لیست دانشگاه های برتر بلژیک

چند فرهنگی و چند ملیتی بودن بلژیک آن را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد تحصیلی تبدیل کرده است. همه ساله دانشجویان بسیاری از نقاط مختلف جهان برای درس خواندن در بلژیک اقدام می‌کنند. آن‌ها با تحصیل در این کشور، از زندگی مرفه و باکیفیتی برخوردار می‌شوند. وجود دانشگاه‌های عالی رتبه، هزینه تحصیل و زندگی مناسب و موقعیت‌های شغلی متعدد از دیگر مزایای تحصیل در کشور بلژیک به حساب می‌آیند. اگر متقاضی مهاجرت تحصیلی به این کشور هستید، خوب است بدانید هلندی، فرانسوی و آلمانی سه زبان رایج در بلژیک هستند. بنابراین، برای ثبت نام در مراکز آموزشی آن لازم است دانش خود را در یکی از این سه زبان ارتقاء دهید. در ادامه قصد داریم مطالب مفیدی را پیرامون معرفی دانشگاه های مختلف بلژیک و نحوه پذیرش در آن‌ها مطالعه کنیم.

فهرست مطالب

چرا تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک؟

سال‌های بسیاری است که بلژیک شرایط مساعدی را برای تحصیلات بین‌المللی فراهم کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین عوامل جذب دانشجویان به این کشور، هزینه مقرون به‌صرفه آن باشد. شما برای تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک می‌توانید بورسیه دریافت کرده و یا با کار دانشجویی مخارج خود را تأمین کنید. از دیگر مواردی که تقاضای درس خواندن در بلژیک را بالا می‌برد، ارائه بسیاری از رشته‌ها به زبان انگلیسی است. در این صورت، افرادی که به زبان‌های رایج این کشور تسلط ندارند نیز می‌توانند از امکانات آموزشی آن استفاده کنند.

بلژیک دانشگاه‌های برجسته‌ با سطح علمی بالا را در خود جای داده است. بسیاری از مراکز آموزشی این کشور در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. از این رو، دانشجویان با تحصیل در این مراکز موفق به دریافت مدارک تحصیلی معتبر خواهند شد. داشتن مدرک معتبر به معنی شانس بیشتر برای کار در بلژیک و سایر کشورهای اروپایی است. خوب است بدانید که بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنید. 

لیست کامل دانشگاه‌های بلژیک

بلژیک دارای سیستم آموزشی قوی و معتبری است. دانشگاه‌های این کشور ارائه‌دهنده مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند. شما می‌توانید برای پذیرش در رشته‌های تحصیلی مختلف اقدام کنید. آموزش در مراکز آموزشی این کشور عموما به دو زبان هلندی و فرانسوی انجام می‌شود. در مواردی امکان تحصیل به زبان آلمانی و انگلیسی نیز وجود دارد. مؤسسات آموزشی بلژیک شامل دانشگاه‌ها، کالج‌های دانشگاهی، دانشکده‌های هنر، مؤسسات معماری و آکادمی‌های نظامی و سلطنتی هستند. شما برای تحصیل در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس می‌توانید از دانشگاه‌ها و کالج‌های دانشگاهی کشور پذیرش بگیرید. اما مقطع دکترا تنها در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود. در دانشگاه‌های بلژیک، لیسانس یک دوره ۳-۴ ساله، فوق لیسانس ۲ ساله و دکترا ۴ ساله است. در ادامه با لیست کاملی از دانشگاه‌های مختلف این کشور آشنا می‌شوید.

دانشگاه‌های هلندی زبان

دانشگاه‌های پژوهشی

دانشگاه‌های هنر و علمی کاربردی

دانشگاه خنت

آکادمی علوم دریایی آنتورپ

دانشگاه کاتولیک لوون

دانشگاه علمی کاربردی و هنر آنتورپ

دانشگاه اسلت

کالج دانشگاهی آرتولده خنت

دانشگاه آنتورپ

کالج دانشگاهی اراسموس بروکسل

دانشگاه وریج بروکسل

کالج دانشگاهی خنت

 

کالج دانشگاهی فلاندر غربی

 

کالج دانشگاهی Karel de Grote-Hogeschool

 

مدرسه هنر لوکا

 

دانشگاه علمی کاربردی اودیسی بروکسل

 

دانشگاه علمی کاربردی و هنر PXL

 

دانشگاه علمی کاربردی توماس مور

دانشگاه‌های فرانسوی زبان

دانشگاه‌های دولتی

کالج‌های دانشگاهی

کالج‌های هنر

Université catholique de Louvain

Haute École Albert Jacqard

Académie des Beaux-Arts de la Ville de Tournai

Université libre de Bruxelles

Haute École Bruxelles-Brabant

Académie royale des Beaux-Arts de la Ville de Bruxelles – Ecole supérieure des Arts

University of Liège

École pratique des hautes études commerciales (EPHEC)

Arts²

University of Mons

Haute École Francisco Ferrer

Conservatoire royal de Bruxelles

Université de Namur

Haute École ICHEC – ECAM – ISFSC

Conservatoire royal de Liège

 

Haute École en Hainaut

Ecole nationale supérieure des Arts visuels de La Cambre

 

Haute École Léonard de Vinci

Ecole supérieure des Arts du Cirque

 

Haute École libre de Bruxelles – Ilya Prigogine

Ecole supérieure des Arts – Ecole de Recherche graphique

 

Haute Ecole libre mosane

Ecole supérieure des Arts Institut Saint-Luc à Tournai

 

Haute Ecole Louvain en Hainaut

Ecole supérieure des Arts Saint-Luc de Bruxelles

 

Haute Ecole Lucia de Brouckère

Ecole supérieure des Arts Saint-Luc de Liège

 

Haute Ecole de Namur-Liège-Luxembourg

Ecole Supérieure des Arts de la Ville de Liège – Académie Royale des Beaux – Arts de Liège

 

Haute Ecole provinciale de Hainaut – Condorcet

Ecole supérieure communale des Arts de l’Image “Le 75”

 

Haute Ecole de la Province de Liège

Institut des Arts de Diffusion

 

Haute Ecole de la Province de Namur

Institut national supérieur des Arts du Spectacle et des Techniques de Diffusion

 

Haute Ecole Robert Schuman

Institut supérieur de Musique et de Pédagogie

 

Haute Ecole de la Ville de Liège

Lueven-Limburg

دانشگاه‌های برتر بلژیک

اگر تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک داتشه باشید، قطعا مایلید با برترین آن‌ها آشنا شوید. بلژیک به عنوان یک مقصد تحصیلی دارای مؤسسات آموزشی با سطح علمی بالا است. از این رو، دور از انتظار نیست که شماری از دانشگاه‌های بلژیک در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار بگیرند. طبق رده‌بندی انجام شده در سال ۲۰۲۳، ۹ دانشگاه‌ این کشور از جمله دانشگاه‌های برجسته بین‌المللی به حساب می‌آیند. در ادامه قصد داریم برخی از برترین دانشگاه‌های بلژیک را بررسی کنیم.

دانشگاه کاتولیک لوون (KU Leuven)

اگر قصد دارید در مقاطع تکمیلی به تحصیل بپردازید، یکی از گزینه‌های قطعی شما دانشگاه کاتولیک لوون خواهد بود. این دانشگاه‌ از جمله دانشگاه‌های مشهور کشور محسوب می‌شود. دانشگاه کاتولیک همچنین اولین دانشگاه‌ تأسیس شده در  سال ۱۴۲۵ در بلژیک است. طبق آمار به دست آمده، این دانشگاه سالانه شمار زیادی از دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرد.

رتبه جهانی: ۷۶

دانشگاه گنت

دانشگاه گنت نیز از جمله دانشگاه‌های بلژیک است که شهرت جهانی دارد. این دانشگاه دومین دانشگاه معتبر، قدیمی و البته اولین دانشگاه هلندی زبان بلژیک محسوب می‌شود. گنت ۱۱ دانشکده را در خود جای داده است. افرادی که مایل به تحصیل در رشته‌هایی چون علوم انسانی، دامپزشکی، علوم زیستی، مهندسی و فناوری هستند، دانشگاه گنت گزینه خوبی خواهد بود.

رتبه جهانی: ۱۴۳

دانشگاه یو سی ال (UCL)

دانشگاه یو سی ال در واقع همان دانشگاه کاتولیک لووین-لا-نوو است. این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسوی زبان بلژیک محسوب می‌شود. بهترین رشته‌های ارائه شده در یو سی ال رشته‌هایی چون الهیات، مطالعات دینی و دین‌ شناسی هستند. شما می‌توانید در دانشکده‌های مجازی شهرهای بروکسل، شارلرو، مونس و تورنه نیز تحصیل کنید.

رتبه جهانی: ۱۵۸

دانشگاه وریج بروکسل (VUB)

برای تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک، دانشگاه وریج بروکسل نیز گزینه مناسبی خواهد بود. این دانشگاه فعالیت گسترده‌ای در عرصه تحقیقات بنیادی و کاربردی دارد. تا سال ۱۹۷۰ این دانشگاه به طور مشترک با دانشگاه آزاد بروکسل فعالیت داشت.  دانشگاه وریج بروکسل همه ساله پذیرای شمار زیادی از دانشجویان بین‌المللی است.

رتبه جهانی: ۱۸۲

دانشگاه آنتورپ

دانشگاه آنتورپ یکی از تازه تأسیس‌ترین دانشگاه‌های بلژیک به حساب می‌آید. دانشگاه در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده و به سرعت در لیست برترین دانشگاه‌های کشور و جهان قرار گرفته است. این دانشگاه ارائه‌دهنده رشته‌های مختلف در مقاطع مختلف است. اگر به رشته‌های هنر و علوم انسانی علاقه دارید، دانشگاه آنتورپ گزینه مناسبی خواهد بود.

رتبه جهانی: ۲۸۰

دانشگاه‌های دیگری که از برجسته‌ترین دانشگاه‌های کشور بلژیک محسوب می‌شوند، شامل موارد ذیل هستند:

  • دانشگاه آزاد بروکسل
  • دانشگاه لیژ
  • دانشگاه مونس
  • دانشگاه هاسلت

شرایط عمومی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های بلژیک

دریافت پذیرش دانشگاهی و ویزای تحصیلی دو لازمه اساسی تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک هستند. به منظور گرفتن پذیرش از دانشگاه، لازم است مراحلی را طی کنید. این مراحل شامل موارد ذیل می‌شوند:

  • اولین قدم، بررسی لیست دانشگاه‌های بلژیک و انتخاب دانشگاه‌های مورد نظر از میان آن‌ها است. بدین منظور، بهتر است شرایط خود، رشته مورد نظر و شرایط دانشگاه را در نظر بگیرید. شما با مراجعه به وبسایت اختصاصی مرکز می‌توانید با الزامات و شرایط آن آشنا شوید.
  • در این مرحله، نوبت به جمع‌آوری و ارسال مدارک مورد نیاز می‌رسد. لیست مدارک نیز در وبسایت دانشگاه موجود است. موارد ذکر شده در سایت باید به دقت جمع‌آوری شده و به زبان انگلیسی، فرانسوی یا هلندی ترجمه شوند. دانشجویان مدارک لازم را مستقیما برای دانشگاه ارسال می‌کنند.
  • مستندات ارسال شده توسط هیئت پذیرش دانشگاه بررسی می‌شود. این مرحله مشمول هزینه است. در صورتی که مورد تأیید قرار گیرند، نامه پذیرش برای دانشجو ارسال خواهد شد.
  • حال متقاضی با داشتن پذیرش می‌تواند به سفارت بلژیک مراجعه کرده و برای دریافت ویزای تحصیلی بلژیک اقدام کند.

در ادامه با برخی از الزامات اساسی گرفتن پذیرش از مراکز آموزشی بلژیک آشنا می‌شویم.

سطح زبان مورد نیاز

مردم در بخش‌های مختلف بلژیک به زبان‌های فرانسوی، هلندی، انگلیسی و گاها آلمانی سخن می‌گویند. از این رو، دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این کشور باید به یکی از این زبان‌ها مسلط باشند. اگر دانشگاه انگلیسی زبان را انتخاب کرده باشید، برای تحصیل در مقطع کارشناسی به مدرک آیلتس با نمره ۶، کارشناسی ارشد ۵/۶ و دکترا ۷ نیاز دارید. برای تحصیل به زبان‌های هلندی و فرانسوی نیز ارائه این مدارک ضروری است:

  • هلندی: مدرک سطح B2 یا C1 آزمون ورودی دانشگاه/ گواهینامه ITNA B2
  • فرانسوی: مدرک DELF یا سطح B2 آزمون ورودی دانشگاه

شرط سنی

سن از دیگر مواردی است که جهت تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک مطرح می‌شود. به طور کلی، افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند تحصیلات تکمیلی خود را در این کشور آغاز کنند. بدین منظور حداکثر سن مشخص نشده است. اما افراد ۳۵-۴۰ سال شانس بیشتری برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا خواهند داشت.

تمکن مالی

زمانی که تصمیم به درس خواندن در دانشگاه‌های بلژیک می‌گیرید، بهتر است تمکن مالی خود را در نظر داشته باشید. تمکن مالی در واقع توانایی مالی شما جهت تأمین هزینه‌های ویزا و تحصیل است. این میزان برای تحصیل در بلژیک ماهانه ۶۶۰ یورو برآورد شده است.

مدارک مورد نیاز

با دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، نوبت به گرفتن ویزای دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک می‎رسد. متقاضیان با مراجعه به سفارت بلژیک می‌توانند جهت گرفتن این نوع ویزا (نوع D) اقدام کنند. بدین منظور، ابتدا قرار مصاحبه‌ای با آفیس سفارت تنظیم می‌شود. وقت گرفتن از سفارت به ۴-۶ هفته زمان نیاز دارد. بعد از آن نیز در صورت تأیید شدن مدارک، ویزای متقاضی طی ۱-۴ هفته صادر خواهد شد. در این قرار، مدارکی نیز به سفارت تحویل داده می‌شود.

  • پاسپورت با حداقل ۱۲ ماه اعتبار
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک شناسایی
  • مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • گواهی تمکن مالی
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • انگیزه نامه

ارزان‌ترین دانشگاه‌های بلژیک

همانند هر دانشجویی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارد، شما نیز به هزینه تحصیل در بلژیک فکر می‌کنید. چرا که هزینه از جمله عواملی است که کشور، دانشگاه و رشته تحصیلی انتخابی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین عاملی که مبلغ مورد نیاز برای تحصیل در این کشور را مشخص می‌کند، دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه است. مخارج مؤسسات دولتی توسط دولت تأمین شده و دانشجویان هزینه کمتری پرداخت می‌کنند. همچنین این هزینه برای دانشجویان ساکن کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمتر از دانشجویان خارج از اتحادیه است.

از دیگر عوامل مؤثر بر هزینه‌ درس خواندن در دانشگاه‌های بلژیک می‌توان به جامعه محل تحصیل (فرانسوی، هلندی یا آلمانی)، رشته و مقطع تحصیلی اشاره کرد. به طور کلی، شما با پرداخت هزینه متوسط می‌توانید در دانشگاه‌های عالی رتبه بلژیک درس بخوانید. امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی نیز شرایط را هموارتر ساخته است. در اینجا لیستی از دانشگاه‌های مقرون به‌صرفه این کشور فراهم کرده‌ایم.

  • دانشگاه لیژ
  • دانشگاه آنتروپ
  • دانشگاه کاتولیک لوون
  • دانشگاه یو سی ال
  • دانشگاه آزاد بروکسل
  • دانشگاه گنت
  • دانشگاه هاسلت

دانشگاه‌های مورد تأیید وزات علوم ایران

شما به عنوان یک دانشجوی ایرانی لازم است با دانشگاه‌های بلژیک که مورد تأیید کشورتان هستند، آشنا شوید. چرا که پس از اتمام تحصیل با داشتن مدرک معتبر می‌توانید در کشور خود کار کنید. وزارت علوم ایران دانشگاه‌های مورد تأیید خود را در سه سطح طبقه‌بندی کرده است.

دانشگاه‌های ممتاز

دانشگاه کاتولیک لوون

دانشگاه گنت

دانشگاه لیژ

دانشگاه آنتورپ

دانشگاه وریج بروکسل

دانشگاه آزاد بروکسل

دانشگاه‌های خوب

دانشگاه کاتولیک بروکسل

دانشکده علوم کشاورزی جمبلو

مرکز دانشگاهی لیمبورگ

بنیاد دانشگاهی لوکزامبورگ

دانشگاه کاتولیک دانشکده مونس

دانشکده پلی تکنیک مونس

دانشگاه مونس- هینوت

دانشگاه نامور

دانشگاه سنت لوئیز

دانشگاه‌های متوسط

Europese Hogeschool Brussel (EHSAL( 

Hogeschool Voor Wetenschapen Kunst (De Nayer Institute(

Universitet Hasselt

Vlerick (Leuven Gent) Management School

 

Hogeschool ‘Sint-Lukas’ Brussel

بهترین دانشگاه‌های بلژیک برای تحصیل ایرانیان

تقریبا تمامی دانشجویان بین‌المللی با هدف داشتن موقعیت تحصیلی و کاری بهتر تصمیم به مهاجرت تحصیلی می‌گیرند. آن‌ها با در نظر گرفتن سطح علمی دانشگاه‌ها و اعتبار مدارک، بهترین کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. بسیاری از مراکز آموزشی بلژیک مورد تأیید وزارت علوم ایران هستند. از این رو، به عنوان بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل ایرانیان شناخته می‌شوند.

شهرهای بروکسل، آنتورپ، لیژ، لوون و گنت به عنوان شهرهای دانشجویی بلژیک شناخته شده و گزینه مناسبی برای تحصیل ایرانیان هستند.

بهترین دانشگاه‌های بلژیک براساس رشته تحصیلی

بلژیک سیستم آموزشی معتبری داشته و شما می‌توانید در رشته‌های تحصیلی مختلف درس بخوانید. با این حال، برخی رشته‌ها با کیفیت بالاتری ارائه شده و آینده شغلی روشنی دارند. رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و هنر از جمله این رشته‌ها هستند. شما برای تحصیل در این رشته‌ها باید در آزمون ورودی مربوطه شرکت کنید. موارد دیگری که به عنوان بهترین رشته‌های بلژیک شناخته می‌شوند، عبارتند از:

  • علوم اجتماعی و سیاسی
  • روانشناسی
  • کشاورزی و علوم زیستی
  • اطلاعات و ارتباطات
  • حقوق
  • اقتصاد
  • تاریخ هنر و باستان ‌شناسی
  • معماری

سؤالات متداول

۱. چه عواملی بلژیک را به مقصد تحصیلی محبوب تبدیل کرده‌اند؟

  • آموزش باکیفیت، هزینه مقرون به‌صرفه، موقعیت‌های شغلی مناسب و مدرک معتبر بین‌المللی.

۲. چگونه می‌توان بدون مدرک زبان در دانشگاه‌های بلژیک تحصیل کرد؟

  • دانشجویانی که مدرک زبان ندارند پیش از ورود به دانشگاه می‌توانند در دوره‌های زبان که توسط این مرکز برگزار می‌شود، شرکت کنند.

۳. تحصیل رایگان در بلژیک چگونه است؟

  • دانشجویان با داشتن شرایط لازم می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی و فاندهای بلژیک استفاده کنند.

در پایان

 اِلو ویزا با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شماست. برای دریافت مشاوره و آگاهی از شرایط ویژه مهاجرتی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید از طریق وب سایت وقت مشاوره بگیرید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *