شرایط کار در اسپانیا برای ایرانیان

اسپانیا کشوری است با طبیعت سحرانگیز که هم کوهستان دارد و هم سواحل رویایی. همچنین کشوری است با تنوع فرهنگی و نژادی زیاد، که باعث می شود همه از هر ملیتی در این کشور به راحتی جا بیفتند. در حقیقت، مردم اسپانیا از «اوپن مایند»ترین مردمان دنیا هستند، از روشنفکرترین آدم های دنیا که کمتر از هر جای دیگری در آن احساس می کنید «خارجی» هستید، برای همین است که زندگی و کار در اسپانیا برای ایرانیان می تواند خیلی جذاب باشد.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط کار در اسپانیا برای ایرانیان

شرایط اقتصادی کشور اسپانیا

اسپانیا جزء اتحادیه اروپا است و صاحب پنجمین اقتصاد بزرگ این قاره بعد از آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا. اگر تولید ناخالص داخلی را در نظر بگیریم، اسپانیا چهاردهمین کشور برتر دنیا است و اگر حجم و ارزش کالا و خدمات را در نظر بگیریم، پانزدهمین صادر کننده و چهاردهمین وارد کننده بزرگ دنیا است. البته ممکن است شنیده باشید که اقتصاد اسپانیا دچار بحران شده است.

بعد از بحران بزرگ مالی که دنیا را در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ فرا گرفت، این کشور دیرتر از بقیه وارد دوره رکود شد و بیشتر از بقیه هم در باتلاق بحران مالی باقی ماند. سال ۲۰۱۲ برآورد می شد که بیش از یک چهارم نیروی کار این کشور بی کار باشد. با این حال، اسپانیا توانست از آن دوره خارج شود و اقتصاد این کشور جان دوباره ای گرفت، تا جایی که سال ۲۰۱۷ عملا به دوره پیش از رکود بزرگ برگشت. بنابراین نیازی نیست از این بابت نگران باشید.

بازار کار و شرایط کاری در اسپانیا

این روزها بازار کار برنامه نویس ها و متخصصان حوزه IT در همه جای دنیا داغ است. به جز آن، در اسپانیا برای کسانی که انگلیسی را تدریس می کنند و برای کارشناس های صنعت گردشگری، کار زیاد است. البته بازار کار فقط به این ها محدود نمی شود و با توجه به وجود کارخانه های بزرگ تولید خودرو، مواد شیمیایی، داروسازی، ساخت تجهیزات پزشکی، کشتی و حتی کاشی و سرامیک در این کشور، به مهندس و نیروی متخصص و تحصیلکرده نیاز زیادی دارد. البته رقابت برای گرفتن فرصت های شغلی خالی بسیار فشرده است اما اگر در شهرهای بزرگی مثل مادرید، بارسلونا و والنسیا دنبال کار بگردید، فرصت های بیشتر و بهتری خواهید داشت.

ساعت کاری و مالیات در اسپانیا

  • ساعت کار در اسپانیا معمولا از هشت و نیم یا نه صبح شروع می شود و تا یک و نیم ظهر ادامه دارد. سپس زمان معروف به «سیستا» (Siesta) یا استراحت نیم روزی می رسد که اگرچه در شهرهای بزرگ و کمپانی های عظیم کم کم دارد از مد می افتد، اما هم چنان جزء مهمی از فرهنگ اسپانیایی است. ساعت چهار و نیم یا پنج عصر کار از سر گرفته می شود و تا هشت ادامه خواهد داشت.

البته بانک ها در روزهای عادی از هشت و نیم تا دو و شنبه ها از هشت و نیم تا یک ظهر و اداره های دولتی از دوشنبه تا جمعه از هشت صبح تا سه بعدازظهر کار می کنند. مجموع ساعات کاری در طول هفته هم چهل ساعت است اگرچه زمان کار مشاغل مختلف تا حدودی فرق دارد.

  • مالیات بر درآمد در اسپانیا می تواند بنا بر شرایط و حتی محل زندگی شما تغییر کند اما اساس آن به این ترتیب است:
  1. تا ۱۲ هزار و ۴۵۰ یورو در سال: ۱۹ درصد
  2. از ۱۲ هزار و ۴۵۱ یورو تا ۲۰ هزار و ۲۰۰ یورو: ۲۴ درصد
  3. از ۲۰ هزار و ۲۰۱ یورو تا ۳۵ هزار و ۲۰۰ یورو: ۳۰ درصد
  4. از ۳۵ هزار و ۲۰۱ یورو تا ۶۰ هزار یورو: ۳۷ درصد
  5. از ۶۰ هزار تا ۳۰۰ هزار یورو: ۴۵ درصد
  6. از ۳۰۰ هزار یورو به بالا: ۴۷ درصد

راه های ورود به بازار کار اسپانیا برای ایرانیان

نکته مهم: تا زمانی که در اسپانیا هستید، نمی توانید درخواست ویزای کاری دهید. یعنی این امکان وجود ندارد که با ویزای توریستی به اسپانیا بروید و در آن جا درخواست ویزای کاری دهید.

برای گرفتن ویزای کاری باید اول کارفرمایی را پیدا کنید که به شما نیاز داشته باشد، با شما قرارداد ببندد و با طی مراحل اداری -که ممکن است تا هشت ماه طول بکشد- برای شما مجوز کار بگیرد. سپس می توانید برای دریافت ویزای کار به سفارت اسپانیا مراجعه کنید.

معمولا دولت اسپانیا در شرایطی ویزای کاری صادر می کند که 

  1. در یک شغل خاص با کمبود نیرو مواجه باشد
  2. نه در اسپانیا و نه در اتحادیه اروپا، کسی متقاضی گرفتن آن شغل نباشد

به این ترتیب، باید نیروی کار زبده ای باشید تا واجد شرایط کار در اسپانیا محسوب شوید.

  • اگر برای تحصیل به اسپانیا رفته اید، می توانید تا بیست ساعت در هفته کار کنید. البته کارفرمای شما باید برای تان مجوز کار بگیرد.

کار در اسپانیا از طریق ویزای سرمایه گذاری

یکی از راه های گرفتن مجوز کار و زندگی اسپانیا، سرمایه گذاری در این کشور است که به این نوع ویزا، ویزای طلایی می گویند. اگر بتوانید ۵۰۰ هزار یورو در املاک اسپانیایی سرمایه گذاری کنید یا یک میلیون یورو سهام یکی از شرکت های اسپانیایی را بخرید یا یک میلیون یورو در بانک بگذارید، به شما ویزای طلایی تعلق می گیرد.

دولت اسپانیا برخلاف بسیاری از کشورها، حداقل زمان حضور در این کشور را برای سرمایه گذارها تعیین نکرده که این خودش مزیت بزرگی محسوب می شود. در ابتدا یک کارت اقامت موقت یک ساله (و در بعضی موارد، دو ساله) برای فرد صادر می شود و پس از آن، زمان این کارت پنج ساله خواهد بود. بعد از پنج سال اقامت در اسپانیا می توانید درخواست مجوز اقامت دایم دهید.

شرایط مورد نیاز برای کار در اسپانیا

  • شرایط سنی

کار در اسپانیا شرط سنی خاصی ندارد. البته کار کردن افراد زیر ۱۶ سال غیرقانونی و ۱۶ تا ۱۸ ساله ها با رضایتنامه والدین ممکن است. در کل باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید ولی سقف سنی خاصی در قانون وجود ندارد که مانع از کار شما در این کشور شود.

  • مدرک تحصیلی

اگر دنبال ویزای کاری اسپانیا هستید، بهتر است با بالاترین مدرک ممکن دنبال کار بگردید چون رقابت فشرده است و احتمالا فقط نیروی کار بسیار ماهر از خارج از اتحادیه اروپا جذب می شود.

  • مدرک زبان مورد نیاز

برای کار در اسپانیا مدرک زبان رسمی نیاز نیست، اما باید به زبان اسپانیایی مسلط باشید. اسپانیایی بعد از انگلیسی زبان دوم در کشورهای غربی محسوب می شود و در نقاط زیادی از دنیا به کارتان می آید. تنها در صورتی که در یک شرکت بین المللی یا استارت آپی که زبان کاری اش انگلیسی است، استخدام شوید (تعداد این شرکت ها زیاد نیست) برای کار نیازی به زبان اسپانیایی نخواهید داشت.

بهترین مشاغل مورد نیاز در اسپانیا

اگر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مهارت دارید، احتمالا خیلی راحت تر از بقیه می توانید در اسپانیا شغل پیدا کنید. برای نمونه اگر متخصص خدمات وب آمازون (وب سرویس آمازون) هستید، در معماری ابر مهارت دارید (کلود آرشیتکت هستید) یا در امنیت سایبری تخصص دارید، می توانید به پیدا کردن کار در اسپانیا امیدوار باشید. از دیگر مشاغل مورد نیاز در این حوزه می توان به این ها اشاره کرد:

  • توسعه دهنده بک اند
  • مهندس داده یا Data Engineer
  • مهندس یادگیری ماشینی یا Machine Learning Engineer

از فرصت های شغلی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نباشد، می توان به معلمی زبان انگلیسی اشاره کرد که بازار پر رونقی دارد.

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در اسپانیا

اگر هدف تان کار در اسپانیا است، خوب است بدانید حداقل دستمزد در این کشور هزار یورو در ماه است که هر کارگر باید ۱۴ دستمزد هزار یورویی در سال بگیرد، چون دو حقوق اضافه در ماه های جولای و دسامبر پرداخت می شود. با این حال، میانگین دستمزد در این کشور ۲ هزار و ۷۱۹ یورو در ماه یا ۳۲ هزار و ۵۲۰ یورو در سال است. در اسپانیا حقوق ماهانه ۲ هزار و ۷۰۰ یورو برای یک نفر یا ۴ هزار یورو برای کسی که هزینه خانواده اش را می پردازد، دستمزد خوبی محسوب می شود.

میانگین حقوق ماهانه بعضی از مشاغل در اسپانیا به این شرح است:

  1. حسابدار ۲ هزار و ۱۰۰ یورو
  2. مدیر فروش ۴ هزار و ۵۹۱ یورو
  3. منشی هزار و ۴۴۱ یورو
  4. طراح گرافیک ۲ هزار و ۷۹۱ یورو
  5. توسعه دهنده نرم افزار ۲ هزار و ۷۵۸ یورو
  6. مهندس عمران ۲ هزار و ۵۱۶ یورو
  7. مهماندار هواپیما هزار و ۹۶۶ یورو
  8. معمار ۳ هزار و ۳۷۵ یورو
  9. مکانیک هزار و ۱۶۰ یورو
  10. پذیرش هزار و ۱۵۰ یورو
  11. پیشخدمت هزار و ۳۰ یورو
  12. دندانپزشک ۶ هزار و ۵۷۵ یورو

شرایط بازنشستگی و بیمه در اسپانیا

  • برای دریافت حداقل حقوق بازنشستگی (دولتی) باید دست کم ۱۵ سال حق بیمه بازنشستگی پرداخت کرده باشید و برای گرفتن حقوق بازنشستگی کامل باید ۳۷ سال حق بیمه پرداخته باشید. قرار است سن بازنشستگی هم به تدریج افزایش یابد تا در سال ۲۰۲۷ به ۶۷ سال برسد.
  •  سیستم درمانی اسپانیا یکی از بهترین ها در سطح جهانی محسوب می شود و به جز بخشی از هزینه های دارو، معمولا پولی از شما نمی گیرند. به این ترتیب، تمام کسانی که در اسپانیا کار و زندگی می کنند، به سیستم درمانی رایگان دسترسی دارند.

نحوه کاریابی ایرانیان در اسپانیا

اسپانیایی ها معمولا از روش سنتی جستجو در بین دوستان و آشنایان برای پیدا کردن کار استفاده می کنند. بنابراین اگر آشنایی در کشور اسپانیا دارید، این یکی از بهترین راه ها برای یافتن کار در این کشور است. روش های دیگر، جستجو در سایت های کاریابی اغلب رایگان و جستجو در گروه های فیس بوکی و لینکدین است. البته بهتر است رزومه ای با استانداردهای بین المللی و به زبان اسپانیایی آماده داشته باشید و برای شرکت های مختلف بفرستید و در حقیقت خودتان را تبلیغ کنید تا شانس تان بیشتر شود.

مدارک مورد نیاز برای کار در اسپانیا

مدارک مورد نیاز برای کار در اسپانیا

تبحر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کلیدی طلایی برای مهاجرت به اسپانیا است. هم چنین داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی و سابقه کار در رشته تحصیلی تان می تواند کمک بزرگی باشد. برای کار در اسپانیا به مدرک رسمی زبان نیاز ندارید اما در اغلب موارد بدون دانستن زبان، کارتان پیش نمی رود.

شرایط دریافت ویزای کار اسپانیا

باید از یک کارفرما جاب آفر (پیشنهاد کاری) داشته باشید و او برای تان مجوز کار بگیرد تا بتوانید به سفارت درخواست ویزای کار بدهید.

  • پس از دریافت ویزا و ورود به اسپانیا باید در اولین قدم به اداره پلیس شهرتان بروید و درخواست شماره NIE (شماره شناسایی فرد خارجی) بدهید، چون برای تمام کارها از جمله باز کردن حساب به این شماره نیاز خواهید داشت.

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از پیدا کردن کار در اسپانیا

ویزای کاری در اسپانیا یک ساله است و تا زمانی که شما شغل مورد نظر را داشته باشید، قابل تمدید است. بعد از ۵ سال کار در اسپانیا می توانید درخواست مجوز اقامت دایم بدهید. 

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

بردن افراد خانواده به اسپانیا راحت است. کافی است مدت اقامت شما در این کشور بیش از یک سال شده باشد، یعنی یک بار کارت اقامت تان را تمدید کرده باشید، در این صورت می توانید درخواست پیوست خانواده تان را ثبت کنید و آن ها ویزای پیوست (الحاق) بگیرند. به این ترتیب، می توانید پدر و مادر (اگر بالای ۶۵ سال داشته باشند)، همسر، فرزندان کوچک تر از ۱۸ سال و حتی پدر و مادر همسرتان را به اسپانیا ببرید.

  • شرایط همسر

باید گواهی ازدواج داشته باشید و ثابت شود که ازدواج مصلحتی و تنها برای بردن یک نفر به اسپانیا نبوده است.

  • شرایط فرزندان

سن کودکان باید زیر ۱۸ سال باشد اما می توانید برای فرزندان ۱۸ تا ۲۱ ساله تان و یا برادر و خواهر، عمو و دایی و یا دیگر اعضای خانواده که بیماری جدی دارند، درخواست ویزا بدهید به شرط این که قیم آن ها باشید، از نظر مالی به شما وابسته باشند و در یک تا دو سال گذشته برای شان پول واریز کرده باشید.

شرایط کار در اسپانیا بدون مدرک تحصیلی

اگر ۵۰۰ هزار یورو داشته باشید، می توانید با خیال راحت به اسپانیا بروید و کار و زندگی خودتان را راه بیندازید. اگر در حوزه IT و فناوری های اطلاعات و ارتباطات هم مهارت و پیشنهاد شغلی داشته باشید، به احتمال زیاد نیازی به مدرک دانشگاهی نخواهید داشت. 

شرایط کار در اسپانیا با مدرک دیپلم

با توجه به رقابت فشرده برای تصاحب مشاغل، بعید است با دیپلم بتوانید کاری از پیش ببرید، مگر این که در حوزه IT صاحب مهارت یا دستاورد قابل توجهی باشید.  

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

6 دیدگاه برای “شرایط کار در اسپانیا برای ایرانیان

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      متاسفانه ما اقدام نمی کنیم. در حال حاضر بهترین کشور برای مهاجرت کاری آلمان است.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      با جاب آفر غیرتخصصی مانند کمک پرستاری آلمان می توانید اقدام کنید. در صورت تمایل لطفا تماس بگیرید.

  1. نیما کهزادی گفته:

    من نیما هستم. مدرس زبان انگلیسی و سابقه تدریس ۱۰ ساله رو دارم. الان استانبولم و یک ساله که تجربه تدریس بین المللی رو دارم اینجا. مدرس لیانسم هم مرتبط با انگلیسیه. میخواستم واسه تدریس زبان در کشور اسپانیا بهم کمک کنید.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      شرایط شما برای دبیری انگلستان کاملا مناسب است و موسسه الوویزا امکان اقدام برای شما را دارد. برای دریافت راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *