شرایط کار در ایتالیا برای ایرانیان

ایتالیا مهد هنر است؛ با موزه های زیبا، معماری ناب و فرهنگی که در بین اروپایی ها، بیشترین شباهت را به خلق و خوی ایرانی ها دارد. اگر در ایتالیا زندگی کنید، روح تان از دیدن زیباترین نقاشی ها و مجسمه های دنیا لبریز خواهد شد، می توانید به سواحل درخشان مدیترانه بروید تا هوای جانبخش آن روح تازه ای در کالبدتان بدمد و یا در دامنه های پربرف آلپ اسکی کنید. اگر در جستجوی کشوری زیبا با آب و هوای فوق العاده و مردمی پرشور و خونگرم هستید، کار در ایتالیا را جزء گزینه های درجه یک تان در نظر بگیرید.

📌

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا توجه داشته باشید در حال حاضر راحت ترین شرایط و مراحل مهاجرت کاری را کشورهای آلمان و لهستان (مشاغل ساده) دارا می‌باشند. توصیه کارشناسان موسسه اِلوویزا به شما عزیزان این است که مقاله‌های شرایط کار در آلمان برای ایرانیان و همچنین شرایط اخذ ویزای کار آلمان را هم مطالعه نمایید. همچنین می‌توانید برای آگاهی از شرایط اعزام نیروی کار ساده به کشور لهستان مقالات شرایط کار در لهستان برای ایرانیان و شرایط دریافت ویزای کار لهستان را بررسی کنید و از پیشنهادات ویژه ما در این زمینه مطلع شوید.

فهرست مطالب

شرایط اقتصادی کشور ایتالیا

ایتالیا صاحب سومین اقتصاد بزرگ اروپا است و هشتمین کشور برتر دنیا در تولید ناخالص داخلی به شمار می رود. این کشور عضو گروه جی هشت است، یعنی هشت کشور صنعتی برتر دنیا (البته با لغو عضویت روسیه، گروه هشت تبدیل به جی هفت یا گروه هفت شده است)؛ همچنین عضو جی بیست یا گروه بیست است، یعنی بیست اقتصاد بزرگ دنیا. ایتالیا دهمین صادر کننده بزرگ دنیا است که حجم صادرات آن در سال ۲۰۱۹ به ۶۳۲ میلیارد دلار رسید. از نظر ذخیره طلا نیز سومین گنجینه بزرگ دنیا را دارد.

  • ایتالیا اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی از رکود مالی جهانی به شدت آسیب دید و زیر فشار شدیدی قرار گرفت که از دلایل اصلی اش می توان به هزینه های چشمگیر دولت در ۳ دهه پیش از آن اشاره کرد.
  • بر اساس گزارش نشریه معتبر «اکونومیست»، مردم ایتالیا از نظر استانداردهای زندگی و سطح رفاه در رده هشتم دنیا قرار دارند. اگر قصد مهاجرت و کار در ایتالیا را دارید، باید در نظر داشته باشید که کیفیت زندگی مردم این کشور دو پاره است و درآمد و رفاه در شمال ایتالیا بالا و در جنوب این کشور پایین تر است. هم چنین بازار سیاه و اقتصاد زیرزمینی در جنوب این کشور رونق دارد.

بازار کار و شرایط کاری در ایتالیا

  • نرخ بیکاری در ایتالیا در آغاز سال ۲۰۲۲ به ۸/۸ درصد رسید. متوسط نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا در همین زمان ۸/۶ درصد بود، که نشان می دهد بیکاری در ایتالیا کمی بالاتر از متوسط اتحادیه اروپا است، ولی هم چنان رقم قابل قبولی به شمار می رود؛ به ویژه اگر در نظر داشته باشید که نرخ بیکاری در یونان ۳/۱۳ و در اسپانیا ۷/۱۲ درصد است. کمترین میزان بیکاری در اتحادیه اروپا هم با ۲/۲ درصد به چک تعلق دارد و لهستان با ۸/۲ و آلمان و مالت با ۱/۳ درصد در رده های بعدی هستند.
  • در ایتالیا برای هر تخصصی شغل مناسب پیدا می شود. این کشور هم فراری تولید می کند، هم قلب تپنده صنعت مد و فشن است و هم یک میلیون و ۶۰۰ هزار مزرعه دارد که روی هم مساحتی حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار را در بر می گیرند. بیشتر مزرعه های این کشور در جنوب کشور واقع شده اند و کار و کسب های کوچک خانوادگی هستند. در مقابل، می توانید کمپانی های عظیم را هم در این کشور پیدا کنید. سال ۲۰۱۶ فهرستی از ۵۰۰ کمپانی بزرگ دنیا که سهام شان در بورس عرضه شده، اعلام شد که ۹ تای شان در ایتالیا بودند: فیات، شرکت بیمه جنرالی گروپ، کمپانی چند ملیتی نفت و گاز اِنی، شرکت چند ملیتی برق و گاز اِنل، گروه بانکی اینتسا سانپائولو، گروه بانکی اونی کردیت، پست ایتالیا، گروه مخابراتی تلکام ایتالیا، گروه بانکی و بیمه ای اونی پول.

ساعت کاری در ایتالیا

بیشتر ایتالیایی ها ساعت کاری طولانی دارند. در خیلی از مشاغل، ساعت کاری از ۹ صبح شروع می شود و تا یک ظهر ادامه دارد و بعد از یک ساعت و نیم استراحت، از دو و نیم دوباره پی گرفته می شود و تا ۶ عصر ادامه دارد. خیلی ها حتی بعد از ساعت ۶ نیز همچنان مشغول کار هستند، به ویژه مدیران و کارآفرینان. به همین دلیل است که ساعت ناهار که در ایتالیایی به آن «ریپوزا» می گویند، طولانی است و گاهی حتی تا ۳ و یا ۳ و نیم هم ادامه دارد. حتی بیشتر کلیساها نیز از ظهر تا ساعت ۳ بسته هستند.

روزهای کاری در ایتالیا از دوشنبه تا جمعه است.

راه های ورود به بازار کار ایتالیا برای ایرانیان

  1. برای کار در ایتالیا باید درخواست ویزای طولانی مدت داد که به «دی ویزا» (D-Visa) و یا ویزای ملی (National Visa) هم معروف است. برای این که بیش از ۹۰ روز در ایتالیا بمانید، باید ویزای طولانی مدت بگیرید.
  2. نوع ویزای طولانی مدتی که می گیرید، به هدف تان از زندگی در این کشور بستگی دارد. بنابراین اگر می خواهید در ایتالیا درس بخوانید، کار کنید یا یکی از اعضای خانواده تان را ببینید، باید برای ویزای مناسب آن درخواست دهید.
  3. با ویزای طولانی مدت می توانید وارد ایتالیا شوید، اما پس از ورود به این کشور باید درخواست «مجوز اقامت» دهید که به شما اجازه می دهد بیش از ۹۰ روز در ایتالیا بمانید و زندگی کنید.
  4. باید در عرض ۸ روز پس از ورود برای دریافت مجوز اقامت درخواست دهید.
  5. اگر با ویزای کوتاه مدت (شنگن) به ایتالیا رفته باشید، نمی توانید درخواست مجوز اقامت کنید.
  6. قبل از درخواست ویزای طولانی مدت، نوع کاری، باید حواس تان باشد که دولت ایتالیا تنها چند ماه در سال درخواست ویزای کار را قبول می کند. به این دوره زمانی Decreto Flussi گفته می شود.  Decreto Flussi سال ۲۰۲۲ از ۲۷ ژانویه شروع شد. علاوه بر این، برای تعداد ویزاهای صادر شده سقف تعیین می شود و باید دقت کنید که موقع ارائه درخواست شما، سقف مورد نظر پر نشده باشد. معمولا سقف جذب نیرو در سال حدود ۳۰ هزار نفر است.
  7. شما وقتی می توانید درخواست ویزای کار را بدهید که Decreto Flussi شروع شده باشد، حجم نیرویی که اجازه ورود پیدا می کنند پر نشده باشد و کارفرمایی را در ایتالیا پیدا کرده باشید که حاضر به بستن قرارداد با شما باشد و مراحل اداری آن را طی کند. تنها بعد از اینکه کارفرما مجوز کار شما را در ایتالیا گرفت و برای تان ارسال کرد، می توانید درخواست ویزا کنید.
  8. برای پیدا کردن کار، ترجیحا قالب رزومه تان باید همساز با مدل ایتالیایی و به زبان ایتالیایی باشد.
  9. با وجود توسعه اینترنت و سایت های کاریابی، پیدا کردن کار در ایتالیا به شدت به شبکه دوستان و آشنایان وابسته است که فرصت های شغلی را به هم اطلاع می دهند.
  10. یکی دیگر از راه های کار در ایتالیا، تحصیل در این کشور است؛ چون می توانید بعد از پایان دوره تحصیل، مجوز اقامت دانشجویی را به مجوز اقامت کاری تغییر دهید.
  11. با سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار یورویی در شرکت های ایتالیایی یا ۲۵۰ هزار یورویی در استارت آپ ها می توان ویزای سرمایه گذاری ایتالیا را گرفت. البته کل این پول باید تنها در یک شرکت سرمایه گذاری شود؛ ضمن این که نباید سوء پیشینه داشته باشید.
  12. ایتالیا گزینه دادن ویزای سرمایه گذاری را به کسانی که در این کشور ملک می خرند، ندارد.

شرایط مورد نیاز برای کار در ایتالیا

برای کار در ایتالیا باید یک کارفرما پیدا کنید که حاضر به استخدام شما باشد و مراحل اداری آن را در خود ایتالیا طی کند و برای تان مجوز کار بگیرد و بفرستد. سپس به سفارت ایتالیا درخواست ویزای کاری دهید و بعد از گرفتن ویزا و ورد به ایتالیا، بلافاصله درخواست مجوز اقامت دهید؛ اما آیا طی این مراحل، شرایط سنی و زبانی خاصی دارد؟

  • شرایط سنی

شرایط سنی خاصی برای کار در ایتالیا وجود ندارد اما طبیعی است که بیست و سی ساله ها فرصت های بیشتر و بهتری خواهند داشت.

  • مدرک تحصیلی

ایتالیا کشوری صنعتی است و برای کار در صنایع این کشور نیاز به مدارک دانشگاهی است اما با ظهور رشته های متعدد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، عملا مدرک گرایی کمرنگ شده و داشتن نمونه کار قوی به همان اندازه اهمیت پیدا کرده است.

  • مدرک زبان مورد نیاز

برای گرفتن ویزا به مدرک رسمی زبان نیاز ندارید اما احتمال این که بدون تسلط به زبان ایتالیایی بتوانید در این کشور کار پیدا کنید، ضعیف است.

بهترین مشاغل مورد نیاز در ایتالیا

  1. مهندس رباتیک به ویژه اگر دست کم ۴ سال سابقه داشته باشد.
  2. متخصص ماشین لرنینگ (مهندسی یادگیری ماشین)
  3. معمار ابر (Cloud architecture)
  4. مهندس داده
  5. دیتا ساینتیست
  6. توسعه دهنده بک اند
  7. توسعه دهنده فرانت اند
  8. برنامه نویس فول استک

میزان حقوق و دستمزد مشاغل مختلف در ایتالیا

حداقل دستمزد در ایتالیا تعریف نشده است و هر سه سال یک بار با مذاکره بین نماینده های کارگری در هر کدام از بخش های تولیدی و صنعتی تعیین می شود. برای نمونه، حداقل دستمزد برای کارگران بخش کشاورزی ۹۰۰ یورو در ماه یا ۶۰/۵ یورو در ساعت است که ممکن است با حداقل دستمزد در بخش صنعت فرق داشته باشد. حتی ممکن است نماینده کارگران و کارمندان یک شرکت با مدیران خود وارد مذاکره شوند و حداقل دستمزد مخصوص خودشان را تعیین کنند. با همه این ها، میانگین حقوق در ایتالیا از خیلی از کشورهای اروپایی بالاتر و هزینه های زندگی در این کشور پایین تر از میانگین اتحادیه اروپا است.

میانگین حقوق ماهانه بعضی از مشاغل در این کشور به این قرار است:

  1. مهندس کشاورزی: ۱۳۹۵ تا ۳۳۲۰ یورو
  2. نانوا: ۹۲۰ تا ۲۳۹۰ یورو
  3. قصاب: ۱۰۹۰ تا ۲۷۳۰ یورو
  4. تدوینگر: ۱۴۲۰ تا ۳۱۷۰ یورو
  5. مکانیک: ۱۱۳۰ تا ۲۷۰۰ یورو
  6. معلم دبستان: ۱۳۹۵ تا ۳۰۰۰ یورو
  7. مدیر دبستان: ۱۹۹۰ تا ۴۰۸۰ یورو
  8. استاد دانشگاه: ۱۸۴۰ تا ۳۹۶۰ یورو
  9. روانشناس: ۱۳۵۰ تا ۳۰۰۰ یورو
  10. کارگر ساده: ۱۰۱۵ تا ۲۳۵۰ یورو
  11. توسعه دهنده بک اند: ۱۹۰۰ تا ۵۷۰۰ یورو
  12. برنامه نویس C++: 1890 تا ۶۶۰۰ یورو
  13. برنامه نویس جاوا: ۱۸۸۰ تا ۶۳۰۰ یورو
  14. برنامه نویس پایتون: ۱۶۸۰ تا ۵۷۷۰ یورو
  15. دندانپزشک: ۲۱۹۰ تا ۴۸۶۰ یورو
  16. پزشک: ۲۰۰۰ تا ۵۶۷۰ یورو
  17. پرستار: ۱۰۵۰ تا ۲۹۴۰ یورو

شرایط بازنشستگی و بیمه در ایتالیا

  • برای بازنشستگی در ایتالیا باید به سن ۶۷ سالگی رسید و دست کم ۲۰ سال حق بیمه بازنشستگی را پرداخت کرد. البته مدل های بازنشستگی در این کشور متفاوت است و زیر چتر سیستم های دولتی و خصوصی مختلف تعریف می شود. به همین دلیل، گاهی می توانید زودتر از ۶۷ سالگی هم بازنشسته شوید.
  • سیستم درمانی دولتی در ایتالیا، دسترسی همه به خدمات پزشکی رایگان را فراهم آورده است. به این ترتیب، خدمات پزشک خانواده، دندانپزشکی، جراحی در بیمارستان و… بدون پرداخت هزینه یا با کمترین هزینه ممکن انجام می شود.
  • برای این که تحت پوشش بیمه دولتی قرار بگیرید، باید به نزدیک ترین دفتر سلامت در منطقه تان (ASL) مراجعه کنید و تحت پوشش یک پزشک خانواده قرار بگیرید. بعد از آن، کارت و شماره بهداشت به شما تخصیص داده می شود و به این ترتیب در مدتی که برای کار در ایتالیا هستید، می توانید به طور رایگان به آن دکتر مراجعه کنید تا به وضع سلامت شما رسیدگی کند.

نحوه کاریابی ایرانیان در ایتالیا

پیدا کردن کار در ایتالیا از طریق سایت های کاریابی رایگان امکانپذیر است اما بیش از سایت های کاریابی، باید به شبکه دوستان و آشنایان و سیستم کاملا سنتی اعتماد کنید. بنابراین اگر کسی را در ایتالیا می شناسید، برای باخبر شدن از فرصت های شغلی می توانید از او کمک بخواهید.

مدارک لازم برای کار در ایتالیا

مدارک مورد نیاز برای کار در ایتالیا

دست کم به دیپلم نیاز دارید اگرچه معمولا با بالاتر رفتن تحصیلات دانشگاهی و شناخته شدن شما به عنوان نیروی کار متخصص است که فرصت های شغلی بهتری نصیب تان خواهد شد.

شرایط دریافت ویزای کار ایتالیا

اولین و مهم ترین شرط، پیدا کردن یک کارفرما است که شما را استخدام کند و با طی کردن مراحل اداری، قرارداد استخدام و مجوز کار را برای تان ارسال کند تا بتوانید درخواست ویزای کار را به سفارت ایتالیا بدهید.

شرایط دریافت اقامت دائم بعد از پیدا کردن کار در ایتالیا

مدت ویزای کار ایتالیا به مدت قرارداد شما بستگی دارد ولی سقف آن دو سال است و حداکثر می تواند تا ۵ سال تمدید شود. بعد از ۵ سال می توانید درخواست مجوز اقامت دایم بدهید.

شرایط مورد نیاز برای همراه یا همراهان

بعد از این که ویزای کاری گرفتید، می توانید برای اعضای خانواده تان درخواست ویزا دهید، به شرط این که مجوز کارتان دست کم یک ساله باشد.

  • شرایط همسر

می توانید در ایتالیا درخواست سفر اعضای خانواده تان را ثبت کنید تا کار دریافت ویزای آن ها تسهیل شود. هم چنین باید ثابت کنید توان اقتصادی لازم برای اداره امور خانواده تان را دارید. در این صورت همسر شما می تواند با دریافت ویزای خانواده که به ویزای همسر هم معروف است، به ایتالیا بیاید. ویزای خانواده یک نوع ویزای طولانی مدت است. همسرتان پس از دریافت ویزا و ورود به ایتالیا باید درخواست مجوز اقامت در این کشور را بدهد.

  • شرایط فرزندان

می توانید برای کودکان زیر ۱۸ سال، فرزندان بزرگسال که به دلیل مشکلات مربوط به سلامت از جمله معلولیت توان اداره خودشان را ندارند و والدین بالای ۶۵ سال که فرزند دیگری به جز شما ندارند، درخواست صدور ویزا ثبت کنید.

شرایط کار در ایتالیا بدون مدرک تحصیلی

با ظهور عصر جدید دیجیتال و فراگیر شدن فناوری های اطلاعات و ارتباطات، داشتن مدرک تحصیلی در رشته های مربوط به آن چندان اهمیت ندارد، اما نیاز به رزومه و دستاوردهای قابل توجهی دارید تا کارفرما را برای استخدام تان متقاعد کنید.

شرایط کار در ایتالیا با مدرک دیپلم

برای ایرانیان معمولا مهاجرت با تحصیلات دانشگاهی ممکن است، یا با دستاوردی قابل توجه در حوزه IT. ولی باید به زبان ایتالیایی تسلط نسبی داشته باشید.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های ۰۲۱۸۸۶۹۵۴۱۱ و ۰۲۱۸۸۶۹۶۵۰۷ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *