شرایط دریافت ویزای کار ایتالیا

کشور ایتالیا یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای مهاجرت است. ویژگی‌هایی مثل آب و هوای معتدل، انواع غذا‌های لذیذ، سبک زندگی آرام و تاریخ غنی، سرزمین چکمه را به مکانی فوق‌العاده برای زندگی تبدیل کرده است. این کشور که یکی از بزرگترین اقتصاد‌های دنیا محسوب می‌شود، سالانه میزبان مهاجرین بسیاری از کشور‌های مختلف است. به همین دلیل افراد زیادی، سرزمین پیتزا را به عنوان محل کار خود انتخاب کرده‌اند. دولت ایتالیا برای این دسته از افراد ویزای کاری را در نظر گرفته است. در این مطلب قصد داریم شما را با ویزای کار ایتالیا آشنا کنیم. با الوویزا همراه باشید.

فهرست مطالب

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

شرایط دریافت ویزای کار ایتالیا

مزایای مهاجرت کاری به ایتالیا

سرزمین چکمه به دلیل جاذبه‌های مختلف و متعدد خود شناخته می‌شود. ساکنین این کشور علاقه زیادی به فعالیت‌های اجتماعی دارند. به همین دلیل در گوشه و کنار شهرها انواع کنسرت‌ها، مهمانی‌ها، مراسم‌ها و جمع‌های مختلف را مشاهده می‌کنید. کشور ایتالیا دارای تاریخ، فرهنگ و هنر بسیار غنی است. این ویژگی باعث می‌شود که بتوانید جاذبه‌هایی مثل کلوسیوم و برج کج پیزا را مشاهده کنید. همچنین برای استراحت سفر به جزایری مثل سیسیل و ساردینیا پیشنهاد می‌شود.

ایتالیا را می‌توان بهشت عاشقان غذا معرفی کرد. این کشور به عنوان سرزمین پیتزا و پاستا شناخته می‌شود. در نتیجه بهترین انواع آن‌ها را می‌توانید در این کشور پیدا کنید. علاوه بر موارد ذکر شده، به دلیل قوانین سخت‌گیرانه حتی در کوچک‌ترین مغازه‌ها نیز غذای با‌کیفیتی ارائه می‌شود. تحصیل و کسب دانش در ایتالیا اهمیت بسیاری دارد. این کشور فضای آموزشی عالی را برای تمامی افراد فراهم کرده است. در حال حاضر بسیاری از دانشجویان ایرانی سرزمین چکمه را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی ایتالیا را در بین بهترین خدمات درمانی دنیا قرار داده است. این کشور نه تنها دارای پزشکان حاذق است، بلکه بخش اعظم هزینه‌ها از طرف دولت و بیمه پرداخت خواهد شد. همچنین به کمک بیمه‌های خصوصی می‌توانید از مراکز درمانی خصوصی بهره ببرید.

از بین دیگر مزایای کار در کشور ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت حقوق مکفی بر اساس نوع فعالیت
  • انواع و اقسام مرخصی‌ها
  • خدمات تأمین اجتماعی از جمله هزینه‌های درمان و بیکاری
  • ساعت کاری منعطف
  • اضافه‌کاری و کمک هزینه‌های مختلف

 شرایط دریافت ویزای کار ایتالیا

شرایط لازم برای کارفرما

برای آن که کارفرما بتواند یک نیروی غیرایتالیایی استخدام کند، لازم است که مجوز مربوط به آن موسوم به Nulla Osta را از اداره مهاجرت ایتالیا دریافت کند. سرزمین چکمه محدودیتی را برای تعداد نیروهای خارجی اعمال کرده است. سهمیه این کشور برای اعطای ویزای کار با نام Decreto Flussi شناخته می‌شود. در این قالب حداکثر تعداد نیروهای خارجی قابل استخدام مشخص شده است. با استناد به Decreto Flussi سالانه حدود ۳۰ هزار نیروی غیراروپایی می‌توانند در ایتالیا شروع به کار کنند. افراد مختلف می‌توانند در تمام طول سال برای دریافت ویزای کار درخواست دهند، اما سهمیه و بازه زمانی بررسی درخواست‌ها در ابتدای هر سال مشخص می‌شود.

زمانی که سهمیه پر نشده و امکان استخدام وجود داشته باشد، کارفرمای ایتالیایی می‌تواند جهت اضافه کردن نیروی خارجی به پرسنل خود اقدام کند. پس از آن که کارفرما با فردی به توافق رسید، لازم است که درخواست استخدام را در وب‌سایت وزارت کشور یا در اداره مربوطه در محل استقرار ثبت کند. برای انجام این پروسه ارائه مدارک مختلفی به  به کارفرما ضروری است. از بین آن‌ها می‌توان به موارد پایین اشاره کرد:

  • پاسپورت
  • اطلاعات هویتی
  • قرارداد اقامت
  • اسناد مربوط به محل اقامت

نیروهای خارجی علاوه بر قرارداد کاری، باید با کارفرمای خود قرارداد اقامت موسوم به Contratto di soggiorno را امضا کنند. در این قرارداد کارفرما تضمین می‌کند که نیروی استخدام شده محل اقامت مناسب در اختیار دارد. همچنین متعهد می‌شود که در صورت اخراج فرد از ایتالیا، هزینه‌های بازگشت توسط کارفرما پرداخت می‌شود. این سند جایگزین قرارداد کاری نیست، اما برای صدور ویزای کاری الزامی است.

شرایط لازم برای متقاضی

به دلیل محدودیت‌های اعمال شده، افرادی که مدرک تحصیلی دانشگاهی و سابقه کافی داشته باشند، بیشترین شانس را برای دریافت ویزای کاری دارند. بنابراین، لازم است که از دانش و تخصص کافی برخوردار باشید. برای دریافت ویزای کار ایتالیا نیازی به مدرک زبان ندارید. اما از آن جایی که زبان انگلیسی چندان در این کشور مرسوم نیست، لازم است به زبان ایتالیایی تسلط کافی داشته باشید. همچنین، فرم درخواست ویزا به این زبان بوده و رزومه شما باید طبق زبان سرزمین چکمه نوشته شده باشد.

طبق قانون وضع شده توسط وزارت کشور ایتالیا، متقاضیان دریافت ویزای این کشور باید تمکن مالی خود را اثبات کنند. برای این امر می‌توانید از صورت‌حساب بانکی، ضمانت‌نامه بیمه، مدرک حامی مالی (تأمین هزینه‌ها توسط فرد دیگری) و چک مسافرتی استفاده کنید.

مراحل دریافت ویزای کار ایتالیا

برای آن که بتوانید ویزای کار ایتالیا را دریافت کنید، چهار مرحله اصلی را باید پشت سر بگذارید. این مراحل به شرح زیر است:

  1. در مرحله اول لازم است یک شغل در ایتالیا پیدا کنید. برای این امر یک کارفرمای مستقر در این کشور باید شما را استخدام کرده و قرارداد امضا کند.
  2. کارفرمایی که شما را استخدام کرده، لازم است برای دریافت مجوز کار اقدام کند.
  3. پس از اینکه کارفرما مجوز کار را دریافت کرد، یک نسخه دیجیتالی از آن برای فرد استخدام شده ارسال می‌کند. همچنین ثبت این مدرک به اطلاع سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور شما می‌رسد.
  4. پس از دریافت مجوز کار و آماده کردن دیگر مدارک لازم، ۶ ماه فرصت دارید تا به سفارت ایتالیا مراجعه کنید. در این مرحله می‌توانید برای دریافت ویزای کار درخواست دهید.

با استفاده از ویزای کار می‌توانید به سرزمین چکمه سفر کنید. اما باید در نظر داشته باشید که در عرض ۸ روز پس از ورود باید برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنید. پس از ثبت درخواست این مجوز، یک رسید دریافت خواهید کرد. این رسید نه تنها به عنوان جایگزین مجوز اقامت کاربرد دارد، بلکه با استفاده از شناسه و رمز عبور آن می‌توانید وضعیت درخواست را بررسی کنید.

شرایط صدور ویزا برای همراهان

هنگامی که ویزای کار ایتالیا را دریافت کنید، اعضای خانواده شما نیز امکان سفر به این کشور را خواهند داشت. اعضای خانواده شامل همسر، فرزندان خردسال، فرزندان بالغ دارای معلولیت، والدین تحت کفالت یا والدین بالای ۶۵ سال می‌شود. برای آن که بتوانید افرادی را به عنوان همراه با خود به ایتالیا ببرید، لازم است که مدت زمان اعتبار ویزای کار شما حداقل یک سال باشد.

به منظور دریافت ویزای همراه، لازم است دارنده ویزای کار درخواست مرتبط با آن را به اداره مهاجرت ارائه کند. در اختیار داشتن مدارکی دال بر درآمد کافی برای تأمین هزینه‌های خانواده و برخورداری از مسکن الزامی است.

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای کار ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار سرزمین پیتزا و پاستا به دو بخش تقسیم می‌شود. از آنجایی که کارفرمای ایتالیایی باید درخواست مجوز کار را برای شما ثبت کند، لازم است مدارکی برای او ارسال شود. بر اساس شرایط اداره مهاجرت ممکن است مدارک مختلفی نیاز باشد. به همین دلیل بهتر است که از کارفرمای خود در مورد مدارک مورد نیاز سؤال کنید. با این حال، برای درخواست مجوز کار به مدارک پایین نیاز دارید:

  • کپی پاسپورت
  • قرارداد کاری شامل مواردی از جمله شرایط استخدام، مدت قرارداد، حقوق و حق بیمه
  • مشخصات کارفرما مثل شماره ثبت اتاق بازرگانی، نام حقوق شرکت و آدرس آن
  • قرارداد اقامت

پس از آن که مجوز کار صادر شد، لازم است که برای دریافت ویزای کار به همراه مدارک لازم به سفارت مراجعه کنید. مدارک لازم برای دریافت ویزای کار ایتالیا به شرح زیر است:

  • فرم درخواست ویزای طولانی مدت. این فرم را می‌توانید از سایت اداره مهاجرت ایتالیا دریافت کنید
  • گواهی پرداخت هزینه ویزا
  • کپی از قرارداد امضا شده
  • اصل و کپی مجوز کار
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر
  • ۲ قطعه عکس پرسنلی
  • مدارک مربوط به اقامت
  • اثبات تمکن مالی
  • کپی برنامه سفر
  • گواهی بیمه درمانی و مسافرتی که ایتالیا را پوشش می‌دهد
  • مدارک تحصیلی

پس از صدور ویزا، به شما اطلاع داده می‌شود. از این زمان ۶ ماه فرصت دارید که با مراجعه به سفارت، ویزای خود را دریافت کنید.

هزینه دریافت ویزای کار ایتالیا

برای دریافت ویزای کاری ایتالیا لازم است که مبلغ ۱۱۶ یورو پرداخت کنید. این هزینه مربوط به ویزای طولانی مدت است که به واسطه آن می‌توانید بیش از ۹۰ روز در کشور مذکور اقامت داشته باشید. بسته به شرایط شما، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های مختلفی اعم از مجوز اقامت، ویزای همراه و بیمه شوید.

تأثیر جاب آفر در دریافت ویزای کار ایتالیا

پیشنهاد کاری یا جاب آفر مهم‌ترین پیش‌نیاز در دریافت ویزای کار ایتالیا است. برای آن که بتوانید مجوز ورود به سرزمین چکمه و زندگی در آن را داشته باشید، لازم است یک شرکت مستقر در آن شما را استخدام کند. پیش از هر کاری، لازم است که فرصت‌های شغلی را بررسی و برای شرکت‌های مختلف رزومه بفرستید. زمانی که کارفرمای ایتالیایی شما را استخدام و مراحل مجوز کار را انجام داد، می‌توانید برای دریافت ویزای کار ایتالیا اقدام کنید.

آیا دریافت ویزای کار ایتالیا برای ایرانیان امکان‌پذیر است؟

ایتالیا از ایرانیان استقبال کرده و محدودیتی برای آن‌ها اعمال نکرده است. با این حال مواردی مثل سهمیه‌بندی تعداد ویزای کاری، اهمیت بسیار زیادی دارند. در شرایطی که سهمیه پر شده باشد، علی‌رغم تحصیلات و تخصص خود شانسی برای ورود به ایتالیا ندارید. در نتیجه لازم است که در زمان مناسب با کارفرما ارتباط برقرار کرده و استخدام شوید.

دریافت ویزای کار ایتالیا برای کدام مشاغل راحت‌تر است؟

بازاریابی، مهندسی و فناوری اطلاعات حوزه‌های در حال رشد در ایتالیا هستند. صنعت گردشگری در این کشور از رونق خوبی برخوردار است. به همین دلیل مشاغلی مثل مترجمی، تدریس زبان و تور لیدری مورد استقبال قرار می‌گیرند. در صورتی که به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی مسلط هستید، به راحتی می‌توانید وارد سرزمین پیتزا شوید. مدرسین دیگر علوم از جمله ریاضیات و متخصصین هنر نیز از فرصت‌های زیادی در این کشور برخوردار هستند. متوسط حقوق برخی از مشاغل بر این اساس است:

  • جراح: بیش از ۲۱ هزار یورو در ماه
  • وکالت: بیش از ۱۴ هزار یورو در ماه
  • مدیر بازاریابی: حدود ۸ هزار یورو در ماه
  • استاد دانشگاه: حدود ۱۰ هزار یورو در ماه

مصاحبه‌ی سفارت جهت دریافت ویزای کار ایتالیا

برای دریافت ویزای کار ایتالیا نیازی به مصاحبه وجود ندارد. با این حال لازم است که برای دریافت مجوز کار و ارائه مدارک لازم به صورت حضوری به سفارت مراجعه کنید. پس از صدور ویزای کار، لازم است در عرض ۶ ماه به سفارت ایتالیا در تهران مراجعه کرده و ویزای خود را دریافت کنید.

شرایط تمدید ویزای کار ایتالیا

بر اساس قرارداد شما، ویزای کار ایتالیا تا حداکثر دو سال معتبر است. پس از این مدت می‌توانید ویزای خود را تا پنج سال تمدید کنید.

شرایط دریافت اقامت کاری ایتالیا

تا مدتی که با کارفرمای ایتالیایی قرارداد داشته باشید، می‌توانید از اقامت در کشور مذکور بهره ببرید. در صورتی که به مدت پنج سال در ایتالیا سکونت داشته باشید، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *