دوره آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان

آلمان یکی از کشورهای اروپایی پیشرفته است که افراد زیادی به ویژه جوانان آرزوی رفتن به آن را دارند. این کشور مرفه هرساله دوره‌های فنی حرفه‌ای مختلفی را برگزار می‌کند. متقاضیان هم متناسب با علایقشان در دوره‌های کارآموزی آلمان شرکت می‌کنند. این موضوع فرصتی شده است که بسیاری از افراد بتوانند از طریق اخذ ویزای آموزشی و کاری به این کشور مهاجرت کنند. یکی از دوره‌های معروف، دوره آوسبیلدونگ خیاطی است. در این دوره، مهارت خیاطی به کارآموزان آموزش داده می‌شود. از این رو، افرادی که به حرفه خیاطی علاقه‌مند هستند، می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

فهرست مطالب

آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان

معرفی دوره آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان

در مورد طول دوره آوسبیلدونگ باید بگوییم که این دوره شامل دو بخش تئوری و عملی است. کارآموزان در مدت گذراندن آموزش‌ها می‌توانند هم کار کنند و هم حقوق بگیرند. آموزش‌های تئوری در آموزشگاه‌های مربوط به متقاضیان یاد داده می‌شود. متقاضیان هم بعد آموزش تئوری، برای یادگیری دوره‌های عملی به شرکت‌های می‌روند. بعد از پایان این دوره، متقاضیان در کنار یادگیری آموزش‌های تئوری، به طور عملی نیز خیاطی را یاد می‌گیرند و تجربه کسب می‌کنند.

طول دوره آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان

دوره آوسبیلدونگ به طور کلی یک دوره فنی و حرفه‌ای سه‌ساله است. این دوره‌ها در آموزشگاه و استودیوهای مربوط به خیاطی برگزار می‌شود. در حرفه خیاطی، ریاضی نقش حائز اهمیتی دارد. برای مثال، وقتی که شما می‌خواهید به عنوان یک خیاط لباسی را بدوزید باید تخمین بزنید که به چه میزان پارچه برای دوخت آن لباس نیاز دارید. به طوری که اندازه‌گیری‌های شما باید بدون نقص باشد. این دوره معمولا در هر سال دو بار برگزار می‌شود. زمان شروع این دوره هر سال اول سپتامبر و اول آگوست است. با این وجود برخی شرکت‌های آموزشی زمان متفاوتی را تعیین می‌کنند. دوره آوسبیلدونگ اکثر رشته‌ها زمانی بین ۲ تا ۳ سال طول می‌کشند. در این بین رشته آوسبیلدونگ خیاطی در طی زمان سه سال به طول می‌انجامد.

حقوق و درآمد در طول دوره

کارآموزان دوره آوسبیلدونگ خیاطی در سال اول دوره آموزشی خود مبلغ ۸۵۸ یورو، در سال دوم مبلغ ۶۹۰ یورو و در سال سوم مبلغ ۷۹۰ یورو در ماه را دریافت خواهند کرد. با توجه به توانایی و استعداد فرد این مبلغ ممکن است افزایش پیدا کند. در همان ابتدای کار، در رابطه با حقوق با کارفرمایتان صحبت کنید. به طور معمول در قراردادهای گروهی، میزان حقوق بیشتر خواهد بود.

حقوق و درآمد بعد از دوره

حقوق یک خیاط به طور متوسط حدود ۱۴۷۰ یورو در ماه است. در صورتی که کارتان خیلی خوب باشد و به صورت سفارشی کار کنید، ممکن است تا ۲۱۰۰ یورو در ماه نیز درآمد داشته باشید.

سطح زبان مورد نیاز آوسبیلدونگ خیاطی

آوسبیلدونگ خیاطی به زبان آلمانی آموزش داده می‌شود. متقاضیان باید حداقل مدرک سطح B1 زبان آلمانی را داشته باشند. در این سطح، آن‌ها می‌توانند به زبان آلمانی حرف بزنند و با شهروندان ارتباط برقرار کنند.

سطح تحصیلات مورد نیاز

برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ خیاطی، فرد باید حداقل مدرک دهم دبیرستان را داشته باشد. آمار نشان می‌دهد نیمی از متقاضیان این دوره دارای دیپلم فنی هستند. از این رو، آن دسته از داوطلبانی که مدارک تحصیلی بالاتری دارند، به احتمال بیشتری پذیرش خواهند شد. همچنین برای این دوره، داشتن نمره ریاضی خوب نیز حائز اهمیت است. اگر به درس ریاضی علاقه‌ای ندارید، بهتر است این حرفه را انتخاب نکنید. چون محاسبات در خیاطی بسیار مهم است.

شرایط سنی

به طور کلی، بیشتر دوره‌های آوسبیلدونگ محدودیت سنی ندارند و افراد در سنین مختلف می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. در رابطه با دوره کارآموزی خیاطی نیز همین‌گونه است. به طور میانگین بیشتر متقاضیان در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال هستند.

وظایف یک خیاط

یک خیاط باید بتواند انواع مختلف لباس‌ها را بدوزد. او نحوه کار با پارچه‌های با کیفیت را تشخیص داده و اندازه‌گیری‌ها را به دقت انجام می‌دهد. این مورد را یک خیاط باید مدنظر داشته باشد که درجه دوخت لباس‎هایشان مهم است و باید باکیفیت باشد.

کارآموزان بعد از گذراندن دوره آوسبیلدونگ خیاطی می‌توانند با توجه به نیازهای هر مشتری پارچه مناسبی را انتخاب کرده و به خوبی آن را بدوزند. در اواسط سال اول این دوره، یک امتحان میان ترم از متقاضیان گرفته می‌شود. در انتهای دوره نیز کارآموزان یک امتحان کتبی و یک امتحان عملی می‌دهند. برای گرفتن مدرک این دوره نیاز است که فرد در همه امتحان‌ها نمره حد نصاب را بگیرد. با توجه به شرایط، نمره میانگین یا حد نصاب در شرکت‌های مختلف متفاوت است.

دروس مورد نیاز آوسبیلدونگ خیاطی

این دوره به دو شکل تئوری و عملی اجرا می‌شود. در بخش تئوری درس‌های عمومی را آموزش می‌دهند. در مرحله عملی، فرد عملا طراحی و دوخت را یاد می‌گیرد. در قسمت تئوری ریاضیات از دروس مهم و محاسباتی است که در این دوره آموزش داده می‌شود. بخش عملی هم  در آموزشگاه‌های خیاطی آموزش داده می‌شود.

بازار کار خیاطی

افرادی که موفق به کسب گواهی پایان دوره آوسبیلدونگ خیاطی می‌شوند، می‌توانند مجوز لازم برای راه‌اندازی کارگاه خیاطی خود را بگیرند. برای به راه انداختن کارگاه شخصی نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی وجود ندارد. اما تجربه نشان داده که بهتر است یک مدت بعد از گذراندن این دوره، در جاهای مختلف کار کنید تا تجربه خود را افزایش دهید. زیرا خوداشتغالی بدون تجربه کافی مشکلاتی به همراه خواهد داشت. اگر کمی تجربه و تا حد قابل قبولی سفارش دریافت کنید، آنگاه می‌توانید به فکر راه‌اندازی کارگاه و خوداشتغالی باشید. در صورت استخدام در یک کارگاه خیاطی، ساعات کاری شما بین ۸ تا ۱۲ ساعت در روز متغیر است.

لازم به ذکر است، شما می‌توانید در بخشی خیاطی تئاتر کار کنید. در این صورت، این فرصت را دارید که برای نقش‌های گوناگون لباس طراحی کنید. این تجربه بسیار جذابی برای یک خیاط است. شما می‌توانید در طول دوره آوسبیلدونگ خیاطی‌، خود را به چندین خیاط معرفی کنید و شروع به دوختن انواع لباس‌های مردانه و زنانه کنید. این امکان هم برای شما وجود دارد که در دوره‌های پیشرفته‌تری نیز ثبت‎نام کنید. با گذراندن این دوره‌ها طبیعتا درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد.

مدارک مورد نیاز آوسبیلدونگ خیاطی

برای شرکت در دوره کارآموزی خیاطی، ابتدا یک رزومه کامل از خود تهیه کرده و آن را به یک مؤسسه معتبر ارسال کنید. در صورت تأیید و مصاحبه، قراردادی بین شما و مؤسسه منعقد می‌شود. در مرحله بعد، همه مدارک لازم را ترجمه کنید و به سفارت دهید تا کار ویزای شما انجام شود. کلیه مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ خیاطی به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه مدارک فارغ التحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی (سطح B1)
  • گواهی سلامت پزشکی و بیمه درمانی
  • نامه محل اقامت
  • نامه پذیرش دوره کارآموزی (قرارداد شرکت)

سؤالات متداول

طول دوره آوسبیلدونگ خیاطی چقدر است؟

طول دوره آوسبیلدونگ خیاطی حدود سه سال است. افراد متقاضی باید به این حرفه علاقه داشته و در کنار آن ریاضی آنها نیز خوب باشد.

حقوق کارآموزان دوره آوسبیلدونگ خیاطی چقدر است؟

کارآموزان دوره آوسبیلدونگ خیاطی در سال اول دوره کارورزی خود مبلغ ۸۵۸ یورو، در سال دوم مبلغ ۶۹۰ یورو و در سال سوم مبلغ ۷۹۰ یورو حقوق می‌گیرند.

حقوق یک خیاط در آلمان چقدر است؟

خیاطی یکی از شغل‌هایی است که حقوق آن خیلی بالا است و به طور میانگین ۱۴۷۰ یورو در ماه است.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

16 دیدگاه برای “دوره آوسبیلدونگ خیاطی در آلمان

  1. فاطمه گفته:

    سلام وقت بخیر
    من ۱۸سال دارم تصمیم دارم به المان مهاجرت کنم
    دیپلم خیاطی دارم و از فنی حرفه ای مدرک نازک دوز ، شلوار دوز ، مانتو دوز و طراحی لباس رو دارم
    البته قصد دارم از زمستان برای دوخت های سنتی یا دست مثل پته دوخت بلوچی و غیره هم به امید خدا اقدام کنم و مدرک بگیرم
    قصدم این بود برای مهاجرت دوره هایه دوخت لباس مجلسی و لباس عروس اوسبیلدونگ رو شرکت کنم
    ایا همچین دوره هایی دارن ؟
    ایا رزومه من اصلا براشون قابل قبول هست ؟
    و اینکه اگر جواب بله بود از کجا باید شروع کنم( به غیر از فراگیری زبان المانی )

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      باید رشته ودوره های مدنظرتون ظرفیتش بررسی بشه
      این رشته ها وجود دارن بله
      رزومه ازنظر تجربه کاری امتیاز محسوب میشه
      اگه زبان المانی تا سطح b2 اوکی هستین میتونین اقدام کنین باعقد قرارداد پرونده تشکیل وپروسه شروع میشه. لطفا تماس بگیرید.

  2. آوین گفته:

    سلام من ۳۶ ساله هستم، دارای مدرک جواز کسب خیاطی، رشته تحصیلی مهندسی کشاورزی، بنظر شما میتونم به راحتی اوسبیلدونگ بگیرم؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بهترین روش مهاجرت برای شما اقدام از طریق جاب آفر کمک پرستاری برای کشور آلمان است. برای دریافت مشاوره با تلفن های موسسه تماس بگیرید.

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بله میتوانید اقدام کنید. به مدرک B2 آلمانی نیازه و سن کمتر از ۲۸ و آموزش زبان آلمانی آنلاین و فشرده هم برای شما برگذار می شود. برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

  3. مرضیه گفته:

    من دیپلم ریاضی ونازک دوزی هم بلدم ولول یک زبان انگلیسی دارم میخوانم میتوانم اوسبیلدینگ خیاطی بگیرم؟؟؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      اقدام برای آوسبیلدونگ خیاطی از ایران بسیار دشوار است. شما می توانید از راه های دیگر وارد آلمان شده و در آنجا برای این رشته اقدام کنید. همچنین می توانید برای سایر رشته های آوسبیلدونگ اقدام کنید.

  4. M.h گفته:

    ممنون ازپاسختون سریعتون
    دربعضی سایتهاگفته شده ک ۳۰سال احتمال پذیرش خیلی کمه واینکه من دیپلم ندارم وتابگیرم۱سال دیگه اضافه میشه به سنم بنظرتون چقدشانس دارم برای پذیرش اوسبیلدونگ پرستاری؟
    واینکه مدرک b1کفایت میکنه؟؟

    • مدیر گفته:

      سپاس از شما
      برای کاهش ریست سن می توانید از روش های دیگر مانند کمک پرستاری وارد کشور آلمان شوید و سپس برای دوره آوسبیلدونگ پرستاری اقدام کنید.

  5. M.h گفته:

    سلام من ۳۱سالمه تاکلاس۱۱درس خوندم وهیچ سابقه کمک پرستاری ندارم
    بنظرتون میتونم اوسبیلدونگ پرستاری ویزابگیرم؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      بله امکانش رو دارید. التبه دیپلم تهیه کنید برای کمک پرستاری شانس شما بیشتر خواهد شد.

  6. حسین زاده گفته:

    سلام من دیپلم ومدرک کمک پرستاری دارم سابقه کار ندارم و افغانستانی هستم میتونم ویزای کار یادوره آسبیلدونگ بگذرونم؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      در صورت داشتن پاسپورت و اقامت ایران می توانید جاب آفر کمک پرستاری برای آلمان را دریافت کنید. برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

  7. سپيده گفته:

    سلام من ٣٧سالم هست و مدرک ارشد حامعه شناسی علوم اجتماعی و مدرک فنی حرفه ای خیاطی نازک دوز دارم
    از طریق این دوره ها میشه اقامت دائم گرفت.
    من میتونم شرکت کنم؟

    • مدیر گفته:

      با درود و احترام
      متاسفانه مدارکتون جاب آفر مرتبطی رو نداره بهتره از روش کمک پرستاری برای ورود به آلمان اقدام بفرمایید که منجر به اقامت دائم خواهد شد. برای راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *