخالص سالیانه ۶۰.۰۴۰ یورو را دریافت می‌کنند. دستمزد این افراد در مقابل هر ساعت فعالیت، مبلغ ۲۹ یورو است. متوسط پاداشی که در سال به پرستاران پرداخت می‌شود، حدود ۹۸۵ یورو است. میزان تجربه و مهارت در رقم پرداختی از سوی کارفرما تأثیرگذار است. بر این اساس در سال‌های ابتدایی فعالیت (۱ تا ۳ سال تجربه) به طور متوسط ۴۲.۵۷۲ یورو پرداخت می‌شود. این در حالی است که در سطح ارشد (بیش از ۸ سال تجربه) به طور متوسط ۷۴.۳۳۴ یورو دریافت خواهید کرد.

وظایف پرستاران در آلمان

به عنوان یک پرستار وظیفه دارید که از افراد مراقبت کرده و در تمامی مراحل زندگی از آن‌ها حمایت کنید. پرستاری به سه بخش اصلی، به نام‌های مراقبت از بیمار، پرستاری کودکان و پرستاری از افراد سالمند تقسیم می‌شود. وظایف شما در زمینه پرستاری شامل مواردی مثل بررسی، راهنمایی، حمایت و مراقبت از بیماران، اعم از افراد بستری شده و بیماران سرپایی است. علاوه بر این، لازم است که اقدامات پرستاری را مستند و ارزیابی کنید، دستور‌العمل‌های پزشکی را انجام دهید و در پروسه درمان به پزشکان یاری برسانید. در کنار مهارت‌های تخصصی، باید از صلاحیت‌های فردی نیز برخوردار باشید. به عنوان عضوی از کادر پرستاری، در مواقع بسیاری می‌بایست با فرد بیمار و خانواده‌ها ارتباط داشته و زمینه آرامش را فراهم کنید.

بهترین شهرها برای شغل پرستاری در آلمان

در تمامی شهر‌ها و مناطق مختلف کشور آلمان، نیاز به پرستار وجود دارد. به همین دلیل در هر بخشی از سرزمین ژرمن‌ها می‌توانید استخدام شده و به عنوان یک پرستار فعالیت کنید. با این حال در شهر‌های پر‌جمعیت مراکز درمانی بزرگ‌تر بوده و حجم بیماران به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. این امر موجب می‌شود که در این مناطق حقوق پرستاران بیشتر باشد. در پایین تعدادی از بهترین شهرها برای شغل پرستاری در آلمان را نام می‌بریم:

  • برلین
  • کلن
  • دوسلدورف
  • فرانکفورت
  • هامبورگ
  • مونیخ
  • بن

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *