راهنمای نوشتن رزومه تحصیلی

گرفتن پذیرش از دانشگاه های بزرگ نیازمند رعایت نکات ریز و به ظاهر جزیی اما مهمی است که می تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. یکی از این نکات مهم، نوشتن رزومه تحصیلی یا CV (سی وی) آکادمیک و دقیق است. با یک CV جذاب به کمیته پذیرش دانشگاه نشان می دهید که تحصیلات و مهارت هایی که دارید، شما را به یک کاندیدای عالی برای تحصیل در این رشته خاص تبدیل کرده است.

اما قبل از نوشتن رزومه تحصیلی یا CV آکادمیک باید یک نکته را مشخص کرد.

برای نوشتن رزومه یا CV مناسب می توانید از تجربیات کارشناسان الوویزا استفاده کنید. برای این منظور، می توانید قبل از هر کاری با ما تماس بگیرید.

آموزش نوشتن cv

رزومه با CV آکادمیک فرق دارد؟

بله، بسته به کشوری که قصد تحصیل در آن را دارید، تفاوت می کند.

در آمریکا، رزومه با سی وی فرق دارد. در هر دو، باید تاریخچه کوتاهی از فعالیت های تان را شرح دهید اما در رزومه تمرکز روی دستاوردهای شغلی است در حالی که در CV باید دستاوردها و موفقیت های تحصیلی برجسته شود. وقتی برای پذیرش در دانشگاه درخواست می دهید -به ویژه در مقطع ارشد و بالاتر- چیزی که از شما می خواهند، CV (سی وی) است، نه رزومه. استثنای بزرگ این قاعده، زمانی است که برای MBA اپلای می کنید. در این مورد، اغلب دانشگاه ها از شما رزومه می خواهند، نه CV. در نهایت، در آمریکا برای پذیرش در دانشگاه یا مشاغل دولتی، CV می خواهند و برای هر کار دیگری، رزومه.

  • در بریتانیا هم برای پذیرش تحصیلی از CV استفاده می کنند. در بقیه اروپا و خیلی از جاهای دیگر دنیا، رزومه و CV نقریبا معادل هم هستند.
  • CV معمولا یک رزومه مفصل تر است که جزییات به آن اضافه شده اند.
  • ممکن است CV آکادمیک در آمریکا به ۳ تا ۱۵ صفحه هم برسد.
  • در آمریکا، استرالیا و بریتانیا نباید در CV عکس بگذارید. همچنین نیازی به ذکر ملیت هم نیست، چون قوانین تبعیض نژادی را نقض می کند. در بیشتر کشورهای اروپایی، اضافه کردن عکس متداول است اما ضروری نیست.
  • نوشتن CV و رزومه در آمریکا با اروپا و در بعضی از کشورهای اروپایی با هم، کمی تفاوت دارد و باید جزییات آن را درست رعایت کنید.

همچنین می توانید مقاله آموزش نوشتن انگیزه نامه (SOP) را بخوانید.

قانون طلایی برای نوشتن CV یا رزومه تحصیلی

قانون طلایی در نوشتن CV آکادمیک یا رزومه تحصیلی این است که روی دستاوردهای علمی و آکادمیک تان بیشتر از سوابق حرفه ای خود تاکید کنید. بدیهی است که باید به تجربیات کاری هم اشاره کنید اما درباره مدارج تحصیلی، خیلی بیشتر به جزییات بپردازید.

بنابراین، باید دانشگاه یا مدرسه ای که قبلا می رفتید و مدرکی که گرفته اید را به خوبی و درست معرفی کنید، زمان فارغ التحصیلی خود را بیاورید و افزون بر این ها، باید به چند تا از دوره هایی که گذرانده اید و به مدرک تان مرتبط هستند و جوایز آکادمیکی که گرفته اید، بپردازید.

با این حال، حواس تان باشد که در توضیح دادن، زیاده روی نکنید. هر اطلاعاتی که در CV یا رزومه تحصیلی می آورید، فقط باید شامل نکات ضروری باشد و ۲ تا ۴ بند کوتاه داشته باشد که اول هر کدام یک گلوله سیاه گذاشته می شود.

نکته مهم در نوشتن رزومه تحصیلی یا CV

گذراندن دوره کارآموزی یا انجام کارهای داوطلبانه بیش از چیزی که فکر می کنید، اهمیت دارد و نه تنها به کمیته پذیرش نشان می دهد که علایق شما در چه زمینه هایی است و شما را بهتر می شناسند، بلکه به آنها ثابت می کند که حاضرید برای چیزهایی غیر از رسیدن به درآمد سریع، زحمت بکشید و تلاش کنید.

  • اگر قصد دارید رشته و زمینه تحصیلی تان را عوض کنید، داشتن سابقه کار داوطلبانه یا کارآموزی می تواند کمک کند شکاف بین رشته خودتان و زمینه ای که دوست دارید در آن ادامه تحصیل دهید، پر شود.
  • یادتان باشد؛ موقع نوشتن درباره کار داوطلبانه، باید کاری را که انجام داده اید، توصیف کنید، نه چیزی که فکر می کنید این کار درباره شما می گوید و تصویری که از شما نشان می دهد.
  • چیزی که کمیته پذیرش را تحت تاثیر قرار می دهد، انتقال دادن تجربیات است، چون نصف مفهوم دانشگاه در همین عبارت نهفته است. بنابراین دقت کنید که هر کار داوطلبانه یا غیر داوطلبانه ای که در آن معلم یا دستیار آموزش بوده اید را حسابی برجسته کنید.

CV یا رزومه تحصیلی مناسب چقدر است؟

CV یا رزومه تحصیلی ایده آل، یک تا دو صفحه است. نتیجه اش این که، CV جای زیاده گویی و هدر دادن فضا و اضافه کردن کلمات مبهم و کلی نیست. باید کلمات را حساب شده انتخاب کنید تا در کمترین فضا، بیشترین اطلاعات را راجع به شما منتقل کند.

هشدار: مراقب نمونه ها و قالب های موجود در اینترنت برای نوشتن CV باشید، چون ممکن است به کمیته پذیرش این احساس را منتقل کند که شما فقط یک مقاله درباره چگونه نوشتن CV یا رزومه تحصیلی خوانده اید. این شامل کلمات و اصطلاحات شعاری هم می شود، مثل «detail-oriented» (جزیی نگر و ریزبین). اعضای کمیته پذیرش، این جور عبارت ها را خیلی زیاد شنیده اند.

ساختار رزومه تحصیلی یا CV چگونه است

  1. باید هِدِر (سر تیتر) شامل نام شما و اطلاعات تماس تان داشته باشد.
  2. بخش بندی کنید و هر بخش تیتری داشته باشد که از نظر فنی، نشان دهنده محتوای آن بخش باشد؛ برای نمونه: «تجربه کاری مرتبط»، «محدوده علایق علمی»، «مهارت ها و تکنیک های آزمایشگاهی» و…
  3. توضیحات داشته باشد که معمولا در بندهای مختلف نوشته می شود. اول هر بند، یک گلوله سیاه بگذارید.
  4. داده ها باید بر اساس ترتیب زمانی معکوس چیده شوند؛ یعنی اول، جدیدترین ها آورده شوند.

چه چیزهایی در رزومه تحصیلی یا CV نوشته می شود

  1. زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه: نشان می دهد که به همان سرفصل ها و سوژه هایی اهمیت می دهید که رشته موردنظرتان به آن می پردازد.
  2. تحصیلات: به ترتیب زمانی، از آخرین مدرک به اولین مدرک. معدل تان را هم در آن بیاورید.
  3. مطالب چاپ شده: لینک مقاله هایی که نوشته اید را هم بگذارید تا اعضای کمیسیون راحت بتوانند نمونه کارتان را ببینند.
  4. جایزه ها، پاداش ها و افتخارات: فقط به چیزهایی که واقعا تاثیرگذارند اشاره کنید، مثل بورسیه تحصیلی.
  5. تجربه تدریس: علاقه تان را به زندگی و یا حرفه آکادمیک نشان دهید.
  6. تجربه کاری: اگر تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی تان دارید، آن را قید کنید.
  7. مهارت در کار با کامپیوتر: به مهارت هایی که کسب کرده اید و ممکن است در ضمن تحصیل به کارتان بیاید، اشاره کنید.
  8. مهارت در زبان: به نمره آزمون زبان تان اشاره کنید.
  9. عضویت: اگر عضو سازمان یا نهاد خاصی هستید که به رشته مورد نظر شما مرتبط است، قید کنید.

بازخوانی و اصلاح رزومه تحصیلی یا CV

«CV شما کارت ویزیت شما است.» هر چیزی که در آن می آید، باید با دقت تمام آماده شده و جلا خورده باشد. معنی اش این است که برای هر اپلیکیشنی که می فرستید، یک CV یا رزومه تحصیلی متناسب با همان تهیه کنید تا شما را بنا به شرایط، در بهترین حالت خودتان نشان دهد. همچنین آن را بازخوانی کنید تا هیچ غلط نگارشی نداشته باشد.

همچنین می توانید مقاله آموزش نوشتن استادی پلن را بخوانید.

رزومه تحصیلی یا CV در یک نگاه

مهم ترین چیزی که باید درباره CV یا رزومه تحصیلی بدانید این است که باید انتقال دهنده نگاه شما به دستاوردهای خودتان باشد؛ یعنی برداشت و درک شما از آنچه به دست آورده اید را نشان دهد. معمولا «سی وی» در کنار توصیه نامه کامل می شود که در آن، اساتید آنچه انجام داده اید و مهارت های شما را تایید می کنند.

به همین دلیل است که نباید نوشتن سی وی را یک کار فنی در نظر بگیرید، بلکه باید برایش وقت بگذارید و آن را جوری بنویسید که بازتاب دهنده کارهایی باشد که قبلا انجام داده اید و بگوید در کارهای شما، چه چیز قابل توجه و مهمی وجود دارد.

و در پایان، چند نکته فنی برای نوشتن رزومه تحصیلی یا CV

  • طولانی تر از دو برگه A4 نباشد.
  • فونت خوب برای آن معمولا Arial یا Times New Roman به رنگ سیاه با سایز ۱۰ تا ۱۲ است.
  • ساده و تمیز، تیتربندی و قالب بندی شده (استفاده از فونت ایتالیک، بولد کردن و خط کشیدن زیر کلمات) باشد.

برای نوشتن رزومه یا CV مناسب می توانید از تجربیات کارشناسان الوویزا استفاده کنید. برای این منظور، می توانید قبل از هر کاری با ما تماس بگیرید.

1 دیدگاه برای “راهنمای نوشتن رزومه تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *