شرایط مهاجرت حسابداران به آلمان

حسابداری در لغت به معنای اندازه‌گیری، پردازش و ارتباطات مالی و غیر‌مالی در نهاد‌های اقتصادی است. به عبارت دیگر در قالب «زبان تجارت» نتایج فعالیت‌های اقتصادی یک نهاد بررسی شده و سپس گزارش حاصله به مخاطبانی از جمله سرمایه‌گذاران منتقل می‌شود. حسابداری به زمینه‌های مختلفی از جمله حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابداری خارجی و حسابداری مالیاتی تقسیم می‌شود که هر یک دارای شرایط خاص خود هستند. آلمان به دلیل اقتصاد گسترده و تعداد بالای شرکت‌های بزرگ و کوچک، جزو بهترین کشور‌ها برای حسابداران محسوب می‌شود. در این مطلب شما را با شرایط مهاجرت حسابداران به آلمان آشنا خواهیم کرد. با اِلوویزا همراه باشید.

فهرست مطالب

مهاجرت حسابداران به آلمان

بازار کار و نرخ اشتغال حسابداران در آلمان

همان‌طور که اشاره شد، حسابداری از گستردگی و تنوع قابل توجهی برخوردار است. هر شرکت یا مؤسسه که فعالیت اقتصادی و مالی دارد، به یک حسابدار نیاز داشته و حضور چنین فردی الزامی است. این امر موجب می‌شود که حسابداران با مشکل خاصی در استخدام و فعالیت رو‌به‌رو نشوند.

کشور آلمان که جزو بزرگ‌ترین اقتصاد‌های دنیا محسوب می‌شود، میزبان بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک است. از بین این شرکت‌ها می‌توان به فولکس‌واگن، مرسدس بنز، یونیپر، ب‌ام‌و و زیمنس اشاره کرد. این ویژگی موجب می‌شود که نرخ بیکاری حسابداران پایین باشد. همچنین به لطف این موضوع، آینده شغلی شما بسیار روشن بوده و با کسب تجربه می‌توانید درآمد خود را افزایش دهید.

شرایط مهاجرت حسابدار به آلمان

برای آن که بتوانید به عنوان حسابدار به آلمان مهاجرت کنید، چندین روش و راهکار وجود دارد. اصلی‌ترین روش برای ادامه فعالیت در سرزمین ژرمن‌ها، استفاده از ویزای کاری است. این ویزا را تنها به شرطی دریافت خواهید کرد که یک شرکت یا مؤسسه آلمانی برای شما جاب آفر دریافت ارسال کند. در توضیح جاب آفر لازم است بگوییم که این واژه به معنای درخواست رسمی یک کارفرمای آلمانی برای مهاجرت و استخدام شما است. بر این اساس پیش از آن که برای مهاجرت کاری به آلمان اقدام کنید، لازم است در سرزمین ژرمن‌ها استخدام شوید. موارد متعددی از جمله مدارک تحصیلی و رزومه روی استخدام شما تأثیرگذار هستند. به همین دلیل هر چه در امر حسابداری توانا‌تر و با‌تجربه‌تر باشید، شرکت‌های بیشتر به استخدام شما علاقه نشان خواهند داد. پیش از این مطلب شرایط دریافت ویزای کار آلمان را منتشر کرده‌ایم که در قالب آن تمامی اطلاعات لازم در مورد انواع ویزای کار آلمان ارائه شده است. برای پیدا کردن شغل مناسب در آلمان می‌توانید از طریق مؤسسات کاریابی اقدام کنید. برای آشنایی با این دسته از مؤسسات می‌توانید از مطلب لیست مؤسسات کاریابی در آلمان کمک بگیرید.

در صورتی که نمی‌توانید کار مورد نظر خود را از راه دور پیدا کنید، می‌توانید در قالب ویزای جستجوی کار (جاب سیکر) به آلمان مهاجرت کنید. دارندگان این نوع از ویزا قادر هستند که مدت محدودی را در آلمان سکونت داشته و شغل مورد نظر خود را جستجو کنند. برای آشنایی با این نوع از ویزا می‌توانید مطلب شرایط دریافت ویزای جستجوی کار آلمان را مطالعه کنید.

شرکت‌های آلمانی و مراکز مختلف این کشور همواره دوره‌های کارآموزی انواع رشته‌ها را برگزار می‌کنند. این دوره‌ها که آوسبیلدونگ نام دارند، حسابداری را نیز پوشش می‌دهند. در قالب آوسبیلدونگ می‌توانید آموزش‌های مربوط به حسابداری را یاد گرفته و پس از پشت سر گذاشتن دوره کارآموزی، به صورت رسمی استخدام شوید. در مطلب معرفی دوره آوسبیلدونگ در آلمان این دوره‌های کارآموزی را به صورت تمام و کمال معرفی کرده‌ایم. در صورتی که قصد دارید با دیگر رشته‌های آوسبیلدونگ آشنا شوید، می‌توانید مطلب لیست کامل بهترین رشته های آوسبیلدونگ آلمان را مطالعه کنید.

زبان رسمی سرزمین ژرمن‌ها، آلمانی است. به همین دلیل بدون آشنایی با این زبان قادر به مهاجرت به آلمان نخواهید بود. به عنوان یک حسابدار همواره لازم است که ارتباط نزدیکی با همکاران و رؤسا داشته باشید. همچنین باید از قوانین و مقررات مالی و مالیاتی آگاهی کافی داشته باشید و بتوانید اخبار مربوط را دنبال کنید. چنین شرایطی موجب می‌شوند که مدرک زبان آلمانی به یک الزام تبدیل شود.

از آنجایی که در طول فعالیت‌های کاری خود با اصطلاحات تخصصی رو‌برو بوده و باید بتوانید انواع گزارش‌ها را آماده و ارائه کنید، برخورداری از حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B2 اجباری است. در صورتی که در استفاده از زبان آلمانی مهارت کافی نداشته باشید؛ نه تنها در زندگی روزمره و ارتباطات اجتماعی به مشکل برخورد خواهید کرد، بلکه در مسیر کاری خود با موانع بسیاری رو‌برو می‌شوید.

از سوی دولت آلمان هیچگونه محدودیت سنی برای فعالیت حسابدار اعمال نشده است. در صورتی که سن شما کمتر از ۲۶ سال باشد، به دلیل نداشتن تجربه کافی، شرکت‌ها چندان به جذب شما رغبت ندارند. همچنین در صورتی که بالاتر از ۴۰ سال داشته باشید، محدودیت‌های مختلفی خواهید داشت که موجب می‌شوند شرکت‌ها به سراغ نیرو‌های جوان‌تر بروند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار حسابدار آلمان

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • ویزای کار یا جاب سیکر
  • جاب آفر یا پذیرش از برگزارکننده دوره آوسبیلدونگ
  • رزومه به همراه سابقه کاری (حداقل سه سال)
  • مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B2
  • بیمه
  • گواهی سلامت و عدم سوءسابقه
  • سند تمکن مالی
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی محل اقامت

حقوق و درآمد حسابدار در آلمان

حقوق و درآمد شما به عنوان یک حسابدار به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد. هر چه مسئولیت‌های بیشتری برعهده داشته باشید، دستمزد شما افزایش خواهد یافت. همچنین حوزه کاری و گستردگی فعالیت‌های کارفرما نقش مهمی را ایفا می‌کنند. به طور متوسط، یک حسابدار ماهیانه ۲۵۰۰ یورو (۳۰ هزار یورو در سال) حقوق دریافت می‌کند. در کمترین حالت ماهیانه ۱۱۵۰ یورو و در بالاترین حالت ۳۹۷۰ یورو در ماه به حسابداران پرداخت می‌شود.

با افزایش سابقه و مهارت‌ها می‌توانید درآمد خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید. معمولاً پس از گذشت ۱۰ سال فعالیت به عنوان حسابدار، می‌توانید انتظار دو برابر شدن حقوق خود را داشته باشید.

بهترین گرایش‌های حسابدار برای استخدام در آلمان

حسابداری رشته گسترده‌ای است که گرایش‌های مختلفی دارد. با این وجود که تمامی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما برخی از آن‌ها بازار کار بهتری نسبت به دیگران دارند. از بین بهترین گرایش‌های حسابداری برای استخدام در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حسابداری مالیاتی
  • حسابداری صنعتی
  • حسابداری حقوق و دستمزد
  • حسابداری مالی
  • حسابداری فروش

مهارت‌های الزامی برای حسابدار

یک حسابدار موفق لازم است که مهارت‌های مختلفی را در خود داشته باشد. علاوه بر مهارت در بخش‌هایی همچون علم ریاضیات، باید از ویژگی‌های شخصی مختلفی از جمله روابط عمومی بالا برخوردار باشد. در زیر به تعدادی از مهارت‌های الزامی برای حسابدار اشاره می‌کنیم:

  • مهارت کافی در اصول پایه و اصلی حسابداری مثل علم ریاضیات
  • آشنایی با انواع نرم‌افزار‌های پرکاربرد در حسابداری از جمله اکسل
  • تسلط به قوانین مالیاتی و مالی
  • توانایی تدوین گزارش‌ها و مستند‌سازی فعالیت‌ها
  • آشنایی با قوانین مربوط به کار و تأمین اجتماعی
  • توانایی آنالیز داده‌ها
  • مهارت‌های مدیریت زمان و برنامه‌ریزی
  • دقت و ریز‌بینی

وظایف حسابدار در آلمان

همان‌طور که اشاره شد، حسابداری دارای گرایش‌ها و شاخه‌های مختلف و متعددی است. وظایف فرد در هر یک از این شاخه‌ها متفاوت بوده و لازم است کار‌های مختلفی را انجام دهد. برای مثال، فردی که به عنوان حسابدار مالیاتی فعالیت می‌کند لازم است انواع مالیات‌هایی که کارفرما باید آن‌ها را پرداخت کند، زیر نظر داشته باشد. در مقابل حسابدار، منابع انسانی باید روی مواردی از جمله پرداخت حقوق، حق بیمه و سایر موارد مربوط به کارکنان تمرکز کند.

بهترین شهرها برای شغل حسابدار در آلمان

در هر یک از شهر‌ها و مناطق کشور آلمان شرکت‌های بزرگ و کوچکی وجود دارد که به عنوان حسابدار می‌توانید در آن‌ها استخدام شوید. به همین دلیل می‌توانید در سرتاسر سرزمین ژرمن‌ها ساکن شده و فعالیت کاری خود را ادامه دهید. با این وجود که حسابدار در تمامی شهرها مورد نیاز بوده، اما شرایط کاری از نظر حقوق یکسان نیست. بدون شک شرکت‌هایی که در شهرهای بزرگ مستقر هستند توانایی پرداخت حقوق بالاتری را دارند. از بین بهترین شهر‌ها برای شغل حسابدار در آلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برلین

متوسط حقوق ۲۸۶۰ یورو در ماه

هامبورگ

متوسط حقوق ۲۸۰۰ یورو در ماه

فرانکفورت

متوسط حقوق ۲۶۳۰ یورو در ماه

دوسلدورف

متوسط حقوق ۲۵۶۰ یورو در ماه

اسن

متوسط حقوق ۲۴۷۰ یورو در ماه

برمن

متوسط حقوق ۲۴۱۰ یورو در ماه

دورتموند

متوسط حقوق ۲۳۸۰ یورو در ماه

درسدن

متوسط حقوق ۲۲۵۰ یورو در ماه

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *