راهنمای نوشتن انگیزه نامه یا SOP

وقتی با این پرسش روبرو می شوی که «چرا دوست داری جزیی از این مجموعه باشی؟» خودت را می بینی که به صفحه سفید خیره شده ای و داری فکر می کنی، چطور با کلمات مناسب توضیح دهی که «خیلی دوست دارم به دانشگاه بروم تا بعدا از گشنگی نمیرم!» دو ساعت بعد، صد تا پیج اینستاگرام را زیر و رو کرده ای، سفارش خرید آنلاین داده ای، یک قسمت سریال دیده ای و تازه سراغ فایل ورد که همینطور باز مانده برمی گردی؛ که تا اینجا احتمالا نوشته ای: «این مجموعه به نظر باحال می رسد» یا «من کاملا مناسب مجموعه شما هستم.» می دانی که قابلیت های زیادی داری، دلایل خیلی خوبی هم برای درخواستت داری، فقط نمی توانی این ها را تبدیل به «کلمه» کنی. خب، تو تنها نیستی. خیلی ها همین مشکل را دارند. اینجا تلاش می شود راه های نوشتن یک انگیزه نامه یا Motivation Letter یا همان SOP باکیفیت به شما آموزش داده شود تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

برای نوشتن انگیزه نامه یا SOP استاندارد می توانید از تجربیات کارشناسان الوویزا بهره بگیرید. برای دریافت راهنمایی و مشاوره تماس بگیرید.

راهنمای نوشتن انگیزه نامه یا SOP

انگیزه نامه یا Motivation Letter چیست؟

انگیزه نامه (Motivation Letter) متن یک صفحه ای است که معمولا همراه رزومه فرستاده می شود و توضیح می دهد، «چرا کاندیدای تمام عیاری برای یک سمت خاص» هستید.

چه زمانی به انگیزه نامه (Motivation Letter) نیاز است؟

معمولا در این چهار حالت به نوشتن انگیزه نامه یا Motivation Letter نیاز است:

  1. درخواست پذیرش در دانشگاه را می دهید
  2. درخواست کار در یک سازمان یا موسسه غیرانتفاعی را می دهید
  3. درخواست کار داوطلبانه در یک سازمان را می دهید
  4. درخواست کارآموزی در یک موسسه را می دهید

همچنین می توانید مقاله آموزش نوشتن رزومه تحصیلی (CV) را بخوانید.

فرق انگیزه نامه با SOP و کاورلتر

خیلی وقت ها از انگیزه نامه یا Motivation Letter و کاورلتر به جای هم استفاده می شود و در گفت و گوها، عملا معنای یکسانی یافته اند. با این حال، کاورلتر زمانی کاربرد دارد که خطاب به کارفرما و برای گرفتن شغل نوشته می شود. کارکرد انگیزه نامه برای زمانی است که قصد گرفتن پذیرش تحصیلی دارید.

به این ترتیب، کاورلتر مقدمه ای است که همراه رزومه برای استخدام ارسال می کنید و انگیزه نامه، جمع بندی قدرتمندی برای درخواست پذیرش است.

همچنین، انگیزه نامه ای که برای گرفتن پذیرش تحصیلی ارائه می دهید، همان چیزی است که به SOP (statement of purpose) هم شناخته می شود.

آیا انگیزه نامه مهم است؟

چرا باید انگیزه نامه فرستاد؟ ممکن است شما بیشتر اهل عمل باشید تا اهل حرف زدن. همه اطلاعات ضروری را هم فهرست‌وار در CV یا رزومه نوشته اید. همین ها باید کافی باشد، درست است؟ درست نیست. هر مجموعه ای به دنبال افرادی است که با تمام وجود می خواهند آنجا باشند و از کارها و فعالیت های آن مجموعه به هیجان می آیند. به همین دلیل، نوشتن انگیزه نامه یا Motivation Letter خوب و قوی، به معنی کلمه می تواند ورق را به نفع شما برگرداند. در حقیقت، انگیزه نامه نه تنها می تواند رزومه شما را بهتر نشان دهد، بلکه می تواند جای خالی بعضی از مهارت ها و توانایی های موردنیاز را برای شما پر کند.

راهنمای نوشتن انگیزه نامه یا Motivation Letter

یک انگیزه نامه یا Motivation Letter خوب چه ویژگی هایی دارد؟

باید یک صفحه باشد و شما را به درستی معرفی کند و علاقه تان به مجموعه ای که برای پذیرش در آن اقدام کرده اید را به خوبی نشان دهد.

دو روش عمده برای ساختاربندی انگیزه نامه وجود دارد:

  1. استفاده از روش کلاسیک ۳ پاراگرافی؛ که در آن مقدمه، بدنه و نتیجه گیری وجود دارد.
  2. ساختار ۵ تا ۷ پاراگرافی که پاراگراف اصلی و بدنه متن را به پاراگراف های کوچک تر تقسیم می کنید.

اگر بخواهید جزیی تر حرف بزنید، سراغ مدل ۷ پاراگرافی بروید. در این قالب می توانید در مورد هر دستاورد یا نکته خاص، به طور جداگانه و در یک پاراگراف مجزا صحبت کنید.

در مقابل، اگر می خواهید بیشتر داستانسرایی کنید و کلیات را بشمارید، گزینه ۳ پاراگرافی بیشتر به کارتان می آید؛ چون این طوری روند داستان و ماجرایی که تعریف می کنید، از هم گسیخته نمی شود.

برای نوشتن انگیزه نامه یا SOP استاندارد می توانید از تجربیات کارشناسان الوویزا بهره بگیرید. برای دریافت راهنمایی و مشاوره تماس بگیرید.

ساختار انگیزه نامه یا Motivation Letter

مقدمه:

یک متن کوتاه و درگیرکننده درباره شما و دلیل اپلای کردن تان است. در ابن بخش می توانید درباره این موارد صحبت کنید:

  • اول از همه، اطلاعات تماس را بیاورید. سپس نوبت به بقیه می رسد.
  • چه کسی هستید و چه کار می کنید؟
  • برای چه چیزی اپلای کرده اید؟
  • دلایل کلی درباره این که چرا اپلای کرده اید.

بدنه:

در این جا باید به بهترین شکل خودتان را نشان دهید، داستان پشت موفقیت ها، مهارت ها و دستاوردهای تان را تعریف کنید و از شور و انگیزه ای که برای موضوع مورد درخواست دارید، حرف بزنید.

موقع نوشتن انگیزه نامه یا SOP یادتان باشد که بدنه آن باید بر پایه حقایق استوار باشد، چون کسی که دایم انگیزه نامه ها را می خواند، می تواند بفهمد داستان چه کسی واقعی است و کدام یک ساختگی است.

نتیجه گیری: اینجا باید جمع بندی کنید. می توانید خیلی خلاصه نکات اصلی انگیزه نامه را بیاورید، به هدف عالی که دارید اشاره کنید و از خواننده بابت زمانی که گذاشته، تشکر کنید.

همچنین می توانید مقاله آموزش نوشتن استادی پلن را بخوانید.

محتوای انگیزه نامه

چگونه انگیزه نامه ای می نویسید که در میان کوهی از درخواست ها، یک سر و گردن بالاتر بایستد و به چشم بیاید؟ راه این که از کلی گویی پرهیز کنید و به آن عمق و غنا ببخشید، این است که هر نامه را برای موسسه یا مجموعه خاصی که برایش اپلای می کنید، اختصاصا بهینه سازی کنید:

  1. باید موقع نوشتن انگیزه نامه، دقیقا بدانید برای چه چیزی و خطاب به چه کسی می نویسید. بگردید و نام کسی را که قرار است سرنوشت شما را مشخص کند، پیدا کنید. همان اول، او را به طور مستقیم خطاب قرار دهید. مثلا بنویسید: Dear Mr. Smith.
  2. سایت موسسه یا دانشگاه را خوب بررسی کنید و نیازهای ثبت نام در رشته مورد نظرتان را به دقت بخوانید. ۳ شرط اصلی برای گرفتن پوزیشن یا پذیرش را پیدا کنید و در انگیزه نامه توضیح دهید که بر این مبنا چگونه بهترین کاندیدای ممکن هستید.
  3. با بیان یک داستان کوتاه بگویید که ارزش هایی که برای موسسه مهم است، برای شما هم اهمیت زیادی دارد. مثال شخصی بزنید و به طور خاص به موارد اشاره کنید، نه کلی.
  4. انگیزه نامه یا SOP شما باید نشان دهد که واقعا می خواهید آنجا باشید. خط واضحی بین التماس کردن و ابراز علاقه هوشمندانه وجود دارد. دلایل واضح و مشخصی بیاورید، دانش تان را نشان دهید و همه این کارها را بدون شوآف و نمایش یا التماس انجام دهید.
  5. دروغ نگویید! اگر چیز نادرستی بنویسید، مسوول پذیرش آن را حس می کند و به احتمال زیاد درخواست تان رد خواهد شد.

در انگیزه نامه یا SOP چه چیزهایی بنویسیم؟

باید موقع نوشتن انگیزه نامه (Motivation Letter) یا SOP به این پرسش ها پاسخ دهید:

  1. چه چیزی شما را به این مجموعه یا رشته خاص جذب کرده است؟
  2. ارزش های مجموعه بر چه مبنایی شکل گرفته اند و شما چطور نماینده این ارزش ها هستید؟
  3. معمولا کدام متقاضیان برای این رشته پذیرفته می شوند و چرا شما واجد شرایط هستید؟

چند نکته برای نوشتن انگیزه نامه یا SOP

  • در پایان، انگیزه نامه تان را با دقت بخوانید و غلط های نگارشی آن را برطرف کنید. ممکن است لازم شود آن را چند بار بخوانید تا همه مشکلاتش به چشم تان بیاید و اگر فرصت دارید، این کار را دست کم ۲ روز بعد از نوشتن انگیزه نامه یا SOP انجام دهید. به این ترتیب، به خاطر وقفه ای که بین نوشتن و ویرایش می افتد، می توانید با دقت بیشتر و ذهن بازتری آن را بررسی کنید.
  • بهتر است فونت انگیزه نامه Arial یا Times New Roman باشد.
  • به زبان ساده بنویسید تا برای خواننده مفهوم باشد. از اصطلاحات سخت و پیچیده استفاده نکنید.

نمونه یک انگیزه نامه یا SOP

این نمونه یک انگیزه نامه است که سایت indeed.com برای گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی منتشر کرده:

Dear Mr. Thomas,

My name is Stephanie Ruiz, and I am a high school student at Seattle City High School with a keen interest in computer studies and visual art. I am writing to apply for the multimedia design and communication degree at Seattle University.

I hope to become a web designer, so I would like to learn more about multimedia design. I feel your course would help me understand the digital design process and the way websites and their visual imagery can help businesses present an image to consumers.

I love the way different colors and images can evoke emotions in viewers. I enjoy experimenting with the power of color and imagery and think I have a natural creative flair. I am confident that I will be able to apply this flair to new projects at your school and increase my design abilities with you.

I respect Seattle University’s reputation for academic and sporting excellence. I appreciate that yours is a school that encourages students to achieve their potential in the classroom and outside it. As a social person who has participated in several extracurricular activities, including the school band and softball team, I feel my diverse interests would make me a great fit for your school.

Studying at your school would help me develop my aptitude for design while having fun, whether it is on the sporting field or in another arena. I am open to whatever experiences life at Seattle University would bring me and hope I could achieve them through your multimedia design and communication degree. Thank you very much for considering my request. Please email me at stephanie_ruiz@email.com if you have any questions about my application.

Yours faithfully,

Stephanie Ruiz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *