شرایط مهاجرت کادر درمان به آلمان

در مقایسه با سایر کشور‌ها، آلمان دارای سیستم بهداشت و درمان کارآمد‌تری است. در این کشور به کمک جدید‌ترین روش‌های درمانی و ابزار‌های نوین پزشکی، سطح بالایی از سلامت فراهم می‌شود. شبکه‌ای متراکم از بیمارستان‌ها و پزشکان تضمین می‌کنند که بیماران به سرعت خدمات پزشکی لازم را دریافت خواهند کرد. بخش مراقبت‌های درمانی سرزمین ژرمن‌ها بسیار نو‌آورانه بوده و به لحاظ اقتصادی پویا است. در حال حاضر بیش از ۵.۸ میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند. این تعداد همواره در حال افزایش بوده و نیروهای تازه‌ای جذب می‌شوند. این ویژگی‌ها موجب می‌شوند که مهاجرت کادر درمان به آلمان از رونق بالایی برخوردار باشد.

فهرست مطالب

مهاجرت کادر درمان به آلمان

بازار کار کادر درمان در آلمان

به کارگیری نسل جدیدی از اعضای کادر درمان همواره در اولویت بوده و یک فوریت در آلمان محسوب می‌شود. در سال‌های آینده همچنان روند رو به رشد تقاضا برای این افراد ادامه پیدا خواهد کرد. بسیاری از پزشکان بازنشست شده یا در مناطق کوچک‌تر فقدان کادر درمان وجود دارد. این موارد باعث می‌شوند که فضای زیادی برای استخدام نیروی جدید و تازه‌نفس ایجاد شود.

در عین حال جمعیت مهاجرین فعال در زمینه مراقبت‌های پزشکی در دهه گذشته بیش از دو برابر شده است. برای مثال در سال ۲۰۲۰، تعداد ۸۸۲۶ پزشک خارجی برای معادل‌سازی مدرک خود درخواست دادند. به همین دلیل فعالیت به عنوان یکی از اعضای کادر درمان، حجم بالایی از تقاضا‌های مهاجرت را به خود اختصاص داده است.

به عنوان یک عضو کادر درمان در آلمان، طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی برای شما وجود دارد. برای مثال می‌توانید در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز مراقبت‌های پزشکی، خدمات پرستاری از سالمندان یا خدمات مراقب در منزل کار کنید. همچنین امکان فعالیت در ادارات مرتبط با پزشکی و راه‌اندازی مطب مستقل وجود دارد. از دیگر زمینه‌های کاری برای اعضای کادر درمان می‌توان به تحقیقات پزشکی، تدریس، فعالیت در بخش‌های بهداشت عمومی و شرکت‌های بیمه اشاره کرد.

شرایط مهاجرت کادر درمان به آلمان

اعضای کادر درمان می‌توانند از طریق روش‌های متعددی به آلمان مهاجرت کرده و فعالیت خود را ادامه دهند. یکی از این راهکار‌ها، مهاجرت از طریق ویزای کار است. این نوع از ویزای سرزمین ژرمن‌ها در صورتی صادر می‌شود که جاب آفر داشته باشید. جاب آفر یک دعوتنامه رسمی است که در قالب آن کارفرمای آلمانی از شما برای مهاجرت به این کشور و استخدام دعوت می‌کند. به همین دلیل پیش از آن که مراحل دریافت ویزای کار را در پیش بگیرید، لازم است با یک کارفرمای مستقر در آلمان به توافق رسیده و قرارداد امضا کنید. 

برای آشنایی با این ویزای سرزمین ژرمن‌ها می‌توانید مطلب شرایط دریافت ویزای کار آلمان را مطالعه کنید. کاریابی در آلمان پروسه و شرایط خاص خود را دارد که تمامی افراد با آن آشنایی ندارند. برای سهولت در این امر می‌توانید از مؤسسات کاریابی استفاده کنید. در قالب مطلب لیست مؤسسات کاریابی در آلمان می‌توانید این مؤسسات را بهتر بشناسید.

علاوه بر ویزای کار آلمان، کادر درمان می‌توانند از طریق ویزای جستجوی کار موسوم به جاب سیکر به این کشور مهاجرت کنند. با دریافت این نوع از ویزای سرزمین ژرمن‌ها می‌توانید در مدت مشخصی در این کشور اقامت داشته و برای پیدا کردن شغل مناسب و استخدام تلاش کنید. ویزای جستجوی کار آلمان شرایط، پیش‌نیاز‌ها و مدارک مورد نیاز خاص خود را دارد. در مطلب ویزای جستجوی کار آلمان این موارد به صورت تمام و کمال توضیح داده شده‌اند.

کشور آلمان همواره تعداد زیادی از دوره‌های کارآموزی موسوم به آوسبیلدونگ را برگزار می‌کند. در قالب این دوره‌ها می‌توانید بسیاری از مهارت‌ها را یاد گرفته و به صورت رسمی وارد بازار کار شوید. این دوره‌ها معمولا رایگان بوده و به ازای شرکت در آن‌ها حقوق دریافت می‌کنید. حوزه پزشکی نیز جزو این دوره‌ها بوده و انواع آن از جمله پرستاری به صورت دوره‌های آوسبیلدونگ ارائه می‌شود. برای آشنایی با برخی از دوره‌های کارآموزی مرتبط با پزشکی می‌توانید مطالب آوسبیلدونگ دستیار رادیولوژی در آلمان و آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان  را مطالعه کنید.

چه در مراحل مهاجرت و چه پس از ورود به آلمان و آغاز فعالیت، به زبان آلمانی نیاز دارید. به همین دلیل مدرک زبان این کشور اصلی‌ترین پیش‌نیاز برای مهاجرت کادر درمان است. بسیاری از فرم‌ها و مدارک به زبان آلمانی بوده و در صورت عدم تسلط به این زبان با مشکلات مختلفی در مراحل درخواست ویزا رو‌به‌رو خواهید شد. علاوه بر این بسیاری از مردم آلمان تنها قادر به تکلم به زبان رسمی این کشور هستند. به دلیل اهمیت ارتباط با بیماران، لازم است که از تسلط قابل قبولی در زبان آلمانی برخوردار باشید. برای آن که بتوانید به عنوان عضوی از کادر درمان در آلمان فعالیت کنید، حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B2 مورد نیاز است.

دولت آلمان و مراکز درمانی این کشور محدودیت سنی برای استخدام به عنوان کادر درمان اعمال نکرده است. به همین دلیل حتی در سنین بالاتر از ۴۰ سال نیز می‌توانید برای مهاجرت به سرزمین ژرمن‌ها اقدام کنید. برای انجام این امر تنها کافی است از شرایط لازم برخوردار بوده و مدارک مورد نیاز را در اختیار داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار کادر درمان

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • ویزای کار یا جاب سیکر
  • جاب آفر یا پذیرش از برگزارکننده دوره آوسبیلدونگ
  • رزومه به همراه سابقه کاری (حداقل سه سال)
  • مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B2
  • بیمه
  • گواهی سلامت و عدم سوءسابقه
  • تمکن مالی
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی محل اقامت

نحوه معادل‌سازی مدارک

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به آلمان، استفاده از ویزای ۱۷A است. در قالب این ویزا می‌توانید به سرزمین ژرمن‌ها مهاجرت کرده و برای معادل‌سازی مدرک تحصیلی تلاش کنید. در ابتدای امر لازم است از تأیید مدرک تحصیلی توسط دولت آلمان اطمینان حاصل کنید. در این صورت می‌توانید مراحل بعدی را در پیش بگیرید. در اولین مرحله، باید تسلط خود به زبان آلمانی را با ارائه مدرک مورد تأیید به اثبات برسانید. برای انجام این منظور حداقل مدرک سطح B2 مورد نیاز است. در صورت تأیید مدرک زبان، باید مدارک تحصیلی خود را به صورت ترجمه شده به دفتر مرکزی تحصیلات خارجی (ZAB) ارسال کنید.

در پایان یک آزمون معادل‌سازی از شما گرفته می‌شود که با موفقیت در آن مجوز لازم برای فعالیت در مراکز درمانی را به دست می‌آورید. در برخی موارد لازم است که در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و سطح دانش و مهارت خود را افزایش دهید.

حقوق و درآمد کادر درمان در آلمان

به عنوان یکی از اعضای کادر درمان که در بخش بهداشت و درمان در آلمان کار می‌کند، معمولاً حدود ۵.۶۹۰ یورو در ماه دریافت می‌کنید. در پایین‌ترین حالت، به طور میانگین مبلغ ۱.۱۹۰ یورو به صورت ماهانه دریافت خواهید کرد. با افزایش سطح مهارت‌ها و تجربه، حقوق شما نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت. بر این اساس در بالاترین حالت ماهانه ۱۷.۰۰۰ یورو به شما پرداخت خواهد شد.

وظایف کادر درمان در آلمان

پزشکان، پرستاران، متخصصان بهداشتی و سایر کارکنان مراکز درمانی در کنار هم کادر درمان را تشکیل می‌دهند. این افراد وظیفه ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در چارچوب قوانین و پروتکل‌ها را برعهده دارند. در کنار وظایف تخصصی از جمله تشخیص بیماری و عمل‌های جراحی، هر یک از اعضای کادر درمان وظیفه عمومی نیز دارند. همدردی با بیماران و خانواده‌ها و حفظ آرامش آن‌ها جزو مهم‌ترین وظایف کادر درمان است.

بهترین شهرها برای شغل کادر درمان در آلمان

نیاز به استخدام اعضای کادر درمان در تمامی مناطق کشور آلمان وجود دارد. این امر موجب می‌شود که نگرانی از بابت محل اقامت خود نداشته و با اطمینان خاطر از بابت استخدام به هر یک از شهر‌های سرزمین ژرمن‌ها مهاجرت کنید. با این حال حقوق شما در تمامی مناطق یکسان نبوده و هر بخش از کشور آلمان بر اساس شرایط خود دستمزد متفاوتی پرداخت می‌کند. از دلایل این امر می‌توان به جمعیت هر شهر و تعداد مراکز درمانی اشاره کرد. در زیر به شهر‌هایی اشاره خواهیم کرد که بیشترین حقوق را به کادر درمان پرداخت کرده و بهترین شرایط را دارند:

  • برلین
  • برمن
  • دورتموند
  • درسدن
  • دوسلدورف
  • اسن
  • فرانکفورت

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *