شرایط ثبت شرکت در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در آن مشمول تعهدات و حقوق یکسانی هستند. پدیده‌های گردشگری تنها نکته کلیدی در جذب سرمایه گذاران نیست. اقتصاد رو به رشد ترکیه، باعث شده که  امروزه بسیاری از ثروتمندان ایرانی، از طریق ثبت شرکت در این کشور به درآمدهای هنگفتی دست یابند. راه‌اندازی و یا انتقال کسب و کار به یک کشور خارجی، اصول و قوانینی دارد. بدون آگاهی و تسلط بر این قوانین،  با موانع و شکست‌های پی در پی مواجه خواهید شد.در این مطلب به شرایط ثبت شرکت در ترکیه می‌پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

ثبت شرکت در ترکیه

مزایای ثبت شرکت در ترکیه

بررسی مزیت‌ها و معایب سرمایه‌گذاری در ترکیه مهم‌ترین و حیاتی‌ترین موضوعی است که پیش از هر گونه اقدامی برای  ثبت شرکت در یک کشور باید انجام شود. این روزها بسیاری از مردم، برای راه‌اندازی کسب و کار جدید، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را وارد شرکت ترکیه کنند. این موضوع نشان می‌دهد که از نظر این افراد مزایای مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت، بیشتر از معایب آن است.

آزادی داشتن در انتخاب شرکا

همکاری و سازگاری با شرکای مناسب یکی از اصلی‌ترین پیش‌زمینه‌های ثبت شرکت است. به جز بررسی قانونی هر یک از اعضا، دولت ترکیه سخت‌گیری دیگری برای شرکا در نظر نمی‌گیرد. ترکیه شما را برای داشتن شرکای ترک، ملزم نخواهد کرد. به همین خاطر است که روند کاری ثبت شرکت با سرعت بیشتر و راحت‌تری پیش می‌رود. 

اخذ اقامت

مزایای دیگر و مهم ثبت شرکت در ترکیه، گرفتن اقامت این کشور است. این اقامت یکساله است و بعد از مدت ۵ سال به اقامت دائم تبدیل می‌شود. گفتنی است که گرفتن اقامت از طریق ثبت شرکت، یکی از سخت‌ترین و پرهزینه‌ترین روش‌های دریافت اقامت است.

سفر آسان

سفر آسان و بدون ویزا از دیگر مزیت‌های ثبت شرکت در ترکیه است. دریافت اقامت این کشور برای ثبت شرکت، بدون طی کردن مراحل هزینه‌بر و نیاز به دریافت ویزا، امکان سفر به ۱۰ کشور جهان را برای شما فراهم می‌کند. به لطف چنین ویژگی خوبی به راحتی می‌توان کسب و کار و ارتباطات خود را هر چه بیشتر گسترش داد. در عین حال از جنبه تفریحی آن بهره‌مند شد. در صورتی که فرد متقاضی ایرانی باشد، مسافت کم بین ایران و ترکیه یک مزیت بزرگ برای رفت و آمد او است.

مقرون به صرفه بودن

کشور ترکیه در مقایسه با سایر مقاصد مهاجرتی، از هزینه‌های جانبی مقرون به صرفه‌تری برای پیشبرد و نگهداری یک شرکت، برخوردار است. همین موضوع باعث شده تا ریسک ورشکستگی و شکست‌های مالی در این کشور به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش یابد. از طرف دیگر، با سرعت بیشتری می‌توان هزینه‌ها را جبران کرد و به سوددهی رسید.

مالیات منصفانه

مدتی طول نخواهد کشید تا بعد از ثبت شرکت و آغاز فعالیت، به کسب درآمد رسید و بتوان هزینه‌ها را تحت مدیریت و کنترل گرفت. جالب است بدانید که کشور ترکیه،  بسته به میزان درآمد کسب و کار و شرکت‌ها، از آن‌ها مالیات می‌گیرد. این ویژگی زمینه فعالیت تجاری ایمن‌تری به شما می‌دهد. ترکیه مانند اغلب کشورها، نرخ ثابتی برای مالیات در نظر نمی‌گیرد. پس دیگر جای نگرانی برای هماهنگی هزینه‌های خود با مالیات دریافتی وجود نخواهد داشت. قوانین منصفانه و منعطف مالیات این کشور، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.

موقعیت جغرافیایی

با ثبت شرکت می‌توان به فرصت‌های مطلوبی جهت برقراری ارتباط شغلی با دیگر کشورها دست یافت. زیرا این کشور رابطی بین آسیا و اروپا است.

فرهنگ مشابه

آشنایی با فرهنگ یک کشور، تاثیر قابل توجهی روی کیفیت بالای زندگی و مدیریت بهتر کسب و کار شما دارد. همسایگی ایران با ترکیه باعث شده که این دو کشور از فرهنگ تقریباً مشابهی بهره ببرند. به لطف این ویژگی می‌توانید بعد از مهاجرت به راحتی  با سبک زندگی جدید خود سازگار شوید.

عرصه همکاری مشابه

بخش عمده‌ای از مشاغل ایران قابلیت ثبت شدن در ترکیه را دارند. اطلاع از این مسئله، دلگرمی و اطمینان خاطر بیشتری از ثبت شرکت در ترکیه به ما می‌دهد.

ثبت شرکت به صورت آنلاین و غیرحضوری، افتتاح حساب بین‌المللی و دریافت اجازه کار در ترکیه از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور است.

معایب ثبت شرکت در ترکیه

بوروکراسی: با وجود بوروکراسی در این کشور، باید در زمینه ثبت شرکت حضور عالی داشته باشید و کاغذ بازی‌های اداری را انجام دهید. برای انجام این کارها در کمترین زمان ممکن می‌توانید از مشاور یا وکلای مربوطه کمک بگیرید.

  • سرمایه اولیه شرکت

برای ثبت شرکت در ترکیه شما ملزم به پرداخت یک چهارم از سرمایه خود به حساب دولت هستید. حتی در صورت منصرف شدن یا تغییر نظر، پس گرفتن این پول امکان‌پذیر نیست. برای این کار باید به گرفتن وکیل و ایجاد پرونده حقوقی اقدام کرد.

  • وضع قوانین بدون اطلاع قبلی

هر لحظه ممکن است قوانین ثبت شرکت در ترکیه تغییر کند. عدم آشنایی با قوانین می‌تواند شما را دچار سردرگمی کند و شرایط سرمایه‌گذاری را به سمت شکست سوق دهد.

  • فرایند زمان بر انحلال شرکت

ثبت شرکت در ترکیه با سرعت زیاد انجام می‌شود و در مقابل انحلال شرکت با کمترین سرعت ممکن پیش می‌رود. از آنجایی که تمام بدهکاری‌ها، پرونده‌ها و مسائل دیگر باید مورد بررسی قرار گیرند، فرآیند انحلال شرکت حدود یک سال کاری زمان می‌برد.

  • قوانین امور مهاجرتی

 با پاندمی کرونا و اعمال قوانین جدید در آغاز سال ۲۰۲۰، تغییراتی در قوانین صدور ویزا و تمدید اقامت برای ثبت شرکت در ترکیه اعمال شد. 

انواع شرکت قابل ثبت در ترکیه و حداقل سرمایه مورد نیاز آن‌ها

به طور کلی ۷ نوع شرکت را در ترکیه می‌توان به ثبت رساند که در میان آن‌ها دو نوع LIMITED و ANONIM کاربرد و طرفدار بیشتری دارند. در ادامه  به بررسی شرکت‌های قابل ثبت در ترکیه و حداقل سرمایه مورد نیاز آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • شرکت‌های سازمانی: حداقل به ۱۰۰.۰۰۰ لیر ترکیه سرمایه نیاز دارد.
  • شرکت کوماندیت: عدم نیاز به سرمایه
  • شرکت کولکتیف: عدم نیاز به سرمایه
  • شرکت لیمیتد: که حداقل به ۱۰.۰۰۰ لیر ترکیه سرمایه نیاز دارد.
  • شرکت آنونیم: که حداقل به ۵۰.۰۰۰ لیر ترکیه سرمایه نیاز دارد.
  • شرکت‌های غیرسازمانی: طبق اساسنامه شرکت
  • شرکت کوپراتیف: طبق اساسنامه شرکت

شرایط ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در کشورهای خارجی، یک سرمایه‌گذاری پرریسک است. برای موفق شدن در این مسیر و تجارت پر سود داشتن، باید  با تمامی شرایط و قوانین آن آشنا بود. خوشبختانه قوانین ثبت شرکت در ترکیه تفاوت چندان زیادی با قوانین ایران ندارد. برای سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در این کشور،  مجوز اقامت داشتن الزامی نیست. شما می‌توانید امور لازم برای ثبت را در ایران به صورت غیرحضوری انجام دهید.

به این منظور باید تمامی اسناد را به دفاتر ثبت تجارت  در همان استان مورد نظر برای ثبت شرکت ارسال کنید. چنانچه این مدارک در دفاتر ثبت تجارت مورد بررسی قرار گیرند، تأییدیه رسمی دریافت خواهند کرد. ثبت‌نام در دفتر ثبت تجارت بازرگانی، یکی دیگر از اقداماتی است که برای ثبت شرکت در ترکیه باید انجام دهید. با ارائه هزینه و مدارک لازم در عرض چند روز می‌توانید شرکت کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید. بدون این که روند سخت و زمانبری را پشت سر بگذارید.

هزینه‌های ثبت شرکت در ترکیه

  • ثبت شرکت در ترکیه حداقل به ۱۰۰۰۰۰ لیر ترکیه که معادل با ۱۳.۲۳۰ دلار آمریکا، سرمایه اولیه نیاز دارد
  • علاوه بر این به ۱۲۵.۹۸ لیر ترکی یا ۱۶.۶۷ دلار آمریکا برای ترجمه پاسپورت در دفاتر اسناد رسمی لازم است
  • پرداخت حدود ۳۰۰۰ لیر ترکیه یا ۴۰۰ دلار آمریکا در اداره دارایی ترکیه به عنوان هزینه دفتر رفمی و پلمپ آن
  • هزینه مترجم، وکالت نامه و حق امضا بین ۸۸۴ تا ۱۲۵۰ لیر ترکیه متغیر است
  • پرداخت ماهانه ۹۱۰ لیر ترکیه به عنوان حقوق حسابدار رسمی
  • مشخص کردن حداقل حقوق کارکنان
  • سرمایه لازم برای اجاره دفاتر شرکتی
  • هزینه‌های جانبی شامل هزینه آب، تلفن، برق و اینترنت
  • مالیات ۲۲ درصد از سود خالص بر درآمد شرکت
  • مالیات ۲۳ درصدی جهت اجاره دفاتر شرکت

ترکیه مناسب چه کسب و کارهایی است؟

اطلاع از کسب و کارهای مناسب و لازم در کشوری که قرار است به ثبت شرکت در آن بپردازید اهمیت بسیاری دارد. به همین  خاطر شما را با مناسب‌ترین صنایع کشور ترکیه  آشنا می‌کنیم. راه‌اندازی و ثبت شرکت در صنایعی که در پایین نام برده شده، انتخاب مناسب‌تری هستند:

  • ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • محیط زیست و بازیافت
  • املاک و مستغلات، ساخت و ساز
  • انرژی و منابع طبیعی
  • لباس و منسوجات

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

برای ثبت شرکت، شما به ۳ الی ۵ روز زمان نیاز دارید. چنانچه از مؤسسات و شرکت‌های مشاوری جهت ثبت شرکت کمک بگیرید، انجام تمامی مراحل ثبت به عهده آن‌ها خواهد بود. تنها در مرحله محضر و اتاق تجارت شرکا و مدیر عامل باید حضور یابند. به هر حال برای ثبت شرکت در ترکیه، مراحل زیر به ترتیب و اصولی باید طی شوند:

  1. ترجمه گذرنامه‌های شریکان جهت ثبت شرکت
  2. انتخاب یک حسابدار رسمی و قابل اعتماد ترک برای شرکت
  3. تنظیم کردن اساسنامه شرکت به زبان ترکی
  4. در این مرحله باید از اداره مالیات کشور، شماره مالیات سهامداران شرکت را دریافت کرد
  5. تکمیل کردن فرم مرتبط با ثبت شرکت
  6. تکمیل کردن فرم‌های مخصوص اتاق بازرگانی ترکیه همچون تنظیم فرم تعهد
  7. ثبت کردن رسمی امضای مدیرعامل و تأییدیه رسمی اساسنامه (این اقدامات در اداره ثبت احوال صورت می‌گیرد)
  8. افتتاح حساب شرکتی و شخصی جهت واریز سرمایه اولیه ( به هیچ وجه این کار را در حسابی به غیر از حساب خود انجام ندهید)
  9. احراز یک چهارم از سرمایه شرکت به حساب خود
  10. چاپ روزنامه رسمی شرکت
  11. تنظیم اجاره نامه
  12. اعلام اجاره نامه به اداره مالیات به منظور اعزام بازرس
  13. دریافت شماره مالیاتی شرکت
  14. دریافت کارت بازرگانی یا کارت ثبت شرکت
  15. اخذ مجوز دفاتر حسابداری
  16. گشایش دفاتر حسابداری

مدارک لازم برای ثبت شرکت در ترکیه

  1. حداقل دو قطعه عکس سه در چهار که پس‌زمینه سفید دارند
  2. اصل گذرنامه همه شرکا (اعتبار این گذرنامه‌ها به هیچ وجه نباید کمتر از ۶ ماه باشد)
  3. مشخص کردن میزان سهام هر شریک
  4. تعیین نوع فعالیت کسب و کار
  5. مشخص کردن تلفن، آدرس و کد پستی شرکت
  6. گزینش چند اسم برای شرکت (حداقل ۵ تا)
  7. تعیین مدیرعامل و هیات مدیره
  8. تعیین فرد صاحب حق امضا
  9. ارائه وکالت به منظور انجام امور ثبت شرکت

آیا می‌توان از طریق ثبت شرکت، اقامت  ترکیه را گرفت؟

زمانی که موفق به ثبت شرکت در ترکیه شوید، می‌توان اقامت یک ساله این کشور را اخذ کرد. بعد از اتمام این دوره یک ساله، می‌توانید اقدام به دریافت اقامت دو ساله کنید. ناگفته نماند که برای ثبت شرکت در ترکیه، صرفاً به اقامت در آن نیازی ندارید. به بیان ساده‌تر شما می‌توانید اول ثبت شرکت و سپس اقامت را اخذ کنید. 

خدمات ثبت شرکت در ترکیه

  • وکیل متخصص ثبت شرکت در کشور
  • تأییدیه و ترجمه پاسپورت
  • خدمات مشاوره بازرگانی
  • تنظیم اساسنامه
  • معرفی دفتر کار
  • لیدری و مترجمی امور اداری
  • دریافت کارت بازرگانی شرکتی
  • افتتاح حساب بانکی
  • معرفی مشاور مالی
  • واریز دارایی سرمایه
  • دریافت کد مالیاتی شرکتی و شخصی
  • انجام دادن تمامی واریزی‌های دولتی
  • انجام دادن تمامی امور اخذ ویزای کار
  • انجام تمام کارهای اخذ اقامت

شرایط دریافت اقامت ترکیه برای خانواده

برای مهاجرت به ترکیه می‌توان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری همچون ثبت شرکت یا خرید ملک را استفاده کرد. از این طریق می‌توانید همسر و فرزند کمتر از ۱۸ سال سن خود را همراه داشته باشید.

آیا با ثبت شرکت می‌توان به شهروندی ترکیه رسید؟

دریافت اقامت دائم ترکیه به شرایط ۵ سال اقامت در کشور، پرداخت سر وقت حقوق کارمندان و مالیات، حضور فعال داشتن در شرکت نیاز دارد. دولت ترکیه از سال ۲۰۱۷ به بعد، برای سرمایه‌گذاران خارجی بر شرایط دریافت تابعیت، تغییرات جدیدی اعمال کرد. با توجه به این تغییرات متقاضیانی که با سرمایه‌گذاری به مبلغ بیشتر برای چند نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند، از تابعیت ترکیه برخوردار خواهند شد. از شرایط اخذ تابعیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرمایه‌گذاری در ترکیه حداقل با ۵۰۰ هزار دلار
  • اشتغال‌زایی حداقل برای ۵۰ نفر
  • خرید املاک غیرمنقول که ارزش آن‌ها بیش از ۲۵۰ هزار دلار باشد
  • سپرده‌گذاری در یکی از بانک‌های کشور به مدت سه سال حداقل با ۵۰۰ هزار دلار
  • خریداری و نگهداری اوراق قرضه دولتی برای ۳ سال با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار دلار

 

پرسش و پاسخ

در کشور ترکیه شرکت‌ها چه مقدار باید مالیات پرداخت کرد؟

  • مالیاتی که دولت ترکیه برای شرکت‌ها در نظر گرفته نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است.  هر شرکت باید ۱۵ درصد از درآمد خالص خود را  به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند.

آیا ترکیه کشور خوبی برای راه اندازی کسب و کار است؟

  • ترکیه، یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان، یکی از بهترین مکان ها برای گسترش تجارت شما است. این کشور با اقتصاد پر رونق، موقعیت جغرافیای، فرصت های رشد امیدوارکننده، جامعه تجاری سخت کوش و جمعیت جوان آن  سرمایه گذاران خارجی را از سراسر جهان جذب می کند.

کل هزینه‌های برآورد شده برای ثبت شرکت در ترکیه چقدر است؟

  • راه‌اندازی  و ثبت شرکت هزینه‌ای حدود ۸۰۰ دلار نیاز دارد.

با ثبت شرکت در ترکیه آیا تمدید اقامت در این کشور امکانپذیر است؟

  • بله، تمامی سرمایه‌گذارانی که موفق به ثبت شرکت در ترکیه شدند، می‌توانند جهت تمدید اقامت خود در این کشور اقدام کنند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *