شرایط دریافت ویزای تحصیلی اتریش

اتریش کشوری فوق‌العاده زیبا و یکی از کشورهای مهاجرپذیر و پیشرفته در اروپا است. این کشور در مرکز اروپا قرار دارد. اتریش ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به دلیل بالا بودن کیفیت زندگی مهاجرت به این کشور در چند سال اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است. نرخ بیکاری پایین، امنیت بالا، فرصت‌های شغلی مناسب و تحصیل با قیمت مناسب از دیگر دلایل محبوبیت این کشور به عنوان قطب تحصیلی برای اکثر دانشجویان بین‌المللی است. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیا اقدام به دریافت ویزای تحصیلی اتریش می‌کنند. وین پایتخت اتریش ۱۰ سال متوالی است که به عنوان بهترین شهر جهان انتخاب می‌شود.

ممکن است شنیده باشید که تحصیل در این کشور رایگان است؛ اما این‌ ادعا صحیح نیست. به دلیل پایین بودن هزینه تحصیل در این کشور و اینکه دانشجو در هر ترم موظف به پرداخت مبلغی اندک است؛ بسیاری از مؤسسه‌های مهاجرتی اذعان به رایگان بودن تحصیل در اتریش کرده‌اند. البته پرداخت هزینه‌ی اندک فقط مختص مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های دولتی است. تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ملزم به پرداخت هزینه به صورت بین‌المللی خواهد بود.

فهرست مطالب

انواع ویزای تحصیلی اتریش

ویزای تحصیلی اتریش دو نوع است که به شرح زیر است:

  1. ویزای تحصیلی بلند مدت: ویزای تحصیلی نوع C به صورت کوتاه مدت است. شما با این ویزا می‌توانید تا سه ماه در اتریش اقامت و تحصیل کنید. اگر نیاز به زمان بیشتری داشته باشید باید ویزا را تمدید کنید.
  2. ویزای تحصیلی کوتاه مدت: ویزای تحصیلی نوع D به صورت بلند مدت است که حداکثر ۶ ماه اعتبار دارد. یکی از مزایای این ویزا این است که قابلیت تغییر آن به مجوز اقامت دانشجویی وجود دارد. در صورتی که بخواهید تحصیلات طولانی مدت در اتریش داشته باشید نیازمند این نوع ویزا خواهید بود.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی اتریش برای دانش‌آموزان

  • شرایط سنی

دانش‌آموزان می‌توانند از سن ۱۴ سالگی اقدام به دریافت ویزای تحصیلی دانش‌آموزی کنند. تحصیل در مدارس دولتی اتریش رایگان است اما مدارس بین‌المللی این‌گونه نیستند. والدین می‌توانند از سن ۴ سالگی اقدام به دریافت ویزای دانش‌آموزی برای فرزندان خود کنند.

  • تمکن مالی

هزینه تحصیل در یک سال بین ۴۰ الی ۶۰ هزار یورو است. این هزینه علاوه بر هزینه‌های تحصیل شامل هزینه‌های جانبی نظیر غذا، خوابگاه، برنامه‌های ورزشی و … نیز می‌شود. در مدارس دولتی این مبلغ سالیانه بین ۵ تا ۶ هزار یورو خواهد بود.

  • شرایط همراه

ممکن است والدین بخواهند فرزند خود را همراهی کنند. بنابراین باید ویزای همراه دریافت کنند. ویزای همراه برای تدریس در مدارس بین‌المللی وجود ندارد. در این مدارس دانش‌آموز تحت سرپرستی مدرسه قرار گرفته و در خوابگاه‌های آن مستقر می‌شود. اما اگر والدین اصرار به همراهی داشته باشند، می‌توانند از طریق دریافت ویزای توریستی یا دوره‌های آموزش زبان انگلیسی اقدام به مهاجرت کنند. لازم به ذکر است که شخص در طول مدت ویزای توریستی اجازه کار و تحصیل در اتریش را ندارد.

  • مدت اعتبار

مدت اعتبار ویزای تحصیلی دانش‌آموزی یک سال بوده و پس از آن نیاز به تمدید دارد.

  • شرایط و نحوه تمدید

برای تمدید لازم است مدارکی از جمله اثبات تمکن مالی خانواده به سفارت تحویل داده شود. اگر دانش‌آموز معدل بالایی داشته باشد از تخفیف شهریه برخوردار خواهد شد.

  • هزینه دریافت

هزینه دریافت ویزای تحصیلی برای دانش‌آموزان حدود ۴۰ دلار است.

  • مدارک مورد نیاز

– اصل پاسپورت همراه با کپی

– عکس ۴*۳ با پس‌زمینه سفید

– نامه پذیرش از مدرسه مورد نظر

– اثبات تمکن مالی خانواده

– رسید پرداخت هزینه‌ها و شهریه مدرسه

– پر کردن و امضای فرم درخواست ویزا

– ریزنمرات سال‌های گذشته

لازم به ذکر است که تمامی مدارک باید ممهور به مهر وزارت امور خارجه یا دادگستری بوده و به زبان های انگلیسی یا آلمانی ترجمه شوند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی اتریش برای دانشجویان

  • شرایط سنی

شرایط سنی بسته به مقاطع مختلف متفاوت است. به‌طورکلی دانشگاه‌های اتریش شرط سنی خاصی ندارند اما بهتر است برای اخذ ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی حداکثر ۲۸ سال و مدرک دکتری حداکثر ۳۸ سال داشته باشید.

  • تمکن مالی

برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش متقاضی باید تمکن مالی خود را اثبات کند. میزان اثبات این مورد متناسب با سن فرد است. دانشجویان تا ۲۴ سال باید ثابت کنند توانایی پرداخت ۵۱۵.۳۰ یورو در ماه را دارند. تمکن مالی برای افراد بالای ۲۴ سال ۹۳۳.۰۶ یورو در ماه است. این مبالغ باید حداکثر یک سال از طریق یک حساب بانکی یا تأییدیه بورسیه تحصیلی یا گواهی خرید چک مسافرتی اثبات شوند.

  • شرایط همراه

دانشجویانی که قصد تحصیل در اتریش را دارند می‌توانند درخواست همراهی خانواده برای سفر به این کشور را داشته باشند. طبق قوانین اتریش، «همراه» به همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال گفته می‌شود. این افراد ویزای همراه دریافت کرده و اجازه کار و تحصیل در این کشور را دارند. مهم‌ترین مزیت ویزای همراه در اتریش این است که همراه اجازه کار تمام وقت دارد.

  • مدت اعتبار

مدت اعتبار ویزای تحصیلی بسته به بلند مدت و کوتاه مدت بودن ویزا دارد. به‌ طور کلی در ابتدای اخذ ویزا به شما یک سال اجازه اقامت و تحصیل داده می‌شود. پس از آن می‌توانید این اقامت را تمدید کنید.

  • شرایط و نحوه تمدید

پس از اینکه موفق به دریافت ویزای تحصیلی شدید ابتدا اجازه اقامت یک‌ ساله به شما داده می‌شود. شما می‌توانید این اقامت را به صورت سالانه تمدید کنید. برای تمدید اقامت باید سه ماه قبل از اتمام مدت اقامت قبلی اقدام کرده و به اداره MA35 اتریش مراجعه کنید. همچنین، در این مرحله باید تمکن مالی خود را دوباره اثبات کنید.

  • هزینه دریافت

هزینه دریافت ویزای تحصیلی اتریش جزو هزینه‌های دولتی بوده و مبلغ بالایی نیست. اقامت کوتاه مدت برای بزرگسالان ۸۰ یورو است.

  • مدارک مورد نیاز

  1. شخص اصلی

– مدرک پذیرش از دانشگاه اتریش: باید نامه تأیید از دانشگاه مورد نظر را ارائه کنید. این تأییدیه وضعیت شما را به عنوان دانشجو اثبات می‌کند.

– پاسپورت: پاسپورت شما باید حداقل دو صفحه خالی داشته و منقضی نشده باشد.

– عکس: عکس رنگی با پس‌زمینه سفید که حداکثر تا ۶ ماه قبل گرفته شده باشد.

– گواهی تمکن مالی: این گواهی را باید از یک بانک معتبر در داخل کشور خود تهیه کنید. گردش حساب نیز باید در این مورد ارائه شود.

– اثبات محل اقامت: باید ثابت کنید که در اتریش خانه‌ای اجاره کرده و یا در خوابگاه اقامت دارید.

– بیمه شینگن: بیمه درمانی سفر شینگن تا سقف حداکثر ۳۰ هزار یورو را پوشش می‌دهد. شما باید از این بیمه درمانی برخوردار شوید.

– فرم درخواست ویزای تحصیلی: فرم درخواست باید به صورت کامل پر شده و امضا شود.

– برنامه سفر به اتریش: شما باید بلیط هواپیما شامل شماره پرواز، تاریخ عزیمت و تاریخ صحیح پرواز را ارائه کنید.

– سوابق تحصیلی: تمامی سوابق تحصیلی و ریز نمرات باید ارائه شوند.

– پرداخت شهریه: باید نسخه‌ای از صورتحساب یا رسید بانکی مبنی بر پرداخت شهریه دانشگاه خود را ارائه کنید.

– مدارک شناسایی: کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی را برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش ارائه کنید.

تمامی مدارک ذکر شده باید به صورت رسمی به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه شوند. این مدارک به تأیید وزارت امور خارجه، دادگستری و سفارت اتریش در ایران نیاز دارند. برای برخی از رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دوره‌ای به صورت پژوهش‌محور در نظر گرفته می‌شود که در این دوره به فرد متقاضی اجازه معادل‌سازی مدرک در اتریش را می‌دهند. فرد پس از معادل‌سازی مدرک خود می‌تواند تحت شرایطی در اتریش مشغول به کار شود.

  1. همراه

– تمامی مدارک هویتی و شناسایی معتبر متقاضی اصلی

– مدارک تحصیلی و زبان در صورت نیاز

– بیمه‌نامه مسافرتی

– عکس مشابه با عکس پاسپورت

مراحل دریافت ویزای تحصیلی اتریش

برای درخواست ویزای تحصیلی اتریش لازم است مراحلی را طی کنید. این مراحل عبارتند از:

  • پیدا کردن دانشگاه مناسب در اتریش

باید تأیید پذیرش خود را قبل از درخواست برای ویزای تحصیلی ارائه کنید. برای پذیرش در برخی دانشگاه‌ها لازم است در آزمون ورودی شرکت کنید. پس این موضوع را هنگام درخواست بررسی کنید.

پر کردن فرم درخواست ویزا

مرحله دوم دانلود و چاپ فرم درخواست ویزا است. پس از چاپ باید فرم را پر کرده و امضا کنید.

  • تهیه مدارک مورد نیاز

بهتر است تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز را قبل از درخواست مرتب و آماده کنید. تمامی مدارک باید به زبان انگلیسی یا آلمانی ترجمه شوند.

  • گرفتن وقت سفارت

برای ارائه درخواست ویزا لازم است از قبل وقت بگیرید. ویزا توسط مقام نماینده اتریش در کشور شما صادر خواهد شد.

  • آماده شدن برای مصاحبه

به احتمال زیاد از شما خواسته می‌شود تا برای مصاحبه در سفارت اتریش بمانید. در طول مصاحبه سؤالاتی در مورد دلایل تمایل شما به تحصیل در کشور اتریش و برنامه‌های آینده‌تان پرسیده می‌شود.

مدت زمان بررسی و صدور ویزای تحصیلی اتریش

معمولاً ویزای تحصیلی اتریش در مدت زمان بین دو الی چهار هفته صادر می‌شود. البته در صورتی که متقاضی تمامی شرایط را داشته باشد. برای انجام این کار باید اطلاعات تماس صحیح و به روز ارائه کنید چرا که سفارت در زمان آماده شدن ویزا با شما تماس خواهد گرفت.

اجازه کار با ویزای تحصیلی اتریش

با ویزای دانشجویی کوتاه مدت و بلند مدت می‌توانید مجوز کار دریافت کنید. طبق مقررات دانشجویان می‌توانند بین ۱۰ الی ۲۰ ساعت در هفته به صورت پاره‌وقت کار کنند. این زمان بسته به مقطع تحصیلی دانشجو متفاوت خواهد بود. دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند به صورت پاره‌وقت بین ۱۰ الی ۱۵ ساعت در هفته کار کنند. در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۱۵ الی ۲۰ ساعت اجازه کار در این کشور را دارید. ساعات کاری در مقطع دکتری کاملاً متفاوت بوده و به دانشجو اجازه کار تمام وقت داده می‌شود. در این مقطع می‌توانید ۴۰ ساعت در هفته کار کنید.

درخواست اجازه کار شما باید توسط کارفرما در خدمات استخدام عمومی AMS ارائه شود. شما می‌توانید در AMS، اداره اشتغال عمومی اتریش، به عنوان جویای کار ثبت‌نام کنید. نوع کار دانشجو و ورود وی به بازار کار محدودیتی نداشته و می‌تواند وارد تمام بخش‌های کاری این کشور شود.

تبدیل ویزای تحصیلی اتریش به ویزای کار

دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی با یافتن شغل مناسب ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کنند. تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری در برخی موارد در طول تحصیل نیز امکان‌پذیر است. دانشجو پس از تحصیل می‌تواند به مدت ۶ ماه تا ۱ سال اقامت خود را به منظور یافتن شغل مناسب تمدید کند. در حال حاضر به دلیل نرخ پایین بیکاری در این کشور، یافتن شغل مناسب کار ساده‌ای است.

در صورتی که فرد بتواند پیشنهاد کاری از کارفرمای اتریشی دریافت کند، می‌تواند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار تبدیل کند. پس از دریافت ویزای کاری اگر فرد مالیات خود را پرداخت کرده و به مدت ۵ سال مدام در اتریش مشغول به کار باشد، می‌تواند درخواست اقامت دائم و تابعیت اتریش را دهد.

دلایل رد شدن (ریجکتی) ویزای تحصیلی اتریش

دلایل رد شدن ویزای تحصیلی اتریش زیاد است اما اکثراً مربوط به ارائه مدارک و مصاحبه هستند. انجام کوچک‌ترین اشتباه در مراحل هر یک از موارد ذکر شده می‌تواند منجر به رد شدن درخواست ویزای تحصیلی شما شود. عدم ارائه بودجه کافی یکی از مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی اتریش است.

عدم رعایت الزامات در ارائه مدارک لازم و مدرک زبان، داشتن سوابق کیفری، عدم توانایی در مجاب کردن فرد مصاحبه کننده از هدف تحصیل در اتریش و … برخی دیگر از دلایل رد شدن درخواست شما برای اخذ ویزای تحصیلی هستند. در صورت ریجکت شدن ویزا، می‌توانید پس از برطرف کردن مشکلات دوبار درخواست بررسی مدارک دهید.

اخذ ویزای تحصیلی اتریش بدون مدرک زبان

بسیاری از افراد سطح دانش زبان انگلیسی و آلمانی خوبی ندارند اما تمایل دارند تحصیلات خود را در اتریش ادامه دهند. اگر مدرک زبان ندارید می‌توانید از ابتدا در دوره‌های زبان شرکت کرده و از این طریق وارد اتریش شوید. دوره‌های زبان محدودیتی از نظر گپ تحصیلی و سن ندارند. بسیاری از افراد موفق به دریافت ویزا از این طریق می‌شوند. اگر به دلیل شرایط سنی و یا گپ تحصیلی درخواست شما رد شد، می‌توانید اعتراض خود را به اداره مهاجرت اتریش اعلام کنید. پس از اعتراض وکلای محلی اتریش کار شما را پیگیری خواهند کرد.

 

سؤالات متداول

  • برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش به چه میزان تمکن مالی نیاز است؟

متقاضی باید به اندازه یک سال زندگی در اتریش و شهریه دانشگاه در حساب خود پول داشته باشد. این مقدار متغیر بوده و با قیمت روز دلار محاسبه می‌شود.

  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های اتریش وجود دارد؟

به‌طور معمول دانشجویان مقطع دکتری بورسیه می‌شوند. برای دریافت بورسیه تحصیلی باید رزومه بسیار قوی داشته باشید. داشتن مقالات چاپ شده در مجلات بین‌المللی، مدرک زبان با نمره بالا و معدل بالا برخی از شرایط دریافت بورسیه تحصیلی اتریش هستند.

  • شرایط دریافت تابعیت اتریش پس از فارغ‌التحصیلی چگونه است؟

اگر به مدت ۶ سال به طور مداوم در این کشور کار کرده و مالیات بپردازید موفق به دریافت تابیعت اتریش خواهید شد.

  • آیا امکان دریافت ویزای تحصیلی اتریش بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله، این به دانشگاهی که قرار است از آن پذیرش بگیرید بستگی دارد. برخی دانشگاه‌ها مدرک زبان آلمانی از متقاضی می‌خواهند. برخی دیگر دوره‌های یکساله آموزش زبان پیش از شروع مقطع تحصیلی برگزار می‌کنند. دانشجو پس از کسب نمره قبولی این دوره می‌تواند در کلاس‌های اصلی شرکت کند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *