شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان

پزشکی از جمله رشته‌های پرطرفدار در آلمان و دنیا به حساب می‌آید. نیاز روزافزون کشور به پزشکان موجب شده که شرایط ایده‌آلی برای مهاجرت و کار این افراد فراهم شود. به همین دلیل، پزشکان و دندانپزشکان بسیاری این کشور را برای کار یا ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. در ادامه با جزئیات بیشتری پیرامون مهاجرت پزشکان به آلمان آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

مهاجرت پزشکان به آلمان

بازار کار پزشکان در آلمان

کشور آلمان از جمله قطب‌های اقتصادی در جهان محسوب می‌شود. به همین دلیل، نرخ بیکاری در این کشور صنعتی بسیار پایین است. کیفیت بالای زندگی و فرصت‌های شغلی متعدد توجه بسیاری از مهاجرین را به آلمان جلب کرده‌ است. اگر قصد مهاجرت و اشتغال در آلمان را دارید، لازم است ابتدا با وضعیت بازار کار کشور آشنا شوید.

به طور کلی، پزشکی از جمله رشته‌های تحصیلی و مشاغل پرطرفدار در دنیا به حساب می‌آید. شما ممکن است به عنوان یک پزشک قصد ورود به آلمان را داشته باشید. در این صورت لازم است بدانید که یکی از مهم‌ترین زمینه‌های شغلی که آلمان در آن به نیرو نیاز دارد، پزشکی و زیر شاخه‌های آن است. کم بودن رشد جمعیت، بالا رفتن میانگین سنی و کیفیت بالای سیستم درمانی موجب نیاز مبرم آلمان به پزشکان ماهر شده است. این کشور بازار کار گسترده و موقعیت‌های شغلی متنوعی را در اختیار این افراد قرار می‌دهد. از این رو، در سال‌های اخیر مهاجرت پزشکان به آلمان افزایش یافته است. شما در مدتی کوتاه بعد از ورود به این کشور می‌توانید موقعیت شغلی مناسب خود را در بیمارستان، کلینیک یا مطب خصوصی پیدا کنید.

شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان

افراد ممکن است برای برخورداری از امکانات رفاهی بالا و وضعیت اقتصادی مناسب آلمان تصمیم به مهاجرت بگیرند. مهاجرت پزشکان به آلمان نیز می‌تواند دلایلی چون کسب موقعیت شغلی مناسب و درآمد بالا داشته باشد.

برای این که مهاجرت پزشکان به آلمان منجر به فعالیت کاری شود، افراد باید مجوز لازم را دریافت کنند. بدین منظور، مدرک پزشکی آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این پروسه زمان‌بر خواهد بود. از این رو، در این مدت با داشتن مجوز موقت Bereufserlaubnis می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند. Approbation مجوز معتبر و دائمی است که بعد از مدتی صادر می‌شود. پزشکانی که از خارج از اتحادیه اروپا قصد مهاجرت دارند، باید شرایط لازم برای ورود و کار در کشور را داشته باشند.

سطح تحصیلات

رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی از جمله رشته‌هایی هستند که امکان معادل‌سازی مدرک آن‌ها در کشور آلمان وجود دارد. افرادی که در کشوری به غیر از آلمان مدرک پزشکی خود را دریافت کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت ویزا و معادل‌سازی مدرک خود اقدام کنند.

سطح زبان

یکی از شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان، تسلط به زبان آلمانی است. شما به عنوان یک پزشک برای گرفتن شرح حال بیمار و تشخیص صحیح بیماری، نیاز دارید که به خوبی با بیمار صحبت کنید. به همین دلیل، داشتن مدرک حداقل سطح B1 آلمانی ضروری است. پزشکان می‌توانند با این مدرک وارد کشور شوند و سپس با طی دوره‌های زبان، سطح خود را به C1 برسانند. هرچه تسلط شما به زبان آلمانی بیشتر باشد، شرایط کاری برای شما آسان‌تر خواهد شد.

سابقه کاری

پزشکی از جمله مشاغل حرفه‌ای و تخصصی به شمار می‌آید. به همین دلیل، داشتن سابقه کاری نقش مهمی در مهاجرت پزشکان به آلمان خواهد داشت. داشتن سابقه کاری ۲ یا ۳ ساله، شانس شما برای موفقیت در مهاجرت را بالا می‌برد.

شرایط سنی

شرط سنی دریافت ویزای کاری آلمان ممکن است سؤال بسیاری از مهاجرین باشد. بهتر است بدانید که دولت برای مهاجرت پزشکان به آلمان محدودیت سنی مشخص نکرده است. با این حال، افرادی که در سنین ۲۵ تا ۴۰ سال قرار دارند، شرایط ایده‌آل‌تری برای مهاجرت و دریافت ویزای کاری خواهند داشت.

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار پزشکی آلمان

اقتصاد آلمان به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته می‌شود. از این رو، فرصت‌های شغلی متعددی را برای اشتغال متقاضیان خارجی فراهم کرده است. متقاضیانی که در خارج از اتحادیه اروپا هستند، برای مهاجرت به ویزای کاری نیاز دارند. به منظور دریافت این ویزا، ابتدا باید برای کاریابی اقدام کنند. اگر موفق به دریافت یک پیشنهاد شغلی شوند، می‌توانند مدارک لازم برای ویزا را به سفارت آلمان تحویل دهند. در صورت تأیید شدن مدارک و شرکت در مصاحبه، لازم است منتظر نتیجه بمانند. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای مهاجرت پزشکان به آلمان شامل موارد ذیل هستند:

  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • مدارک شناسایی ترجمه شده
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به همراه ریزنمرات
  • فرم درخواست ویزا تکمیل شده
  • مدرک زبان آلمان حداقل سطح B1
  • گواهی تمکن مالی
  • مجوز سازمان نظام پزشکی ایران
  • پروانه طبابت

نحوه معادل‌سازی مدرک پزشکی

نیاز مبرم آلمان به نیروی پزشکی موجب شده که شمار پزشکانی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، افزایش یابد. آلمان نیز شرایط مساعدی را برای جذب این افراد فراهم کرده است. به منظور مهاجرت پزشکان به آلمان و اشتغال به کار، لازم است مدرک آن‌ها معادل‌سازی شود. بنابراین، باید دوره‌های کارورزی را طی کنند. پزشکان در طول این دوره نیز مجوز کار موقت داشته و حقوق دریافت می‌کنند. مراحل معادل‌سازی مدرک پزشکی در آلمان بدین ترتیب است:

  • متقاضی باید مدرک زبان آلمانی B1 تا C1 داشته باشد. در غیر این صورت، لازم است در دوره‌های زبان شرکت کند.
  • لازم است مدارک دانشگاهی ترجمه شده را به همراه ریزنمرات ارائه دهد.
  • بعد از اتمام دوره زبان، با در اختیار داشتن نامه درخواست، رزومه و کپی پروانه نظام پزشکی درخواست خود را برای یک کلینیک آلمانی به عنوان پزشک مهمان ارسال می‌کند.
  • برای گرفتن مجوز کار موقت (Berufserlaubnis)، درخواست باید به اداره ایالتی که کلینیک در آن قرار دارد، ارسال شود.
  • دوره کارورزی دو ساله است. در صورت قبولی در آزمون نهایی و تأیید معادل‌سازی مدرک، متقاضی می‌تواند اجازه کار دائم را دریافت کند.

حقوق و درآمد پزشکان در آلمان

مورد دیگری که در مهاجرت پزشکان به آلمان اهمیت دارد، میزان درآمد است. به طور کلی، پزشکی از جمله مشاغل پردرآمد در آلمان و سراسر جهان به حساب می‌آید. با این حال، عوامل گوناگونی در میزان حقوق نقش دارند. بسته به تجربه کاری، کیفیت کار، نوع تخصص، شهر محل اشتغال و کار در مکان‌های خصوصی یا دولتی درآمد پزشکان در آلمان متفاوت خواهد بود. همچنین افرادی که در ایالت‌های غربی مشغول به کار هستند حقوق بیشتری نسبت به افراد ساکن ایالت‌های شرقی دریافت می‌کنند. میانگین درآمد سالیانه پزشکان آلمان به ترتیب ذیل است:

موقعیت شغلی

میزان درآمد (سالانه)

پزشک ارشد

۱۰۰۰۰۰-۲۸۰۰۰۰ یورو

دستیار پزشک ارشد

۱۰۰۰۰۰-۱۳۰۰۰۰ یورو

پزشک متخصص

۶۵۰۰۰-۸۵۰۰۰ یورو

دستیار پزشک

۴۸۰۰۰-۵۵۰۰۰ یورو

بهترین گرایش‌های پزشکی در آلمان

در مهاجرت پزشکان به آلمان، هر دو گروه پزشکان عمومی و دارای تخصص شرایط کار در این کشور را دارند. شما ممکن است به عنوان پزشک عمومی یا متخصص قصد ورود به آلمان را داشته باشید. در این صورت لازم است با رشته‌های پزشکی که تقاضای بالایی در این کشور دارند، آشنا شوید. اگر در شاخه‌های پایین تحصیل کرده باشید، شانس بیشتری برای مهاجرت و اشتغال در آلمان خواهید داشت.

  • پزشک عمومی
  • متخصص قلب و عروق
  • متخصص مغز و اعصاب
  • متخصص زنان و زایمان
  • جراح عمومی
  • چشم پزشک
  • متخصص بیهوشی
  • رادیولوژیست

وظایف یک پزشک در آلمان

پزشکی از جمله مشاغل تخصصی و حساس به شمار می‌آید. پزشک در کنار تشخیص و درمان بیماری، لازم است که در نهایت آرامش با بیمار ارتباط برقرار ‌کند. در آلمان، پزشک عمومی ممکن است به عنوان پزشک خانواده مشغول به کار شود. او معاینات و آزمایشات اولیه را بر روی بیمار انجام می‌دهد. همچنین در صورت نیاز بیمار را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد. پزشک متخصص برای تشخیص دقیق‌تر، آزمایشات و معاینات تخصصی‌تری را روی بیمار انجام می‌دهد. مسئله مهم دیگر در مورد مهاجرت پزشکان به آلمان، این است که یک پزشک ممکن است در بیمارستان‌ها، گروه‌های پزشکی و یا مطب خصوصی انجام وظیفه کند.

شرایط استخدام و کاریابی پزشکان در آلمان

آلمان از جمله کشورهای مهاجرپذیر اروپا است که همه ساله افراد بسیاری با اهداف مختلف به آن مهاجرت می‌کنند. پزشکان دسته بزرگی از مهاجرین این کشور را تشکیل می‌دهند. نیاز آلمان به نیروی پزشک و شرایط مساعد زندگی برای پزشکان موجب شده که این افراد در مدت زمان کم شغل مناسب خود را بیابند. هر سال قوانین کار و استخدام در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان به روزرسانی می‌شود. در سال‌های اخیر مهاجرت پزشکان به آلمان و کاریابی در این کشور مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

اولین قدم در کاریابی و استخدام پزشکان، آشنایی با مؤسسات و وبسایت‌های کاریابی در آلمان است. از این طریق می‌توانید رزومه و مشخصات خود را ارائه داده و با کارفرمایان آلمانی ارتباط بگیرید. آژانس استخدام بهداشت و درمان، آژانس Germanmedicine، مؤسسه Doc to let و مؤسسه کاریابی Medijobs از جمله مراکزی هستند که برای مهاجرت پزشکان به آلمان فعالیت می‌کنند. جستجوی شغل در آلمان به دو طریق پیگیری می‌شود:

از طریق جاب آفر

در کاریابی جاب آفر (Job Offer)، فرد از کشور خود و به صورت غیرحضوری برای یافتن کار و دریافت ویزا اقدام می‌کند. بدین منظور از سایت‌های مؤسسات جستجوی کار کمک می‌گیرد. در این صورت اگر موفق به یافتن کارفرمای آلمانی و انجام مصاحبه شود، دعوت‌نامه شغلی دریافت خواهد کرد. در این مرحله، لازم است مدارک خود را به همراه پیشنهاد کاری به سفارت آلمان تحویل داده و برای دریافت ویزای کاری اقدام کند. داشتن مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B1 ضروری است.

از طریق جاب سیکر

در روش جاب سیکر (Job Seeker)، متقاضی برای یافتن شغل مناسب در آلمان حضور می‌یابد. او با گرفتن ویزای جستجوی کار، می‌تواند به مدت ۶ ماه در آلمان حضور داشته و به دنبال شغل مورد نظر باشد. از آنجایی که این کشور در رشته‌های پزشکی با کمبود نیرو مواجه است، کاریابی مشاغل پزشکی در این مدت دشوار نخواهد بود. در این روش نیز فرد به کمک مؤسسات کاریابی کشور نیاز خواهد داشت. متقاضی با مراجعه به این مراکز از موقعیت‌های شغلی موجود مطلع می‌شود. در این صورت جوینده کار می‌تواند به طور مستقیم و حضوری شرایط مشاغل مختلف را بررسی کند. برای دریافت این نوع ویزا نیز داشتن مدرک B1 آلمانی ضروری است.

بهترین شهرها برای مهاجرت پزشکان به آلمان

خدمات درمانی گسترده و تعداد زیاد مراکز درمانی در آلمان موجب شده که این کشور همواره به نیروی پزشک نیاز داشته باشد. دولت نیز برای جذب نیروی کار ماهر، شرایط ایده‌آلی را برای مهاجرت پزشکان به آلمان فراهم کرده است. تقریبا تمامی شهرهای آلمان پذیرای پزشکان مهاجر هستند. حال انتخاب بهترین شهر برای کار به شرایط متقاضی و شهر محل کار بستگی دارد. میزان تقاضا، میزان درآمد و کیفیت زندگی در شهرهای مختلف آلمان متفاوت است.

  • شهرهای کوچک با کمبود نیروی بیشتری در این زمینه شغلی مواجه هستند. از این رو، پزشکان با کار در این شهرها از امکانات ایده‌‌آل‌تری برخوردار خواهند بود. بنابراین، بسیاری از پزشکان مهاجر می‌توانند کار خود را در این نواحی آغاز کنند.
  • وجود بیمارستان‌ها و کلینیک‌های متعدد در شهرهای بزرگ نیز فرصت‌های شغلی متنوعی را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. یکی از موارد مهم در مهاجرت پزشکان به آلمان میزان درآمد است که طبیعتا در شهرهای بزرگ بالاتر خواهد بود.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

2 دیدگاه برای “شرایط مهاجرت پزشکان به آلمان

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      جهت اقدام برای شما داشتن مجوز اقامت ایران ضروری است. در صورت داشتن شرایط تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *