بهترین کشور برای مهاجرت مهندس معماری

معماری یکی از رشته‌های پرطرف دار در ایران و سایر کشورهای جهان به حساب می‌آید. این رشته دانشگاهی موقعیت کاری خوبی دارد. با این حال برخی از افراد با هدف رسیدن به موقعیت بهتر، به دنبال مهاجرت هستند. در واقع، این روزها شاهد این هستیم که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته معماری همانند سایر رشته‌های دانشگاهی به دنبال مهاجرت هستند. ما در این مقاله قصد داریم بهترین کشور برای مهاجرت معماران را به شما معرفی کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بهترین کشورها برای مهاجرت معماران

بسیاری از فارغ التحصیلان رشته معماری قصد دارند که به کشور دیگری مهاجرت کنند. آن‌ها عمدتا در پی یافتن موقعیت‌های کاری مناسبی هستند. افرادی که قصد مهاجرت دارند، بهتر است که ابتدا بررسی کنند که کدام کشور برای رشته و فیلد کاری آن‌ها مناسب‌تر است. با این حال باید توجه داشته باشید که گرفتن ویزای کاری برخی کشورها دشوارتر از گرفتن سایر ویزاها از جمله ویزای تحصیلی است. ما در اینجا قصد داریم چندتا از بهترین کشورها را برای مهاجرت معماران به شما معرفی کنیم.

ایالات متحده عربی

مهاجرت به امارات متحده عربی برای معماران فرصت شغلی عالی خواهد بود، اما چالش‌هایی هم وجود دارد. اول از مزایای آن بگوییم که یکی از سریع‌ترین بازارهای رشد کننده برای معماری در جهان است و پروژه‌های زیادی در حال انجام است. دستمزدهای بالا برای طراحان با تجربه که با درآمدهای میانگین حدود  ۹۰۰۰در ه هر ماه  همراه است.

همچنین داشتن فرهنگ زندگی هیجان انگیز با آب و هوای خوب و روند ساده مهاجرت برای متخصصان و مهارت‌های بالا از دیگر مزایای آن محسوب می‌شود. خب با همه این گفتنی ها از چالش‌های آن جا نمانیم که شنیدنی است. سخت پیدا کردن کار برای مهاجران جدید که باید رزومه خوبی داشته باشید. نیاز به پروانه کار و ویزای مناسب خود یک فرآیند طولانی را می‌طلبد.

محیط کار هم اغلب خشک و اداری است. تفاوت‌های فرهنگی با غرب و حقوق پایین‌تر از  اروپا یا ایالات متحده می تواند برای اروپایی های مهاجر سخت باشد. درآمد معماران تازه‌کار در ایالات متحده عربی حدود ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ درهم (۳۳۰ تا ۶۸۰ دلار) در هر ماه است. معماران با تجربه متوسط هم ساعتی ۸۰ تا ۱۲۰ درهم (۲۲ تا ۳۳ دلار) دریافت می‌کنند که درآمد ماهیانه‌شان به ۱۰ هزار درهم (۲۷۳۰ دلار) می‌رسد.

معماران با تجربه حداقل ۱۵ هزار درهم (۴۰۹۵ دلار) ماهانه دریافت می‌کنند. معماران ارشد می‌توانند تا ۳۰ هزار درهم (۸۱۹۰ دلار) درآمد داشته باشند.

البته این رقم‌ها متوسط هستند و افراد موفق‌تر می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند. امیدوارم مفید بوده باشد.

کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که توانسته نظر بسیاری از مهاجران را در رشته‌ها و کارهای مختلف به خود جلب کند. امکانات و موقعیت خوبی کاری در این کشور باعث شده است که هرساله شمار زیادی از مردم از سراسر دنیا به آن مهاجرت کنند.

بسیاری از معماران و کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند، کشور کاندا را به عنوان مقصد اصلی مهاجرت خود در نظر می‌گیرند. از جمله شهرهای محبوب این کشور برای معماران می‌توان به مونترال، تورنتو، کبک، اتاوا و ونکوور اشاره کرد. معماری این شهرها به گونه‌ای است که شاهد ساختمان‌های بسیار خارق العاده و آسمان خراش‌های چشمگیر خواهید بود. در این بین می‌توان گفت که تورنتو بهترین شهر کانادا برای مهاجرات معماران به شمار می‌آید.

بافت چند فرهنگی در این شهر و وسعت ساخت و ساز در آن، باعث شده است که تورنتو گزینه مناسبی برای مهاجران به حساب بیاید. با توجه به توسعه این شهر در زمینه ساخت و ساز و طراحی‌های جدید، برخی آن را شهر معماران می‌نامند.

نکته دیگری که برای بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت دارند حائز اهمیت است، میزان درآمدی است که در کشور مقصد به دست می‌آورند. درآمد معماران در کانادا بسیار خوب است و معمولا به سه عامل تجربه، مهارت و مکان کاری بستگی دارد. به طور متوسط درآمد معماران در کانادا به صورت زیر است:

  • معماران تازه‌کار: حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار کانادایی در سال
  • معماران با تجربه ۵ تا ۱۰ ساله: ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دلار کانادایی در سال
  • معماران حرفه‌ای با تجربه بیش از ۱۰ سال: بیش از ۱۰۰ هزار دلار کانادایی در سال

استرالیا

یکی دیگر از کشورهایی که به یک مقصد محبوب برای مهاجرات معماران تبدیل شده است، استرالیا می‌باشد. دو شهر بزرگ استرالیا یعنی ملبورن و سیدنی گزینه‌های بسیار مناسبی برای مهاجرت معماران به حساب می‌آیند. بین این دو شهر، ملبورن در معماری بسیاری درخشیده است و بسیاری از معماران تمایل دارند که در این شهر ساکن باشند. در این شهر و برخی شهرهای دیگر استرالیا پروژه‌های مختلف معماری وجود دارد. از این رو معماران می‌توانند به راحتی شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. درآمد معماران در استرالیا بسیار خوب است. به طور متوسط درآمد معماران به صورت زیر است:

  • معماران تازه‌کار: حدود ۶۵ تا ۸۰ هزار دلار استرالیایی در سال (معادل ۴۷ تا ۵۸ هزار دلار آمریکا)
  • معماران با تجربه ۵ تا ۱۰ ساله: ۸۰ تا ۱۱۰ هزار دلار استرالیایی در سال (معادل ۵۸ تا ۸۲ هزار دلار آمریکا)
  • معماران حرفه‌ای: بیش از ۱۱۰ هزار دلار استرالیایی در سال یعنی بیش از ۸۲ هزار دلار آمریکا.

انگلیس

سومین کشور و مقصد محبوب برای معماران کشور انگلیس است. در بسیاری از شهرهای این کشور، بنا و سازه‌های مدرن زیادی به چشم می‌خورد. لندن پایتخت انگلیس یکی از شهرهای محبوب برای مهاجرت معماران به حساب می‌آید.

در این شهر می‌توانید در کنار بناهای مدرن و جذاب، شاهد معماری بی‌نظیر کلاسیک به سبک اروپای قدیم باشید. در واقع می‌توان گفت که در لندن تضادهای زیادی بین سازه‌های فوق مدرن و بسیار کلاسیک می‌بینید. این تضاد تنها به سازه و ساختمان‌ها ختم نمی‌شود. شما حتی می‌توانید این پارادوکس را در وسایل نقلیه هم ببینید. در این کشور به ویژه در لندن برای معماران کار بسیاری وجود دارد. زیرا علاوه بر بحث ساخت و ساز جدید، بحث ایده و مدیریت سازه‌های تاریخی و کلاسیک نیز مطرح است. از این رو بازار کار معماران در این کشور گرم است.

به طور کلی، انگلیس یکی از کشورهای گران دنیا است و افراد برای زندگی درآن باید درآمد خوبی داشته باشند. درآمد معماران در انگلستان معمولا خوب است و به تجربه و سطح تخصص آنها بستگی دارد. به طور متوسط درآمد معماران به صورت زیر است:

  • معماران تازه‌کار: حدود £۲۲ تا £۳۰ هزار در سال که معادل ۳۰ تا ۴۲ هزار دلار است.
  • معماران با تجربه ۵ تا ۱۰ ساله: حدود  £۳۵ تا  £۴۵ هزار در سال (معادل ۵۰ تا ۶۳ هزار دلار).
  • معماران با سابقه ۱۰ سال و بیشتر: حدود £۵۰ تا £۷۰ هزار در سال که معادل ۷۰ تا ۹۹ هزار دلار است.

ایرلند

یکی دیگر از کشورهای مناسب برای مهاجرت معماران کشور ایرلند است. پایتخت این کشور زیبا شهر دوبلین است. در این شهر و برخی دیگر از شهرهای ایرلند شاهد معماری ترکیبی از عناصر سنتی و مدرن هستید. شهر دوبیلن ساختمان‌های بی‌نظیر و بناهای چشم نواز زیادی را در خود جای داده است. تقاضا برای شغل معماری در این کشور بسیار بالا است. به همین دلیل ایرلند می‌تواند گزینه مناسبی برای معماران باشد.

به طور کلی، زندگی در کشور ایرلند در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه‌تر است. اگر بتوانید به عنوان یک معمار در این کشور کار پیدا کنید، درآمد خوبی خواهید داشت. از این رو می‌توانید زندگی در سطح خوبی را در ایرلند تجربه کنید. درآمد یک معمار در ایرلند به طور کلی خوب است اما بسته به تجربه و مهارت معمار می‌تواند متفاوت باشد.

– معماران تازه‌کار درآمد سازلانه ای بین ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو در سال دارند.

– معماران با تجربه ۵ تا ۱۰ ساله می‌توانند درآمدی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار یورو در سال داشته باشند.

– معماران حرفه‌ای و تخصصی با بیش از ۱۰ سال تجربه کاری معمولا درآمدی بالای ۸۰ هزار یورو در سال دارند.

آمریکا

آمریکا پنجمین کشور محبوب برای مهاجرت معماران به حساب می‌آید. به لحاظ درآمدی، معمارانی که در آمریکا کار می‌کنند رتبه سوم را دارند. کشور آمریکا یک کشور وسیع است که در معماری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در بسیاری از شهرهای این کشور شاهد ساختمان‌ها و آسمان خراش مدرن با طراحی معماری بی‌نظیر هستیم. از این رو تقاضا برای رشته معماری در این کشور بسیار بالا است. علاوه بر این معماران در آمریکا درآمد بالایی داشته و از رفاه خوبی برخوردار هستند. درآمد یک معمار معمولا بسیار خوب است در ایالات متحده آمریکا. درآمد متوسط سازه معماری در سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده به شرح زیر است:

  • معمار تازه‌کار: حدود ۵۱ تا  ۶۶ هزار دلار در سال
  • معمار با تجربه: حدود ۷۲ تا  ۹۶ هزار دلار در سال
  • معمار با تجربه‌ بالا: بیش از ۹۶ هزار دلار در سال

آلمان

مهاجرت معماران به آلمان می‌تواند یک انتخاب خوب برای افرادی با تخصص در حوزه معماری باشد. آلمان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه معماری است و دارای سابقه‌ بسیاری در طراحی و ساخت بناهای مدرن و نوآورانه است. برای مهاجرت به آلمان باید در ابتدا به یکی از برنامه‌های مهاجرتی این کشور مانند برنامه‌ Blue Card که برای کارکنان با تخصص‌های خاص شامل معماری نیز استفاده می‌شود، و یا برنامه‌ خانواده و مهاجرت برای کارآفرینان (Entrepreneur visa) درخواست داد.

برای اخذ ویزای کار آلمان، باید شرایطی مانند داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با حرفه‌ معماری، تجربه کاری و مهارت‌های زبانی لازم را داشته باشید. همچنین باید توانایی تامین هزینه‌های زندگی و اقامت در آلمان را نیز داشته باشید.

در کل، مهاجرت به آلمان به دلیل وجود صنعت ساخت و ساز رونق‌دار و قوانین ساخت و ساز دقیق، می‌تواند برای معماران جذاب باشد. همچنین شهرهای بزرگ آلمان مانند برلین، مونیخ و فرانکفورت دارای بازار کار پویا و فرصت‌های شغلی برای معماران هستند.

درآمد یک معمار در آلمان به طور متوسط بسیار خوب است. بسته به میزان تجربه و مهارت یک معمار، درآمد او متفاوت خواهد بود.

  • یک معمار تازه‌کار معمولا حدود ۳۰۰۰ € تا ۴۰۰۰ € در ماه درآمد دارد. البته این رقم بستگی به منطقه هم دارد.
  • یک معمار با تجربه ۵ تا ۱۰ ساله می‌تواند حدود ۴۰۰۰ € تا ۷۰۰۰ € در ماه درآمد داشته باشد.
  • معماران تخصصی با سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال کار حدود ۸۰۰۰ € تا ۱۲۰۰۰ € در ماه درآمد دارند.

سخن آخر

امروزه، بحث مهاجرت بسیار داغ و پر رونق است. بسیاری از معماران نیز مانند سایر حرفه به فکر مهاجرت است. اما نخستین نکته‌ای که باید در این مسیر در نظر گرفت، انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت است. ما در این مقاله پنج تا از بهترین شهرها برای مهاجرت معماران را معرفی کرده و درباره درآمد آن‌ها در این کشورها توضیح دادیم. امیدواریم که مطالب ما برایتان مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول

۱. آیا مهاجرت به کانادا برای معماران سخت است؟

مهاجرت به کانادا برای معماران به طور کلی یک گزینه خوب است، اما چالش هایی دارد که باید با آنها مواجهه شوید. باید گفت در مقابل دستمزدهای بالا، کیفیت زندگی عالی و سیستم مهاجرت راحت کانادا انگیزه خوبی برای مهاجرت به این کشور را فراهم می‌کند. بنابراین، اگر آماده چالش‌های اولیه هستید، مهاجرت به کانادا یک گزینه عالی است.

۲. میانگین حقوق معماران در دبی چقدر است؟

در اینجا یک مرور کلی از محدوده میانگین حقوق معماران در دبی آورده شده است:

  • معماران مبتدی: ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ درهم در ماه (حدود ۲۷۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار)
  • معماران با تجربه سطح متوسط: ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ درهم در ماه (حدود ۵۵۰۰ تا ۶۸۰۰ دلار)
  • معماران ارشد: ۳۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ درهم در ماه (حدود ۸۰۰۰ تا ۱۲۳۰۰ دلار)
  • معماران اجرایی/اصلی: بیش از ۵۰۰۰۰ درهم در ماه (بالای ۱۳۶۰۰ دلار)

۳. آیا مهاجرت به آلمان برای معماران از نظر زبانی سخت است؟

مهاجرت به آلمان برای معماران از نظر زبانی سخت است چرا که آلمانی به عنوان زبان اصلی شغل معماری در آلمان بکار می‌رود. برای عبور از آزمون‌های مربوط به پروانه کار معماری در آلمان، لازم است زبان آلمانی را به خوبی بلد باشید. شما باید بتوانید اصطلاحات پیچیده معماری به زبان آلمانی را درک و استفاده کنید.

۴. آیا معماران در آلمان برای کار به مدرک تحصیلی خاصی نیاز دارند؟

بله، برای کار به عنوان معمار در آلمان، معمولاً نیاز است که دارای مدرک تحصیلی در رشته‌ی معماری باشید. این مدرک معمولاً باید توسط یک دانشگاه معتبر دریافت شده باشد و حداقل باید در سطح لیسانس باشد. در صورتی که مدرک تحصیلی شما از کشور دیگری است، باید تأیید شود که با مدرک تحصیلی دریافت شده در آلمان معادل است. همچنین باید توانایی خوبی در زبان آلمانی داشته باشید.

در پایان

 خانواده بزرگ و بین‌المللی اِلو ویزا کارگزار و مجری قدرتمند روش‌های مهاجرتی از ایران و خاورمیانه همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *